Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor blijblij » 07 apr 2012 12:34

Wilsophie schreef:Inderdaad en Hij werd geboren ongeveer begin September.

Gegeven 1: De Here Jezus stierf op het Joodse Pesach (=Pasen) feest.

Gegeven 2: Hij leefde ongeveer 33 1/2 jaar op aarde.

Het Pesachfeest wordt gevierd op de 14e in de Joodse maand Nisan. Rekenen we een half jaar eerder (als het om maanden in een jaar gaat is dat hetzelfde als 33 1/2 jaar) komen we uit op de Joodse maand Tishri. Dat is omgerekend ook de maand september.

En hoe komen we aan gegeven 2?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 apr 2012 13:37

Als het aan wilsophie ligt, kunnen we voortaan met kerst in de tuin zitten :mrgreen:

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 07 apr 2012 13:47

schelpje3 schreef:Als het aan wilsophie ligt, kunnen we voortaan met kerst in de tuin zitten :mrgreen:

Als het aan jou ligt blijven we volgzaam aan de leiband van de paus en de keizer lopen.
Op dacht je dat de herders eind december in het veld lagen? min en max temp bethlehem deze tijd van het jaar is 4 en 11 C. regenachtig en soms zelfs sneeuw.Get real.
Somebody up there likes you

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 14:08

blijblij schreef:Inderdaad en Hij werd geboren ongeveer begin September.

Gegeven 1: De Here Jezus stierf op het Joodse Pesach (=Pasen) feest.

Gegeven 2: Hij leefde ongeveer 33 1/2 jaar op aarde.

Het Pesachfeest wordt gevierd op de 14e in de Joodse maand Nisan. Rekenen we een half jaar eerder (als het om maanden in een jaar gaat is dat hetzelfde als 33 1/2 jaar) komen we uit op de Joodse maand Tishri. Dat is omgerekend ook de maand september.

En hoe komen we aan gegeven 2?[/quote]

Goeie vraag. Zoek het zelf even op.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 14:14

Ewan" en "Schelpje schreef:Als het aan wilsophie ligt, kunnen we voortaan met kerst in de tuin zitten :mrgreen
Als het aan jou ligt blijven we volgzaam aan de leiband van de paus en de keizer lopen.
Op dacht je dat de herders eind december in het veld lagen? min en max temp bethlehem deze tijd van het jaar is 4 en 11 C. regenachtig en soms zelfs sneeuw.Get real.

Zelfs in de wereld weet men dat de Here Jezus niet in December is geboren. Waar loop ik toch tegenaan?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 apr 2012 14:14

Ewan schreef:Als het aan jou ligt blijven we volgzaam aan de leiband van de paus en de keizer lopen.

Ja, morgen hoop ik in Rome te zijn :roll:
Tjonge, dat daar nog nooit eerder opgekomen is he, zou jij de eerste zijn die dit bedacht heeft?
De helft van de kerstliedjes is sowieso valse romantiek.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 14:26

Als de argumenten niet toereikend zijn dan zijn veel meer argumenten aan te voeren b.v.: een mobilisatie van een land als Israël om zich te laten inschrijven in hun geboorte dorp, zou nooit midden in de Joodse regentijd en winter worden ondernomen.

De Romeinen wisten heel goed dat veel van de primitieve wegen in Palestina (Israël) onbegaanbaar zouden worden.

De maand december is volgens de Joodse telling de 9e maand de maand Kislev en een stukje van de maand Tebeth.

In het oude testament lezen we hoe het werkelijk was in het Joodse land rond de 9e maand. We lezen Ezra 10 vers 9:

'En alle mannen van Juda en Benjamin verzamelden zich binnen drie dagen te Jeruzalem, en wel in de negende maand, op de twintigste der maand. Het gehele volk zat neer op het plein van het huis YHWHs, rillend zowel om de zaak als door de regenbuien.'

Dat was de situatie overdag. De nachten in het middenoosten zijn over het algemeen veel kouder.

Koude was ook vroeger heel normaal in Israël. We lezen als voorbeeld ook Jeremia 18 vers 14:

Maar de schaapjes en de herders waren niet in het veld op 25 december zoals algemeen bekend.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 apr 2012 14:29

ZO lees ik de Bijbel nooit. Ik ga niet bij alles zitten vorsen en nadenken, klopt dit wel precies? Was het nu 3 uur smiddags of 10 uur smorgens?
De Bijbel is geen geschiedenisboek, het is het onfeilbaar Woord van God, waaruit wij troost en bemoediging mogen putten.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 14:45

schelpje3 schreef:ZO lees ik de Bijbel nooit. Ik ga niet bij alles zitten vorsen en nadenken, klopt dit wel precies? Was het nu 3 uur smiddags of 10 uur smorgens?
De Bijbel is geen geschiedenisboek, het is het onfeilbaar Woord van God, waaruit wij troost en bemoediging mogen putten.

