Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor schelpje3 » 22 mar 2012 10:52

hubert schreef:
Daarmee ben ik het in algemeen wel eens, Maar die interessante discussies zou je toch ook niet willen missen. Het wordt trouwens hoe langer hoe ingewikkelder. Ik hou het erop dat Jezus een heel bijzonder mens (rabbi) was die op zijn 30e startte met teachings en wonderen en grote massa's voor zijn denkbeelden won. In de lijn Abraham, Mozes, David etc. Dat Hij dit deed in nauwe verbondenheid met God, die Hij duidde als Abba is ook heel bijzonder. Voor die tijd was dat een novum. De Godsnaam mocht niet uitgesproken worden en het Vaderbeeld bestond nog niet. Ik heb er wel moeite mee als Jezus 'slechts' als mens wordt beschouwd. Hij was een geleerde van uitzonderlijke klasse, begiftigd met een groot geloof, helderziende. En wie van ons zou zijn leven geven voor zijn mening/missie. We moeten ons echter niet blindstaren op deze vraag. Het belangrijkste is toch Dat Hij door zijn dood en opstanding een eeuwig perspectief biedt voor allen die zijn verschijnen hebben liefgehad en vandaar uit leven.
Het ingewikkelde vraagstuk wordt m.i. nooit opgelost, want de Bijbel is daarover nu eenmaal niet éénduidig.

Hubert, als we het van de "verstandigen" moeten verwachten, kom je bedrogen uit! Dat kun je lezen bij allerlei dwaalleraars. Als we niet worden als een kind, staat er in de Bijbel.
Met het verstand is het niet te vatten. Hoe wordt je wederom geboren, dat kan toch niet? Ook de VERwondering, dat God naar een zondaar omziet, is met het verstand niet te begrijpen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 mar 2012 11:06

Maar in Rom 6:4 doet de apostel paulus dat toch ook.
Of is dat een andere ''nieuwheid de levens'' ?

Uiteraard niet.
Dood en opstanding ìs wedergeboorte, dus ik begrijp het moeilijke gedoe niet.
Waarom wordt de Here Jezus de Eerstgeborenen uit een nieuwe Schepping genoemd?
Er is geen verwarring er is een verklaring van dood en opstanding.
En een nieuwe schepping is een nieuwe natuur.
Hoe wil je het anders zien dan?

Ik kan heel veel citaten van internet afhalen die dit allemaal leren.
Maar het gaat om wat ik zelf geloof en kan verwoorden om het duidelijk te maken en misschien is mijn woordkeus soms wat gebrekkiger dan menig evangelist maar dat ben ik danook niet.

Alle stigma's en cliché's en waardeoordelen zijn nietszeggend, ik zie graag uitgelegd waarom het een verwarring en een dwaalleer is. Alleen met modder gooien lijkt me een Christin onwaardig en dus waardeloos.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 mar 2012 11:16

Volgens Wilsophie was Jezus op aarde echter niet de Zoon, terwijl binnen het jodendom een stem die uit de hemel geschiedt niet eens betwist wordt door rabbijnen.

DAt is NIet waar man. Dat heb ik al zo vaak uitgelegd, ik word er wel wat moedeloos van.
Hij was zeker de Zoon van God, en nogmaals de vraag dan maar weer.
Waarom mochten de discipelen niet vertellen dat Hij dat was.
Geef daar nu eens antwoord op.

En Filippenzen 2 vers 6
Die in de gestaltenis Gods zijnde geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn, maar heeft Zichzelve vernietigd de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende en is de mensen gelijk geworden.

