De ‘betekenis’ van berouw.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: De ‘betekenis’ van berouw.

Berichtdoor Riska » 26 mar 2012 19:48

(Riska):Nee, bekeren is: je toewenden tot God, waar je eerder van Hem was afgewend.

(Schaapje)Als je je tot God wendt dan zie je toch hoe het met je gestelt is, en komt er een berouw
en wroeging.

Citaat:(Riska)
Pas als je je omgekeerd hebt (= bekeren) word je je bewust van dingen die Hem verdriet doen.

(Schaapje)Dat is mijn mening niet door het zien hoe ik ben in mijn aarde oude natuur, en dat zien, werkt God ook in een hart, dan pas wil ik me met heel mijn hart bekeren, omdat ik zie dat ik gered moet worden.
Bekering is je leven geven aan Hem, en aan Hem de regie geven.

Ik zeg dus zoveel als dat wanneer je je omkeert (= bekeert) je je bewust wordt van de dingen die Hem verdriet doen.
Wat is dat anders dan wat jij zegt? Dat je je realiseert hoe het met je gesteld is?

Dat jij misschien je bewust geworden bent van je oude natuur en je daarna bekeerd hebt is een mogelijkheid. Dat sluit de omgekeerde volgorde niet uit.
En ieder mens die zich op God richt, wil Hem volgen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mar 2012 19:54

quote="Targetses"

Kijk, hier ga je de fout mee in met dat Hij het zwaarste deel draagt. De Heere Jezus draagt helemaal niets meer. Hij zegt toch "neemt mijn juk op u". Dat wil zeggen dat door het overnemen van het juk de Heere Jezus geen juk meer heeft.

Lees ik zo slecht of verzin jij maar wat , wat er niet staat.

Ik vraag me af of je wel weet wat een juk is?
Een juk wordt met zijn tweeën gedragen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 26 mar 2012 19:56

Ewan schreef:Denk je niet dat Jezus eigenlijk zegt: Neem hetzelfde juk op als ik....?

Nee, dat denk ik niet. Want dat staat er niet.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mar 2012 20:03

quote="Riska"
Ik zeg dus zoveel als dat wanneer je je omkeert (= bekeert) je je bewust wordt van de dingen die Hem verdriet doen.
Wat is dat anders dan wat jij zegt? Dat je je realiseert hoe het met je gesteld is?

Dat jij misschien je bewust geworden bent van je oude natuur en je daarna bekeerd hebt is een mogelijkheid. Dat sluit de omgekeerde volgorde niet uit.
En ieder mens die zich op God richt, wil Hem volgen.

Ach Riska hoe je het bekijkt, het is de Geest van God die je je zonden laat zien, geen mens zal dat in zijn eigen natuur zien en toegeven, ik hoop dat we het daar over eens zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mar 2012 20:25

Ja, maar voor de een gaat op op de ene manier en voor de ander op een andere manier.
Zolang we maar niet vinden dat bekeren moet volgens een vast patroon, want God gaat geen vast patroon met mensen, maar toegesneden op de mens in kkwestie.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 26 mar 2012 20:30

quote="Targetses"

Kijk, hier ga je de fout mee in met dat Hij het zwaarste deel draagt. De Heere Jezus draagt helemaal niets meer. Hij zegt toch "neemt mijn juk op u". Dat wil zeggen dat door het overnemen van het juk de Heere Jezus geen juk meer heeft.

Lees ik zo slecht of verzin jij maar wat , wat er niet staat.

schaapje schreef: Ik vraag me af of je wel weet wat een juk is?
Een juk wordt met zijn tweeën gedragen.

Ja, dat weet ik. Jij schijnbaar niet.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mar 2012 20:51

quote="Riska"Ja, maar voor de een gaat op op de ene manier en voor de ander op een andere manier.
Zolang we maar niet vinden dat bekeren moet volgens een vast patroon, want God gaat geen vast patroon met mensen, maar toegesneden op de mens in kkwestie.

Dat zal wel ja,...maar dit topic gaat over berouw, en niet over bekering.

Denk ook dat het voor kerkmensen anders is dan voor iemand die uit de wereld getrokken is, zoals ik b.v.
Ik lees en hoor vaak dat kerkmensen die vanaf hun jeugd niet precies kunnen aangeven
wanneer de zekerheid Gods kind te zijn in hun leven kwam, vaak zeggen ze dat een langzaam proces was, maar berouw en spijt over hun zonden kennen ze wel.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mar 2012 20:52

quote="Targetses"

Nou, laten we het daar maar op houden ...dan.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2012 20:58

het is de Geest van God die je je zonden laat zien, geen mens zal dat in zijn eigen natuur zien en toegeven, ik hoop dat we het daar over eens zijn.

