Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor Wilsophie » 21 mar 2012 21:20

mohamed schreef:Als de Heer zegt : "Gelooft gij niet dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is?"
Dan zijn dat de woorden die elke gelovige kan en mag zeggen.
Waar staat dat?

"Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft".
Johannes 14 vers 10

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 mar 2012 22:07

Misschien een belichting van de aspecten van de Here Jezus.
De 4 evangeliën belichten Hem op verschillende wijzen, gepaard gaande met 4 kleuren.
>>Mattheus- wit- de Heer als Koning- Geslachtsregister van Jezus Christus , de Zoon van David en de Zoon van Abraham een koninklijke lijst en de enige lijst in de Bijbel waar de koningen worden opgesomd. Het recht is bepaald door God Zelf en niet door afstamming (Num.27)

>> Marcus-purper-(blauw en rood gemengd) Hier wordt de Heer belicht als de Knecht des Heeren en knechten hebben geen geslachtsregister.

>> Lucas- Scharlaken-Hier wordt de Heer belicht als Zoon des mensen een geslachtsregister helemaal terug tot Adam waarbij maar 1 keer het woord "zoon"wordt gebruikt en dat is in relatie Jozef en de Heere Jezus.
Jezus de wettige zoon van Jozef van Heli van Adam is de erfgenaam van Adam en heet daarom de Zoon des Mensen.
Totaal 3x14 geslachten. Een getal wat alles met David te maken heeft, maar dit terzijde.

>> Johannes-hemelsblauw-Hier wordt de Heer belicht als de Zoon van God.
Joh. 20 vers 30 en 31. : "Maar deze zijn geschreven opdat Gij geloof dat Jezus is de Christus de Zone God en opdat gij gelovende het leven hebt in Zijn Naam"

Zelf gezegd door Hem in Jesaja 40 vers 9. "Zie hier is uw God".
Jesaja 4 vers 2 : "Te dien dage zal des Heeren Spruit zijn tot sieraad en tot heerlijkheid.
Mattheus 1 vers 1 geeft als eerste aan dat Jezus is de zoon van David, de zoon van Abraham, maar Hij was niet door hen verwekt.
Dat is niet tegenstrijdig, maar dat houdt verband met de vele aspecten van de veelkleurige Zoon van God, Zoon des Mensen. Knecht, Middelaar, Hogepriester, Spruit,...enz..

Zoon = Ben =Bouwer
De Zoon bouwt dus op het werk van de Vader.
De Zoon maakt deel uit van de Vader.
En is daarom Eén met Hem.

Zoon is ook een erfgenaam en dat is het woord "Yarash".
Eigenlijk is het ons woord "bezitter"
Als het gaat om het geboorterecht riep Izak Ezau zijn grootste zoon en zeide tot hem: "Mijn zoon:"
Hier staat 2 keer het woord "ben".
Mozes werd dan ook de zoon ( ben) genoemd van de Egyptische prinses want hij was haar erfgenaam.

"Is dit uw stem , mijn zoon David" riep Saul.
"Mijn Vader, mijn vader" riep Elisa.
"Gij dan mijn zoon" zegt Paulus tegen Timotheus.
De woorden "ben" en het Griekse woord "huios" betekent zonen.
Vaak helaas vertaald door kinderen.
Maar kinderen is het woord "Yeled"en het Griekse woord "teknon'.

Ook wij gelovigen worden in de vertaling vaak "kinderen" genoemd terwijl er "zonen" staat.

Tot slot, het is een Bijbels principe en dus een Goddelijk principe dat het eerstgeboorterecht altijd gaan naar hem die als Tweede verschijnt.
En waarom is dat zo?
Omdat niet Adam maar Jezus Christus het eerstgeboorterecht ontvangt als de 2e Adam.Als Zoon des Mensen.

"Hij die het begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de eerste zou zijn. " Kol 1vers 18.
Hoewel Hij de Eerste was in alles verscheen Hij als tweede in deze zichtbare wereld.

"Want het geestelijke is niet eerst maar het natuurlijke, want de eerste mens was uit de aarde aards en de tweede mens is de Heere uit de Hemel." zegt Paulus in 1 Kor 15.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 21 mar 2012 22:10

mohamed schreef:
Kennelijk stuit mijn belijdenis dat Jezus de vader is op nogal wat weerstand, maar ik vind het vrij cru om Jezus te willen beroven van zijn goddelijke status en vervolgens toch te roepen dat hij God is. Lees Romeinen 7 maar eens en nog maar eens en nog maar eens en als het kwartje is gevallen ontvang ik jullie welgemeende excuus graag per ommegaande.