Dat je de Bijbel zo niet leest was al duidelijk. Maar laat een ander daar dan vrij in en bemoei je er verder niet mee als je geen kennis van zaken hebt.
Ik ken de gedachte dat de Bijbel alleen troost en bemoediging moet geven aan de christenen, maar ik lees de Bijbel als Gods onfeilbare Woord waarin Hij Zijn plan ontvouwt en mij bekend maakt Wie Hij is,.
En om Hem beter te leren kennen mag ik dat plan onderzoeken en zal de Heilige Geest mijn in heel de Waarheid leiden.
De Bijbel is wel voor "ons" geschreven, maar gaat niet altijd over "ons" , er is een belangrijk plan t.a.v. Israël, de Gemeente en de overige volkeren.
En de Here Jezus Zelf zegt: "Onderzoekt de Schriften en dat is vorsen en nadenken of deze dingen alzo zijn, dus of het klopt en Paulus neemt de Bereërs als voorbeeld.
En ik wil dat graag navolgen.

Ergens zei iemand, op dit forum kan niemand met de hand op zijn hart zeggen dat hij de Here Jezus navolgt.
Ik heb toen geantwoord dat ik dat een ernstige zaak vind, want ik volg Hem na, en wil Hem leren kennen door bestudering van dat onfeilbare Woord wat Hij ons nagelaten heeft.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 07 apr 2012 14:47

schelpje3 schreef:Ja, morgen hoop ik in Rome te zijn :roll:
Tjonge, dat daar nog nooit eerder opgekomen is he, zou jij de eerste zijn die dit bedacht heeft?
De helft van de kerstliedjes is sowieso valse romantiek.

Jij weet ontzettend goed, dat ik bedoel dat de paus en de keizer destijds de 25ste december hebben uitgekozen en waarom.
ik weet niet wat je bazelt over kerstliedjes en valse romantiek, maar ik heb het gewoon over de bijbelgedeeltes die ons leren dat de herders 's nachts in het veld buiten sliepen, toen zij door de engelen werden verteld wat er stond te gebeuren.
Somebody up there likes you

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 07 apr 2012 14:59

schelpje3 schreef:Als het aan wilsophie ligt, kunnen we voortaan met kerst in de tuin zitten :mrgreen:

In Australië vieren ze inderdaad kerst op het strand onder het gat in de ozonlaag.

Volgens mij zijn de geboorteverhalen niet historisch (ze verschillen te veel om waar te zijn) en dus overtuigen schaapjes in de wei niet genoeg om een datum aan te wijzen. Ik vind het aanwijzen van een andere datum (september) die niet in de winter is, net zo ridicuul als denken dat Jezus op 25 december is geboren.

Jezus werd geboren toen Herodes de Grote nog leefde (hij stierf in 4 v chr) (mattheus) en een census in Judea toen Quirinius in Syria stadhouder (lucas) was vond plaats in 6 na chr! Volgens Mattheus is 25 december prima mogelijk, aangezien er geen herdertjes genoemd worden.

@Ewan: je lijkt wel een puber, man!

@wilsophie: leuk onderschrift by the way!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 apr 2012 15:07

schelpje3 schreef:ZO lees ik de Bijbel nooit. Ik ga niet bij alles zitten vorsen en nadenken, klopt dit wel precies? Was het nu 3 uur smiddags of 10 uur smorgens?

Dat lijkt me een hele gezonde insteek die opbouwend is voor het geloofsleven. Ik schenk er zelf ook weinig genoegen in om eindeloze discussies te voeren over zaterdag/zondag, pasen/geen pasen, kerst/geen kerst, kruis/paal enz enz. Je komt er in de dagelijkse praktijk namelijk geen steek verder mee.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 15:15

blijblij schreef:
Jezus werd geboren toen Herodes de Grote nog leefde (hij stierf in 4 v chr) (mattheus) en een census in Judea toen Quirinius in Syria stadhouder (lucas) was vond plaats in 6 na chr! Volgens Mattheus is 25 december prima mogelijk, aangezien er geen herdertjes genoemd worden.

Nou ja....

Voor de geinteresseerden...

In Lucas 1 vers 24 staat: 'Na die dagen werd Elizabeth, zijn vrouw zwanger……'

Omdat in de tekst 'Na die dagen' het Griekse woord meta {met-ah'} is gebruikt, mogen we aan nemen dat het snel na de tempeldienst gebeurd is.
Het woord meta wordt in het Grieks gebruikt voor begrippen als: achter, daarna (volgorde) of nadat. Het gaat dan om een opeenvolgende gebeurtenis, zonder dat daar veel tijd tussen zit.

