Typologie in de Bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Typologie in de Bijbel

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 18:04

Een aantal malen zijn de woorden symboliek en typologie gebruikt in diverse topics en wellicht is het zinvol om eens te bezien of deze manier van Bijbellezen neigt naar inlegkunde.
Het is de verzamelnaam voor een onderdeel van de studie van de Bijbel.
M.i. onontbeerlijk voor een juist inzicht in het Woord van God.
De Pneumatologie= de leer van de Heilige Geest
De Christologie spreekt voor zich en de Eschatologie bepaalt ons bij de toekomende dingen.
Hoe vaak leert men dat de OT geschiedenissen wel aardig zijn en interessant, maar niet van deze tijd.

Er wordt zeker in ons land veel Christelijk werk gedaan, maar is men ook zoals Paulus zegt "tot alle goed werk volkomen toegerust?"
Bepaalde technieken en methodieken die van pas komen bij pastoraal- en evangelisatiewerk is er in allerlei vormen. Denk ook aan de Alpha cursussen.
Denk aan het "bevrijdingspastoraat" bij de zogenaamde "healings", en ik heb wat filmpjes hiervan op You tube bekeken en de schrik slaat je om je hart.
Nu wilde ik hier verder niet op ingaan, want het gaat om typologie.
Toerusting is heel belangrijk en ik wil geen enkele methodiek of techniek bekritiseren, maar als ik dan kijk naar de handelswijze van de Jeh. Getuigen die ik zaterdag weer aan de deur had, dan moet je heel sterk in je schoenen staan verbaal gezien en veel kennis hebben om daar tegen bestand te zijn en daarom laten vele gelovigen de deur liever dicht.

Bijbelstudie is geen hobby, maar noodzaak.
Als Mozes wordt geroepen om Israël te bevrijden en te leiden, ontvangt hij eerst onderwijs van God.
God Zelf klaagt via Hosea dat "Zijn volk ten onder gaat door gebrek aan kennis van de Schriften"..
De veel misbruikte tekst : "kennis maakt opgeblazen" gaat niet over die kennis maar gaat over kennis van de wet.

Het is niet alleen Gods bedoeling geweest om ons historische info te verschaffen, maar God Zelf openbaart Zich door Zijn Woord.
De vragen waarom is iets neergeschreven en waarom en waartoe leidde mij na enige jaren zoeken naar de typologie.
De Bijbel bestuderen is Schatgraven en schatGraven.
Saaie hoofdstukken werden ineens interessant en wonderlijke gebeurtenissen werden verklaard.
Simsom vecht met een leeuw en dan dat raadsel en de honing enz...
dat gaat pas leven als je beseft wat of wie de Leeuw is en wat honing betekent en van de honing kom je bij de bij en van de bij komt je bij "dabar" en dat betekent weer Woord.
Mijn stelling is dus dat typologie voortvloeit uit datgene wat in het verslag, c.q. de boodschap van Gods Woord ligt opgesloten.

Kanttekeningen:
Typologie vereist enig inzicht in Gods Woord
Op de "typen" mogen geen Bijbelse leerstellingen worden gebouwd.
Typen hebben vaak een profetische strekking.
Een type staat op zichzelf
" " kan meerder aspecten in zich hebben.
En is nooit volmaakt en volledig.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Typologie in de Bijbel

Berichtdoor benefietdiner » 28 mar 2012 12:03

Hoi Wilsophie,
Mooie foto toegevoegd. Ik neem aan dat het een foto van jezelf is ?
Ik ben niet nieuwsgierig hoor maar ik weet graag alles. :D
Ik peins me een hoedje. ?:|
Typologie, inlegkunde, uitlegkunde, tussen de regels door lezen, exegese, allegorie, symboliek, pneumatologie, Christologie, eschatologie, letterlijk, metaforisch, figuurlijk, geestelijk, vleselijk, symboliek, beeldspraak enz, enz…….
Hoe moeten we iets verstaan uit de Bijbel?
Elbert een moderator van refoweb vind dus als je ‘typologie’ toegepast op het lijnwaad van die naakte jongeling uit Markus 14 :51-52 inlegkunde is want de Bijbel geeft het daar niet aan. Inlegkunde heeft een negatieve klank in verschillende stromingen, elbert bedoelde het ook negatief maar is dat zo?
Wordt door de boven geciteerde rij niet heel veel verwarring en onbegrip gebracht in allerlei kerken en denominaties?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 mar 2012 12:48

