Titels

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ewan
Sergeant
Sergeant

Re: Titels

Berichtdoor Ewan » 13 apr 2012 19:51

pater, pontificaat, heilige vader, hoe kunnen we dit soort benamingen verantwoorden vraag ik me af?
Ook staat er duidelijk in de bijbel dat we niet buigen moeten voor anderen.
maaar hier gaat zelfs de koning op de knieen.http://www.medium4you.be/Koning-op-de-knieen.html

Ik had dit wel in het andere topic (alles wat je wil weten over de RKK)willen / kunnen zetten, maar ik kan het niet meer vinden
Op onverklaarbare wijze verdwenen??
Somebody up there likes you

Kapitein
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kapitein » 13 apr 2012 20:03

Ewan schreef:pater, pontificaat, heilige vader, hoe kunnen we dit soort benamingen verantwoorden vraag ik me af?
Ook staat er duidelijk in de bijbel dat we niet buigen moeten voor anderen.

Het is ook duidelijk dat de Israëlieten wél bogen voor David, Salomo etc. etc.
Dus ik denk dat het wel wat genuanceerder ligt. Het is ook gewoon een teken van respect.
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 apr 2012 20:14

Kapitein schreef:Dus ik denk dat het wel wat genuanceerder ligt. Het is ook gewoon een teken van respect.

Juist. Dat sommige mensen een probleem hebben met autoriteit past verder ook prima in de huidige tijdgeest.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 13 apr 2012 20:18

Ewan schreef:(...)
Ik had dit wel in het andere topic (alles wat je wil weten over de RKK)willen / kunnen zetten, maar ik kan het niet meer vinden
Op onverklaarbare wijze verdwenen??

Dit topic?
Loket: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Het is er nog, hoor. :)
Nulla aetas ad discendum sera

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 13 apr 2012 21:25

Kapitein,
Daniel boog NIET voor de perzische koning.

Kapitein
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kapitein » 14 apr 2012 07:44

Ewan schreef:Kapitein,
Daniel boog NIET voor de perzische koning.

Het verschil is dat de perzische koning vereert werd als God en dat David en Salomo gerespecteerd werden in hun positie --> een teken van respect
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 08:20

Faramir schreef:Juist. Dat sommige mensen een probleem hebben met autoriteit past verder ook prima in de huidige tijdgeest.

Dat heet anarchisme en daar gaat dit topic niet over.
Het gaat ook niet om hierarchie. Het gaat om mensen die titels voor hun naam zetten of laten zetten of kopen, en daarmee zichzelf verheffen om macht uit te oefenen meestal niet gekwalificeerd.

Alle andere zaken gaan niet om macht maar om gezag.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 14 apr 2012 08:52

precies, Wilsophie, het gaat erom dat een christen nooit zou moeten willen dat er voor hem gebogen wordt.
Op 19;10 leert dit duidelijk.
Wij zijn allen broeders en mededienstknechten, geen hierarchie.
De apostelen noemen hun toehoorders ook broederen.
2 pet 1;10)

Kapitein
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kapitein » 14 apr 2012 09:20

Ewan schreef:precies, Wilsophie, het gaat erom dat een christen nooit zou moeten willen dat er voor hem gebogen wordt.
Op 19;10 leert dit duidelijk.
Wij zijn allen broeders en mededienstknechten, geen hierarchie.
De apostelen noemen hun toehoorders ook broederen.
2 pet 1;10)

De Bijbel leert ook dat wij de allen die boven ons gesteld zijn gehoorzaam zijn. Paulus doet in 2 kor. zijn beroep op zijn gezag als apostel.
--

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2012 09:32

Paulus is mijn paus (pater/vader) (1 Kor 4,15) maar niet de RKK, want de leer die ik heb aangenomen is reeds geweest vanaf den beginne (1 Joh 2,7) en derhalve veel ouder dan de wegen die leiden naar Rome.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2012 09:36

Kapitein schreef:De Bijbel leert ook dat wij de allen die boven ons gesteld zijn gehoorzaam zijn. Paulus doet in 2 kor. zijn beroep op zijn gezag als apostel.

Nee, de RKK eist dat wij voor elk mens wat zij een broodkruimel toewerpen buigen, doch staat dat nergens in de schrift. Sterker nog: Petrus (volgens de RKK de eerste paus) wilde niet dat men voor hem boog en Paulus vervloekt een ieder die een afwijkend evangelie verkondigt (Gal 1,8-9) dus ik begrijp echt niet waar jij het over hebt.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 14 apr 2012 09:43

Kapitein schreef:De Bijbel leert ook dat wij de allen die boven ons gesteld zijn gehoorzaam zijn. Paulus doet in 2 kor. zijn beroep op zijn gezag als apostel.

Welke bijbeltekst bedoel je precies?

Kapitein
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kapitein » 14 apr 2012 10:04

Ewan schreef:Welke bijbeltekst bedoel je precies?

Om dat te weten moet je iets weten van de geschiedenis van Korinthe. Paulus heeft naar Korinthe 4 brieven geschreven. Een brief die geschreven is voor 1 kor (1 kor 5:9), deze is niet bewaard. De gemeente stuurt een brief terug met vragen die Paulus beantwoord in 1 kor. Hij reist zijn brief achterna en bezoekt de gemeente. Dat bezoek valt bij zowel de gemeente als Paulus verkeerd. Hij reist weer weg en stuurt een brief, bekend als de 'tranenbrief'. Ook deze brief is kwijtgeraakt. 2 kor. is dus de 4de brief die Paulus schrijft. Hierin verdedigt Paulus o.a. zijn apostelschap. (Kijk naar 2 kor. 6, 2 kor. 10, 2 kor 11)
--

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 apr 2012 10:05

mohamed schreef:Nee, de RKK eist dat wij voor elk mens wat zij een broodkruimel toewerpen buigen,

Je toont wederom je ware gezicht dus. Dank voor de openheid. Dat je nu vele tienduizenden zo niet honderdduizenden katholieke geestelijken schoffeert die dagelijks hun eigenbelang opzijzetten om de de gevangenen te bezoeken, de hongerigen te voeden, de armen te kleden, de zieken te verzorgen enz enz zal je ongetwijfeld niet deren, jij en jij alleen kan in de schaduw staan van God en de rest doet er niet toe.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 apr 2012 10:10

Wilsophie schreef:Dat heet anarchisme en daar gaat dit topic niet over.

Het heeft er alle schijn van dat daar wel de basis zit.
Het gaat ook niet om hierarchie. Het gaat om mensen die titels voor hun naam zetten of laten zetten of kopen, en daarmee zichzelf verheffen om macht uit te oefenen meestal niet gekwalificeerd.

Veruit de meeste mensen die een titel voeren hebben die verdient door studie of daden. Het gaat ze ook niet om macht, maar om duidelijkheid. Maar goed, het zal ongetwijfeld dat jij je ook ingenieur wil noemen of dokter. Ik ben echter bijzonder blij dat daar regels aan gebonden zijn zodat ik weet met wie ik van doen heb wanneer ik weer eens naar het ziekenhuis, de notaris oid moet. En ja, verantwoordelijkheid brengt macht met zich mee.
Alle andere zaken gaan niet om macht maar om gezag.

Het heeft er alle schijn van dat een paar randgevallen van het christendom enkel God boven zich duiden en dan wel hun privé interpretatie van wie God dan zou moeten zijn en wat Hij dan zou willen. Anarchie dus, de kern van dit topic.

Terug naar “[Religie] - Open forum”