In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Wilsophie » 08 apr 2012 21:49

Katlheen schreef:Ho ho, heeft Paulus het niet over de wedloop... :mrgreen:

Rondje orgel? :lol:

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 13 apr 2012 17:15

Ger Gem
CGK
HHK
PKN
Hervormd Lokaal
Evangelische kerk in Amersfoort
Ger Vrijgemaakt

Zit zelf in de Ger Gem. Hoop daar dit jaar belijdenis van mijn geloof te doen.
Gods geduld is groot maar niet oneindig

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 13 apr 2012 18:34

wat is hervormd lokaal als ik mag vragen?
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 14 apr 2012 12:08

De meest ''zware'' kerk die er (volgens mij) bestaan in Nederland.

Mensen moeten in het zwart naar de kerk, je moet perse een hoed op, dames mogen geen oorbellen, je mag niet op wielen naar de kerk (fiets, auto, wandelwagen en rolstoel) voor de rolstoelers is er op woensdag een dienst. Er is geen crèche. En ze hebben volgens mij het hele jaar door catechisatie.
Voor dat je bekeerd bent moet je eerst zwaar depressief zijn geweest, dat je het allemaal niet meer ziet zitten en voordat je aan het Heilig Avondmaal gaat mag je eerst nog even je verhaal doen bij de kerkenraad en in de gemeente.
Daarnaast duurt de kerk minimaal 2 uur en met Heilig Avondmaal zit je rustig 2 en half uur in de kerk.
Gods geduld is groot maar niet oneindig

Riska

Berichtdoor Riska » 14 apr 2012 12:20

Gekrookte riet lijkt me dat...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 13:40

meisje20 schreef:De meest ''zware'' kerk die er (volgens mij) bestaan in Nederland.

Mensen moeten in het zwart naar de kerk, je moet perse een hoed op, dames mogen geen oorbellen, je mag niet op wielen naar de kerk (fiets, auto, wandelwagen en rolstoel) voor de rolstoelers is er op woensdag een dienst. Er is geen crèche. En ze hebben volgens mij het hele jaar door catechisatie.
Voor dat je bekeerd bent moet je eerst zwaar depressief zijn geweest, dat je het allemaal niet meer ziet zitten en voordat je aan het Heilig Avondmaal gaat mag je eerst nog even je verhaal doen bij de kerkenraad en in de gemeente.
Daarnaast duurt de kerk minimaal 2 uur en met Heilig Avondmaal zit je rustig 2 en half uur in de kerk.

Ik herken alle eigenschappen en voorwaarden maar herken de term "hervormd lokaal"
helemaal niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 13:42

meisje20 schreef:De meest ''zware'' kerk die er (volgens mij) bestaan in Nederland.

meisje20: ik ken ook het Hervormd Lokaal en je maakt er nu een karikatuur van! Niet doen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 13:43

Wilsophie schreef:
Ik herken alle eigenschappen en voorwaarden maar herken de term "hervormd lokaal"
helemaal niet.

Dat is een plaatselijke gemeente. Alleen bekend bij "insiders" of mensen die in die plaats wonen.
Capelle a.d. IJssel.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 13:45

Is die gemeente alleen in Capelle aan de Ijssel?
En jij bent daar lid van?

Wat klopt er niet aan wat jij noemt "een karikatuur?"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 13:49

Wilsophie schreef:Is die gemeente alleen in Capelle aan de Ijssel?
En jij bent daar lid van?

Wat klopt er niet aan wat jij noemt "een karikatuur?"

Ik ben er geen lid van, ook nooit geweest.
Ik ben er wel eens geweest! En ken die gemeente heel goed.
Voorzover ik weet is dat alleen plaatselijk, zoals je vele aparte gemeentes hebt. Een soort "vrije gemeente" wordt het ook wel genoemd.
Meisje20 maakt er een karikatuur van en dat verbaast mij zeer daar zij schrijft dat ze belijdenis hoopt te doen in de ger. gem. ook niet bepaald een kerk zonder regels!
Het klopt deels wel, maar zoals de wereld dit ziet!
Voor de goede orde: het zou mijn keus niet zijn. Maar ik heb respect voor deze mensen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 13:51

Schaapje zegt: Een soort "vrije gemeente"

Ik las dit in de vragenrubriek. :-&

Ik kerk in het hervormd lokaal. Deze kerk staat helemaal op zichzelf. We doen dus ook niet aan geloofbelijdenis, wat ik erg jammer vind. Daarnaast bestaat onze kerk uit drie kerkenraadsleden. Ze zijn namelijk van mening dat God mensen in het ambt roept. Ik mis daardoor zo de pastorale steun. We hebben geen verenigingen, etc. We mogen niet in het wit trouwen, we mogen niet met de auto (op zondag) naar de kerk. We mogen geen spijkerkleren dragen. Lang haar moeten we hebben (als vrouwen). Zo lang dat je met je haar in wezen de voeten van De Heere Jezus kan wassen. Mag op zondag niet in het wit naar de kerk: bijvoorbeeld witte schoenen dragen (daar ben ik op aangesproken). Vrouwen moeten helemaal in het zwart aan het avondmaal. Witte bloezen mag absoluut niet bij vrouwen, maar wel weer bij mannen.. Het is zo wettisch allemaal. Er is verder niks mis met de prediking hoor, hoewel er wel veel over zonden en verdoemenis wordt gesproken. Ik hoor veel van 'buitenstaanders' dat we een soort van sekte zijn/worden. Dat vind ik weer te heftig gezegd. Wel ben ik van mening dat er teveel naar de buitenkant wordt gekeken. Mensen oordelen zo en beoordelen zo op wat ze zien en van anderen horen. Is dit goed? En wat is het hervormd lokaal nu precies?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 13:53

Lastig precies te omschrijven, maar ik denk dat je deze het beste kunt vergelijken met de O.G.G., de kerk waar ds. du Marchie van Voorthuyzen heeft gestaan, bij jullie op t durp.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 14:06

Ds Klok nu denk ik.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 14:08

Wilsophie schreef:Ds Klok nu denk ik.

Dat is mogelijk, ik ken de huidige situatie niet.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 14 apr 2012 14:10

Yep, alleen klinkt bovenstaande kerk nog ietsie strengen (voor zover dat mogelijk is).
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Terug naar “Archief”