De betekenis van ''zalig''

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: De betekenis van ''zalig''

Berichtdoor hubert » 12 apr 2012 15:53

Maar wat is dan geloof? Volgens mij is dat een vast vertrouwen op God

Helemaal mee eens Maaarten!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 apr 2012 16:34

maaarten schreef:
Ik ben het met je eens dat geschenk slaat op het behoud, het behoud wat is uit genade door geloof. Het behoud is dus niet een beetje van ons, namelijk het geloof, en een beetje van God, namelijk genade. Ons behoud is allemaal van God! Zowel het geloof als de genade.

Maar juist, omdat dat geloof echt moet zijn, en niet een geloof dat alleen de leer beleid, moet het van God komen en niet uit onszelf. Maar wat is dan geloof? Volgens mij is dat een vast vertrouwen op God en de zekerheid dat je behouden bent door het kruis. Hoe krijgen wij dan dat geloof? De Bijbel zegt, zoals al eerder in dit topic is aangehaald: "Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God." Wie of Wat is dan dat Woord? Het Woord is Jezus Christus, God de Zoon. Dus ook het geloof, waardoor of waarmee wij Jezus aan kunnen roepen en ons in zekere zin het heil kunnen toe-eigenen, is uit Jezus en niet uit mensen. Daarom zegt Jezus ook in Johannes 17:6 " Ik heb Uw Naam geopenbaard aan de mensen die U Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren van U en U hebt hen Mij gegeven, en zij hebben Uw woord in acht genomen."

Het geloof is uit God, de genade is uit God, elk onderdeel van het behoud is uit God, en niet uit mensen. Ik geloof dat dat is wat Paulus leert wanneer hij zegt dat het allemaal een geschenk van God is, zowel de genade als het geloof.

De uitverkiezingsleer geeft me veel meer zekerheid en bemoediging in mijn geloof, dan wanneer ik zou geloven dat ik zelf een waar geloof moest voortbrengen, en zelf de keuze moest maken om Jezus aan te nemen. Stel je voor! Elke dag zou ik weer voor Jezus moeten kiezen! Hoe kan ik daar nou zekerheid uit putten? Dan staat of valt mijn behoud bij mijn werken in plaats van bij Gods genade. Maar doordat de Bijbel leert dat God in ons werkt zowel het willen en het werken (Fil 2:13) kan ik geloofszekerheid hebben. Ik vertrouw op God dat ik elke dag voor Jezus mag kiezen, in plaats van op mijzelf, mijn 'vrije wil', mijn keuzes.

Misschien moeilijk te geloven voor de mensen die steeds maar weer klagen over andere mensen die maar zouden wachten tot ze bekeert mogen worden, maar Calvijn leerde uitverkiezing als een bemoediging voor de vervolgde Protestanten tijdens de reformatie.

Maaarten: zoals in Hebreeën 11 staat: Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 12 apr 2012 16:46

VERTROUWEN, dus.
Somebody up there likes you

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 apr 2012 16:52

Ewan schreef:VERTROUWEN, dus.

Ja!
Maar jij wilt toch alles Bijbels onderbouwd zien? :wink:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 apr 2012 21:44

="Schelpje"
De Heere plant WEL in een ongelovige, want pas DAARNA gaan wij geloven, niet andersom!

Als we het beperken tot het begrip "zalig worden" , dan zou ik dat toch wat nader toegelicht zien, in die zin dat God Zelf zegt dat Hij wil dat alle mensen zalig worden.
Zegt Hij dat op grond van het feit dat Hij geplant heeft in ongelovigen, en wat heeft Hij dan geplant, en waarom worden dan niet alle mensen zalig?
Ik geloof tenminste niet in de alverzoening.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 apr 2012 21:52

Wilsophie schreef:
Als we het beperken tot het begrip "zalig worden" , dan zou ik dat toch wat nader toegelicht zien, in die zin dat God Zelf zegt dat Hij wil dat alle mensen zalig worden.
Zegt Hij dat op grond van het feit dat Hij geplant heeft in ongelovigen, en wat heeft Hij dan geplant, en waarom worden dan niet alle mensen zalig?
Ik geloof tenminste niet in de alverzoening.

God wil wel, maar de mens wil niet.
Ik geloof ook niet in de alverzoening, dus hierop zijn we het eens.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 apr 2012 22:07

Dat is duidelijk, maar wat plant God dan in een ongelovige als het toch niet ontkiemt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 11:25

Wilsophie schreef:Dat is duidelijk, maar wat plant God dan in een ongelovige als het toch niet ontkiemt.