Nou ja beste broeder, ( overigens de foto heb ik net gemaakt met de webcam, niet zo mooi maar vooruit...) wat Elbert zegt is ook waar en daarom heb ik het ook voor mijn idee "breed" neergezet.
Lees de inleiding.
We moeten altijd de juiste volgorde aanhouden in het bestuderen van Gods Woord.

Zowel linnen, als tarwe, gerst, wijn, granaatappel, druif enz... zijn uiteraard typen vanuit de natuur, maar de Bijbel noemt ze bijna altijd in relatie tot een hoger niveau.

Als je leest hoe nauwkeurig God Zelf is over het kleed van de Hogepriester en de indeling en inkleding van de tabernakel met al die lusjes, en kleuren en haakjes.
En dan ook nog eens de nauwkeurigheid van de afmetingen.
Het klopt precies, maar deze tabernakel spreekt natuurlijk over een hoger niveau.
Het beeld iets uit met een betekenis.
En wij zouden op zijn minst moeite doen om ons daarin te verdiepen , omdat God met alles een bedoeling heeft. Ik bedoel even eenvoudig gezegd, kan het ons wat schelen of er 40 of 50 lusjes aan die gordijnen hangen in de tabernakel?
Snap je.
Als God in de natuur Zich openbaart in al haar facetten , wie zijn wij om dat weg te redeneren of af te doen als "inlegkunde".
Persoonlijk vind ik dat te makkelijk.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 mar 2012 12:53

Hoe moeten we iets verstaan uit de Bijbel?

Dat is een goede vraag, broer, de Bijbel is letterlijk, overdrachtelijk en profetisch.
En om het voorbeeld van het "lijnwaad" of linnen aan te houden.
Pak een concordantie en zie waar het woord voorkomt in de Bijbel en het wordt je heel duidelijk. Ik zeg met opzet "broer" want een gelovige wordt hierin geleid door Gods Geest.
Een ongelovige moet eerst tot erkentenis van de waarheid komen.
Elbert heeft daar ook een goede visie over, misschien verschillen wij in bepaalde inzichten, maar hij is intelligent en kan het goed verwoorden, dat heb ik gister gemerkt en ook gezegd dat ik van hem geleerd heb.
Een prima gesprekspartner.
( en ik heb geen aandelen in dit forum ... [-X ) :)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 29 mar 2012 13:14

Wilsophie schreef:( en ik heb geen aandelen in dit forum ... [-X ) :)

O, dat dacht ik eigenlijk wel ja want al bijna 1000 keer gepost :mrgreen:

Maar beste zuster over de typologie zijn we het wel eens maar hoe denk jij over een ‘geestelijk’ verstaan van de Bijbel ?
Heel veel komt op refoweb de discussie: ja maar, dat moet je letterlijk, dat moet je geestelijk verstaan.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 apr 2012 15:02

="benefietdiner O, dat dacht ik eigenlijk wel ja want al bijna 1000 keer gepost :mrgreen:

Maar beste zuster over de typologie zijn we het wel eens maar hoe denk jij over een ‘geestelijk’ verstaan van de Bijbel ?
Heel veel komt op refoweb de discussie: ja maar, dat moet je letterlijk, dat moet je geestelijk verstaan.

Dat is niet zo moeilijk. Als wij zeggen dat "de appel niet ver van de boom valt".
Dan begrijpen wij die uitdrukking a) omdat wij geacht worden te weten wat een appel is..

b) ........." "....................................................boom is..

c) .............".................................."..............waarom een appel niet ver valt.
Snap je?

Terug naar “Archief”