Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2012 21:52

OO, soms weet ik het ook niet meer met al die leerstelligheden.
:(

Ik geloof gewoon wat de Here Jezus zegt: "Ik en de Vader zijn één".
Is dat zo moeilijk?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2012 23:21

Ik begrijp niet dat iemand een topic opent en zich niet meer laat zien.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 26 mar 2012 23:39

Wilsophie schreef:OO, soms weet ik het ook niet meer met al die leerstelligheden.
:(

Ik geloof gewoon wat de Here Jezus zegt: "Ik en de Vader zijn één".
Is dat zo moeilijk?

Ha ha... Nou, helemaal eenvoudig is het niet, toch...?
Nulla aetas ad discendum sera

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 27 mar 2012 00:13

mohamed schreef:
Laat ik voorop stellen dat ik geloof als een jood, dus om mij te begrijpen zal je moeten denken zoals ik. Gezien je mij al kent van andere fora weet je ook dat ik de stelling dat Jezus de vader en de zoon is al vaker verdedigd heb en meerdere pogingen heb ondernomen om uit te leggen hoe ik e.e.a. met elkaar rijm. Echt, ik zou willen dat je mij begreep, veel liever dan dat je me zou hekelen hierom.

Om het te begrijpen moet ik denken zoals jij -- dat is waar. Ik probeer het te volgen hoe je denken gaat, maar het is niet zo gemakkelijk. Ik doe echter mijn best. Ik wil je ook niet hekelen, maar ik hoop dat ik het wel mag zeggen wanneer ik denk dat je iets zegt wat vreemd overkomt of waarbij ik denk dat je een conclusie trekt die niet gerechtvaardigd is.
Een vraag die mij vaak gesteld wordt is deze:

Hoe kan Jezus de vader zijn als hij steeds met de vader in gesprek was?

Jezus verklaarde te weten dat de vader hem altijd hoort (Joh 11,42) en dat hij ter wille van de schare, had gesproken zodat zij geloven zouden. Doch blijft het onderscheid tussen vader en zoon dan nog steeds in tact zou men kunnen denken.

Het hangt een beetje van de vertaling af of men hier van horen of verhoren spreekt. Bij het verhoren moeten we denken aan "in vervulling laten gaan"/"inwilligen". Dan ligt jouw opvatting wel voor de hand. (En dan wordt het een geval van "eigen verzoek inwilligen" bij jouw manier van zien.)
Bij gewoon "horen" wat minder dwingend, aangezien we God toch wel vaker al als alles horend en alles ziend veronderstellen. En dus niet in het bijzonder in het geval van de Zoon.
Laten we veronderstellen dat het zo is, dan was de vader er eerder dan de zoon en de zoon later dan de vader. De vader is dan de eerste en de zoon de laatste, lees nu volgend vers eens met dat in gedachten:

'Wie heeft dit gewerkt en gedaan, roepende de geslachten van den beginne? Ik, de HEERE, Die de Eerste ben, en met de Laatste ben Ik Dezelfde.' (Jes 41,4)

Hmm, dit lijkt mij toch op de mensen te slaan. De HEERE was er vóór zijn schepping -- en bij de laatste mens (of het laatste mensengeslacht) zal hij er nog steeds zijn, als altijd.
Ik zie geen verband zoals jij het ziet -- God heeft het over zijn altijd aanwezig blijven (en over de Zoon heeft hij het helemaal niet). Ik zie werkelijk geen ook maar enigszins voor de hand liggende reden om hier de Zoon bij te gaan halen en dan conclusies te gaan trekken.
'Hoor naar Mij, o Jakob! en gij Israël, Mijn geroepene! Ik ben Dezelfde; Ik ben de Eerste, ook ben Ik de Laatste.' (Jes 48,12)

De eerste en de laatste zijn bij een wedstrijd nimmer dezelfde en kunnen ook met elkaar in dialoog zijn, ja men zou precies dezelfde argumenten kunnen aanvoeren waarom God niet de eerste en de laatste kan zijn als die men er bij haalt als ik zeg dat hij de vader en de zoon is. Er staat letterlijk geschreven dat een van de namen van de zoon de eeuwige vader is (Jes 9,5) en Jezus zei:

'Ik en de Vader zijn één.' (Joh 10,30)

'...Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader?' (Joh 14,9)

Bij Jesaja 48:12 heb ik de neiging te denken dat het "de eerste zowel als de laatste zijn" een wat abstracte manier van uitdrukken is om te zeggen "ik ben er steeds" oftewel "vele dingen komen en gaan maar ik ben er steeds en zal er altijd zijn".
Maar kennelijk zie jij dat niet op die manier.

Is er enige reden om bij de eerste en de laatste in het kader van een wedstrijd te denken? Waarom niet gewoon zoals dit:
Er zijn drie kinderen, Bert, Annie en Huib. Ze gaan naar de speeltuin en Huib heeft zo'n zin dat hij vooruit rent en de eerste is die de speeltuin binnen gaat. Hij vindt het zo leuk dat als ze weer moeten vertrekken hij ook de laatste is die de speeltuin weer verlaat. Dat kan toch. Op zo'n manier kan iemand zowel de eerste als de laatste zijn.

Wat betreft Jesaja 9:5 :
Hier hebben we sowieso het probleem dat het een interpretatie is dat dat vers over Jezus gaat. Traditionele Joden zullen zeggen van niet. Als je de omliggende verzen bekijkt zie je vanalles wat eerder op een soort krijgsheer wijst. Je hebt van allerlei uitleg en geloof en aannames nodig om hier tot jouw conclusie te komen. Maar oké...

Joh 10:30 is wel mooie onderbouwing van jouw standpunt. Ik vat het meer op als "ik en de Vader handelen vanuit dezelfde principes" of "onze doelen verschillen niet van elkaar, ze zijn gelijk".
Voor Joh 14:9 geldt een soortgelijk iets voor mij. Dat leg ik uit als "als jullie mijn doen en handelen hebt gezien weet je al hoe de Vader is -- het is het doen waarvan de Vader vindt dat het gedaan moet worden".

Natuurlijk kan mijn zienswijze aangevallen worden, en ik heb niet de wijsheid in pacht en ik kan me vergissen en het helemaal fout hebben. Maar naar mijn idee zijn de verklaringen die ik gaf bruikbaar en geven ze ook niet direct onverklaarbaarheden op een andere plek in de tekst.
Zit er er helemaal naast dan hoor ik de kritiek wel! :P

Maar de tekst van Mat 17:3 en 2Petr 1:17 is nu even buiten beschouwing gebleven. Hoe kun je die verklaren vanuit jouw basis-optiek?
Het gaat er natuurlijk niet alleen om, om een basis-idee te ontwikkelen aan de hand van diverse passages, maar ook te bezien hoe je dan om kunt gaan met passages waar er vreemde dingen lijken te staan als je die basis-idee "invult".

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 27 mar 2012 01:40

mohamed schreef:Laten we veronderstellen dat het zo is, dan was de vader er eerder dan de zoon en de zoon later dan de vader. De vader is dan de eerste en de zoon de laatste, lees nu volgend vers eens met dat in gedachten:

'Wie heeft dit gewerkt en gedaan, roepende de geslachten van den beginne? Ik, de HEERE, Die de Eerste ben, en met de Laatste ben Ik Dezelfde.' (Jes 41,4)

!:) Nu het nog eens lezend niet in mijn tekstverwerker maar op de site ging mij een lichtje op en ik kan het inderdaad wel zo lezen als jij het doet.

Bij een andere vertaling gaat dat toch weer niet:
Naardense vertaling:
Jesaja
41:4 Wie heeft gehandeld en gedaan?
die van hoofde aan de generaties toeroept:
ik, de Ene, ben de eerste
ook bij de laatsten ben ik dezelfde!

(Bij) de laatsten slaat hier toch wel op (bij) een groep mensen.

Nou ja, iemand die de brontaal kan lezen is hier dus gewenst!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 07:59

Op zo'n manier kan iemand zowel de eerste als de laatste zijn.
Er staat ik ben de Alpha en de Omega en als je die laatste tekent heb je het bekende "visje" op de auto;s.
Ik denk dat de uitspraak meer inhoudt dan het eerste komen en het laatste vertrekken, wat eenvoudig maar niet minder waar.

