@mohamed: als je het zo opvat is het hele Woord van God een wet.
Maar de relevantie van je post m.b.t. het verbond ontgaat me een beetje.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
elbert schreef:Jammer dat je mijn post verkeerd interpreteert (eschatologie is echt een heel ander onderwerp) en niet ingaat op mijn opmerking over het gered worden door genade, voor zowel jood als heiden: vroeger, nu en in de toekomst.
Want dat heeft alles met de verhouding tussen het oude en nieuwe verbond te maken.
elbert schreef:Bedoel je nu te zeggen dat Israël NIET door genade zalig wordt? Dat zou pas echt iets nieuws (en onbijbels) zijn, want dat zou betekenen dat Israël Christus niet nodig zou hebben. Vergis je niet, dat heeft Israël weldegelijk (Rom. 11:26).
Dat is natuurlijk waar, maar daar ging ons gesprek niet over:dat ging (vooral) over de vraag of men vroeger, nu en in de toekomst uit genade door Christus gered wordt.Ewan schreef:de tijdsperiode toen het nog niet volbracht was, is een andere bedeling en die kun je niet gelijkschakelen aan nu.
elbert schreef:@mohamed: als je het zo opvat is het hele Woord van God een wet.
elbert schreef:Maar de relevantie van je post m.b.t. het verbond ontgaat me een beetje.
Ewan schreef:lees hebreeen 9:15 etc eens , Elbert.
Jezus heeft den dood ondergaan om te bevrijden vande overtredingen onder het eerste verbond!
Een testament wordt alleen van kracht wanneer er iemand gestorven is.
Zo kun je dat stellen, mits je verdisconteert dat op veel plaatsen het gebruik van het woord "wet" in de Bijbel een specifiekere betekenis heeft. Dat geldt ook voor het door jou genoemde Rom. 5:14, want in vers 13 slaat "de wet" op de wet van Mozes (Sinaiverbond). Vers 14 begint dan ook niet voor niets met "Maar".mohamed schreef:Dat lijkt mij inderdaad het geval, want Paulus schreef dat de dood van Adam tot aan Mozes heeft geheerst (Rom 5,14).
Het probleem ook hier is dat je met het gebruik van de uitdrukking "het OT" dingen bij elkaar neemt, die in de Bijbel ook van elkaar onderscheiden worden. In de context van Hebr. 8 geldt jouw uitspraak namelijk niet, want daar slaat het oude verbond uitdrukkelijk op het Sinaiverbond.mohamed schreef:Ik denk dat het OT begint bij Adam en niet pas bij Mozes, dat is de relevantie.
elbert schreef:Het probleem ook hier is dat je met het gebruik van de uitdrukking "het OT" dingen bij elkaar neemt, die in de Bijbel ook van elkaar onderscheiden worden. In de context van Hebr. 8 geldt jouw uitspraak namelijk niet, want daar slaat het oude verbond uitdrukkelijk op het Sinaiverbond.
Wilsophie schreef:* verwijderd door moderator: citeren zonder bronvermelding is niet toegestaan *
Wilsophie schreef:Geen idee, vraag het Elbert die mijn post verwijderd heeft.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten