Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Wilsophie » 24 mar 2012 18:31

="Ewan"Hoe dan ook, de rustdag zoals de joden die als teken van het verbond hielden, was volgens de hebreen brief een voorafschaduwing, welke nu de Rust in Jezus is geworden.(Heb 4;7-13)
Of zie ik het verkeerd ?

Zeker niet, je hebt hiermee alles gezegd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 mar 2012 18:39

Allereerst: in de vragenrubriek en hier op het forum is dit onderwerp al héél vaak besproken. Mag je het dan nu niet opnieuw bespreken? Dat zul je mij niet horen zeggen, maar het is wel zinvol om het dat wat eerder geschreven is ook door te lezen. (wellicht bedoelt Schelpje met het slotje ook wel dat het al een behoorlijk uitgekauwd onderwerp is).

Beste mw, ik wil even kwijt dat ik als nieuweling op dit inmens grote forum onmogelijk alles kan teruglezen.
En daaraantoevoegend is geen enkel Bijbels onderwerp een uitgekauwd onderwerp.
En nieuwe forumleden kunnen zeker vanuit hun geloofsbeleving een gezonde licht op het onderwerp werpen.
En hoezo voor iemand opnemen die alleen maar overal aan het oordelen is in topics.
Mensen gewoon wegjaagt.
Ik zou als moderator daar maar wat aandacht aan besteden.
Met hartelijke dank.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 24 mar 2012 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 24 mar 2012 19:28

RogierV schreef:
Nou ben ik natuurlijk slechts een opstandige heidene.
Maar was de oorspronkelijke rustdag niet op Zaterdag?, die Romeinse kalender is ooit eens een dagje opgeschoven.

Maakt het verder voor juliie emotionele gemoedsrust nog uit of je zaterdag of zondag rust?
Vinden jullie dat je anders of niet gelovigen meot kunnen verplichten om niet te werken of naar een winkel te gaan op een gegeven rustdag?

De oorspronkelijke rustdag, de sabbat, is van zonsondergang vrijdag tot zonsondergang zaterdag. In het Romeinse Rijk heeft men de zaken verschoven, ja. In het hele rijk wilde men één dag vaststellen die de rustdag zou zijn -- en dat werd de zondag -- en de week van 7 dagen gold voor eenieder. Constantijn de Grote werd christen (alhoewel hij toch niet helemaal het oude Romeinse godendom schijnt te hebben verworpen) en voerde dit alles in in het rijk. (Het Romeinse Rijk werkte vóór die invoering met een achtdaagse cyclus.)
Het verplaatsen van het begin van de dag van zonsondergang naar middernacht is naar mijn weten pas veel later in relatief recente tijd gebeurd. (Maar dat moet ik nog eens uitzoeken hoe dat precies zit.)

Niet alle christenen zijn het eens met het verschuiven van de rustdag. Bijvoorbeeld de Zevendags Adventisten gaan uit van de wekelijkse sabbat als een door God ingesteld iets wat de mens niet moet veranderen.

Ik ben zelf niet een orthodox streng gelovige, maar ik ben er wel voor dat er een algemene rustdag is waarop slechts door enkelen ten behoeve van noodzakelijke voorzieningen gewerkt wordt. Traditioneel is dat in onze cultuur de zondag.
Laatst gewijzigd door Trajecto op 24 mar 2012 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Nulla aetas ad discendum sera

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 24 mar 2012 19:30

@schaapje@ewan, waar kan ik die voorschriften, geboden, verordeningen en wetten dan lezen Marin?

Jullie weten dat God Zijn wil in de harten bekend heeft gemaakt en zij deden van natuur wat God van hen vroeg, door de degeneratie van de mens door de zonde heeft de natuur van satan de overhand gekregen, nu door de verzoening in het Verlossingsplan van de Here Jezus wil God door de Here Jezus datgene wat Abraham van nature nog aanwezig was in de harten van Zijn kinderen plaatsen.

Van Abraham staat geschreven dat hij "een vriend van God werd genoemd", de vader van hen die geloven. Jac.2:23; Rom.4:11

" Des Heren vertrouwelijke omgang is met wie Hem vrezen". Ps.25:14
Abraham had God geëerd, en de Here eerde hem door Zijn raad aan hem bekend te maken en Zijn bedoelingen aan hem te openbaren, "zou Ik voor Abraham verbergen wat Ik ga doen"? zei de Here.

Abraham had de 2 stenen tafelen niet nodig om te weten hoe de dienst naar God en de dienst naar de naaste kon volbrengen, door het geloof aanvaarden om de wil van God volbrengen.

