Homo met relatie oprecht christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor JeeWee » 23 mar 2012 20:21

maaarten schreef: Over het algemeen denk ik dat het in reformatorische kerken beter gesteld is dan in vrijzinnige kerken. Dat haalt niet weg dat ook niet alles even goed gaat in de reformatorische kerken.

Gaan we nu al cijfers uitdelen: goed > beter > best?
Het trieste is dat ik in veel 'vrij zinnige' kerken vaak veel meer naastenliefde tegenkom dan in menig reformatorische kerk, zekerv t.o.v. mensen die buiten het stramien vallen wat mensen kunnen behappen, zoals homo's.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 27 mar 2012 10:27

Tante Pollewop schreef:Bij een aantal reformatorische kerken heb ik het idee dat het werkelijk alleen maar om de buitenkant gaat, of je wel zwart genoeg gekleed bent, en of je wel allerlei bijzondere ellende ervaringen hebt doorgemaakt. Een groot of het grootste deel van de gemeente heeft dat niet, en is daar nogal laconiek onder "want God moet het doen." En vervolgens leeft men maar voort, volgens de keurige regels van de reformatorische kerk.
Gelukkig ben ik zo niet opgevoed, maar ook in de gemeente waar ik lid ben is deze gedachte aanwezig.

Heb ik het idee...

Veelzeggend. Misschien moet je eens met wat meer mensen uit de reformatorische kerken gaan praten en ook met jeugd. Ik zou dat vooral zonder vooringenomenheid doen, dat lijkt me het beste. Dit geldt trouwens ook voor Ewan. De discussie wordt momenteel veel te veel een etiket plakken op, zoals bij mij ondertussen ook al is gebeurd (bewust of onbewust).
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 10:33

Heb ik het idee...

Veelzeggend. Misschien moet je eens met wat meer mensen uit de reformatorische kerken gaan praten en ook met jeugd. Ik zou dat vooral zonder vooringenomenheid doen, dat lijkt me het beste. Dit geldt trouwens ook voor Ewan. De discussie wordt momenteel veel te veel een etiket plakken op, zoals bij mij ondertussen ook al is gebeurd (bewust of onbewust).

Nou praat er iemand namens zichzelf, wat ik ook doe en dan is het nog niet goed?
Wat dacht je hier op Urk? Dat ik niet met reformatorische jeugd praat?
Dat ik niet met reformatorische gelovigen praat?
En denk je nu echt dat WIJ niet kunnen nuanceren?
Ik zie al genoeg zwart/witte gepleisterde dingen.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 27 mar 2012 10:42

Wilsophie schreef:Nou praat er iemand namens zichzelf, wat ik ook doe en dan is het nog niet goed?

Daar gaat het op zich ook niet om.

Wat dacht je hier op Urk? Dat ik niet met reformatorische jeugd praat?

Ik geloof best dat je met reformatorische jeugd praat. Maar het gaat er maar om of je met álle reformatorische jeugd praat, oftewel, met alle 'soorten' reformatorische jeugd.

Dat ik niet met reformatorische gelovigen praat?
En denk je nu echt dat WIJ niet kunnen nuanceren?
Ik zie al genoeg zwart/witte gepleisterde dingen.

Gelukkig.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 mar 2012 11:05

Maaarten schreef:
Het lijkt tegenwoordig soms wel, of je moet kiezen tussen ofwel heiligheid, ofwel genade. Waarom geen heiligheid die bouwt op het fundament van Gods genade? Heiligheid die voortvloeit uit het kennen van God. Volgens mij, wanneer het in bevindelijk gereformeerde kerken gaat over wat je allemaal moet ervaren, over de bevinding, bedoelen ze zoiets als ik hierboven heb proberen te schetsen. Daar verlang ik echt naar. Maar helaas lijken soms maar weinigen in zulke kerken, hoewel ze er elke zondag over horen, daadwerkelijk zo een geloof te hebben.