Overigens staat in de SV "de laatsten" niet in meervoud.
De geslachten roepen iets en dat woord is meervoud in Jesaja 41 vers 4..." en Ik Jehovah, Die de Eerste ben, namelijk Ik ben ook met de Laatste en Ik ben Dezelfde in de zin van Alpha en Omega lijkt me gewoon het Begin en het Einde. Het is een "hendiadys".
Ik ben wil zeggen "namelijk" en niet "en" als voegwoord of optelsom.

Natuurlijk is de Here Jezus in gesprek met Zijn Vader, er is toch sprake van een hiërarchie, de Vader is meerder dan Ik.
Alles wat Ik doe, dat doe ik door de kracht van Mijn Vader.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 mar 2012 08:00

mohamed schreef:Laten we veronderstellen dat het zo is, dan was de vader er eerder dan de zoon en de zoon later dan de vader. De vader is dan de eerste en de zoon de laatste, lees nu volgend vers eens met dat in gedachten:

Trajecto schreef:!:) Nu het nog eens lezend niet in mijn tekstverwerker maar op de site ging mij een lichtje op en ik kan het inderdaad wel zo lezen als jij het doet.

Bij een andere vertaling gaat dat toch weer niet:
Naardense vertaling:
Jesaja
41:4 Wie heeft gehandeld en gedaan?
die van hoofde aan de generaties toeroept:
ik, de Ene, ben de eerste
ook bij de laatsten ben ik dezelfde!

(Bij) de laatsten slaat hier toch wel op (bij) een groep mensen.

Nou ja, iemand die de brontaal kan lezen is hier dus gewenst!

In de brontekst staat hier 'acharown wat komt van 'achar (= vertragen) en daarvan is 'laatste' een betere vertaling dan het meervoud want het verwijst duidelijk naar God. Ik begrijp daarom ook echt niet waarom de Naardense daar van af is geweken, maar ze zullen hun redenen er wel voor gehad hebben. Hoe het ook zij, laten we ons maar niet blindstaren op één vers, want het staat er vaker, ik citeer uit de Naardense:

Zo heeft gezegd de Ene,
Israëls koning en zijn verlosser,
de Ene, de Omschaarde:
ik ben de eerste en ik ben de laatste,
en buiten mij is niemand God! (Jes 44,6)

Voorts heeft ook Hij die dood was en weer levend werd gezegd dat hij de eerste en de laatste is (Op 2,8) wat natuurlijk alleen maar kan als Jezus de vader is zoals ik al jaren stelling beweer en zal blijven doen tot mijn dood. Of dacht je dat ik de inconsequente variant prefereer waar Jezus 100% God is maar toch niet 100% de vader?

Groetjes!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 mar 2012 08:04

Wilsophie schreef:de Vader is meerder dan Ik.

In welk verband zegt hij dat Wilsophie? Dit is quote miming en dat is niet netjes.

Die uitspraak van Jezus laat zich het beste als volgt omschrijven:

Joh 6,63
De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

Het betekent dat het vlees waarin de vader was minder was dan zijn Geest, doch door het kunstmatige onderscheid tussen de vader en de zoon wat je koppig blijft maken, werp je niet bestaande barrières op. Doordat jij zo overtuigd bent van je eigen gelijk probeer je niet eens meer te snappen hoe een ander denkt want je luistert niet. Neem dan een voorbeeld aan Trajecto, die is het ook niet met me eens maar probeert mij wel te begrijpen. Dat is een bewonderenswaardige eigenschap vind ik.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 08:13

mohamed schreef:In welk verband zegt hij dat Wilsophie? Dit is quote miming en dat is niet netjes.

Die uitspraak van Jezus laat zich het beste als volgt omschrijven:

Joh 6,63
De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

Het betekent dat het vlees waarin de vader was minder was dan zijn Geest, doch door het kunstmatige onderscheid tussen de vader en de zoon wat je koppig blijft maken, werp je niet bestaande barrières op. Doordat jij zo overtuigd bent van je eigen gelijk probeer je niet eens meer te begrijpen hoe een ander denkt. Neem dan een voorbeeld aan Trajecto, die is het ook niet met me eens maar probeert mij wel te begrijpen.