Ik weet niet of deze post ook aan mij gericht is; het lijkt me eigenlijk niet. Maar voor de zekerheid toch even dit:
Ik heb slechts uitleg van tekst -- of vooral conclusies trekken waar geen grond voor in de genoemde tekst te vinden was -- aangekaart.
Romeinen 7 gaat over de wet en het is me volstrekt onduidelijk waarom je dit hoofdstuk noemt.

Indien ik iets zei waarvoor excuses dienen te komen hoor ik het graag, maar nu ben ik me er niet van bewust iets te hebben gezegd dat ervoor in aanmerking komt.
Nulla aetas ad discendum sera

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 21 mar 2012 23:29

Wilsophie schreef:1>>Lukas 7 vers 14
2>Matth. 9 vers 2
3>Matth. 8 vers 2
4>Luc. 9 vers 47
5>Luc. 11 vers 17.
Ik ga ze even erbij pakken Cathy.

1> De eerste tekst gaat over het feit dat de Here Jezus innerlijk bewogen werd met ontferming.
2> Hier genas de Here Jezus een geraakte op bed liggende man.
3> Een man met lepra werd genezen nadat hij op zijn knieën was gevallen uit eerbied.
4> Hier nam Jezus een kindje op zijn schoot ten voorbeeld.
5 > Hij kende hun gedachten en zeide tot hen iets over een koninkrijk en hen zijn de Farizeeën.

1. Lukas 7:14 De eerste tekst gaat erover dat Jezus zegt: IK zeg u, sta op
2. Matt 9:2 Vergeeft Jezus de zonden van een zieke
3. Matt 8:2 Daar wordt Jezus dus aanbeden
4 en 5 Luk 9: 47 en 11: 17 Hier 'leest' Jezus de harten. Hij is dus een hartenkenner. Kon Mozes dat? Of de apostelen? Kun jij dat? In 1 Kon 8: 39 staat dat alleen God dat kan. ALs Jezus dat ook kan is Hij dus God.

Stond Jezus uit eigen kracht op: in Joh 10:18 verklaart Hij dat Hij uit eigen kracht Zijn leven kon afleggen of opnemen.
Ik denk daarom dat Jezus niet afhankelijk was maar dat Hij gewoon alles in overeenstemming deed met de Vader. Zij 'opereren' als een Eenheid.
want de eerste mens was uit de aarde aards en de tweede mens is de Heere uit de Hemel." zegt Paulus in 1 Kor 15.

Duidelijk toch?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 mar 2012 23:34

Heel erg duidelijk Cathy!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 mar 2012 23:56

Cathy schreef:Stond Jezus uit eigen kracht op: in Joh 10:18 verklaart Hij dat Hij uit eigen kracht Zijn leven kon afleggen of opnemen.
Ik denk daarom dat Jezus niet afhankelijk was maar dat Hij gewoon alles in overeenstemming deed met de Vader. Zij 'opereren' als een Eénheid.

Ik ben het met je eens dat de apostelen of de profeten niet de harten konden doorzoeken en de Here Jezus wel. Hij wekte ook doden op.
Maar Hij deed dat in de kracht van Zijn Vader en als jij dat opereren als een Eenheid noemt ben ik het met je eens.
Maar dat maakt de Here Jezus nog steeds geen God op aarde.
Want dat komt niet overeen met Filippenzen waar Hij Zijn godheid heeft afgelegd en de mensen gelijk is geworden.

In de opstanding weet ik het niet precies. Het lied zingt: "Hij rees uit graf door 's Vaders kracht". En anderen zingen weer: "hij rees uit graf door Eigen kracht".
Ik denk dat je hier ook kunt spreken van een operatie als Eénheid.

