Vluchtende naakte jongeling uit Markus 14 :51-52 ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Vluchtende naakte jongeling uit Markus 14 :51-52 ?

Berichtdoor benefietdiner » 25 mar 2012 10:45

Wie was die naakte jongeling uit Markus 14 :51-52
51 En een zeker jongeling volgde Hem, hebbende een lijnwaad omgedaan over het naakte lijf, en de jongelingen grepen hem. 52 En hij, het lijnwaad verlatende, is naakt van hen gevloden.

Alleen Markus 14 verteld ons van deze onbekende vluchtende naakte jongeling

Wie zou die vluchtende jongeling geweest zijn en wat voor doel heeft het om dit te vermelde in de Bijbel?

Ewan
Sergeant
Sergeant

Re: Vluchtende naakte jongeling uit Markus 14 :51-52 ?

Berichtdoor Ewan » 25 mar 2012 10:54

benefietdiner schreef:Alleen Markus 14 verteld ons van deze onbekende vluchtende naakte jongeling

Wie zou die vluchtende jongeling geweest zijn en wat voor doel heeft het om dit te vermelde in de Bijbel?

wie de betekenis van fijn linnegewaad en naakt kent, weet wel wat dit inhoudt, denk ik.
Zie de woorden tot de ''gemeente van laodicea''...naakt en blind is ze, ze weet het alleen niet....
Somebody up there likes you

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 25 mar 2012 11:20

Bijzondere uitleg, Ewan.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 25 mar 2012 12:00

In v. 50 staat dat iedereen Jezus in de steek liet, maar de jongeman niet.

Over de jongeman, of jongeling, is al veel gespeculeerd. Er zijn er die menen dat het Markus zelf zou zijn. Er zijn er ook die zeggen dat het een jongeman is die wakker was geworden door het rumoer en in nachtkleding ter plaatse was.

Feit is wel dat hij tijdens de arrestatie van Jezus als enige omstander erbij was.

Wat me opvalt in de voorgaande verzen is de kus waarmee Judas de Heere Jezus moest aanwijzen. Je zou toch denken dat de Heere Jezus wel bekend zou zijn. Dit verwonderd me meer dan de schaars geklede jongeman.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 mar 2012 12:26

Wat een geweldige vraag!!
Ik heb hier wat visite die voorgaan in kerken en ik heb het direct gevraagd, maar niemand wist het.

Wat het lijnwaad betreft zou ik als eerste zeggen dat dat te maken heeft met vlas.
Vlas wat over de hekel is gehaald tot linnen en dan is linnen het beeld van het Hogepriesterschap.
Verder ga ik natuurlijk op zoek in de verwijsteksten.
Dat het Marcus zelf zou zijn lijkt me acceptabel.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 25 mar 2012 13:49

Wilsophie schreef:Wat een geweldige vraag!!
Ik heb hier wat visite die voorgaan in kerken en ik heb het direct gevraagd, maar niemand wist het.

Wat het lijnwaad betreft zou ik als eerste zeggen dat dat te maken heeft met vlas.
Vlas wat over de hekel is gehaald tot linnen en dan is linnen het beeld van het Hogepriesterschap.
Verder ga ik natuurlijk op zoek in de verwijsteksten.
Dat het Marcus zelf zou zijn lijkt me acceptabel.

Ik begrijp uit je antwoord dat je zoekt in de ‘typologie’ ?
Naar welke verwijsteksten ga je opzoek ?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 25 mar 2012 13:53

Ewan schreef:wie de betekenis van fijn linnegewaad en naakt kent, weet wel wat dit inhoudt, denk ik.
Zie de woorden tot de ''gemeente van laodicea''...naakt en blind is ze, ze weet het alleen niet....

zou je wat kunnen uitleggen, ik kan die betekenis niet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 mar 2012 13:56

benefietdiner schreef:Ik begrijp uit je antwoord dat je zoekt in de ‘typologie’ ?
Naar welke verwijsteksten ga je opzoek ?

Wat betreft het lijnwaad zoek ik in de typologie inderdaad.
Verder zou het goed Markus zelf kunnen zijn en bij mij staan de volgende teksten eronder ( ben intussen ook als "Martha"dienende :wink: )
Matth. 26 vers 47-58, Luk. 22 vers 47-53, en Johannes 18 vers 2-11, ( staan bij mij eronder).
Nog niet uitgezocht.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 25 mar 2012 14:11

Een beetje vergezocht hoor , naar een typologie over een nachthemd.

