mohamed schreef:Dat het OT is komen te vervallen behoeft geen discussie:
'Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; wat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.' (Heb 8,13)
Er wordt door sommigen beweerd dat het eerste verbond tot op heden niet verdwenen is, doch is dan ook de onvermijdelijke conclusie dat Christus het niet verouderd heeft. Indien dat bewaarheid was zou dat verstrekkende gevolgen hebben die ik nu niet nader zal toelichten. Doch doordat ook intellectuelen zich van die gevolgen terdege bewust zijn, interpreteren zij het vers alsof er staat 'nog lang niet nabij de verdwijning' en draaien zo de betekenis letterlijk 180 graden om. Dit doen zij omdat ze weten dat logischerwijs nooit valt te ontkennen dat Christus in het vlees het OT (Mat 26,28; Mar 14,24) reeds heeft verouderd. Daarom misbruiken zij 2 Petrus 3,8 om van nabij een eeuwigheid te maken en verbuigen zo de schrift naar wat past binnen hun eigen denominatie. Hierbij vergeten ze dat Petrus een psalm citeert (Ps 90,4) wat te wijten is aan het feit dat zij niet bereid zijn de oude paden die leiden naar de goede weg (Jer 6,16) te bewandelen. Ja als we de leer van de kerk der eeuwen vergelijken met de schrift (of het jodendom) dan blijkt het dweilen met de kraan open. Ik dank Christus dat we in een tijd leven waarin dat gezegd kan worden zonder op de brandstapel terecht te komen.
Ik geloof dat dit toch wel verreweg het best onderbouwde en beste antwoord is, wat ik op dit forum heb mogen lezen in lange tijd.
Vergis je echter niet wat de brandstapels betreft, die zijn tijdelijk in cyber-vorm.