Inderdaad , dit zijn mijn woorden geciteerd uit de Bijbel dat de Geest overtuigt van zonden, ongerechtigheid en oordeel.
Over draaien gesproken!!
Maar dat meldde je er niet bij.

Inderdaad Riska, bij mij ging het niet om mijn oude natuur en al mijn zonden, dat was ik me helemaal niet bewust, ik was heel jong en ik had op een heel kinderlijke wijze de Heere Jezus lief en wilde Hem in mijn hartje laten wonen.
Er viel niets te belijden, ik groeide op in een gelovige warm gezin en zag in mijn ouders een voorbeeld van leven met hun Heer en Heiland.
En dat wilde ik ook.
Pas later in de reformatorische kringen werd mij verteld wat ik allemaal niet mocht, want dat was zondig.
Televisie, bioscoop, oorbellen, lippenstift, alcohol en roken, seks voor het huwelijk, nagellak, op zondag een ijsje kopen of naar het strand.... enz...waren allemaal dingen die ik niet mocht doen of innemen en ik deed dat ook niet, want je wilde de Here Jezus niet bedroefd maken.
Pas veel later begreep ik het allemaal wat beter en begon vanuit de Schrift te zien wat God van mij vroeg en verlangde en niet wat de dogmatiek of de kerk, van mij vroeg want daar ging ik onder gebukt.
Maar het heeft erg op me gedrukt en mijn leven later zeer bepaald in negatieve zin.
Ik was helemaal niet blij, met al die voorschriften en had dat nooit zo begrepen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2012 21:01

Wilsophie schreef:Inderdaad , dit zijn mijn woorden geciteerd uit de Bijbel dat de Geest overtuigt van zonden, ongerechtigheid en oordeel.
Over draaien gesproken!!
Maar dat meldde je er niet bij.

Inderdaad Riska, bij mij ging het niet om mijn oude natuur en al mijn zonden, dat was ik me helemaal niet bewust, ik was heel jong en ik had op een heel kinderlijke wijze de Heere Jezus lief en wilde Hem in mijn hartje laten wonen.
Er viel niets te belijden, ik groeide op in een gelovige warm gezin en zag in mijn ouders een voorbeeld van leven met hun Heer en Heiland.
En dat wilde ik ook.
Pas later in de reformatorische kringen werd mij verteld wat ik allemaal niet mocht, want dat was zondig.
Televisie, bioscoop, oorbellen, lippenstift, alcohol en roken, seks voor het huwelijk, nagellak, op zondag een ijsje kopen of naar het strand.... enz...waren allemaal dingen die ik niet mocht doen of innemen en ik deed dat ook niet, want je wilde de Here Jezus niet bedroefd maken.
Pas veel later begreep ik het allemaal wat beter en begon vanuit de Schrift te zien wat God van mij vroeg en verlangde en niet wat de dogmatiek of de kerk, van mij vroeg want daar ging ik onder gebukt.
Maar het heeft erg op me gedrukt en mijn leven later zeer bepaald in negatieve zin.
Ik was helemaal niet blij, met al die voorschriften en had dat nooit zo begrepen.

Je begrijpt het nog steeds niet kennelijk. Het is een raar verhaal dat je hier vertelt. En kennelijk hebben de "reformatorische kringen" het helemaal gedaan bij je. En later krijg je een ander inzicht, van wie? Dan mogen al die dingen opeens wel?
Het gaat erom waar je hart naar uitgaat en volgens jou moet het vooral niet te eng en te wettisch zijn.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2012 21:10

Je begrijpt het nog steeds niet kennelijk. Het is een raar verhaal dat je hier vertelt. En kennelijk hebben de "reformatorische kringen" het helemaal gedaan bij je. En later krijg je een ander inzicht, van wie? Dan mogen al die dingen opeens wel?
Het gaat erom waar je hart naar uitgaat en volgens jou moet het vooral niet te eng en te wettisch zijn.

Misschien vind jij het een raar verhaal, ik heb het zo beleefd.
Mijn hart ging er uitsluitend uit om de Here Jezus lief te hebben en Hem te dienen, daarom nam ik die voorschriften zo serieus als puber en later jonge vrouw, en moest vele malen verplicht "boete doen".
Ik kreeg inzicht door de Bijbel goed te onderzoeken en om mij heen te zien hoe de jonge collega's in het strenge ziekenhuis waar ik werkte de regels met voeten betraden, maar veel dingen in het geniep deden.
Mijn eerste vriendje was een gelovige jongen, en ik was 19 jaar en ik ben ook met hem getrouwd, inmiddels 42 jaar en mijn kinderen en schoonkinderen en kleinkinderen zijn allen kinderen van die Ene Vader en wij delen dat met elkaar.
Dus ik begrijp niet goed wat je wilt suggereren.
Ja later ben ik 2 keer in de Bioscoop geweest. The Sound of Music en Dancing with Wulves.
Wat wil je nog meer weten?
Ik geef overigens de reformatorische scholen en ziekenhuizen nergens de schuld van, maar ik ben nergens zo erg geslagen als door de meesters op die school.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 26 mar 2012 21:10

quote="Targetses"

schaapje schreef:Nou, laten we het daar maar op houden ...dan.