Er is een tekst die ik nu niet kan vinden in de Bijbel, waar de Here Jezus zegt dat Hij alles doet in de kracht van de Vader.
Ik vind dat een afhankelijkheid, maar als je het een samenspraak noemt kan ik me daar ook in vinden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 mar 2012 08:37

Beste Wilsophie, met het meeste wat je zegt kan ik een heel eind meegaan, maar Jezus in het vlees was evengoed de vader. Eigenlijk was Jezus in het vlees een stukje God, laten we voor de beeldvorming zeggen zijn hand, dus Jezus Christus was de hand van de vader. Doch zeg jij eigenlijk dat Jezus een stukje God was en daardoor niet meer van zichzelf. Voor de wet was Jezus niet de vader, maar buiten de wet om mijn zuster is waar genade geschieden is, dus moeten wij ook buiten de wet om denken.

'Indien de voet zeide: Omdat ik de hand niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is hij daarom niet van het lichaam?' (1 Kor 12,15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 mar 2012 08:44

mohamed schreef:Kennelijk stuit mijn belijdenis dat Jezus de vader is op nogal wat weerstand, maar ik vind het vrij cru om Jezus te willen beroven van zijn goddelijke status en vervolgens toch te roepen dat hij God is. Lees Romeinen 7 maar eens en nog maar eens en nog maar eens en als het kwartje is gevallen ontvang ik jullie welgemeende excuus graag per ommegaande.

Trajecto schreef:Ik weet niet of deze post ook aan mij gericht is; het lijkt me eigenlijk niet. Maar voor de zekerheid toch even dit:
Ik heb slechts uitleg van tekst -- of vooral conclusies trekken waar geen grond voor in de genoemde tekst te vinden was -- aangekaart.
Romeinen 7 gaat over de wet en het is me volstrekt onduidelijk waarom je dit hoofdstuk noemt.

Het is gericht aan iedereen die aanstoot neemt aan mijn belijdenis en kennelijk schaar jij jezelf daar ook onder. Romeinen 7 is een soort puzzel, want je moet even zien te achterhalen waar 'de man' en 'de vrouw' voor staat. Zoals je ziet vergelijkt Paulus het lichaam van Christus met de man (Rom 7,4) en de vrouw zijn de broeders. Als je dan het hele verhaal met dat in ogenschouw genomen nog eens leest begrijp je waarom ik daar naar verwees.
Indien ik iets zei waarvoor excuses dienen te komen hoor ik het graag, maar nu ben ik me er niet van bewust iets te hebben gezegd dat ervoor in aanmerking komt.

Nee dat hoeft ook niet, maar ik dacht dat je met je hoofdlettergebruik iets duidelijk wilde maken naar mij toe.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 22 mar 2012 08:49

Wilsophie schreef:Maar dat maakt de Here Jezus nog steeds geen God op aarde.
Want dat komt niet overeen met Filippenzen waar Hij Zijn godheid heeft afgelegd en de mensen gelijk is geworden.

Fil 2: 6 Die, hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,
7 maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
8 En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.

Ik vind het moeilijke verzen om, vanwege de woordkeus er het juiste gevoel bij te krijgen
maar vs 8: in de gedaante als een mens bevonden, heeft Hij enz...

Johannes 13:13 Gij noemt Mij Meester en Here (Kurios), en gij zegt wel, want ik ben het.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 mar 2012 08:52

Wilsophie schreef:Ik ben het met je eens dat de apostelen of de profeten niet de harten konden doorzoeken en de Here Jezus wel. Hij wekte ook doden op.
Maar Hij deed dat in de kracht van Zijn Vader en als jij dat opereren als een Eenheid noemt ben ik het met je eens.
Maar dat maakt de Here Jezus nog steeds geen God op aarde.

Ik ken dat hoofdstuk en ik denk dat je je geheugen wel even weer mag opfrissen:

'Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode evengelijk te zijn' (Fil 2,6)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 mar 2012 08:58

Wilsophie schreef:Maar dat maakt de Here Jezus nog steeds geen God op aarde.

Cathy schreef:Fil 2: 6 Die, hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,
7 maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
8 En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.

Ik vind het moeilijke verzen om, vanwege de woordkeus er het juiste gevoel bij te krijgen
maar vs 8: in de gedaante als een mens bevonden, heeft Hij enz...

Johannes 13:13 Gij noemt Mij Meester en Here (Kurios), en gij zegt wel, want ik ben het.

Juist Cathy en lees ook Fil 2,6 waar letterlijk het tegenovergestelde staat van wat Wilsophie beweert. Wat zij verkondigt is het evangelie naar de mens (Gal 1,11) i.t.t. wat Paulus preekte. Want in het evangelie naar de mens is Jezus ook slechts een mens zoals jij en ik, maar ik wijs iedereen die bereid is dat aan te nemen op het getuigenis van Johannes de Doper over hem.

