Wilsophie schreef:Nou ja, we kunnen gewoon ergens beginnen en dan denk ik aan het leven van Mozes en Jozef beiden typen van de Here Jezus en dan lees ik in Fil 2 waar Paulus spreekt over de vernedering van de mens Jezus Christus, Die eerst vernederd werd, omdat of opdat hij de mensen gelijk is geworden. Dat was geen doel op zich maar een middel.
Dan wijst de apostel op Zijn verhoging met de woorden "Daarom of daartoe heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de Naam boven alle Naam geschonken ( vers 9).
Het resultaat of het gevolg van Zijn vernedering en gehoorzaamheid was Zijn verhoging als mens, en zo kreeg Hij een Naam boven alle Naam en de vraag is dan om welke Naam het gaat?
Welnu dat staat erbij: "opdat in de Naam van Jezus ( let op: hier staat Zijn Naam als de mens Jezus) zich alle knie zou buigen..".... en alle tong zou belijden, dat Jezus is Heere. "
Dat is nu nog niet zo toch?
Deze Naam heeft dus te maken met het feit dat Jezus de HEERE is, nu kan de titel 'Here" in het NT duiden op de positie van de Here Jezus en de macht daaraan verbonden en soms is het ook de weergave van de Naam van God zoals die in het OT is geopenbaard.
" HERE " vgl Matth 22 vers 44 met Ps. 110 vs 1, Ik geloof dat het in Fil. 2 allebei mogelijk is en ik met een gerust hart kan zeggen: "Jezus Christus is Here, de Naam Here is de weergave van de letters JHWH en dat is de Naam waarmee God Zich bekend maakte aan Mozes.
"IK ben die Ik ben, het is de Naam van de Allerhoogste van God Zelf dus een Naam boven alle Naam die aan de Here Jezus gegeven wordt.
De woorden van Fil. staat ook in Jesaja 45, waar God Zelf spreekt en zegt: "Ben Ik het niet de HERE? en...er is geen God behalve Ik.
Paulus heeft ongetwijfeld , geinspireerd door de Heilige Geest gedacht aan deze woorden.
zie ook Rom 14 vers 11
Conclusie, er is maar Eén God, Die verlost en de Naam HEERE draagt.
Die verlossende God heeft Zich in de mens Jezus (=HERE redt) geopenbaard als de Verlosser.
Er is danook maar Eén waardig de Naam boven alle naam ( namelijk de Naam van God Zelf Here) te dragen en dat is de Here Jezus Christus.
In de toekomst zal ook iedereen moeten erkennen en belijden dat Jezus Christus Dezelfde is als Degene, Die Zich eertijds als HERE heeft geopenbaard.
Hij is de Eerste en de Laatste vgl. Jes 44 vers 6 met Openb 1 vers 17.
Het is a.h.w. een bevestging achteraf van wat de Here Jezus tijdens Zijn rondwandeling op aarde heeft gezegd: "Ik en de Vader zijn Eén, Zijn Naam is Wonderbaar!
Volgens mij heeft wel alle knie zich reeds gebogen maar verder ben ik het met je eens.