Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Wilsophie » 25 mar 2012 12:58

RogierV schreef:En o ja, het zijn 22 kerken op 19000 zielen ipv 17000.

Gaan alle 19000 mensen naar een kerk?
Tjonge wat veel :D[/quote]

Nee hoor.
Er zijn ook wat groeperingen die samenkomen in de privésfeer ( dus aan huis).
Maar er gaan wel heel veel mensen naar de kerk.

Ik zat gister met mijn oude moeder die naar Leiden moest in de hal te wachten van het appartementencomplex en er kwamen wat buren langs die mijn moeder een hand gaven, want we lijken sprekend op elkaar en dan valt een bepaalde "gezindheid" haar op en dan kan ik zeggen met enige blijdschap in mijn hart, omdat ik met deze mensen gesproken heb, dat zij ook gelovigen zijn.
En dat is voor een buitenstaander die ook in een appartement woont in Leiden een hele gewaarwording.
Kun je je voorstellen dat ik me hier thuis voel.
En omdat ik een gelovigen ben, maar niet verbonden aan een kerk, heb ik meer en sneller ingang tot een gesprek dan de kerkmensen, waarvan de één Chr. Geref. is en de ander Oud Gereformeerd enz...
Want ik ben tamelijk neutraal, en weet niets van de leer van de kerken, maar zoek wel de raakvlakken, die ik heb in het geloof en misschien heel vreemd, maar men durft ons alles te vragen over een aantal Bijbelse zaken, omdat wij toch zulke "normale en gezellige" mensen zijn.

Door een aantal wordt onze kleine gemeenschap gezien als een sekte, maar dat roept men elkaar na en die mensen hebben nog nooit de moeite genomen om zich ering te verdiepen.
Men weet ook heel weinig van de Schrift, zijn heel onzeker en vaak weet men niet eens precies of men wel behouden is.
Gister had ik Jehovah's getuigen aan de deur en niemand gaat een gesprek aan, men houdt de deur stijf dicht, en dat is omdat men te weinig kennis heeft van wat zij geloven en van wat ze zelf geloven.
Maar er zijn heel wat redenen om dankbaar te zijn dat ik in de avond van mijn leven hier mag en kan wonen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 mar 2012 15:14

Er zijn wat teksten in de Bijbel over de "Dag des Heeren".
Voorzover ik heb kunnen vinden is dat altijd de laatste dag van de laatste bedeling ook wel de jongste dag genoemd.
De zondag is later pas aan de orde gekomen, want je kunt ook zeggen dat de maandag de eerste dag der week is.
Vele kalenders beginnen met maandag.

Het argument om de zondag "de Dag des Heeren" te noemen begrijp ik nog steeds niet.
Het gaat inderdaad om de "dag des oordeels".
En dat is de dag van de Grote Witte Troon, en niet van de Rechterstoel van Christus, daar is wel degelijk verschil in.

"Al de weg, leidt mij mijn Heiland
door al 't aardse stormgebruis
en volkomen vreugde wacht mij
in het zalig Vaderhuis,
als 'k mijn kroon, die Hij zal geven
aan Zijn voeten nederleg ( en dat is niet op de jongste dag en niet voor de Witte Troon)
zal mijn lied voor eeuwig wezen.
Jezus leidde m'al de weg.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 25 mar 2012 20:22

Dat lied klonk altijd tussen de huizen als mijn moeder het buiten zong tijdens het stampen van de was in de wasketel.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 mar 2012 21:27

Ach wat een liever herinnering Tar!
Gezongen bij mijn vader op zijn begrafenis.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 25 mar 2012 23:02

elbert schreef:Nee, dat klopt niet. Want ook bij de gebeurtenissen rond de opstanding van Jezus staat precies hetzelfde (o.a. Mark. 16:8, Joh. 20:1) en daar is sprake van de zondag. Want het was Pasen en kon het dus niet het wekenfeest zijn, dat immers met Pinksteren gevierd wordt.

ik had haast toen ik het schreef, en vergistte me met de dagen der ongezuurde broden.
Wekenfeest vindt inderdaad plaats aan het einde van de Omertelling, waarop de 7 sabbatten geled worden.

Dus viel ''dag één der sabbatten'' wel degelijk binnen die 7 weken!

