Wat gebeurde er in Matteüs 27:52

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Wat gebeurde er in Matteüs 27:52

Berichtdoor JHM » 20 mar 2012 21:44

De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt; na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen. - Matteüs 27:52-53

Wat gebeurde er precies in Matteüs 27:52? Een tekst die we enkel lezen in het evangelie van Matteüs en waar naar mijn inzien te weinig bij stil gestaan wordt. Wie waren de Heiligen die uit de graven kwamen en waarom werden ze tot leven gewekt?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Targetses
Mineur
Mineur

Re: Wat gebeurde er in Matteüs 27:52

Berichtdoor Targetses » 20 mar 2012 21:54

Wel goed lezen wat er staat en verbaas je.

Op het moment dat Jezus stierf gingen de graven open en lagen de heiligen in de graven vervolgens drie dagen te kijk.
Want pas na de opstanding, staat er, kwamen ze eruit.

In mijn fantasie zie ik ze al hun erfschappen weer in bezit nemen. wat zal dat een gedoe geweest zijn.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 20 mar 2012 22:20

@JHM, goede vraag, ik heb me dat ook weleens afgevraagd maar kwam er niet uit.

@ Targetses, hoe is dat precies een antwoord? Hoe lees jij de tekst, denk je omdat het zo raar staat dat het niet echt is of iets dergelijks?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2012 22:54

JHM schreef:De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt; na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen. - Matteüs 27:52-53

Wat gebeurde er precies in Matteüs 27:52? Een tekst die we enkel lezen in het evangelie van Matteüs en waar naar mijn inzien te weinig bij stil gestaan wordt. Wie waren de Heiligen die uit de graven kwamen en waarom werden ze tot leven gewekt?

Dat is heel ingrijpend geweest! Dat is niet voor te stellen, dat mensen hun overleden geliefde opeens zagen. Het ging dus alleen over Heiligen, dus mensen die in dit leven bekeerd waren.

Het gaat nog verder: En de hoofdman over honderd, en die met hem Jezus bewaarden, ziende de aardbeving, en de dingen, die geschied waren, werden zeer bevreesd, zeggende: Waarlijk, Deze was Gods Zoon!

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 20 mar 2012 23:48

meribel schreef:@JHM, goede vraag, ik heb me dat ook weleens afgevraagd maar kwam er niet uit.

@ Targetses, hoe is dat precies een antwoord? Hoe lees jij de tekst, denk je omdat het zo raar staat dat het niet echt is of iets dergelijks?

Ik lees het zoals het er staat.
De graven gingen open op het moment dat de Heere Jezus stierf, en pas na drie dagen op zicht kwamen ze er uit op het moment dat de Heere Jezus opstond.

Alles wat je er anders in leest wat betreft de tijdspanne is een verzinzel.

Kapitein
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kapitein » 22 mar 2012 09:14

Het moet fantastisch geweest zijn, ook voor de geliefden...
...kan je je voorstellen hoe je opkijkt als ineens je overleden grootouder/ouder/kind voor de deur staat!
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 22 mar 2012 09:24

Het verhaal staat alleen in Mat. en volgens bijbelse normen moeten er minstens toch twee getuigen zijn om het als waar te kunnen bekrachtigen.

Nergens anders staat dit beschreven, ook niet in buitenbijbelse bronnen.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 22 mar 2012 09:35

Targetses schreef:Het verhaal staat alleen in Mat. en volgens bijbelse normen moeten er minstens toch twee getuigen zijn om het als waar te kunnen bekrachtigen.

Nergens anders staat dit beschreven, ook niet in buitenbijbelse bronnen.

Je zegt dus eigenlijk dat Mattheus liegt?
Somebody up there likes you

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 mar 2012 19:15

Of dat je op zijn minst geen waarde hecht aan deze woorden.
Leuke manier van Bijbellezen, alles wat er maar één keer in staat in twijfel trekken... :?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2012 20:51

Kapitein schreef:Het moet fantastisch geweest zijn, ook voor de geliefden...
...kan je je voorstellen hoe je opkijkt als ineens je overleden grootouder/ouder/kind voor de deur staat!

Het kan ook een aanklacht zijn!

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 27 mar 2012 08:15

JHM schreef:Wat gebeurde er precies in Matteüs 27:52? Een tekst die we enkel lezen in het evangelie van Matteüs en waar naar mijn inzien te weinig bij stil gestaan wordt. Wie waren de Heiligen die uit de graven kwamen en waarom werden ze tot leven gewekt?

Ik denk dat het om het 'doel' gaat waarom ze tot leven gewekt werden. Niet om de vraag wie deze personen zijn. Ja, ze worden in het algemeen ‘gestorven heiligen’ aangeduid maar dat is impliciet het doel niet. Ook is het niet belangrijk aan wie ze verschenen, want dat staat er ook niet bij.
Het doel is denk ik dát ze ‘opstonden’ en dan verwijs dit toch naar onze Heer en Zaligmaker Jezus die als eerste opstond en met hem ook zij, die heiligen. Het doel van het scheuren van het voorhangsel weten we. Het doel van de opstanding van deze heiligen weten we nu ook. Als Hij terug komt zal dat ook met veel geweld gaan. Laten wij daarom naar God gaan met een oprecht hart en het vaste vertrouwen dat Hij ons zal ontvangen. Want ons hart is met het bloed van Christus gedoopt, waardoor wij een zuiver geweten hebben gekregen; en ons lichaam is met schoon water gewassen. Wij moeten blijven vasthouden aan wat God ons heeft beloofd en andere mensen erover vertellen. Omdat God Zich aan Zijn woord houdt, zullen wij krijgen wat wij van Hem verwachten.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 08:31

Inderdaad, dus toch een overeenkomst met die anderen zoals de jongeling van Nain en Talitha en Lazarus, allen een type van de Here Jezus bij Zijn dood en opstanding.
Verder ben ik het helemaal met je eens Benefietdiner. ( wat een nicknaam..)

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 27 mar 2012 09:29

schelpje3 schreef:Het kan ook een aanklacht zijn!

Hoe bedoel je dit?
Somebody up there likes you

Terug naar “Archief”