Wel nu ik lees dit aldus:'De Here Jezus heeft het niet als diefstal of als roof gezien om Zichzelf te vernietigen namelijk die godheid af te leggen als een kleed uitdoen en nam de gestalte van een dienstknecht aan en werd de mensen gelijk en is dus een korte tijd beneden de engelen gesteld en is daarna gekroond met eer en heerlijkheid. ( Psalm 8)

En in dat proces werd Hij geboren als de Zoon van God en dat was Hij en dat bleef Hij, maar ik wil verklaren dat Hij niet God was tijdens Zijn rondwandeling en dat het opmerkelijk is dat Hij dat Zelf nergens zegt en dat Hij het Zijn discipelen verbood om het te zeggen.
Dat heb ik geprobeerd te verklaren via allerlei wegen.
Ga daar nu eens op in alsjeblieft.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 mar 2012 11:17

quote="Wilsophie"

Uiteraard niet.

Dood en opstanding is wedergeboorte voor de mens geestelijk gezien hier op aarde,
daar stem ik mee in.
Maar niet als je zegt dat de Here Jezus wedergeboren moest worden. En zijn opstanding
uit de dood kwam omdat Hij zonder zonden was.
Voor de mens is de wedergeboorte nodig om die nieuwe natuur te ontvangen en de lichamelijke opstanding die is er voor ons in de toekomst.

Hier is De Eerstgeborene echt iets anders dan het begrip wedergeboorte voor de mens.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 mar 2012 11:18

Wilsophie schreef:
Uiteraard niet.
Er is geen verwarring er is een verklaring van dood en opstanding.
En een nieuwe schepping is een nieuwe natuur.
Hoe wil je het anders zien dan?

Ik kan heel veel citaten van internet afhalen die dit allemaal leren.
Maar het gaat om wat ik zelf geloof en kan verwoorden om het duidelijk te maken en misschien is mijn woordkeus soms wat gebrekkiger dan menig evangelist maar dat ben ik danook niet.

Alle stigma's en cliché's en waardeoordelen zijn nietszeggend, ik zie graag uitgelegd waarom het een verwarring en een dwaalleer is. Alleen met modder gooien lijkt me een Christin onwaardig en dus waardeloos.

Jij verwoordt het moderne christendom: ik begrijp het moeilijke gedoe niet.
Dat is nu precies het probleem. Niet te moeilijk, niet te ingewikkeld.
Jezus houdt van alle mensen. Dus we kunnen onbezorgd het leven doorgaan, we bidden als het zo uitkomt, denken aan God als we Hem nodig hebben.
Maar daarmee ga je verloren!
Zo kom je eens voor de Rechterstoel te staan: ga weg, ik heb u nooit gekend!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 mar 2012 11:25

Omdat Hij dat Leven zonder zonden geleeft had, kon Hij opstaan uit de dood, de dood kon Hem niet vasthouden, omdat Hij onschuldig was.

Onzinnig, Hij was des doods schuldig leert de Bijbel, door onze zonden.
Dit is toch een vreselijke leer beste mensen.
Het ontkracht het werk van de Here Jezus aan het kruis van Golgotha waar Hij tot zonde is gemaakt voor de hele wereld (en dat Hij zonder zonden was tijdens Zijn rondwandeling was omdat Hij uit God geboren was en wat uit God geboren is zondigt niet en wijst naar de opstanding en naar wedergeboorte)
Vergeet dan maar dat de Here Jezus als Eerste de Wedergeborene is van een nieuwe schepping en leg mij dan uit wat Hij tot stand bracht als dat geen wedergeboorte mag heten.

Het zondeloze leven van de Here Jezus ( wat nog maar de vraag is want Hij deed dingen die de wet verbood op sabbath) is geen argument voor God geweest om Hem te doen opstaan, absoluut niet. Hij werd notabene tot zonden en tot zonde gemaakt.
Wil je dat wegpoetsen?

Het argument van de opstanding staat in de Bijbel.. namelijk dat Hij voor ons tot zonden is gemaakt en uit gehoorzaamheid de weg des kruises is gegaan tot de uiterste vernedering in de dood gebracht daarom heeft God Hem opgewekt uit de dood en Hem uitermate verhoogd tot Erfgenaam, tot Jehovah en tot Christus en tot Hogepriester naar het Nieuwe Verbond.

