Gods doel t.a.v. de mens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

Gods doel t.a.v. de mens

Berichtdoor marin » 27 mar 2012 21:20

Toen Adam uit de hand van de Schepper kwam, droeg hij in zijn lichamelijke, verstandelijke en geestelijke natuur een gelijkenis met zijn Maker.
‘God schiep de mens naar zijn beeld’.

Een omgang met zijn Schepper, van aangezicht tot aangezicht en van hart tot hart, was zijn bijzondere voorrecht.

Als hij trouw gebleven was aan God had hij dit in alle eeuwigheid behouden.

De lichaamskrachten van de mens werden verzwakt, zijn verstandelijke vermogen werd minder, zijn geestelijk inzicht verduisterd.

Hij werd aan de dood onderworpen.
Nochtans werd de mensheid niet zonder hoop gelaten. Dankzij de oneindige liefde en genade was er een verlossingsplan ontworpen.

Om in de mens het beeld van zijn Maker te herstellen, hem terug te brengen tot de volmaaktheid waarin hij was geschapen, de ontwikkeling van lichaam, verstand en ziel te bevorderen, opdat het goddelijk doel in zijn schepping verwezenlijkt zou worden, dat was het werk der verlossing.

Welk doel had God met het scheppen van de mens?

Wat betekent ‘naar het beeld van God’ geschapen te zijn?

Hoe wil God door de mens zijn doel bereiken?

Welke vermogens heeft God in de mens gelegd en wat wil Hij de mens geven om zijn doel met hem te kunnen bereiken?

Hoe woont God in de mens en onder welke voorwaarde?
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Gods doel t.a.v. de mens

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 21:25

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 27 mar 2012 21:49

Wilsophie schreef:Bron: Ellen White,

Owh, komt dit uit de hoek van de 7e dag Adventisten. Maar eigenlijk maakt het niet uit want de vraagstelling in de topic zijn heel legitiem.

Marin zal wel de antwoorden weten, want debateren met een dode, Ellen White, lijkt me niet zinvol.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 mar 2012 21:55

@Marin: mooie wezelijke vragen zeg! Niet alleen om ze theoretisch te benaderen, maar ook om ze persoonlijk te maken (waarom ben ik geschapen, hoe komt God aan Zijn eer door mij, enz). Ga ik eens een nachtje over spinnen :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 22:14

Welk doel had God met het scheppen van de mens?

Geef het antwoord maar., want alle vragen zijn heel listig opgesteld, maar ik loop er niet voor weg.
Al vind ik de leer van Ellen White heel onbijbels, maar goed er wordt hier blijkbaar podium voor gegeven, dus moet de onderste steen maar boven komen.
Want al eerder heb je mijn vragen over de 7e dag adventisten genegeerd en nu steek je je nek uit, dus ik verwacht ook antwoorden en toelichting, als je staat voor wat je gelooft en belijdt.

Wat betekent ‘naar het beeld van God’ geschapen te zijn?

Dat betekent niet dat de mens Gods beeld van nature draagt, maar het betekent dat God wijst naar de Zoon des Mensen en dat de mens die tot geloof komt, Gods Beeld gelijk zou worden,... waarin Christus ons voorging.

Hoe wil God door de mens zijn doel bereiken?

God heeft Zijn doel bereikt in de tweede Adam in Christus.

Welke vermogens heeft God in de mens gelegd en wat wil Hij de mens geven om zijn doel met hem te kunnen bereiken?

Ik kan niet anders zeggen dat Adam al aardig wat krediet heeft verspeeld en dat God Zijn Zoon heeft gegeven om tot Zijn doel te komen.
Om zover te komen heeft God de eeuwen door vanaf Adam altijd een gelovige overblijfsel gezegend zodat uiteindelijk de Zoon van Adam kon volmaken wat de eerste Adam verzaakt had.
Al het werk wat God doet doet Hij via Zijn Woord, dus via Zijn Zoon.

Hoe woont God in de mens en onder welke voorwaarde?

God woont via Zijn Geest in de mens die gelooft, dus geloof is de voorwaarde.
De rest van de mensheid is in de dood gebracht en leeft niet voor God, dus woont Hij niet in de mens per definitie, behalve genoemde uitzondering.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 22:21

De lichaamskrachten van de mens werden verzwakt, zijn verstandelijke vermogen werd minder, zijn geestelijk inzicht verduisterd.