Dat betekent dus dat de conceptie van Johannes ongeveer in de 3e week van de Joodse maand Sivan was.
Daarna verborg Elizabet zich 5 maanden en daarna, in de 6e maand stuurde God een engel naar Maria.

In Lucas 1 vers 26-27 staat:

‘In de zesde maand nu werd de engel Gabriël van God gezonden naar een stad in Galilea, genaamd Nazareth, [27] tot een maagd, die ondertrouwd was met een man, genaamd Jozef, uit het huis van David, en de naam van de maagd was Maria.’

En in Lucas 1 vers 36 staat dat dezelfde engel Gabriël vertelt dat Elisabeth zwanger is:

‘En zie, Elisabeth, uw verwante, is eveneens zwanger van een zoon in haar ouderdom en dit is reeds de zesde maand voor haar…’

De engel kondigde de conceptie van De Here Jezus dus aan in de 6e maand van de zwangerschap van Elizabeth.
Dat betekent dat die aankondiging in de laatste week van de Joodse maand Heshvan of het begin van de Joodse maand Khislev was.
Het was in de 6e maand. Niet perse aan het einde of het begin.

Verder lezen we nog een belangrijk gedeelte dat een aanwijzing geeft in Lucas 1 vers 39-42:

'Maria dan maakte zich op in die dagen en reisde met spoed naar het bergland, naar een stad van Judea [40] En zij ging het huis van Zacharias binnen en groette Elisabeth. [41] En toen Elisabetg de groet van Maria hoorde, geschiedde het, dat het kind opsprong in haar schoot, en Elisabeth werd vervuld met de heilige Geest. [42] En zij riep uit met luider stem en sprak: Gezegend zijt gij onder de vrouwen en gezegend is de vrucht van uw schoot.'

Als je dit leest weet je dat Maria, eenmaal aangekomen bij Elisabeth, zwanger was.

In vers 39 lezen we dat ze, na de verschijning van de engel 'met spoed' naar Elisabeth ging.

Ook nu zien we dat er niet zo veel tijd overheen ging tussen het moment van de aankondiging tot het moment van de conceptie.

Als we de Joodse maanden omrekenen (ook het verschil tussen solar en lunar maanden) Moet de conceptie van De Here Jezus in onze maand November zijn geweest.
Tellen we 9 maanden (zwangerschap van Maria) verder moet Yeshua ergens in de maand augustus of begin september geboren zijn.

Hier zien we ook direct dat het nu normaal zou zijn dat de herders s'nachts in het veld waren met hun schapen, ook in Israël is het omstreeks deze tijd zomer!
Uit deze globale rekensom, die in de Bijbel terug te vinden is, kunnen we aflezen dat het onmogelijk is dat De Here Jezus op 25 december zou zijn geboren.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 apr 2012 16:09

Faramir schreef:Dat lijkt me een hele gezonde insteek die opbouwend is voor het geloofsleven. Ik schenk er zelf ook weinig genoegen in om eindeloze discussies te voeren over zaterdag/zondag, pasen/geen pasen, kerst/geen kerst, kruis/paal enz enz. Je komt er in de dagelijkse praktijk namelijk geen steek verder mee.

Precies! Er zijn mensen die dromen dat zij de gehele westerse maatschappij kunnen ombouwen. Maar nog nooit ECHT kerst hebben gevierd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 19:34

="Faramir"Dat lijkt me een hele gezonde insteek die opbouwend is voor het geloofsleven. Ik schenk er zelf ook weinig genoegen in om eindeloze discussies te voeren over zaterdag/zondag, pasen/geen pasen, kerst/geen kerst, kruis/paal enz enz. Je komt er in de dagelijkse praktijk namelijk geen steek verder mee.

Dat is ook de insteek van een natuurlijk mens. Kom ik er in de praktijk verder mee, heb IK er wat aan. Ik schenk er weinig genoegen in.. enz...

De Bijbel is geschreven om Christus te leren kennen en de kracht van Zijn opstanding en de Bijbel ontvouwt Gods plan.
En als er staat dat er op de dag van Zijn kruisiging op de 6 ure wat gebeurde en op de 9e ure, dan staat dat er niet voor niets. Gods hele Woord heeft een geweldige dimensie in alle opzichten.
Zowel letterlijk, geestelijk, en profetisch en dat vraagt geen genoegen, maar dat vraagt dat een gelovige zich aan Zijn opdracht houdt: "Onderzoekt de Schriften".
En als ik in kennis tekort kom dan mag ik er God om vragen zegt Jakobus en de andere belofte is dat de Heilige Geest mij en elke gelovige die dat verlangen heeft zal leiden in heel die Waarheid.
Dat is geen gezonde insteek Faramir, dat zijn de "gezonde Woorden Gods die ons Zijn toevertrouwd".

Terug naar “[Religie] - Open forum”