Geloof, ouders en uiterlijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Geloof, ouders en uiterlijk

Berichtdoor schelpje3 » 06 apr 2012 16:45

Wilsophie schreef: Enige nuance is af en toe zeer op zijn plaats tussen al dat zwart/wit.
Alleen mensen die van een bepaalde kerk zijn worden toegelaten op de reformatorische school. Dus je krijgt net als bij de "amish" alleen met gelijkgezinden te maken.
Daarom is aanpassing in de maatschappij zo moeilijk voor deze jeugd en vanwege hun uiterlijke kledij e.d. zoeken ze steun bij elkaar.
Het is precies het verschijnsel wat je bij sekten ook terugziet.

Ook weer zo'n belachelijke uitspraak van jou, dat je persé van een bepaald kerkgenootschap moet zijn. Je dient de regels van de school te onderschrijven!! Je haat is zo groot, dat je van alles verzint om reformatorische christenen in een kwaad daglicht te stellen, van misplaatste vroomheid.

De reformatorische Hogeschool kwam als 1 van de besten uit de bus!! Verreweg de meeste leerlingen vonden snel een baan.
Een paar van onze kinderen hebben op het reformatorisch voortgezet gezeten/zitten er nog steeds op en de school wordt als uitstekend gekwalificeerd. Ze staan midden in de wereld en bevelen helemaal geen MBO of HBO aan van dezelfde richting.
En ik denk dat jij eerder in een sekte zit, gezien je uitspraken. Want die zie ik bij geen enkele forummer terug!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 16:52

dat je van alles verzint om reformatorische christenen in een kwaad daglicht te stellen, van misplaatste vroomheid.

Je bent slecht op de hoogte, want deze regels zijn conform de voorschriften van een bepaalde kerk.
En je noemt het toch zelf " Reformatorische Christenen" , ik noem het niet zo, dat doe je zelf her en der.
Ok dat mag van mij dus nu de vraag, welk verschil is er met andere christenen, waarvan ik onderdeel uitmaak.
Want misschien is mijn beeld vertroebelt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 apr 2012 16:55

Wilsophie schreef:
Je bent slecht op de hoogte, want deze regels zijn conform de voorschriften van een bepaalde kerk.
En je noemt het toch zelf " Reformatorische Christenen" , ik noem het niet zo, dat doe je zelf her en der.
Ok dat mag van mij dus nu de vraag, welk verschil is er met andere christenen, waarvan ik onderdeel uitmaak.
Want misschien is mijn beeld vertroebelt.

Je hebt helemaal geen beeld. Want je spreekt over iets waar je kennelijk niets van afweet. Verdiep je eerst eens in alle ins en outs, in dit verband wat een reformatorische school inhoudt, alvorens je veronderstellingen te uiten.

En velen noemen zich christenen, die het niet zijn. Dus er is verschil ja.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 16:59

Geef eens antwoord op de vraag i.p.v. te bepalen wat ik wel of niet weet.
Jij kwalificeert deze mensen of jezelf als "Reformatische Christenen" en de vraag is eenvoudig, wat dat voor soort Christenen zijn? Of categorie?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 17:00

En velen noemen zich christenen, die het niet zijn. Dus er is verschil ja.

Hoe weet je dat ze dat niet zijn dan?
En wat is het verschil dan?

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 06 apr 2012 17:31

schelpje3 schreef:Ook weer zo'n belachelijke uitspraak van jou, dat je persé van een bepaald kerkgenootschap moet zijn. Je dient de regels van de school te onderschrijven!! Je haat is zo groot, dat je van alles verzint om reformatorische christenen in een kwaad daglicht te stellen, van misplaatste vroomheid.

De reformatorische Hogeschool kwam als 1 van de besten uit de bus!! Verreweg de meeste leerlingen vonden snel een baan.
Een paar van onze kinderen hebben op het reformatorisch voortgezet gezeten/zitten er nog steeds op en de school wordt als uitstekend gekwalificeerd. Ze staan midden in de wereld en bevelen helemaal geen MBO of HBO aan van dezelfde richting.
En ik denk dat jij eerder in een sekte zit, gezien je uitspraken. Want die zie ik bij geen enkele forummer terug!
Kun je woorden als ''belachelijk'' en andere veroordelingen nu eens weglaten?
natuurlijk is er een selectie op dit soort scholen.
Dacht je dat een ongelovige of moslim word toegelaten?
Somebody up there likes you

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 apr 2012 17:36

Esther, wat is de reden dat je nog niet op jezelf kunt gaan wonen? Het hoeft niet duur te zijn. Sta je al ingeschreven voor een woning?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 17:41

Lees eens terug Lalage want ze zegt dit:
"Het op mijn eigen gaan wonen zit er nog niet echt in daarom woon ik nog thuis als het zou kunnen was ik het huis wel uitgegaan.."

