Onze Vader prevelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Targetses
Mineur
Mineur

Re: Onze Vader prevelen

Berichtdoor Targetses » 20 mar 2012 14:03

schelpje3 schreef: Targetses opende dit topic met de vraag: HOE wij bidden. ...............
Maar het zal echter niets baten als we onze knieën buigen voor God, terwijl we de knieën "van het hart" buigen voor satan!

Ik had eigenlijk wat dieper gewild, want ik stipte aan het gedachteloos bidden van "Uw Koninkrijk kome".
Gaande de discussie bleek het dan over twee Koninkrijken te gaan. Lees maar eens terug. Twee Koninkrijken is voor mij abracadabra, een nieuw dogma voor mij, dus liet ik het maar zo.

Met dat dieper gaan wilde ik eigenlijk naar het feit dat er alleen maar over een komend Koninkrijk gesproken wordt, maar nergens een woord over de hemel. Waarmee ik wilde komen op "waar de gedachte vandaan komt dat we naar één of andere hemel zouden gaan".

Overigens ben ik van mening dat ondanks dat Jezus dit gebed aan zijn dicipelen leerde, dit gebed niet exakt steeds maar weer opnieuw door Jezus tot God gebeden werd, of door de dicipelen ook steeds maar weer exakt nagebeden moest worden. Volgens mij gaat het om de inhoudelijke opbouw, zeg maar de manier waarop je zou moeten bidden. Te beginnen om met je eigen woorden God groot te maken en te aanbidden, gevolgd door je persoonlijke noden en verlangens, en te eindigen met te danken.
Dus door het simpel naprevelen van het "Onze Vader" schiet het gebed het doel voorbij.

Met je laatste zin van "Maar het zal je niets baten....enz..." raak je weer een ander onderwerp van het bidden aan, volgens mij. Want hoevelen betrappen zich er niet op dat ze tijdens het bidden met hun gedachten totaal afwijken van waar men op dat moment mee bezig is.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 mar 2012 14:05

1a2b3c schreef:Maar ja, je zegt ook dat je onder geen enkele wet staat.
Hoe zie je dan 1 Kor.9:21 ... want ik sta onder de wet van Christus. Gal. 6:2 Draag elkaars lasten, zo leeft u de wet van Christus na. Mat. 28:19 Ga dan heen, onderwijs al de volken .... hun lerend alles wat Ik (niet Mozes) u geboden heb.
De wet van Christus is er niet m.b.t. het behoud, we we zijn niet zonder de wet (van Christus).

Dat klopt dat ik dat zeg, maar de wet van Christus beschrijft Paulus als de "wet des geloofs" en dat is de wet van genade en daar leef ik onder.
En dat is niet de wet van Mozes. , helemaal met je eens.
Ik ben geen Jood, ik ben een heiden.
De opdracht die je aanhaalt is een opdracht die staat in Mattheus en valt onder de tijd dat het Koninkrijk is gekomen.
Het is een opdracht die met name aan de discipelen is gericht om al de volkeren te onderwijzen en te dopen in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes.

Vandaag aan de dag doopt men in de naam van de Here Jezus Christus.
M.a.w. deze opdracht is van toepassing op een andere tijdstip.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2012 14:11

Targetses schreef:
Ik had eigenlijk wat dieper gewild, want ik stipte aan het gedachteloos bidden van "Uw Koninkrijk kome".
Gaande de discussie bleek het dan over twee Koninkrijken te gaan. Lees maar eens terug. Twee Koninkrijken is voor mij abracadabra, een nieuw dogma voor mij, dus liet ik het maar zo.

Met dat dieper gaan wilde ik eigenlijk naar het feit dat er alleen maar over een komend Koninkrijk gesproken wordt, maar nergens een woord over de hemel. Waarmee ik wilde komen op "waar de gedachte vandaan komt dat we naar één of andere hemel zouden gaan".

Overigens ben ik van mening dat ondanks dat Jezus dit gebed aan zijn dicipelen leerde, dit gebed niet exakt steeds maar weer opnieuw door Jezus tot God gebeden werd, of door de dicipelen ook steeds maar weer exakt nagebeden moest worden. Volgens mij gaat het om de inhoudelijke opbouw, zeg maar de manier waarop je zou moeten bidden. Te beginnen om met je eigen woorden God groot te maken en te aanbidden, gevolgd door je persoonlijke noden en verlangens, en te eindigen met te danken.
Dus door het simpel naprevelen van het "Onze Vader" schiet het gebed het doel voorbij.