Plant? Mensen hebben een ingeschapen Godskennis en we hebben ook een geweten gekregen. Die komt soms door allerlei omstandigheden niet tot ontwikkeling.
Spreek maar eens met een willekeurig iemand en je hoort vaak: tja, ik geloof wel dat er IETS is. Maar wat? Ook praten mensen zichzelf aan dat dood echt dood is, of dat er toch wel een soort hemel is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 11:46

="schelpje3"Plant? Mensen hebben een ingeschapen Godskennis en we hebben ook een geweten gekregen. Die komt soms door allerlei omstandigheden niet tot ontwikkeling.
Spreek maar eens met een willekeurig iemand en je hoort vaak: tja, ik geloof wel dat er IETS is. Maar wat? Ook praten mensen zichzelf aan dat dood echt dood is, of dat er toch wel een soort hemel is.

Jij gebruikte het woord "planten" ik niet. :-oo
God blies de neshama in de mens en dat is dat Godsbesef, dat ben ik met je eens, maar dat zei je zo niet.
Je zet iets neer en dan wacht je op reactie en dan ga je pas nadenken heb ik gemerkte en dan is het bijstellen of draaien, iemand gebruikte nog een beter woord maar daar kan ik nu niet opkomen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 11:48

Wilsophie schreef:

Jij gebruikte het woord "planten" ik niet. :-oo
God blies de neshama in de mens en dat is dat Godsbesef, dat ben ik met je eens, maar dat zei je zo niet.
Je zet iets neer en dan wacht je op reactie en dan ga je pas nadenken heb ik gemerkte en dan is het bijstellen of draaien, iemand gebruikte nog een beter woord maar daar kan ik nu niet opkomen.

Bijstellen en draaien ben jij zelf een kei in. Jij verandert postings uren daarna nog heb ik gezien, helaas zijn ze dan soms door een ander al geciteerd.
Ik weet niet was neshama is, dus dat zul je me uit moeten leggen.
En nadenken doe ik voortdurend als ik op het forum zit, teveel zelfs. Want het is soms ongelooflijk wat ik hier aantref. :?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 11:52

Ik zei dat jij het woord "planten" gebruikte en ik gebruik het woord neshama.
Ik heb het nooit over planten gehad dus jouw vraagteken kan ik niet volgen.
Ja ik corrigeer wel eens wat, sterker nog ik haal mijn onderschrift weg omdat jij zoveel kritiek erop had en dat valt jou niet op? Nee want dat is iets positiefs en dat soort dingen wil je niet zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 11:56

Wilsophie schreef:Ik zei dat jij het woord "planten" gebruikte en ik gebruik het woord neshama.
Ik heb het nooit over planten gehad dus jouw vraagteken kan ik niet volgen.
Ja ik corrigeer wel eens wat, sterker nog ik haal mijn onderschrift weg omdat jij zoveel kritiek erop had en dat valt jou niet op? Nee want dat is iets positiefs en dat soort dingen wil je niet zien.

Ik wist niet dat jij zo hengelt naar mijn goedkeuring. :D

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 13:19

Iemand helemaal afbranden om een onderschrift noem jij "hengelen naar goedkeuring?'
Hoe arrogant kun je zijn.
Nee hoor Schelpje, ik ken de Schrift die leert dat wij niet tot ergernis moeten zijn voor de zwakken in het geloof en het kost mij weinig moeite om daar gehoor aan te geven.
Je viel er toch over dat ik een citaat van een Roomskatholieke cabaratier gebruikte?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 13:20

Nogmaals de vraag, waarom gebruikte je het woord "planten" want je bent weer aardig bezig met afleidingstactieken, algemeen bekend van onze Schelpje..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 13:22

Wilsophie schreef:Iemand helemaal afbranden om een onderschrift noem jij "hengelen naar goedkeuring?'
Hoe arrogant kun je zijn.
Nee hoor Schelpje, ik ken de Schrift die leert dat wij niet tot ergernis moeten zijn voor de zwakken in het geloof en het kost mij weinig moeite om daar gehoor aan te geven.
Je viel er toch over dat ik een citaat van een Roomskatholieke cabaratier gebruikte?

Ik viel niet, ik maakte er een opmerking over! Jouw gedrag is vaak in tegenstelling met hetgeen je opschrijft.

En denk dan nog maar eens diep na waar jij in je leven eventueel fout gaat als voorbeeld voor de zwakkeren in het geloof. Want dat is altijd mogelijk, ik net zo goed!

Terug naar “Archief”