Het is eerder een zoon van de man in wiens huis in de bovenkamer de maaltijd plaatsvond, want we hebben het hier toch over de schaarsgeklede jongeman?

Destijds toen er snachts een huis in de straat hier in de brand stond, was ik ook buiten op mijn slippertjes en ochtendjas buiten om te kijken.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 25 mar 2012 14:22

Wilsophie schreef:Wat betreft het lijnwaad zoek ik in de typologie inderdaad.
Verder zou het goed Markus zelf kunnen zijn en bij mij staan de volgende teksten eronder ( ben intussen ook als "Martha"dienende :wink: )
Oké, Nico-De-Mus luistert :D
Wilsophie schreef:Matth. 26 vers 47-58, Luk. 22 vers 47-53, en Johannes 18 vers 2-11, ( staan bij mij eronder).
Nog niet uitgezocht.

Daar staat de zelfde geschiedenis als in Markus 14 exclusief de jongeling met / zonder lijnwaad.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 25 mar 2012 14:30

Targetses schreef:Een beetje vergezocht hoor , naar een typologie over een nachthemd.

Het is eerder een zoon van de man in wiens huis in de bovenkamer de maaltijd plaatsvond, want we hebben het hier toch over de schaarsgeklede jongeman?

Destijds toen er snachts een huis in de straat hier in de brand stond, was ik ook buiten op mijn slippertjes en ochtendjas buiten om te kijken.

Wat zeg je dan van die twee getuigen. Andere evangeliën vermelden dit niet.
In een ander topic schreef je:
Tagetses schreef:Het verhaal staat alleen in Mat. en volgens bijbelse normen moeten er minstens toch twee getuigen zijn om het als waar te kunnen bekrachtigen.
Nergens anders staat dit beschreven, ook niet in buitenbijbelse bronnen.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 25 mar 2012 14:40

Targetses schreef:Wat me opvalt in de voorgaande verzen is de kus waarmee Judas de Heere Jezus moest aanwijzen. Je zou toch denken dat de Heere Jezus wel bekend zou zijn. Dit verwonderd me meer dan de schaars geklede jongeman.

Ten eerste was het nacht en ongetwijfeld nogal donker. Ten tweede moest men natuurlijk 100% zeker zijn de juiste persoon te hebben. Ten derde zou Judas Hem verraden; dat deed hij hier door Jezus op een gebruikelijke wijze te bgroeten.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 mar 2012 14:58

Oké, Nico-De-Mus luistert

Als ik denk aan het begrip: Dat "God Zich kleedt in Zijn Schepping" en dat in de Bijbel elke gelovige overkleed zal worden.
En dat een lijnwaad spreekt over dood en opstanding. En dat de Heer zegt: "Gij was naakt maar ik heb ......enz...dan spreekt dat over geloof en wedergeboorte. ( Elly en Rikkert zingen dat zo treffend).
Dat wil zeggen het proces van vlas tot linnen heeft een tussenstaat van lijnwaad en dat de Heer de jongeling was in de zin van een nieuwe schepping, en dat de Heere Jezus dat proces door moest gaan van Getsémané tot aan Zijn opstanding uit de dood, waar HIj het linnenkleed ontving nadat het lijnwaad in de dood was achter gebleven.
En dat het uitgebeeld in Marcus zelf zou heel goed kunnen maar is eigenlijk ondergeschikt en een lager niveau.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 25 mar 2012 17:07

Amen Wilsophie ik heb genoten van je uitleg en het is Bijbels ook zie hieronder:
Openbaring 19:7-8 Laat ons blijde zijn, en vreugde bedrijven, en Hem de heerlijkheid geven; want de bruiloft des Lams is gekomen, en Zijn vrouw heeft zichzelve bereid. En haar is gegeven, dat zij bekleed worde met rein en blinkend fijn lijnwaad; want dit fijn lijnwaad zijn de rechtvaardigmakingen der heiligen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 mar 2012 19:37

Tjonge wat een mooie tekst erbij gevonden.
Je ziet maar dat de Bijbel Zichzelf verklaart.
Hebben we weer wat geleerd. :)

Terug naar “Archief”