De opstanding van Christus wordt qua niveau nu naar een simpel denken gebracht over een zondeloos leven, alsof dat tot nut had voor onze zonden. :roll:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 mar 2012 11:27

=Schelpje3"Zo kom je eens voor de Rechterstoel te staan: ga weg, ik heb u nooit gekend!

Beter je Bijbel lezen, dan komt zo iemand voor de Witte Troon.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 mar 2012 11:31

De Heere Jezus leed en stierf in de plaats van de Zijnen. Christus droeg de last van de toorn Gods van het gehele menselijke geslacht.
Jezus was als mens zonder zonde. Zelfs ongelovige moeten erkennen: Jezus was een goed mens. Ze verstaan niet de gehele waarheid, maar weten zelfs dat Hij zonder zonde was.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 mar 2012 11:32

Wilsophie schreef:

Ach, zegt A.K.H dat?

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 22 mar 2012 11:34

Wilsophie schreef:

schelpje3 schreef:Ach, zegt A.K.H dat?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 mar 2012 11:35

="Schaapje"
Dood en opstanding is wedergeboorte voor de mens geestelijk gezien hier op aarde,
daar stem ik mee in.

Dat zeg ik dus niet. Wedergeboorte is dood en opstanding in Geestelijke zin, maar niet hier op aarde. De vlinder kruipt toch niet als een rups?

Maar niet als je zegt dat de Here Jezus wedergeboren moest worden. En zijn opstanding uit de dood kwam omdat Hij zonder zonden was.

Dat is wat jij beweert en wat ik beantwoord, de opstanding was beslist geen resultaat van een zondige natuur.

Voor de mens is de wedergeboorte nodig om die nieuwe natuur te ontvangen en de lichamelijke opstanding die is er voor ons in de toekomst.

Ook niet juist, wat nodig is, is geloof of noem het bekering en wat er op volgt is Wedergeboorte. De lichamelijke opstanding is toekomst dat ben ik met je eens.

Hier is De Eerstgeborene echt iets anders dan het begrip wedergeboorte voor de mens.

Leg dan uit hoe anders?
Ik houd mij aanbevolen om als jij zegt dat iets niet zo is of verwarring of een dwaling, dat je dan wel uitlegt hoe het wel is.
Want alleen gefoeter en gescheld daar heb ik niets aan en kan ik niets mee.
En Broeder KleinHaneveld is een dienaar van Gods Woord en het past niet om argumentloos iemand te besmeuren. Dat recht heeft niemand.
Dat oordeel is aan God.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 mar 2012 11:36

schelpje3 schreef:Ach, zegt A.K.H dat?

Nee de Bijbel leert dat en Paulus legt het verschil uit.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 mar 2012 11:37

Targetses schreef:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
=D>

Hoeveel goeroe's wil je nog hebben broer? :-oo

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 mar 2012 11:39

[quote="Wilsophie"

Beter je Bijbel lezen, dan komt zo iemand voor de Witte Troon.[/quote]

Romeinen 14 vers 10
Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden.

Psalm 7 vers 4 Uw hemeltroon, Uw rechterstoel,

2 Kor. 5 vers 10 Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus

Overtuigd?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 mar 2012 11:42

De Heere Jezus leed en stierf in de plaats van de Zijnen. Christus droeg de last van de toorn Gods van het gehele menselijke geslacht.
Jezus was als mens zonder zonde. Zelfs ongelovige moeten erkennen: Jezus was een goed mens. Ze verstaan niet de gehele waarheid, maar weten zelfs dat Hij zonder zonde was.

Nee dat is ook niet waar.
De Here Jezus kwam voor de Zijnen, "Maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen".
Weet je wel wie de Zijnen waren Schelpje3?
Christus droeg niet de last van de toorn Gods. Hij droeg de zonden en de last van de wet.
De Here Jezus was niet een goed mens, maar Hij was zonder zonde.
Helemaal akkoord.
Toch deed Hij dingen die de wet verbood.
Weet je hoe dat kwam? Ik wel! Want de Bijbel verklaart dat.

Terug naar “[Religie] - Open forum”