="Hubert"Ik bedoel daar mee te zeggen dat het zondebegrip wisselt in de tijd. Ik weet dat fietsen op zondag als zondig gezien werd. Nu zie ik toch heel veel fietsen staan bij de kerk. Als je nu ongehuwd gaat samenwonen word je daar niet meer zo snel voor onder censuur gezet. Gescheiden mensen aan het Avondmaal. Men zal het eerder pastoraal aanpakken. En over pakweg nog eens 50 jaar is een homostel ook niet meer zo ongewoon in refokringen. Mind my words.
Het zondebegrip verandert niet, men had een verkeerd beeld van wat zonde is.
En als men de wetten van de kerk overtrad is dat zonde, maar dat leert de Bijbel niet.
Het is allemaal traditie en wet die de mens opgelegd wordt, terwijl Christus de wet vervolmaakt heeft en is de wet overbodig geworden.
De wet is voor kinderen, die hun grenzen nog niet weten.
Maar volwassenen worden in de Bijbel geacht die grenzen te kennen.
Waar ik woon mag men over het algemeen wel fietsen op zondag maar door veel groeperingen niet en ook geen auto rijden alles is hier dicht. Behalve de Chinees.
En op de reformatische school t.o. mijn huis en op de hogere school achter mijn huis, mogen geen broeken gedragen worden.
Ik legde dat gister uit aan mijn moeder en ze zei: "Tjonge dat was bij "ons" 50 jaar geleden het geval".
En zo is het, ik noem dat geen aflijden maar dat men blijkbaar laat inziet dat de wet een juk is die niemand kan dragen, want het heeft niets met zonde of zonden te maken, maar alles met traditie en met wet.
Waar ik mee te maken heb is dat deze jongeren hoe braaf ook op zondag, de boompjes uit de grond trekken om hun bal uit de sloot te halen. Alles op straat gooien wat ze genuttigd hebben, dus blikjes en verpakking.
De sporthal vies maken en het hele jaar door vuurwerk afsteken...enz.... dat zijn die lui die de wet hanteren en die thuis niks mogen. Zelfs geen tv of pc al staat deze op zolder in een kast.
Mensen uitschelden en veel brand stichten en illegaal in de bekende schuurtjes hun alcohol en drugs nuttigen van maandag tot zaterdagnacht.
Zondag's vroom in de kerk met een hoedje op en een rokje aan.