Hij werd aan de dood onderworpen.
Nochtans werd de mensheid niet zonder hoop gelaten. Dankzij de oneindige liefde en genade w

Ook t.a.v. deze stelling, zeg ik op grond van de Bijbel dat Adam uit de aarde genomen was en uit de aarde aards was.
Als Adam zijn wat jij noemt eeuwigheid had behouden, waren wij er niet geweest, dus een onmogelijke stelling.
Dan waren Adam en Eva eeuwig samen gebleven in de Hof van Eden en hadden die hof uitgebreid en de slang was er dus niet..
Dan was de Bijbel niet nodig geweest.

Maar Adam was sterfelijk geworden, en dat was zijn redding en onze redding.
Adam was uiteraard een gelovige en Eva ook.
En de val in zonden kwam door de val van satan, maar dat is weer een andere leer, dus dat terzijde.

Ik neem aan dat er genade en liefde is door God Zelf voor Zijn schepping en dat Hij daarom Zijn Zoon zond om het werk van Adam af te maken.
Want dit soort profeten wat Ellen White is, kunnen heel smal langs de Waarheid lopen, je moet heel goed onderzoeken wat er aan ontbreekt, maar misschien komen we wel tot dat doel.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 27 mar 2012 22:26

@Marin: mooie wezelijke vragen zeg! Niet alleen om ze theoretisch te benaderen, maar ook om ze persoonlijk te maken (waarom ben ik geschapen, hoe komt God aan Zijn eer door mij, enz). Ga ik eens een nachtje over spinnen

Ok @mw, het is mijn aanzet om te komen om de werkelijke verlossing van het werk van Christus in de mens te begrijpen en wanneer de HereJezus gestalte krijgt in een mensen leven om het geloofsleven te versterken.
welterusten, andere keer verder.
gr.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 mar 2012 22:35

quote="marin"Toen Adam uit de hand van de Schepper kwam, droeg hij in zijn lichamelijke, verstandelijke en geestelijke natuur een gelijkenis met zijn Maker.
‘God schiep de mens naar zijn beeld’.

Een omgang met zijn Schepper, van aangezicht tot aangezicht en van hart tot hart, was zijn bijzondere voorrecht.

En dat is juist Marin, maar Adam had een vrije wil, en zoals De Here Jezus met Zijn vrije wil, wel trouw en gehoorzaam is gebleven aan God.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 22:36

Ok @mw, het is mijn aanzet om te komen om de werkelijke verlossing van het werk van Christus in de mens te begrijpen en wanneer de HereJezus gestalte krijgt in een mensen leven om het geloofsleven te versterken.
welterusten, andere keer verder.
gr.

Ik begrijp dat je reageert op iemand die positief reageert, maar ik hecht er waarde aan om te melden dat het een vreemde en arrogante gedachte is dat je Verzoening die God tot stand heeft gebracht te willen laten begrijpen, terwijl het een kwestie van geloof is.
De Here Jezus krijgt alleen gestalte in een leven van een mens als die mens zich eerst bekeerd tot God. Geloof je dat ook?
En ik zal je aanzet nauwkeurig volgen ook al ga je niet in op mijn reacties.
Het geloofsleven wordt niet versterkt door begrip, maar door de werking van de Heilige Geest en door Gods Woord recht te snijden en eruit te leven.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 22:41

En dat is juist Marin, maar Adam had een vrije wil, en zoals De Here Jezus met Zijn vrije wil, wel trouw en gehoorzaam is gebleven aan God.

Beiden hadden dus een vrije wil, maar de één werd ongehoorzaam en daarom moest de tweede Adam komen, dat lag in Gods plan opgesloten.
Als je zegt dat iets juist is, dan ga je uit van een stelling die onmogelijk is gebleken.
Daarover kun je eindeloos filosoferen, maar de Bijbel is geen filosofie.
De Bijbel ontvouwt Gods plan en dat houdt in: "Hoe een oude gevallen wereld zal verdwijnen en hoe God ervoor zorgt dat er een compleet nieuwe wereld tot stand komt.
Het eerste gebeuren staat in Genesis en het tweede staat in Openbaring en daar tussenin staat hoè God dat doet door Zijn Zoon.
Begrijp je dat? Ik niet, ik geloof dat!!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 27 mar 2012 22:46

@schaapje, en dat is juist Marin, maar Adam had een vrije wil, en zoals De Here Jezus met Zijn vrije wil, wel trouw en gehoorzaam is gebleven aan God.