Het was dan ook vanzelfsprekend voor Abraham en de zijnen om Sabbat te vieren van af de scheppingsorde
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 mar 2012 20:29

Ik lees dat aan ons heidenen die tot geloof gekomen zijn geen last wordt opgelegd.

Om de link te trekken naar de zondag: is 1 dag 'terug geven' aan God, 1 dag rusten een last?

Beste mw, ik wil even kwijt dat ik als nieuweling op dit inmens grote forum onmogelijk alles kan teruglezen.
En daaraantoevoegend is geen enkel Bijbels onderwerp een uitgekauwd onderwerp.
En nieuwe forumleden kunnen zeker vanuit hun geloofsbeleving een gezonde licht op het onderwerp werpen.
En hoezo voor iemand opnemen die alleen maar overal aan het oordelen is in topics.
Mensen gewoon wegjaagt.
Ik zou als moderator daar maar wat aandacht aan besteden.
Met hartelijke dank.

Wilsophie: Ewan is op zoek naar een bijbelste onderbouwing voor iets. Ik verwijs hem (!) door naar eerder volgeschreven topics, omdat daar ook veel uit te leren valt, hem 'verbiedt' hem niet om dit nieuwe topic te openen en open te houden . Veel mensen hebben deze discussie al eerder gevoerd en gaan hem niet voor de 3e, 4e of 5e keer aan. Wil Ewan dus meer weten over de bijbelse onderbouwing dan is het raadzaam ook die topics een doortenemen. Ik verplicht dus geen enkele nieuweling om eerdere topics door te nemen, ik raad het alleen aan.
Ik neem het niet alleen op voor Schelpje, ik leg alleen uit waarom (naar ik vermoed) zij om een slotje vraagt. Door niet mijn collegamoderator te vragen om een slotje (ik ben in dit gedeelte tenslotte geen moderator maar gewoon gebruiker) neem ik het dus ook op voor Ewan en niet alleen voor Schelpje. Misschien zou er dus nu opgehouden kunnen worden met Schelpje onnodig aan te vallen. Overigens mag je je opmerkingen over oordelen ook in je eigen zak steken.
En nu ontopic. En echt ontopic, want het topic stevent alweer behoorlijk af op verplaatsing of slotje ivm offtopic gaan.

En ik ben heel benieuwd naar de het antwoord op de volgende vragen:
- wat betekent de opdracht van God om 1 dag in de week te rusten voor jou?
- wat betekent het voor jou dat God de straf op de zonde heeft overwonnen?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 mar 2012 20:45

MW voor mij een de zondag geen last hoor :D
Op de zondag kom ik samen met mijn gemeenteleden om de ededienst te houden voor God, en om gemeenschap te hebben met de anderen.
Maar verder is de zondag geen heilige dag voor mij want op andere dagen in de week zijn er ook samenkomsten.
Elke dag is voor mij dezelfde elke dag om zo dicht mogelijk bij Hem te zijn en niet op zondag wat extra. Ik vind het moeilijk om uit te leggen, ben ook niet opgevoed met een dag die geheilgd zou moeten zijn.

Maar ik begrijp heel goed dat anderen dat heel anders zien, en heb daar geen problemen mee, maar wel als er op grond van deze vrijheid die wij hebben geoordeeld gaat worden naar elkaar, wat er wel of niet mag op de zondag.
Nogmaals ik kan het in het NT niet vinden dat de zondag geheiligd moet worden, voor ons bekeerde heidenen.
Ik wil daar helemaal eigenlijk geen discussie over voeren, maar had deze keer de behoefte om mijn mening hierover eens te geven.
Laatst gewijzigd door schaapje op 24 mar 2012 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 mar 2012 20:51

Volgende vraag: wat is 'heilig', 'geheiligde dag'. Naar mijn idee wordt aan die term te zwaar getild en daardoor aan het eigenlijke van 'heilig' voorbijgeschoten.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 mar 2012 20:58

mw schreef:

