kerkelijke tucht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ewan
Sergeant
Sergeant

Re: kerkelijke tucht

Berichtdoor Ewan » 24 mar 2012 10:24

Katlheen schreef:
Dus dat is dan de tucht? Elkaar even fijn bestraffen? Dat gevoel krijg ik er wel bij namelijk als ik dit dan lees.

En ik zie dat toch wel als het totaal negeren van wat Rom 14:5 leert, nl verdraagzaamheid in de christelijke vrijheid om een dag te houden, of NIET te houden, en een ander daarover niet te oordelen.
Laatst gewijzigd door Ewan op 24 mar 2012 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Somebody up there likes you

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 24 mar 2012 10:35

En als de "tucht"' wordt gebruikt om vooral uiterlijke dingen bij elkaar af te dwingen, dan denk ik dat je je bijbel aan de wilgen kunt hangen, stop dan maar met geloven, dan heb je er toch niets van begrepen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 mar 2012 10:39

En ik zie dat toch wel als het totaal negeren van wat Rom 15;4 leert, nl verdraagzaamheid in de christelijke vrijheid om een dag te houden, of NIET te houden, en een ander daarover niet te oordelen.

Het is Rom.14:5 :)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 24 mar 2012 11:08

schaapje schreef:
Het is Rom.14:5 :)

dank je, gecorrigeerd ;-)
Somebody up there likes you

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 24 mar 2012 11:13

Je kunt toch duidelijk lezen dat de kerkelijke tucht gaat over openbare zonden, en niet over verschil in opvatting.
Er is zoveel waarvan de één wel vind dat het kan en de ander niet: een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Maar als het gaat over dingen waar de Bijbel duidelijk in is, dan is het een ander verhaal. Ik blijf maar bij 1 Kor.5 waar iemand de vrouw van zijn vader heeft.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 mar 2012 14:20

Maar die man wordt wel later weer teruggenomen in de gemeente en wellicht is hij op zijn schreden terug gekeerd.
Maar dat zijn gebeurtenissen die wat anders zijn dan, op zondag naar het strand gaan en fietsen op zondag of autorijden en geen ijsje mogen kopen en niet naar het zwembad.
Ik ken die kerkelijke tucht niet, maar bovenstaande voorbeelden komen van iemand met geen knotje, wel een rok en een aantal katten, die ook nog meent wat toelaatbaar is op een forum.

Overigens heb ik al wat verteld over het "oedipuscomplex", wat hier aan de orde is.

Terug naar “Archief”