11 Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met de Heilige Geest en met vuur dopen.
12 Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren, en Zijn tarwe in Zijn schuur samenbrengen, en zal het kaf met onuitblusselijk vuur verbranden.
13 Toen kwam Jezus van Galiléa naar de Jordaan, tot Johannes, om door hem gedoopt te worden.
14 Doch Johannes weigerde Hem zeer, zeggende: Mij is nodig door U gedoopt te worden, en komt Gij tot mij?
15 Maar Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Laat nu af; want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij van Hem af.
16 En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water; en ziet, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag de Geest Gods neerdalen, gelijk een duif, en op Hem komen.
17 En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Wie Ik Mijn welbehagen heb!

Volgens Wilsophie was Jezus op aarde echter niet de Zoon, terwijl binnen het jodendom een stem die uit de hemel geschiedt niet eens betwist wordt door rabbijnen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 mar 2012 09:40

http://www.bijbels-panorama.nl/S03_wie_ ... tus_2.html

De leer van wilsophie kunnen we in deze link vinden, even naar beneden scrollen daar staat het in onranje letters!

Ook verward Ab Klein Haneveld de wedergeboorte met de opstanding uit de dood, op een andere pagina.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 22 mar 2012 09:44

schaapje schreef:http://www.bijbels-panorama.nl/S03_wie_is_christus_2.html

De leer van wilsophie kunnen we in deze link vinden, even naar beneden scrollen daar staat het in onranje letters!

Ook verward Ab Klein Haneveld de wedergeboorte met de opstanding uit de dood, op een andere pagina.

Maar in Rom 6:4 doet de apostel paulus dat toch ook.
Of is dat een andere ''nieuwheid de levens'' ?
Somebody up there likes you

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 mar 2012 09:54

Maar in Rom 6:4 doet de apostel paulus dat toch ook.
Of is dat een andere ''nieuwheid de levens'' ?

Romeinen 6 gaat het over de geestelijke wedergeboorte, en elk mens zal die moeten ondergaan om verzoening te hebben met God, lichamelijk zullen wij nog sterven en door de wedergeboorte zullen wij met Hem de opstanding beleven.

Wat Ab Klein Hanveld en ook ws zeggen is dat de Here Jezus ook wedergeboorte moest ontvangen, en dat is heel vreemd, de Here Jezus die zonder zonden was, moest een nieuwe natuur ontvangen???????

Omdat Hij dat Leven zonder zonden geleeft had, kon Hij opstaan uit de dood, de dood kon Hem niet vasthouden, omdat Hij onschuldig was.

Ik snap niet hoe iemand dit door elkaar kan husselen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 22 mar 2012 10:17

Het menselijk verstand is verduisterd. Dus wij zullen deze zaken nooit ten diepste kunnen doorgronden. Dat moeten wij ook niet willen. Geloof is een zaak van het hart en niet van het verstand.

Daarmee ben ik het in algemeen wel eens, Maar die interessante discussies zou je toch ook niet willen missen. Het wordt trouwens hoe langer hoe ingewikkelder. Ik hou het erop dat Jezus een heel bijzonder mens (rabbi) was die op zijn 30e startte met teachings en wonderen en grote massa's voor zijn denkbeelden won. In de lijn Abraham, Mozes, David etc. Dat Hij dit deed in nauwe verbondenheid met God, die Hij duidde als Abba is ook heel bijzonder. Voor die tijd was dat een novum. De Godsnaam mocht niet uitgesproken worden en het Vaderbeeld bestond nog niet. Ik heb er wel moeite mee als Jezus 'slechts' als mens wordt beschouwd. Hij was een geleerde van uitzonderlijke klasse, begiftigd met een groot geloof, helderziende. En wie van ons zou zijn leven geven voor zijn mening/missie. We moeten ons echter niet blindstaren op deze vraag. Het belangrijkste is toch Dat Hij door zijn dood en opstanding een eeuwig perspectief biedt voor allen die zijn verschijnen hebben liefgehad en vandaar uit leven.
Het ingewikkelde vraagstuk wordt m.i. nooit opgelost, want de Bijbel is daarover nu eenmaal niet éénduidig.

Terug naar “[Religie] - Open forum”