Wilsophie: Ewan is op zoek naar een bijbelste onderbouwing voor iets. Ik verwijs hem (!) door naar eerder volgeschreven topics, omdat daar ook veel uit te leren valt, hem 'verbiedt' hem niet om dit nieuwe topic te openen en open te houden . Veel mensen hebben deze discussie al eerder gevoerd en gaan hem niet voor de 3e, 4e of 5e keer aan. Wil Ewan dus meer weten over de bijbelse onderbouwing dan is het raadzaam ook die topics een doortenemen. Ik verplicht dus geen enkele nieuweling om eerdere topics door te nemen, ik raad het alleen aan.
Ik neem het niet alleen op voor Schelpje, ik leg alleen uit waarom (naar ik vermoed) zij om een slotje vraagt. Door niet mijn collegamoderator te vragen om een slotje (ik ben in dit gedeelte tenslotte geen moderator maar gewoon gebruiker) neem ik het dus ook op voor Ewan en niet alleen voor Schelpje. Misschien zou er dus nu opgehouden kunnen worden met Schelpje onnodig aan te vallen. Overigens mag je je opmerkingen over oordelen ook in je eigen zak steken.
En nu ontopic. En echt ontopic, want het topic stevent alweer behoorlijk af op verplaatsing of slotje ivm offtopic gaan.

En ik ben heel benieuwd naar de het antwoord op de volgende vragen:
- wat betekent de opdracht van God om 1 dag in de week te rusten voor jou?
- wat betekent het voor jou dat God de straf op de zonde heeft overwonnen?

Dank je mw! Ik hang n.b. helemaal niet persé aan de zondag, maar dat is nu eenmaal in de westerse maatschappij DE rustdag, ik moet zeggen: WAS de rustdag, want inmiddels lijkt het er niet meer op in de grote stad. Als alle kerken op zaterdag hun deuren open zouden zetten,, is dat prima! Maar dan wel de winkels op zaterdag dicht, zoals altijd op zondag was.
Maar hoe kun je als reformatorisch christen nu op zaterdag de rustdag houden? Alles is druk en de kerken zijn dicht. Beetje kansloos dus.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 mar 2012 21:01

Heilig is apart gezet. :)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 mar 2012 21:17

@schelpje: waar een wil is, is een weg :wink: Ik als reformatorische christen (wat is het fijn omdat te zijn!, maar dat terzijde) heb i.p. niets met winkels die open zijn te maken. Als ik besluit op zaterdag rustdag te houden dan ga ik gewoon die open winkel niet in. Dan houd ik rustdag, ga ik op die dag naar de kerk, is het rustig in mij en in mijn huis. De rest van de wereld kan dan echt langs mij heen gaan.
Voor mij is het niet zo moeilijk om op zondag te rusten omdat hier het leven echt even stil staat in mijn omgeving (en dat is echt fijn!). Ik werk echter in het Gooi waar dat absoluut niet is. Toch kon ik daar ook (toen ik daar woonde) ook rustdag houden en ken ik mensen daar die daar rustdag konden houden.
maar goed, van mij mag heel NL weer plat op zondag :-oo

@schaapje: apart gezet heeft dus gevolgen voor een heilige dag, maar geen strenge wetjes enzo. M.i.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 mar 2012 21:23

mw schreef:@schelpje: waar een wil is, is een weg :wink: Ik als reformatorische christen (wat is het fijn omdat te zijn!, maar dat terzijde) heb i.p. niets met winkels die open zijn te maken. Als ik besluit op zaterdag rustdag te houden dan ga ik gewoon die open winkel niet in. Dan houd ik rustdag, ga ik op die dag naar de kerk, is het rustig in mij en in mijn huis. De rest van de wereld kan dan echt langs mij heen gaan.
Voor mij is het niet zo moeilijk om op zondag te rusten omdat hier het leven echt even stil staat in mijn omgeving (en dat is echt fijn!). Ik werk echter in het Gooi waar dat absoluut niet is. Toch kon ik daar ook (toen ik daar woonde) ook rustdag houden en ken ik mensen daar die daar rustdag konden houden.
maar goed, van mij mag heel NL weer plat op zondag :-oo

@schaapje: apart gezet heeft dus gevolgen voor een heilige dag, maar geen strenge wetjes enzo. M.i.

ik woon in een seculiere omgeving waar het helemaal nooit rustig is. Die echte rust zullen wij dus moeten zoeken. Maar het gaat erom dat wij in Nederland nu eenmaal ZONDAG hebben, dus het heeft geen zin als individu door te drammen dat je dit op zaterdag wil. Het is voor mij geen issue. Ik ben al heel blij met hetgeen nog mogelijk is! Hoe lang nog? Als wij op zondagmiddag naar de kerk gaan, moeten wij langs een supermarkt die dan een paar uur open is. Langs allerlei cafés en terrassen, soms door komplete wielerploegen. Tijdens de dienst horen we allerlei geluiden, sirenes, harde muziek..... maar toch mogen wij als gemeente nog een uurtje samenkomen en dat ervaren wij als Zegen! Er is een bushalte vlakbij en soms komt er een (of meer) wachtende passagier binnenlopen. Hij wordt bij ons vriendelijk en gastvrij ontvangen. De wereld is druk met van alles en nog wat, en wij mogen onder de bediening van het Woord zitten.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 24 mar 2012 21:38