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 17:48

="Ewan"Kun je woorden als ''belachelijk'' en andere veroordelingen nu eens weglaten?
natuurlijk is er een selectie op dit soort scholen.
Dacht je dat een ongelovige of moslim word toegelaten?

Ze staan midden in de wereld en bevelen helemaal geen MBO of HBO aan van dezelfde richting.

Ik weet niet of dat positief is of negatief dat ze midden in de wereld staan, maar dat kan me niet schelen, het zijn mijn kinderen niet, maar leg ook eens uit wat de 2e helft van je zin wil zeggen.
Wie is "ze" en welke richting bedoel je?

Ewan, zelfs in de tijd dat mijn kinderen naar de Christelijke School ging moest je lid van een kerk zijn, dat weet ik nog heel goed, want mijn man zat in het schoolbestuur en je kind naar een Christelijke School doen omdat die nu eenmaal dichter bij je huis lag was niet aan de orde, maar dat telt niet meer tegenwoordig.
De voorouders hebben de schoolstrijd blijkbaar voor niets gestreden.

De scholen rondom mijn huis zijn de Petrus Dathenus school en de Pieter Zandt school zijn nauw verbonden met Kampen voor zover ik weet en daar kom je niet zomaar op.
Vroeger moest je immers ook lid van een bepaalde kerk zijn om op het GPV te stemmen en dat is m.i. bij de SGP nog zo.
Althans dat dacht ik, maar misschien is dat allemaal veranderd.

Via google...

De scholengemeenschap Pieter Zandt is een scholengemeenschap voor reformatorisch onderwijs voor pro-vmbo-havo-vwo en weet zich gebonden aan de Bijbel en de gereformeerde belijdenis (-geschriften).

Naast de hoofdvestiging in Kampen heeft de scholengemeenschap vestigingen in Staphorst, Urk en IJsselmuiden.

Wilt u meer weten dan heeft telefonisch contact of een persoonlijke ontmoeting voorkeur.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 apr 2012 20:10

Wilsophie schreef:Lees eens terug Lalage want ze zegt dit:
"Het op mijn eigen gaan wonen zit er nog niet echt in daarom woon ik nog thuis als het zou kunnen was ik het huis wel uitgegaan.."

Ik vraag me gewoon af waarom, maar als ze dat niet wil zeggen hoeft het natuurlijk niet. Het lijkt me erg vervelend om op je 19de verplicht bij je ouders te wonen, terwijl je je daar niet helemaal lekker voelt.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 apr 2012 20:21

Vroeger moest je immers ook lid van een bepaalde kerk zijn om op het GPV te stemmen en dat is m.i. bij de SGP nog zo.

Nou, hier vlieg je de bocht uit hoor. In het stemhokje werd dus echt niet gevraagd of je wel lid was van die en die kerk. De meeste mensen in bepaalde kerken stemmen, al dan niet met de nodige sociaal-religieuze druk vanaf de kansel, op een bepaalde christelijke partij. Dat ik als christen geen SGP of CU stem, is een uitzondering. Maar dat je lid moest zijn om op een bepaalde politieke partij te stemmen, dat is "kolder". Een functie in een politieke partij, daarbij kon nog wel eens een bepaald lidmaatschap van een kerk worden gevraagd, net zo goed als dat er op bepaalde christelijke scholen uitsluitend mensen mogen werken die lid zijn van een bepaalde kerk. (dat zegt uiteraard geen moer over je geloofsleven en dingen als ongehuwd samenwonen, sex voor het huwelijk etc, dus in hoeverre het echt nut heeft...tja).

Enfin, het staat iedere stemgerechtigde Nederlander vrij om op een bepaalde partij te stemmen. Lid van een kerk of niet.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 apr 2012 20:50

Wilsophie schreef:

Ik weet niet of dat positief is of negatief dat ze midden in de wereld staan, maar dat kan me niet schelen, het zijn mijn kinderen niet, maar leg ook eens uit wat de 2e helft van je zin wil zeggen.
Wie is "ze" en welke richting bedoel je?