Nou nee, ik wil toch wel mijn punt maken.

De Israëlieten gingen gebukt onder het juk van de wet. Wie droegen er behalve de Israëlieten dan ook het juk?

Wij Nederlanders gingen gebukt onder het juk van de Duitsers in WO2. Droegen de Duitsers dan ook het juk?

Jij weet niet wat een juk is. ;/ Een juk dat draag je, daar is een juk voor gemaakt.

Een totaal ander juk is dat waar je ossen in spant om gezamelijk een last of een ploeg te trekken. Je wil met je eerdere opmerking dat een juk voor twee is toch niet zeggen dat je de Here Jezus met een os vergelijken wil.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2012 21:16

Tja.... en voordat ik trouwde en 16 jaar was ben ik bij een zendingsgenootschap gaan werken in Zwitserland, wat ook erg streng en wettisch was.
En weer moest ik bij die directeur op het matje komen en wat die man allemaal deed, zal ik maar verzwijgen, want hij leeft niet meer.
Maar toen zag ik achter de schermen waar ik eenvoudig kantoorwerk deed hoe de zendelingen werden behandeld en daarna ben ik een ervaring rijker maar een illusie armer teruggegaan naar Nederland.
Het was overigens een zeer geziene, zeer bekende predikant die in hoog aanzien stond.
En wat wist ik nu helemaal?
Ik had zo een andere voorstelling van zaken over gelovigen vanuit mijn ouderlijk huis en mijn grootouders waren zo lief en zo trouw aan het Woord.
Wat is nu Waarheid?
Tja...berouw moest ik vaak hebben, en boete doen, maar ik wist niet waarvan.
Ik droeg geen lange broeken, dat was verboden, ik had netjes langer haar.
Geen make-up. Moest hardop bidden, wat ik doodeng vond , maar ik deed het wel.
Ben 1 keer naar het plaatselijke zwembad geweest met een paar meisjes omdat het zo warm was en toen had iemand geklaagd dat ik naar jongens had gelachen en weer moest ik boete doen en berouw tonen, want ik was een slet??
Heb je enig idee, hoe dat mijn leven heeft bepaald?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mar 2012 21:18

quote="Wilsophie"

Misschien vind jij het een raar verhaal, ik heb het zo beleefd.
Mijn hart ging er uitsluitend uit om de Here Jezus lief te hebben en Hem te dienen, daarom nam ik die voorschriften zo serieus als puber en later jonge vrouw, en moest vele malen verplicht "boete doen".
Ik kreeg inzicht door de Bijbel goed te onderzoeken en om mij heen te zien hoe de jonge collega's in het strenge ziekenhuis waar ik werkte de regels met voeten betraden, maar veel dingen in het geniep deden.
Mijn eerste vriendje was een gelovige jongen, en ik was 19 jaar en ik ben ook met hem getrouwd, inmiddels 42 jaar en mijn kinderen en schoonkinderen en kleinkinderen zijn allen kinderen van die Ene Vader en wij delen dat met elkaar.
Dus ik begrijp niet goed wat je wilt suggereren.
Ja later ben ik 2 keer in de Bioscoop geweest. The Sound of Music en Dancing with Wulves.
Wat wil je nog meer weten?
Ik geef overigens de reformatorische scholen en ziekenhuizen nergens de schuld van, maar ik ben nergens zo erg geslagen als door de meesters op die school

Dat is geen prettige manier op met het geloof en de Bijbel in aanraking te komen, en dat spijt met dan ook erg voor je.
Maar waarom zeg je dan op de topic over de zondag "ik ben tamelijk neutraal en weet niets van de leer van de kerken" ?
Naar wat je hier vertelt weet je heel veel wat er fout is in die leer van sommige kerken.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2012 21:20

Hoi Target, sorry, ik wilde je post niet dwarsbomen, vanwege mijn visie op het begrip "berouw".

Als de Here Jezus in staat was om de wet te vervullen en te voltooien dan heeft Hij toch dat juk, wat een wet was gedragen?
Ik vraag me alleen af of het "juk" wat zacht is, niet een ander begrip is.
Ik meende dat Jesaja er iets over zei.
FF zoeken (ik)

Terug naar “Archief”