Met je laatste zin van "Maar het zal je niets baten....enz..." raak je weer een ander onderwerp van het bidden aan, volgens mij. Want hoevelen betrappen zich er niet op dat ze tijdens het bidden met hun gedachten totaal afwijken van waar men op dat moment mee bezig is.

Maar je bidt toch meerdere malen per dag? Als de dag begint, op de rand van je bed. Dat de Heere je bewaard heeft die nacht, dat Hij gezondheid en kracht geeft om ons werk te doen, of anderszins als we ziek zijn. En of Hij mee wil gaan, door de dag heen. Ons wil bewaren voor de zonde en een onvoorbereide dood.
En als we gaan eten, bidden en danken we voor dat eten.
Wanneer we naar bed gaan, danken wij voor Zijn bewarende Hand.
Niet te veel formuliergebieden gebruiken, dat is nergens voor nodig.
Soms is een zucht al voldoende!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 mar 2012 14:12

Schelpje schreef:Maar het zal echter niets baten als we onze knieën buigen voor God, terwijl we de knieën "van het hart" buigen voor satan!

Heftige uitspraak, maar als ik bij een trouwerij van het Koninklijk huis alle aanwezigen het "onze Vader" zie mompelen, zal ik nooit zeggen dat zij hun hart buigen voor satan, maar vraag ik me wel af, of dit gebed niet misbruikt wordt als een 'prachtige' issue die alle ( godsdienstige) lading dekt.
Afgezien van het feit of men ook weet waartoe dit gebed is gegeven.
Het is immers zo heerlijk toe te passen op, de hongersnood, op welke God danook, en acht die laatste regels zijn toch pas later toegevoegd vanuit Kronieken,
Het ligt wel "lekker en veilig en universeel".
Daarom ben ik ervan overtuigd dat de Here Jezus Zelf zei: "Ik bid niet voor deze wereld ,maar alleen voor hen die Gij mij gegeven heeft" dit gebed zoals gezegd een gebed is voor Israël in de Grote Verdrukking. Een overblijfsel die geloofde zoals ook de discipelen een gelovige overblijfsel waren in hun dagen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2012 14:15

Ik kan niet in de harten van de koninklijke familie kijken. Ik zie wel hun tamelijk oppervlakkige geloofsbeleving, maar dat is wat ik zie aan de buitenkant.
Maar zo nauw is het!
Het heeft geen zin met de mond te belijden en het hart vol boosheid te laten en satan te volgen.
En soms gaat dat ongemerkt!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 20 mar 2012 14:19

quote="Targetses"

Daar ben ik het helemaal mee eens, het is een voorbeeld 'hoe' te bidden, en inderdaad de volgorde die jij noemt, je eerst tot God wenden en Hem groot maken en aanbidden en te danken zou ik op de tweede plaats zetten.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 mar 2012 14:40

Ach of ik de koninklijke familie neem of een aantal kerken of bij een graf.
Het blijft "prevelen" en daar ging het mij om en niet om de familie "ansich".

Het ging om het "prevelen'.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 20 mar 2012 18:56

Wilsophie schreef:Dat klopt dat ik dat zeg, maar de wet van Christus beschrijft Paulus als de "wet des geloofs" en dat is de wet van genade en daar leef ik onder.
En dat is niet de wet van Mozes. , helemaal met je eens.

De wet van Christus is niet alleen een wet des geloofs, lees de bergrede en Jakobus maar eens. Het geloof zonder de werken is dood.
Jezus zegt Zelf ook: wie deze mijn woorden hoort en doet ..... tegen degenen die ze niet doen zegt Hij: Ik ken u niet!
Nogmaals: niet met betrekking tot het behoud maar je kunt niet zeggen dat je onder geen enkele wet staat 1 Kor.9:21, Gal.6:2.
Wilsophie schreef:De opdracht die je aanhaalt is een opdracht die staat in Mattheus en valt onder de tijd dat het Koninkrijk is gekomen.
Het is een opdracht die met name aan de discipelen is gericht om al de volkeren te onderwijzen en te dopen in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes.

