Een aantal malen zijn de woorden symboliek en typologie gebruikt in diverse topics en wellicht is het zinvol om eens te bezien of deze manier van Bijbellezen neigt naar inlegkunde.
Het is de verzamelnaam voor een onderdeel van de studie van de Bijbel.
M.i. onontbeerlijk voor een juist inzicht in het Woord van God.
De Pneumatologie= de leer van de Heilige Geest
De Christologie spreekt voor zich en de Eschatologie bepaalt ons bij de toekomende dingen.
Hoe vaak leert men dat de OT geschiedenissen wel aardig zijn en interessant, maar niet van deze tijd.
Er wordt zeker in ons land veel Christelijk werk gedaan, maar is men ook zoals Paulus zegt "tot alle goed werk volkomen toegerust?"
Bepaalde technieken en methodieken die van pas komen bij pastoraal- en evangelisatiewerk is er in allerlei vormen. Denk ook aan de Alpha cursussen.
Denk aan het "bevrijdingspastoraat" bij de zogenaamde "healings", en ik heb wat filmpjes hiervan op You tube bekeken en de schrik slaat je om je hart.
Nu wilde ik hier verder niet op ingaan, want het gaat om typologie.
Toerusting is heel belangrijk en ik wil geen enkele methodiek of techniek bekritiseren, maar als ik dan kijk naar de handelswijze van de Jeh. Getuigen die ik zaterdag weer aan de deur had, dan moet je heel sterk in je schoenen staan verbaal gezien en veel kennis hebben om daar tegen bestand te zijn en daarom laten vele gelovigen de deur liever dicht.
Bijbelstudie is geen hobby, maar noodzaak.
Als Mozes wordt geroepen om Israël te bevrijden en te leiden, ontvangt hij eerst onderwijs van God.
God Zelf klaagt via Hosea dat "Zijn volk ten onder gaat door gebrek aan kennis van de Schriften"..
De veel misbruikte tekst : "kennis maakt opgeblazen" gaat niet over die kennis maar gaat over kennis van de wet.
Het is niet alleen Gods bedoeling geweest om ons historische info te verschaffen, maar God Zelf openbaart Zich door Zijn Woord.
De vragen waarom is iets neergeschreven en waarom en waartoe leidde mij na enige jaren zoeken naar de typologie.
De Bijbel bestuderen is Schatgraven en schatGraven.
Saaie hoofdstukken werden ineens interessant en wonderlijke gebeurtenissen werden verklaard.
Simsom vecht met een leeuw en dan dat raadsel en de honing enz...
dat gaat pas leven als je beseft wat of wie de Leeuw is en wat honing betekent en van de honing kom je bij de bij en van de bij komt je bij "dabar" en dat betekent weer Woord.
Mijn stelling is dus dat typologie voortvloeit uit datgene wat in het verslag, c.q. de boodschap van Gods Woord ligt opgesloten.
Kanttekeningen:
Typologie vereist enig inzicht in Gods Woord
Op de "typen" mogen geen Bijbelse leerstellingen worden gebouwd.
Typen hebben vaak een profetische strekking.
Een type staat op zichzelf
" " kan meerder aspecten in zich hebben.
En is nooit volmaakt en volledig.