Zeker is dat waar, dat Adam de mogelijkheden had om Gods doel waar te maken, doordat God hem naar Zijn beeld heeft geschapen, maar onze wil door de Here Jezus lief te hebben Hem werkelijk aan te nemen onze verzwakte en verstandelijke vermogens sterker te laten maken en meer geestelijk inzicht te krijgen in het werk wat Christus ons wil leren door dagelijks met Hem verbonden te zijn.

Weet je @schaapje en @mw, wie het doel niet kent, kan ook de weg niet weten.
Laatst gewijzigd door marin op 27 mar 2012 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 mar 2012 22:53

quote="marin" het is mijn aanzet om te komen om de werkelijke verlossing van het werk van Christus in de mens te begrijpen en wanneer de HereJezus gestalte krijgt in een mensen leven om het geloofsleven te versterken.

Sluit helemaal aan bij wat in Lucas 24:25 staat
Toen opende Hij hun verstand zodat zij de Schriften begrepen.

Dus ook heel belangrijk dat wij moeten begrijpen wat wij geloven.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 mar 2012 22:59

Wilsophie voor jou is het onmogelijk dat Adam ook gehoorzaamheid had kunnen zijn,
omdat jij met die "rode aarde" zit in jouw gedachen, en er van uitgaat dat Adam niet goed geschapen was, omdat hij uit die "rode aarde" kwam.

Maar Adam werd geschapen door Gods hand.

En ik geloof niet zoals jij, dat het de satan gelukt is om twéé kéér het werk van God te bederven.

En verder is dit of-topic
Jouw gedachten hierover zijn mij bekent.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 27 mar 2012 23:02

marin schreef:@schaapje, en dat is juist Marin, maar Adam had een vrije wil, en zoals De Here Jezus met Zijn vrije wil, wel trouw en gehoorzaam is gebleven aan God.

Zeker is dat waar, dat Adam de mogelijkheden had om Gods doel waar te maken, doordat God hem naar Zijn beeld heeft geschapen, maar onze wil door de Here Jezus lief te hebben Hem werkelijk aan te nemen onze verzwakte en verstandelijke vermogens sterker te laten maken en meer geestelijk inzicht te krijgen in het werk wat Christus ons wil leren door dagelijks met Hem verbonden te zijn.

Weet je @schaapje en @mw, wie het doel niet kent, kan ook de weg niet weten.

Leert de apostel niet dat sommige zaken nog verborgen zijn en blijven, omdat we sommige dingen nog niet ''dragen'' of ''verdragen'' kunnen?
Somebody up there likes you

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 27 mar 2012 23:21

@schaapje, sluit helemaal aan bij wat in Lucas 24:25 staat
Toen opende Hij hun verstand zodat zij de Schriften begrepen.

Dus ook heel belangrijk dat wij moeten begrijpen wat wij geloven.

Het reisplan dat God door de Here Jezus ons voorlegt hangt af van het doel van de reis.
De af te leggen weg wordt bepaald door het doel.

Adam en Eva ontvingen kennis door een directe gemeenschap met God en zij leerden van Hem door Zijn werken. Alle geschapen dingen in hun oorspronkelijke volmaaktheid waren een uitdrukking van de gedachten van Gods.

Het was altijd Gods doel geweest dat elk geschapen wezen een tempel voor de Schepper zou zijn.
Door de zonde kon de mens niet langer een tempel voor God zijn. Het hart van de mens dat door de zonde was verduisterd en verontreinigd, openbaarde niet langer de heerlijkheid van God.
Maar door de menswording van Gods Zoon is Zijn doel bereikt. God woont in de mens en door Zijn reddende genade wordt het hart van de mens opnieuw Zijn tempel.

Door Christus moest het doel worden vervuld waarvan de tabernakel een symbool was.

Lang daarna verkondigde Paulus, gedreven door de heilige Geest, hetzelfde:
Weet gij niet , dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont? Zo iemand Gods tempel schendt, God zal hem schenden schenden.
Want de tempel Gods, en dat zijt gij, is heilig! 1 Korintiërs 3:16-17

Terug naar “Archief”