Ewan, zelfs in de tijd dat mijn kinderen naar de Christelijke School ging moest je lid van een kerk zijn, dat weet ik nog heel goed, want mijn man zat in het schoolbestuur en je kind naar een Christelijke School doen omdat die nu eenmaal dichter bij je huis lag was niet aan de orde, maar dat telt niet meer tegenwoordig.
De voorouders hebben de schoolstrijd blijkbaar voor niets gestreden.

De scholen rondom mijn huis zijn de Petrus Dathenus school en de Pieter Zandt school zijn nauw verbonden met Kampen voor zover ik weet en daar kom je niet zomaar op.

Probeer je christelijke kind eens naar het islamitisch onderwijs te doen! Kijken wat er dan geëist wordt.
Onze kinderen zaten op een prot. chr. basisschool en er zaten vele kinderen op die de kerk van binnen nog nooit hebben gezien. Ook kinderen afkomstig uit landen rondom de Middellandse Zee.
Het aanmelden op een bepaalde school is plaatsgebonden. In sommige grote steden heb je zelf weinig te kiezen.

Wat je zegt over het stemmen op de SGP, verzin je ter plekke. Er is geen mens die iemand verbiedt op een bepaalde partij te stemmen, hoe zou dat moeten gebeuren dan? Het is hier geen oostblok.

Er is niets veranderd, het is nog nooit geweest.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 21:31

Nou, hier vlieg je de bocht uit hoor. In het stemhokje werd dus echt niet gevraagd of je wel lid was van die en die kerk

Nou een beetje uit de bocht, want ik bedoelde eigenlijk dat je geen lid van de partij kon worden.
Ik wilde destijds lid worden van het GPV, maar dat kon niet. Mijn vriendin was Vrijgemaakt Gereformeerd en zij kon wel lid worden.
Inderdaad stemmen in het hokje kun je gelukkig op elke partij.

Schelpje bij deze heb ik het recht gezet dat ik dat verkeerd heb geformuleerd, het ging om lidmaatschap van een partij.

Van de islamitische scholen heb ik geen verstand, ik ga uit van wat men mij uitlegt over het bezoek van je kind aan een reformatorische school, en dat is dat je de formulieren van de kerk moet onderschrijven.
Het lidmaatschap van een kerk of dat verplicht is zal ik navragen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 apr 2012 21:43

Wilsophie schreef:

Nou een beetje uit de bocht, want ik bedoelde eigenlijk dat je geen lid van de partij kon worden.
Ik wilde destijds lid worden van het GPV, maar dat kon niet. Mijn vriendin was Vrijgemaakt Gereformeerd en zij kon wel lid worden.
Inderdaad stemmen in het hokje kun je gelukkig op elke partij.

Schelpje bij deze heb ik het recht gezet dat ik dat verkeerd heb geformuleerd, het ging om lidmaatschap van een partij.

Van de islamitische scholen heb ik geen verstand, ik ga uit van wat men mij uitlegt over het bezoek van je kind aan een reformatorische school, en dat is dat je de formulieren van de kerk moet onderschrijven.
Het lidmaatschap van een kerk of dat verplicht is zal ik navragen.

Je kon als vrouw sowieso geen lid worden van de SGP :D

Je krijgt een formulier dat je naar waarheid moet invullen. En daar wordt gevraagd van welke kerk je lid wordt, lijkt mij een volstrekt logische vraag. Dat recht hebben ze toch?Er wordt mij wel vaker gevraagd van welke kerk ik belijdend lid ben. En op de middelbare school van onze kinderen zitten echt kinderen van allerlei richtingen.
Maar wat moet iemand op zo'n school die niets van de geldende regels begrijpt, het hoe en waarom. Er is keuze genoeg zou ik zo zeggen.
Ik ken trouwens een middelbare, die niet reformatorisch is, maar van een bepaalde kerkelijke richting, die heel wat strengere regels hanteert!
De basisschool hebben wij, als ouders, gekozen, de middelbare school kiezen onze kinderen zelf! En dat is idd niet altijd de reformatorische! Die keuze is weloverwogen en zodanig, dat wij erachter konden en kunnen staan.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 06 apr 2012 22:06

Kun je inmiddels al wel lid worden als vrouw van de SGP?
Waarom kun je als vrouw geen lid worden eigenlijk?het is toch geen godsdienstige samenkomst?
Somebody up there likes you

Terug naar “Archief”