Trajecto schreef:Jullie hadden het over quote miming.
Ik wist niet wat het was en heb even gegoogled en er kwam meteen de vraag of ik misschien quote mining bedoelde. De verklaring die ik gevonden heb daarvoor zal wel zijn wat jullie bedoelen, neem ik aan. Het is dan dus "mining" met een "Nico".
De uitleg komt neer op het volgende:
Quote mining is de bedrieglijke tactiek, waarbij citaten uit hun context worden gelicht om het te laten lijken of het citaat overeenkomt met de mening van degene die citeert. In feite zegt de tekst echter wat anders wanneer men het geheel in zijn context ziet.
Men spreekt er bijvoorbeeld van in het kader van "Young Earth Creationists" die de tactiek toepassen om ideeën over evolutie in diskrediet te brengen.
Bedankt voor de opheldering, ik denk niet dat Wilsophie bewust de boel verdraait dus heb ik haar te kort gedaan. Daar bied ik mijn welgemeende excuus bij deze voor aan.
Wat echter volgens mij ondergesneeuwd is, is het korte citaat dat Wilsophie gaf.
"... de Vader is meerder dan Ik."
Zie hiervoor:
SV Joh 14:28
Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weer tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot de Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik.
Wil je meer omliggende verzen, sla het dan even na.
Dit gaat duidelijk over Jezus zijn vlees, want hij zou hen een
andere trooster zenden die zou blijven in
eeuwigheid (Joh 14,16) i.t.t. de 33 jaar dat hij een mens was. Vergelijk Joh 14,28 ook eens met Mattheus 12 vers 31-32:
Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden; maar de lastering tegen de Geest zal de mensen niet vergeven worden. En zo wie enig woord gesproken zal hebben tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar zo wie tegen de Heilige Geest zal gesproken hebben, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende. Kunnen we hier redelijkheidshalve niet uit concluderen dat de Heilige Geest meerder is dan de Zoon des Mensen en dat de Vader en de Heilige Geest dus wel Eén moeten zijn?