Leviticus 23 handelt over de ‘Feesttijden des HEEREN’ waar u wordt opgeroepen om te tellen vanaf ‘de dag na
de Sabbat’ zeven ‘volle Sabbatten’ tot Shavu’ot (Pinksteren). De SV gebruikt de juiste woorden welke ook in het
Grieks vermeldt worden ‘volle Sabbatten’ maar de NBG vertaald het met ‘volle weken’. In Leviticus 23:15 staat
het volgende geschreven:

“Daarna zult gij u tellen van den anderen dag na den sabbat, van den dag, dat gij de garf des
beweegoffers zult gebracht hebben;
het zullen zeven volkomen SABBATTEN zijn”

NBG “Dan zult gij tellen van de dag na de sabbat, van de dag waarop gij de garve van het beweegoffer
gebracht hebt:
zeven volle WEKEN zullen het zijn”

Zo slordig als men omsprint met het vertalen van ‘Sabbatten’ naar ‘Weken’ zo slordig is men ook om in het Nieuwe
Testament ‘[dag] één der Sabbatten’ te vertalen met ‘Eerste [dag] der week’. In de Bijbel wordt er echter
gerekend van ‘Sabbat tot Sabbat’ en van ‘Nieuwe Maan tot Nieuwe Maan’.
Somebody up there likes you

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 25 mar 2012 23:04

WAT BETREFT MARCUS 16:2

[dag] één der sabbatten
Als er vertaald wordt met de woorden “eerste [dag] der week” is er in werkelijkheid sprake van “één der
sabbatten”. Het woord [dag] staat niet in het Grieks maar wordt er wel tussengevoegd om de volgende reden.
Het woord één (mia) is ‘vrouwelijk’ en het woord sabbatten is ‘onzijdig’ zodat één grammaticaal niet kan slaan op
sabbatten. Kennelijk was de uitdrukking oorspronkelijk “[dag] één der sabbatten”. Het woordje [dag], is
[hemera] in het Grieks en hemera is namelijk wél ‘vrouwelijk’. Deze “eerste [dag] der week” (door Rome zondag
genoemd) was echter geen sabbat, maar dag één van een periode waarin sabbatten geteld moesten worden. Deze
uitdrukking verwijst rechtstreeks naar de dag van de eerstelingsgarve, of duidelijker gezegd, naar de dag dat de
Omer-telling begint. De uitdrukking “[dag] één der sabbatten” houdt verband met de ‘Feesttijden van Jahweh’ en
wel heel specifiek de tijd tussen het Ongezuurdebrodenfeest en Shavu’ot (Wekenfeest/Pinksteren). (zie
Handelingen 20:6,7; 1 Kortiërs 16:2,8).

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2012 10:03

"Ewan"zo slordig als men omsprint met het vertalen van ‘Sabbatten’ naar ‘Weken’ zo slordig is men ook om in het Nieuwe
Testament ‘[dag] één der Sabbatten’ te vertalen met ‘Eerste [dag] der week’. In de Bijbel wordt er echter
gerekend van ‘Sabbat tot Sabbat’ en van ‘Nieuwe Maan tot Nieuwe Maan’.

Een vraag hierover.
Sabbath is toch gewoon een zeven.
Als Daniël schrijft over 70 jaarweken dan is dat 490 jaar, begrijp ik.
Er is dan toch bij de sabbath geen sprake van de 1 of de 8, maar van de 7 en dat is de zaterdag (inmiddels) , maar de dag van de opstanding loopt parallel aan de 8e dag en dat is de zondag, voor mij tenminste, maar in vele agenda's en voor vele "bazen" is de maandag de eerste dag van de week.
De zaterdag is niet meer "in beeld". m.i.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2012 11:16

Wilsophie schreef:En omdat ik een gelovigen ben, maar niet verbonden aan een kerk, heb ik meer en sneller ingang tot een gesprek dan de kerkmensen, waarvan de één Chr. Geref. is en de ander Oud Gereformeerd enz...
Want ik ben tamelijk neutraal, en weet niets van de leer van de kerken, maar zoek wel de raakvlakken, die ik heb in het geloof en misschien heel vreemd, maar men durft ons alles te vragen over een aantal Bijbelse zaken, omdat wij toch zulke "normale en gezellige" mensen zijn.