Ik zit in een omgekeerd proces Maaarten. Waar jij nu naar zoekt heb ik in mijn jeugd meegemaakt. Oude schrijvers, oerbevindelijke lange preken, hele langzame noten etc. Heel fijne gesprekken met oude mensen die echt wedergeboren waren en daar ook naar leefden!!!! etc. Ik heb mij daar los van gemaakt omdat ik dat nu wel weet (en niet zo mee eens ben) en geïnteresseerd ben geraakt in de nieuwe(re) theologie. Ook omdat dat toleranter (m.i. bijbelser) is naar minderheden zoals homo's. Ik leer de teksten nu lezen in hun context en dat is zeer verrijkend. Daarvoor zijn mijn oude wortels overigens ideaal, omdat ik kan refereren aan zaken waar men totaal geen feeling mee heeft.

Terug naar het onderwerp: je ben nu links CG. Dat is lang zo zwaar niet als bij mij vroeger in de CGK (echt zwartekousen zegmaar.). Wat vinden ze bij jou in de gemeente over de stelling? Is dat nog steeds zo negatief? Zijn er homostellen in de kerk?
Laatst gewijzigd door hubert op 27 mar 2012 11:19, 2 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 mar 2012 11:11

schelpje3 schreef:Wij woonden naast een homostel, was reuze gezellig :D
Ik ben echt niet eng :mrgreen: , maar zoals ik zeg, het gaat er niet om wat ik er van vind en dat heb ik hen ook verteld en zij begrepen dat volkomen. ik vind het zelfs jammer dat ze verhuisd zijn.
Als je altijd jezelf blijft en hetzelfde, dus tegen die heidense buurman of tegen je reformatorische vriendin, is er niets aan de hand. Er wordt scherp op je gelet. Wel krijg je commentaar als je telkens anders bent! Dus je praat komt niet overeen met je daad.

Ik vroeg mij af of je homo buren oprecht christelijk waren?
Dus zij begrepen volkomen waarom jij homorelaties afwijst?
En dat vonden ze prima?
Of begrijp ik je verkeerd?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 mar 2012 11:22

Kereltje schreef: Misschien moet je eens met wat meer mensen uit de reformatorische kerken gaan praten en ook met jeugd. Ik zou dat vooral zonder vooringenomenheid doen, dat lijkt me het beste. Dit geldt trouwens ook voor Ewan. De discussie wordt momenteel veel te veel een etiket plakken op, zoals bij mij ondertussen ook al is gebeurd (bewust of onbewust).

Beetje onzin en over vooringenomendheid gesproken. Ik ben gepokt en gemazeld in de reformatorische hoek. En ik zit er gelukkig nog in. Praat juist heel veel met mensen en dus ook jongeren uit onze gezindte.
Bovendien zit ik er hier op RefoWeb midden in en luister eens naar alle reacties hier>

En wat dacht je van het Regenboogforum?!
In tegenstelling tot wat mensen hier wel eens zeggen, zitten daar heel veel homo's uit de reformatorische hoek. Als je daar soms ook de pijn leest die sommige homo's in hun kerk ervaren, lopen de rillingen je over de rug!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 mar 2012 11:55

Kereltje schreef:
Heb ik het idee...

Voor je beeldvorming: Ik ben lid van de GerGem.
Over vooringenomenheid gesproken...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 12:04

k geloof best dat je met reformatorische jeugd praat. Maar het gaat er maar om of je met álle reformatorische jeugd praat, oftewel, met alle 'soorten' reformatorische jeugd.

Is het niet triest Kereltje dat je je vraag moet bijstellen en veranderen in "alle soorten" van reformatorische jeugd.
Welk "soort of soorten" zijn dat dan?
En kan ik dat ergens aan "zien of horen?"
Leg het me uit!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 12:08

="Kereltje"De discussie wordt momenteel veel te veel een etiket plakken op, zoals bij mij ondertussen ook al is gebeurd (bewust of onbewust).

Vreemd want wie praat er nu in "soorten van reformatorische jeugd?"
Jij toch? Dat is toch het toppunt van etiketteren?

