Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor mohamed » 13 apr 2012 16:06

Mohamed zei:
Ik heb geen trek om weer te verzanden in een discussie over welke vertaling van wie is, maar wat ik wel weet is dat we in het duister tasten over wie de mysterieuze NWV vertaald hebben.

Wilsophie schreef:Van Targetses las ik ergens het volgende:
De NWV als bijbel voor de JG is tot stand gekomen door o.a. gebruik te maken van de inzichten van een door henzelf occult verklaarde RK-priester, Johan Greber. Deze man ontpopte zich als een spiritist. Toch heeft men bij de JG gemeend zijn inzichten in hun bijbel op te nemen, inzichten die in hoofdzaak bestaan uit verzonnen toevoegingen-weglatingen en verdraaiïngen.
Een aansprekend voorbeeld is de vertaling van Joh. 1:1

In een uitgave van het wachttorengenootschap genaamd "Vergewis u van alle dingen" neemt men nota bene afstand van alle occulte en spiritistische zaken door aan te dringen op het vernietigen van alles wat occult en spiritistisch is.
Ook in de bij hun in gebruik zijnde hulpmiddel "Het Waarheidsboekje" staat een dergelijke aanbeveling.

Ze spreken ook vaak van het 'terugzetten' van de Godsnaam, waarmee ze bevestigen dat hun vertaling berust op de wijsheid van mensen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 apr 2012 16:11

antoon schreef:Trouwens om in de geest van die vetalingen te blijven, lees ik ook niet dat God een drie-eenheid zou zijn Jezus God was of wat dan ook

Ook Filippus zag niet dat Jezus niemand minder dan God was terwijl hij hem nota bene gezien had (Joh 14,9) dus dat jij het niet leest is an sich geen argument.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 13 apr 2012 16:37

Jezus is het Woord van God (Openb 19,13). Alles is geschapen door het Woord (Joh 1,3) en Het woord was God (Joh 1,1). De HEER heeft de aarde zelf uitgehamerd (Jes 44,24). Job bevestigd dit (Job 9,8). Jezus stelde zichzelf gelijk aan God (Joh 5,18). En Tomas noemde Hem God (Joh 20,28).
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

antoon

Berichtdoor antoon » 13 apr 2012 16:58

Ook Filippus zag niet dat Jezus niemand minder dan God was terwijl hij hem nota bene gezien had (Joh 14,9) dus dat jij het niet leest is an sich geen argument.

Dus jij bedoelt dan dat er 2 goden zijn, God Jehovah enerzijds (de ware God) en Jezus ANDERZIJDS dat kan niet natuurlijk, Jezus is God niet, maar zijn eerstgeborene, ik dacht dat ik het aardig uitgelegd had, maar als het nog niet helemaal duidelijk is, ik zal in het weekend weer met een uitlegging komen en andere dingen benadrukken.

En Tomas noemde Hem God

Uiteraard kom ik daar ook op terug

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 apr 2012 18:11

="Antoon"Jezus is een zoon in de diepste betekenis hij werd rechtstreeks door God geschapen zoals in onze begrippen een MAN de rechtstreekse biologische vader is van een geboren zoon van hem
In spreuken wordt weergegeven dat hij <GOD> aan Jezus zeer belangrijke toewijzingen gaf zoals dat hij in opdracht al het geschapene in commissie tot stand moest brengen.
Hij is het begin van de schepping en door hem is alles ontstaan hij kon ook terecht zeggen dat hij zowel de zoon als de vader van David was hij kon zeggen dat hij Abraham gekend heeft, maar wat hij niet kon zeggen is dat hij eeuwig was, hij had een begin maar God Jehovah was wel eeuwig
Dus een duidelijke afbakening en geen drie-eenh. [u]ook geen Jezus als GOD waardoor het een rommeltje wordt wat hij wel had was Goddelijke eigenschappen dat hadden de engelen ook

Ik merk vaak wel dat waar ik de Vader, de Zoon en de Heilige Geest een Eénheid noem, en ik bedoel dan Eén in Wezen dat gelovigen die het Drie-Eénheid noemen hetzelfde bedoelen zoals de Bijbel het ook bedoelt en ik het ook geloof.
Elbert zet uiteen dat de Heilige Geest volgens de Bijbel ook een Persoon is, en dat is ook zo, niettemin wordt Hij in de Bijbel ook vaak aangeduid als een Kracht.
Maar wij zeggen toch ook in ons taalgebruik dat iemand een krachtige Persoonlijkheid is.
En de Bijbel leert toch op vele plaatsen dat de Here Jezus was uitverkoren van voor de grondlegging der wereld, sterker nog dat Hij er altijd al was.
De Here Jezus zegt heel duidelijk: "Ik en de Vader zijn Eén, maar dat relativeert het WTG tot één van denken, maar ik denk dat het Eén in Wezen is.
Heilig, Heilig , Heilige, HEERE God Almachtig, Die Eén in Wezen zijt zegt dat het drie maal Heilig is, maar Eén in Wezen.
Moeilijk hoor om het onder woorden te brengen.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 13 apr 2012 18:35

mohamed:

Lees nog eens verder en dan ook Joh 14:10
Neem dan eens de gezaghebbende KJV en lees:
10 Believest thou not that I am in the Father, and the Father in me? the words that I speak unto you I speak not of myself: but the Father that dwelleth in me, he doeth the works.