Met die neutraliteit zul je door bepaalde mensen direct klemgepraat worden. Bovendien staat het niet op je voorhoofd geschreven in welke kerk je gaat, toch? Jij lijkt een bepaald beeld te hebben van de kerkmens, uit de rechterflank. Vrouwen hebben knotten, lange rokken en een somber gezicht.
Dat beeld zie je bij satirische programma's en spotters ook. De werkelijkheid is totaal anders!
Als je bij een kerk op de bible belt gaat staan, misschien wel. Maar in het overgrote deel van Nederland, waar gelukkig hier en daar toch nog een reformatorische kerk staat, zie je een heel ander beeld.
En buiten dat, wat is er mis mee? Ik woon in een grote stad, waar ik allerlei vreemd uitgedoste figuren zie. Dat wordt ook getolereerd. De genoemde reformatorische vrouw, zoals jij haar denigrerend schetst, scheelt niet zo veel met bepaalde Islamitische vrouwen. De rokken zijn net zo lang (zo niet langer) hun hoofd en armen zijn bedekt!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 26 mar 2012 13:10

Laat ik niet roomser dan de paus willen zijn, maar: off topique-smile
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 26 mar 2012 13:18

Wilsophie schreef:Een vraag hierover.
Sabbath is toch gewoon een zeven.
Als Daniël schrijft over 70 jaarweken dan is dat 490 jaar, begrijp ik.
Er is dan toch bij de sabbath geen sprake van de 1 of de 8, maar van de 7 en dat is de zaterdag (inmiddels) , maar de dag van de opstanding loopt parallel aan de 8e dag en dat is de zondag, voor mij tenminste, maar in vele agenda's en voor vele "bazen" is de maandag de eerste dag van de week.
De zaterdag is niet meer "in beeld". m.i.

7 is anders nog steeds ''in schwung'', denk aan de 7 gemeenten.Waar ik naar op zoek ben is, waar in de Schriftt vind ik die link tussen (vermeende) opstandingsdag en geheiligde rustdag?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2012 13:50

Ga ik ook naar kijken, maar het woord zeven is toch de "zain"en dat woord betekent : instrument, leerhuis, roeispaan en wapenstok.
Zain spreekt van voltooiing, volmaaktheid , rust en eedzwering.
Hij ziet eruit als een "wauw" staande onder de "jod".
De Zain komt overeen met onze letter "z".
Idem in het Griekse alphabeth is het een 7
Het leven vanuit de rust is volgens onze cultuur pas mogelijk nadat wij alles gedaan hebben en gezegd.
Wij weten blijkbaar geen raad met "de rust" tijdens ons bestaan hier en hebben het naar de verre toekomst verplaatst.

Ik zoek nog verder ...tot zover bedankt.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2012 13:51

Katlheen schreef:Laat ik niet roomser dan de paus willen zijn, maar: off topique-smile

Haha, Kathleen, ff blijven oefenen, wie weet hoe ver je komt. :-oo

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2012 14:02

Ewan , het is opmerkelijk dat in het scheppingsverhaal de 7e dag de laatste dag is, maar niet door God wordt afgesloten met de bekende woorden: "Toen was het avond geweest enz... ( de eerste tot en met de 6e dag)
De zevende dag omvat door de verbindende functie van de waw. alle andere scheppingsdagen en is bedoeld als een dag van rust.
Hierin werd door God al vastgelegd en mogelijk gemaakt wat door de keuze van de mens zou worden verstoord, n.l. het beëindigen van de kracht van het stoffelijke en de vermenigvuldiging ervan.
Met de bedoelin om deze kracht weer te verbinden met zijn Oorsprong, zodat door de ontstane eenheid tussen het Geestelijke en het stoffelijke deze rust gestalte zou krijgen.

De 7 of de Zajin is ook het woord voor "zwaard".

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 26 mar 2012 14:11

Rusten doet men aan het einde van de week, niet op de eerste dag der week, als het werk nog moet beginnen, lijkt me.
Wie weet nog dat zondag de eerste dag der week is, en niet de laatste?
De meeste kalenders beginnen gewoon met maandag, tegenwoordig.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2012 14:32

Terug naar “[Religie] - Open forum”