Schoonheidsideaal en schoon voor God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Schoonheidsideaal en schoon voor God

Berichtdoor meschianza » 24 feb 2004 18:00

En ja, wederom wordt ik weer geconfronteerd als ik de trein uitstap met een vrouwenbil in die afmetingen waar ik bepaald niet aan kan tippen en te beroert voor ben om enig moeite te doen er ook maar een klein beetje in de buurt te komen. Nu doet het mij erg weinig, ik weet ook niet wat het doel van de reclame precies is, maar er zijn zat, met name vrouwen wie het veel doet. En mannen..maar dat is ander verhaal.

Ik vraag me nu af:
Hoeveel doet het schoonheidsideaal met jou? En dan bedoel ik niet zozeer de aandacht voor je uiterlijk. ER is niks mis mee om jezelf te verzorgen, kleren te kopen waarin jij je relaxed voelt. Maar ik bedoel wat doet of deed het schoonheidsideaal wat vanuit films, muziek, reclame vertegenwoordigt wordt door de Meg Ryans, Madonna's, Johnny depps, Brad Pitts, Julia Roberts en soorgelijk uitzienden. In dermate hoeveelheid dat je sterk de indruk krijgt dat het eigenlijk vanzelfsprekend is dat je zo'n lichaam en uiterlijk hebt, en zo niet, dat er dan toch echt iets aan je markeert. (5% of the women in the world look likes a photomodel :mrgreen: ) Aan de schoonheids eisen, die vooral voor vrouwen er hoog liggen, heb jij daar ooit de moeite voor gedaan, HEb jij er wel eens onzeker door gevoeld? (toen je tiener was, misschien nu nog wel)

Hoe kijk je er nu tegen aan? En hoe bekijk je het in het licht van de bijbel? Heeft bijvoorbeeld God jouw visie daarop veranderd of zit het ideaalbeeld je nog steeds veel te vaak dwars?

Ik houd me er niet meer mee bezich, gelukkig, rond mn 17e best wel. God heeft me laten zien wat pas echt telt in het leven. Het lichaam is het minst duurzame van je wezen. ER is zoveel mooiers. IN principe is ieder mens mooi, omdat Hij hem/haar gemaakt heeft. Maar het doet me pijn om te zien hoe tieners walgen van hun eigen lichaam. En zelfs leeftijdgenootjes van me. Een meisje in mn klas, echt een lieve meid, ze heeft het niet anders dan over haar eet-obsessie, lijnen, calorieeen ect.
Zo dik is ze niet en wat dan nog! En dan denk ik: God, want doet die verrekte prestatiecultuur slechte dingen met de mens. DE mens is een lichaam, en het lichaam is een ding. En veel belangrijker dan karakter of persoonlijkheid.

ERvaar jij het ook zo? of overdijf ik?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 feb 2004 18:33

Haha :D leuk onderwerp. Leuk dat ik als eerste man hierop mag reageren :mrgreen:

Eh... ten eerste: je valt primair op iemands uitstraling. Daarvan is het uiterlijk in beginsel een belangrijk onderdeel. In de loop van de tijd leer je iemands karakter steeds beter kennen, en ga je diegene ook op dat gebied waarderen, en kan alleen karakter o.i.d. ook tot verliefdheid leiden. Dus: in relaties speelt uiterlijk wel een rol, maar is niet absoluut maatgevend. Overigens is er nog nooit een objectieve maatstaf voor schoonheid vastgesteld. Ik vind zelf dat mijn vriendin erg knap is, terwijl ik toch niet het idee heb dat zij kans heeft miss Nederland te worden.
Ik denk niet dat het verkeerd is ook naar iemands uiterlijk te kijken, maar hoe meer liefde, hoe minder belangrijk het uiterlijk wordt. Dat is dus waar het over een evt. partner gaat

Ten tweede: ik vind het absoluut onbelangrijk hoe mijn overige vrienden en vriendinnen er uit zien. Op dat gebied speelt het dus geen rol.

Ten derde: de kern. Wat doet mijn uiterlijk met mezelf? Tsja... Ik heb me nog nooit veroordeeld gevoeld om mijn uiterlijk, en heb mezelf ook nog nooit om mijn uiterlijk horen uitschelden of zoiets, dus ik heb ook niet het idee dat ik lelijk ben. Maar als ik mezelf met een soortje Gollem-gezicht indenk, nee, ik denk niet dat dat me onberoerd zou laten. Ik zou er behoorlijk depressief van worden. Niet primair omdat anderen mij dan niet knap vinden, maar vooral omdat ik dat zelf niet mooi vind. Ik wil (weet niet in hoeverre dat ook zo is) mezelf aan mijn eigen criteria voor schoonheid toetsen (niet aan de maatschappelijke criteria). Dat ik aan sommige daarvan niet voldoe: jammer. Maar je stelt je criteria snel genoeg bij :mrgreen:

PS heb volgens mij weinig gezegd waar iemand iets mee kan. Ik ben het met je eens: uiterlijk is voor God onbelangrijk. Vraag me trouwens af wat in de hemel aangepast wordt: onze criteria of onze gezichten/lichamen :mrgreen: Is ook interessant om mee te nemen in de discussie.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 feb 2004 18:41

Jah danku!, dat herken ik wel. Het zou enigzinds hypocriet zijn om te roepen dat uiterlijk helemaal niet telt. We hebben nu eenmaal ogen gehad en gevoel voor schoonheid.