Ook in sommige Nedelandse vertalingen wordt het woord "woont" (dwelleth) wel gebruikt.
De Vader "woont" in hem, van het zijn van God de Vader is geen sprake!
Nulla aetas ad discendum sera

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 apr 2012 14:22

mohamed:

Trajecto schreef:Lees nog eens verder en dan ook Joh 14:10
10 Believest thou not that I am in the Father, and the Father in me? the words that I speak unto you I speak not of myself: but the Father that dwelleth in me, he doeth the works.

Ook in sommige Nedelandse vertalingen wordt het woord "woont" (dwelleth) wel gebruikt.

Wel, Trajecto woont in jou, plus je bent een mens van vlees en bloed dus dan ben jij ook twee! In dat geval, prettig kennis te maken met jullie! :clown:

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 19 apr 2012 22:41

mohamed schreef:

mohamed:

Trajecto:
Lees nog eens verder en dan ook Joh 14:10

mohamed
Wel, Trajecto woont in jou, plus je bent een mens van vlees en bloed dus dan ben jij ook twee! In dat geval, prettig kennis te maken met jullie! :clown:

Aangenaam! Leuk ook met jullie kennis te maken. ;)

Tja, maar in ons moet de christus opstaan.
Rom. 8:5
Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil.

Dus...!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 apr 2012 09:37

Wie is als God? ( Michaël betekent Zijn Naam) .
Dus Wie is als God zou ik beantwoorden met Christus Jezus.
En dan krijg je inderdaad de bijna logische conclusie, dus het = is gelijk aan.
Zoals ik het lees.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 apr 2012 12:22

Trajecto schreef:mohamed

Trajecto schreef:Aangenaam! Leuk ook met jullie kennis te maken. ;)

Tja, maar in ons moet de christus opstaan.
Rom. 8:5
Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil.

Dus...!

Er staat ergens dat Jezus zowel de wortel als het geslacht Davids is, dat kun je dan maar beter doorkrassen denk ik. ;)

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 21 apr 2012 00:12

mohamed schreef:Er staat ergens dat Jezus zowel de wortel als het geslacht Davids is, dat kun je dan maar beter doorkrassen denk ik. ;)

Kun je wat meer toelichting geven want het ontgaat me wat je nu wilt zeggen.
Vooralsnog wil ik niets doorkrassen, maar jij wilt misschien het vers wat ik noemde doorkrassen. :?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 apr 2012 15:29

Elbert zet uiteen dat de Heilige Geest volgens de Bijbel ook een Persoon is, en dat is ook zo, niettemin wordt Hij in de Bijbel ook vaak aangeduid als een Kracht.

Ik kom even terug op een quote van Elbert en Wilsophie.
Is het niet beter te spreken over personages in dit geval. Volgens mij was alleen Jezus een persoon van vlees en bloed. God en de H.Geest zijn geen personen maar geesten/krachten. Zij figureren echter allen als personages in de Drie-eenheid theorie.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 apr 2012 19:38

mohamed schreef:Er staat ergens dat Jezus zowel de wortel als het geslacht Davids is, dat kun je dan maar beter doorkrassen denk ik. ;)

Trajecto schreef:Kun je wat meer toelichting geven want het ontgaat me wat je nu wilt zeggen.
Vooralsnog wil ik niets doorkrassen, maar jij wilt misschien het vers wat ik noemde doorkrassen. :?

Natuurlijk.

Er staat dus in Openbaring 22 vers 16 dat Jezus de wortel én het nageslacht (offspring KJV) van David is en de stamboom van David is Israël. Jezus heeft dus in het laatste boek van de Bijbel aan Johannes geopenbaard dat hij de wortel en het geslacht van Israël is en dat is ook in overeenstemming met wat Mattheus heeft geschreven:

'En hij bleef daar tot de dood van Herodes, opdat vervuld werd wat door de Heere gesproken is door de
profeet: Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.
' (Mat 2,15)

Nu zou je kunnen denken, ja maar wat heeft dat allemaal te maken met de vraag of Jezus God is? Het antwoord is: alles. Het gegeven dat Jezus de wortel en het geslacht van David is wil niets anders zeggen dan dat hij David zijn vader en zijn zoon was en naar mijn geloof ook de onze.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 23 apr 2012 20:19

="Hubert"Ik kom even terug op een quote van Elbert en Wilsophie.
Is het niet beter te spreken over personages in dit geval. Volgens mij was alleen Jezus een persoon van vlees en bloed. God en de H.Geest zijn geen personen maar geesten/krachten. Zij figureren echter allen als personages in de Drie-eenheid theorie.

Ik denk het wel, ik maakte het mezelf altijd makkelijker om een Persoon ook een kracht te noemen in de zin van een krachtige persoonlijkheid ook omdat ik er nooit uitkwam dat een Geest ook een Persoon is.
En ook omdat de Bijbel verbiedt om tot de Heilige Geest te bidden kwam ik er niet zo goed uit.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 apr 2012 08:19

Wilsophie schreef:En ook omdat de Bijbel verbiedt om tot de Heilige Geest te bidden kwam ik er niet zo goed uit.

Waar staat dat?

Terug naar “[Religie] - Open forum”