Ezechiel 20

10 En Ik voerde hen uit Egypteland, en bracht hen in de woestijn.26)
11 Daar gaf Ik hun Mijn inzettingen,27) en maakte hun Mijn rechten bekend, dewelke,28) zo ze een mens doet, zal hij door dezelve leven.
12 Daartoe ook gaf Ik hun Mijn sabbatten,29) om een teken te zijn30) tussen Mij en tussen hen, opdat zij zouden weten, dat Ik de HEERE ben, Die hen heilige.31)
13 Maar het huis Israels werd wederspannig tegen Mij in de woestijn; zij wandelden in Mijn inzettingen niet, en verwierpen Mijn rechten; dewelke, zo ze een mens doet, zal hij door dezelve leven; en zij ontheiligden Mijn sabbatten zeer,32) dat Ik zeide, Mijn grimmigheid te zullen uitgieten over hen in de woestijn, om hen te verdoen.

Het is duidelijk, lijkt me, dat de sabbath hun , het huis Israels, gegeven werd, niet de heidenen.
Wat de zondag betreft zoek ik dus in datzelfde Woord Gods, de Bijbel, een soortgelijke uiteenzetting als hierboven, desnoods door de apostelen.

Traditie doet me bar weinig.
Iemand die ivm zijn werk iedere woensdag vrij is, en die dag doorbrengt om uit de bijbel te lezen, of bijbelstudie te doen, is die slechter dan iemand die dat op de zondag doet?Nee toch?
Somebody up there likes you

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 mar 2012 21:48

Waarom wil je de scheiding 'beter' 'slechter' maken?

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 24 mar 2012 21:55

mw schreef:
Nu kunnen we gaan kijken naar een bijbelse onderbouwing. Daarbij is het slim om te gaan kijken naar de zaterdag/zondag na de opstanding van Jezus. Op verschillende malen lezen we dat er 'werd samengekomen op de eerste dag van de week'. Jezus verscheen aan de discipelen toen zij waren samengekomen op zondag. De christelijke gemeente van Troas was op de eerste dag van de week bij elkaar om het Avondmaal te vieren en de gemeente van Korinthe werd opgeroepen om op de eerste dag van de week geld te verzamelen voor de armen (Avondmaal en geldinzameling, beide onderdelen van de erediensten). En ook Lydia kwam op de eerste dag van de week bijeen.

hallo MW< ik pak er even dit stukje uit, voor nu.
Je schrijft hier eigenlijk dat Jezus altijd verscheen aan Zijn discipelen op de zondag, (?, kom ik nog op terug), en dat ze dan samenkomsten hadden.
maar op een van deze gelegenheden waren de discipelen aan het vissen, aan het werk dus.
Samenkomsten is trouwens inderdaad de (nieuwe) aanduiding. Wij noemen een kerkdienst een eredienst. Op zichzelf een prachtig begrip. We komen samen als gemeente om God te eren. Hij troont immers op de lofzangen Israëls (Ps 22: 4 - overigens: zijn wij "Israël"?). Houdt dan de lofzang gaande voor God Die leven laat (Ps 107 strofe 1)! - Maar laten we het woord eredienst eens opzoeken in het Nieuwe Testament. Het Griekse woord voor eredienst is latreia. Dat woord vind je in het Nieuwe Testament 5x, Driemaal met betrekking tot de Joodse eredienst (Romeinen 9:4; Hebreeën 9: 1 en 6) en éénmaal figuurlijk over het Jodendom in Johannes 16: 1-2. In christelijke zin vinden we latreia enkel figuurlijk in Romeinen 12:1 waar Paulus spreekt over onze redelijke eredienst. Maar daarmee bedoelt hij niet een zondagse kerkdienst, maar ons dagelijkse leven: in het vervolg van Romeinen 12 en 13 gaat het over ethiek en politiek! Daarin moeten we God eren: niet één dag in de week, maar alle zeven dagen; niet enkel in de kerk, maar in heel ons leven en de hele samenleving!

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 24 mar 2012 21:57

mw schreef:Waarom wil je de scheiding 'beter' 'slechter' maken?

Dat wil ik niet, maar ik heb het idee, dat dat de heersende gedachte is, vandaar dat ik dat vroeg, niet beweerde ;-)

Terug naar “[Religie] - Open forum”