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 27 mar 2012 14:03

JeeWee schreef:Beetje onzin en over vooringenomendheid gesproken. Ik ben gepokt en gemazeld in de reformatorische hoek. En ik zit er gelukkig nog in. Praat juist heel veel met mensen en dus ook jongeren uit onze gezindte.
Bovendien zit ik er hier op RefoWeb midden in en luister eens naar alle reacties hier>

Hoe breed is de reformatorische hoek? Hoe voorzichtig is het dan om te zeggen dat je de 'gehele' reformatorische hoek kent? Ik denk, en dat weet ik doordat ik er uit die hoek genoeg gesproken heb, dat refoweb bepaald geen afspiegeling is van de gehele reformatorische gezindte.

En wat dacht je van het Regenboogforum?!
In tegenstelling tot wat mensen hier wel eens zeggen, zitten daar heel veel homo's uit de reformatorische hoek. Als je daar soms ook de pijn leest die sommige homo's in hun kerk ervaren, lopen de rillingen je over de rug!

Als ik hoor hoe dominees uit de hoek waar jij het over hebt bidden voor die mensen en bovendien wat voor pastorale hulp er ook geboden wordt, dan zou het fijn zijn als dat ook genoemd wordt.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 27 mar 2012 14:05

Tante Pollewop schreef:Voor je beeldvorming: Ik ben lid van de GerGem.
Over vooringenomenheid gesproken...

Misschien even heel scherp: Ja, zegt dat iets? We kunnen beter niet in dit topic beginnen over kerkverbanden, maar velen weten wat voor verschillen er al zijn in de GerGem.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mar 2012 14:05

hubert schreef:

Ik vroeg mij af of je homo buren oprecht christelijk waren?
Dus zij begrepen volkomen waarom jij homorelaties afwijst?
En dat vonden ze prima?
Of begrijp ik je verkeerd?

Deze buren waren helemaal niet christelijk, maar daarom kunnen wij er toch wel normaal mee omgaan? Er wonen sowieso zeer weinig christenen in onze wijk. Op zondagmorgen is het of doodstil, of de auto's gaan richting pretpark, strand of voetbalveld.
Ja en met deze mensen hadden we zeer boeiende gesprekken. Zij konden ons standpunt volledig begrijpen en wij wezen hen als mensen niet af! Noch was ik tegen hen aan het preken, maar als zij een vraag stelden, kregen ze antwoord. En..... er wordt op je handeling en wandeling gelet heb ik gemerkt.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 27 mar 2012 14:08

Wilsophie schreef:
Is het niet triest Kereltje dat je je vraag moet bijstellen en veranderen in "alle soorten" van reformatorische jeugd.
Welk "soort of soorten" zijn dat dan?
En kan ik dat ergens aan "zien of horen?"
Leg het me uit!

Alle soorten, daar bedoel ik mee: dus ook met jongeren praten waarbij je in eerste instantie totaal geen click voelt. Ik geloof namelijk dat je lang niet alle meningen van reformatorische jongeren verwoordt als je het zo neerzet als jij deed. Het ligt veel genuanceerder.

Vreemd want wie praat er nu in "soorten van reformatorische jeugd?"
Jij toch? Dat is toch het toppunt van etiketteren?

Welnee. Het luisteren naar een deel van de jongeren, dat is etiketteren. :wink:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 mar 2012 16:20

Kereltje schreef:Welnee. Het luisteren naar een deel van de jongeren, dat is etiketteren. :wink:

Het wordt vervelend Kereltje, maar als je wilt kun je best gelijk krijgen hoor! Sommige mensen krijgen graag gelijk... :mrgreen:

Toch nog even: hebben al die verschillende reformatorische jongeren ook allemaal een verschillende Bijbel, een verschillende Jezus?

Moet ik het al dan niet accepteren van een homorelatie gaan toetsen aan al die verschillende reformatorische jongeren die jij meent te kennen?

Of er toch maar gewoon met God uitkomen?

Terug naar “Archief”