Het is ook weer cultuur en tijd gebonden, hoewel het met de globalisering het ideaalbeeld wel universeel wordt.

Zo denk ik dat een vrouw in de middeleeuwen veel gelukkiger was over haar uiterlijk gezien de middeleeuwse schilderijen waaruit blijkt dat schilders gek waren op welvende dijen en buiken. :mrgreen: :lol:

Maar ik doel niet aan de aandacht voor schoonheid tussen mensen (ik vind het ook niet vervelend om naar een mooie jongen te kijken) maar ik doel echt op de druk van bovenaf die met name tieners en onzekere mensen wanhopig maken. Waardoor mensen ongezond omgaan met hun lichaam. Dat het zover heeft kunnen komen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 feb 2004 18:49

Met die middeleeuwen heb je het denk ik lelijk mis :mrgreen: toen was dik ideaal omdat het zeldzaam was en van welvaart en gezondheid getuigde. En nu is het tegenovergestelde het geval :?

Overigens, das waar ook, ik ben ook te dik naar mijn zin. Jammer dan, ik krijg er wat voor terug :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 24 feb 2004 20:07

Ik herinner me ooit me verwonderd te hebben over een gedeelte in de Bijbel waar uit bleek dat mooi zijn in zekere zin ook een opdracht is. Ik weet helaas niet meer waar ik dat las.
The one thing you can give and still keep is your word.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 feb 2004 20:10

Maarten schreef:Ik herinner me ooit me verwonderd te hebben over een gedeelte in de Bijbel waar uit bleek dat mooi zijn in zekere zin ook een opdracht is. Ik weet helaas niet meer waar ik dat las.

van buiten of van binnen?

Hooglied maybe ? 8)

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 24 feb 2004 20:17

meschianza schreef:
Maarten schreef:Ik herinner me ooit me verwonderd te hebben over een gedeelte in de Bijbel waar uit bleek dat mooi zijn in zekere zin ook een opdracht is. Ik weet helaas niet meer waar ik dat las.

van buiten of van binnen?

Hooglied maybe ? 8)
Nee ergens in het NT. Volgens mij ging het in dat gedeelte ook vooral over uiterlijk.
The one thing you can give and still keep is your word.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 24 feb 2004 22:02

Ik denk dat Christus' Liefde mensen verandert, mensen mooi maakt. Maar ook dat ze je anders naar anderen laat kijken. Je let meer op de liefde in iemands ogen, minder op iemands brilmontuur.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Aragorn

Re: Schoonheidsideaal en schoon voor God

Berichtdoor Aragorn » 24 feb 2004 22:37

meschianza schreef:En ja, wederom wordt ik weer geconfronteerd als ik de trein uitstap met een vrouwenbil in die afmetingen waar ik bepaald niet aan kan tippen en te beroert voor ben om enig moeite te doen er ook maar een klein beetje in de buurt te komen.

Waren dat grote of juist kleine afmetingen?
Aan de schoonheids eisen, die vooral voor vrouwen er hoog liggen, heb jij daar ooit de moeite voor gedaan, HEb jij er wel eens onzeker door gevoeld? (toen je tiener was, misschien nu nog wel)

Die zijn gewoon belachelijk. Als je kijkt naar modellen, die moeten precies bepaalde maten hebben, die ik persoonlijk ook nog eens meer identificeer met het spreekwoordelijke gratenpakhuis dan met esthetica. En als 5% van de vrouwen eruit ziet als een fotomodel, weet ik ook zeker dat niet meer dan 10% van de mannen zo'n vrouw prefereert. (Ik iig niet!)

Gershwin schreef:Eh... ten eerste: je valt primair op iemands uitstraling. Daarvan is het uiterlijk in beginsel een belangrijk onderdeel.

Inderdaad: eerst uitstraling, ik geloof ook dat dat heel erg bepalend is voor de beoordeling van iemands uiterlijk. In films vind ik ook vrouwen met uitstraling ook altijd veel mooier dan vrouwen die alleen maar mooi zitten te zijn, ook al zijn ze 'objectief' gezien misschien mooier.

Zo denk ik dat een vrouw in de middeleeuwen veel gelukkiger was over haar uiterlijk gezien de middeleeuwse schilderijen waaruit blijkt dat schilders gek waren op welvende dijen en buiken.

En niet geheel onterecht, vind ik persoonlijk. Ik denk niet dat men toen gelukkiger was, omdat er niet zoveel van zulke vrouwen waren, maar een vrouw zonder welvingen is toch eigenlijk geen vrouw?