Wat is in hemelsnaam quote miming?
En ik ben me van geen kwaad bewust dat ik je niet wìl begrijpen, maar ik begrijp je ook niet. Je bent een Jood zeg je ergens dus ik denk dan dat je de Here Jezus niet als Messias aanvaard en niet als de Zoon van God.
Als dat zo is dan ben ik snel uitgepraat, maar ook dat is me niet duidelijk.
Welk kunstmatig onderscheid maak ik dan?
En welke barrières werp ik op?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 27 mar 2012 08:13

Trajecto schreef:Kun je misschien nog even opnieuw een link posten?
Met de link die je nu gaf kom ik uit in het topic over Red Bull.
Dat is vast niet de goede plek.

Bedankt, link was inderdaad van het verkeerde topic. Hier bedoelde ik. Discussie loopt een aantal pagina's.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 08:16

Wilsophie schreef:Ik begrijp dat ook niet, als Hij 100 % God was of is, dan was of is Hij ook de Vader.
="Mohammed"Precies, jij snapt het.

Hier zeg je wat anders. :?

="Mohammed"Weet je wel wat het betekent te zitten aan de rechterhand Gods? Het betekent gelijk zijn aan.
Helemaal met je eens.

Ik maak onderscheid tussen de positie van de Here Jezus in Zijn bediening op aarde en Zijn positie in de hemel.
Ik maak onderscheid tussen de positie van de Here Jezus van vóór de kataballo der kosmos en Zijn bediening op aarde.
En stel dat Hij bij Zijn opstanding dezelfde positie terug kreeg die Hij had "eer de wereld was".
Ik stel ook dat Hij God Zijn Vader noemt tijdens Zijn bediening op aarde en daarvoor en daarna niet meer.
Ik stel ook dat God de Zoon geen Bijbelse term is.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 27 mar 2012 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 mar 2012 08:21

Trajecto schreef:Maar de tekst van Mat 17:3 en 2Petr 1:17 is nu even buiten beschouwing gebleven. Hoe kun je die verklaren vanuit jouw basis-optiek?
Het gaat er natuurlijk niet alleen om, om een basis-idee te ontwikkelen aan de hand van diverse passages, maar ook te bezien hoe je dan om kunt gaan met passages waar er vreemde dingen lijken te staan als je die basis-idee "invult".

Natuurlijk, het zijn logische vragen die ik mezelf ook gesteld heb. Doch ben ik er ook van verzekerd dat er tevens een stukje geloof bij komt kijken wat ik je i.t.t. mijn argumenten niet geven kan. Zolang iemand niet bereid is te geloven wat ik geloof, dan is er geen argument te bedenken waarmee ik hem overtuig.

Wat betreft de stem die uit de hemel kwam zei Jezus:

Niet om Mijnentwil is deze stem geschied, maar om uwentwil.

Gaat dat over dezelfde stem die Christus zijn geliefde zoon noemde? Volgens mij wel want God is één dus welke andere? Echter zijn er mensen die toch beweren dat dit niet over die stem ging, dus moet het een andere zijn geweest als zij gelijk hebben. Daarom zeg ik, het is ook een kwestie van geloof, geloof ik! ;)

Groetjes!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 08:26

="Mohammed"Wat betreft de stem die uit de hemel kwam zei Jezus:

*(*Niet om Mijnentwil is deze stem geschied, maar om uwentwil.

Gaat dat over dezelfde stem die Christus zijn geliefde zoon noemde? Volgens mij wel want God is één dus welke andere? Echter zijn er ook anderen die toch beweren dat het een andere stem was, dus is het een kwestie van geloof, geloof ik. Dat mag je dus zelf weten!

*(*Waar staat die tekst?
Elke stem uit de hemel is toch van God Zelf?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 mar 2012 08:28

Wilsophie schreef:Hier zeg je wat anders. :?

Nee Wilsophie, goed lezen en niet muggenziften want daar heb ik geen tijd voor.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 27 mar 2012 08:31

God's stem zegt daar ook: Luistert naar HEM!!
En dat nadat en omdat de discipelen de OT heiligen hadden gezien en voor hen een tent wilden opzetten.
Een typologie !
Nadenkertje.
Somebody up there likes you

Terug naar “[Religie] - Open forum”