Is dat niet dat gedeelte van 'zalft uw aangezicht..' enz.?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 feb 2004 13:10

schoonheid is zeker erg subjectief. Uiterlijk speelt zeker wel een rol, maar dan wel in relatie tot uitstraling, denk ik. Sommige mensen hebben geen mooi lichaam, maar voldoende uitstraling om dat meer dan te compenseren. Het wordt pas een probleem als je en een nietmooi lichaam hebt en een nietmooi karakter.

En wat modellen betreft, ik vindt vrouwen met wat meer omvang toch wel mooier, vrouwelijker.

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 25 feb 2004 13:20

tja, ik vind mij zelf absoluut niet knap, tja, en anderen bevestigen dat. Het is erger geweest, je kent ze wel, die puistenplaneten, is was een van hen. Gelukkig zijn daarvoor medicijnen en die helpen aardig goed, ik voel me zo beter, en hoor positieve geluiden van anderen dat is echt fijn. Verder maakt het mij niet zoveel uit.

Vanuit Godstandpunt: hij heeft ons geschapen, maar door onze zondeval, hebben wij nu puisten,wratten scheve neuzen of flaporen. Je moet je tempel onderhouden, je mag je best doen om gezien te worden. En meschianza ik let niet op de S-bochten vrouwen (bumpers en achterbalkom/derriaire) ik kijk naar het karakter, en zonder karakter is zelfs de mooiste miep niks.

Ware liefde is niet het vinden van een volmaakt persoon, maar een onvolmaakt persoon volmaakt zien
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 27 feb 2004 20:53

Toch denk ik dat je een onvolmaakt persoon niet als volmaakt aanziet. Je ziet bij de ander evengoed zijn of haar fouten.... Anders is de liefde wel heel erg blind....! Je houdt van hem of haar om wat hij of zij is, niet om het uiterlijk, maar wel om het innerlijk, óndanks al zijn of haar fouten!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 28 feb 2004 00:22

meschianza schreef:
Aan de schoonheids eisen, die vooral voor vrouwen er hoog liggen, heb jij daar ooit de moeite voor gedaan, HEb jij er wel eens onzeker door gevoeld? (toen je tiener was, misschien nu nog wel)

Ik heb er heel veel moeite voor gedaan. Toen ik 15 was, heb ik mezelf een keer uitgehongerd, omdat ik op tv zag dat mensen in oorlogsgebieden zo snel afvielen doordat ze geen eten hadden en vaak de hele dag liepen om te vluchten.
Ik at alleen 's morgens een boterham met kaas en een plakje ontbijtkoek, ging de hele dag sporten (skeeleren en fietsen vooral) en nam 's avonds voor ik naar bed ging een schaaltje magere yoghurt. Dit heb ik een week volgehouden. Ik was echt heel ziek er van. Ik was in één week 6,5 kilo afgevallen. Daar was ik erg trots op, maar omdat ik het niet meer vol kon houden, doordat ik zo ziek werd, ben ik weer gewoon gaan eten en toen kwam ik meer aan dan dat ik was afgevallen.
Ik doe zoiets nooit meer, maar mijn gewicht houdt me wel altijd bezig. Op het moment ben ik ook weer aan het lijnen.
Onzeker voel ik me er ook altijd door. Ik hou aan de ene kant heel erg van de zomer, maar het heeft één nadeel: in bikini. Ik schaam me zelfs voor m'n vriend als hij me in bikini ziet.
Meestal ga ik direct het water in en kom ik er pas uit als we naar huis gaan.
Maar dit komt niet alleen door billboards enzo, maar vooral door mensen in mijn omgeving die opmerkingen over mijn uiterlijk maken. (Maar hun vergelijken mij waarschijnlijk wel met zo'n model :wink: )

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 feb 2004 16:59

Mijn eigen uiterlijk is voor mij heel belangrijk. Ik ben er veel mee bezig, en het doet me veel. Ik ben erg onzeker en behoorlijk negatief over mezelf. Zowel qua uiterlijk als qua innerlijk.

Wat betreft anderen: schoonheid is subjectief, ik vind veel mooi. (Toegegeven: die billen op die billboards :mrgreen: op het station: die zijn best mooi: al moet ik ook weer zeggen dat het verder niets met me doet: ik wordt er niet opgewonden van of wat dan ook)...

Eerlijk is eerlijk, schoonheid kan mij bekoren. Dat is ook vaak het geval... Ik ben niet iemand die zo graag zou willen ruilen met anderen. Maar ja, een johnny depp is wel erg aantrekkelijk (ja ik ben man en hetero, maar durf ook te zeggen dat ik mannen mooi vind)...

Ik vind het hypocriet om te roepen dat schoonheid (uiterlijke) nietszeggend is... Schooonheid is belangrijk, punt. Het oog wil ook wat... Natuurlijk mag uiterlijk nooit een overheersende rol hebben t.o.v. innerlijk. Maar vaak is het een combinatie van...

joris

Berichtdoor joris » 28 feb 2004 19:56

mensen die tevreden zijn met zichzelf zijn voor mij mooi. Die mensen glimmen, hebben pretoogjes en bewegen zich lekker.

Terug naar “Archief”