Vandaag aan de dag doopt men in de naam van de Here Jezus Christus.
M.a.w. deze opdracht is van toepassing op een andere tijdstip.

Hier ben ik het ook niet mee eens, maar dit past beter in het topic volwassen of kinderdoop.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 mar 2012 18:59

Kun jij me dan uitleggen aan welke wetten ik me moet houden buiten de wet des geloofs?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 20 mar 2012 19:35

Wilsophie schreef:Kun jij me dan uitleggen aan welke wetten ik me moet houden buiten de wet des geloofs?

Wat ik al zei: de wet van Christus. Lees de bergrede eens zou ik zeggen.
En Joh.13:34 Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.
En dat kan volgens het nieuwe verbond, want Hij geeft Zijn wetten in het hart en verstand van de gelovige, zodat we zijn wet/wil weten en liefhebben. En Hij geeft Zijn Heilige Geest, zodat we het ook kunnen.
Het feit dat we vaak falen doet daar niets aan af.

1 Kor.9:21 ... want ik sta onder de wet van Christus. Gal. 6:2 Draag elkaars lasten, zo leeft u de wet van Christus na.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 mar 2012 19:48

Wat ik al zei: de wet van Christus. Lees de bergrede eens zou ik zeggen.
En Joh.13:34 Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.
En dat kan volgens het nieuwe verbond, want Hij geeft Zijn wetten in het hart en verstand van de gelovige, zodat we zijn wet/wil weten en liefhebben. En Hij geeft Zijn Heilige Geest, zodat we het ook kunnen.
Het feit dat we vaak falen doet daar niets aan af.

1 Kor.9:21 ... want ik sta onder de wet van Christus. Gal. 6:2 Draag elkaars lasten, zo leeft u de wet van Christus na.

Helemaal mee eens. Paulus vat dit samen in de "wet des geloofs".

Wel heb ik aanvulling op 1 Kor. 9 vers 21: "degenen die zonder de wet zijn ben ik geworden als zonder de wet zijnde, opdat ik degenen die zonder wet zijn winnen zou.
Ik ben de zwakken ook gelijk geworden".
Het gaat erom dat Paulus met de Joden meeging in hun wetticisme om hen voor Christus te winnen en met de heidenen ging hij mee terwijl zij niet onder een wet waren.
Dus dat houden van de wet en het niet houden aan welke wet danook had een doel in geval van Paulus.
Verder wist Paulus alles van de wettten waar hij als strenge leraar onder had gezeten en druk had uitgeoefend en de Gemeente vervolgd had.
Ik lees in deze tekst niet dat hij onder de wet van Christus staat.
Dat is wel zo, maar hier staat dat niet.

En D.E.L. is een begrafenis onderneming dus liever geen kisten sjouwen als last. :wink: :wink:
En liever ook niemand op sleeptouw nemen die het wel makkelijk vindt in de Gemeente van Christus , daar valt wel wat te halen.
Dus liefde voor de broeders en zusters helemaal tot je dienst.
Maar liefzijn voor een mee-eter gaat bij mij niet op.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 20 mar 2012 21:40

1a2b3c schreef: Wat ik al zei: de wet van Christus. Lees de bergrede eens zou ik zeggen.

Inderdaad, de bergrede rept met geen woord over de liefde. Vandaar Joh. 13:34 erbij gesleept.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 20 mar 2012 22:40

Targetses schreef:Inderdaad, de bergrede rept met geen woord over de liefde. Vandaar Joh. 13:34 erbij gesleept.

Dan zou ik de bergrede maar eens een keer goed gaan lezen. ](*,) ](*,) ](*,) o.a. Mat.5: 44 Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief;...46 Want als u hen liefhebt die u liefhebben, wat voor loon hebt u dan?
En die negen geboden die Jezus behandeld, denk je nou echt dat de liefde daar niet mee te maken heeft?

En afgezien daarvan, Joh.13:34 staat ook in de Bijbel, en nog veel meer ook. Lees bijv. Luc.6:27-36 daar zegt Jezus ook één en ander over liefhebben.
Agapè-liefde, belangeloze liefde die geeft zonder iets terug te verwachten. Die niet kijkt naar wat de ander verdiend maar naar wat hij nodig heeft. (Gods liefde die in de harten van de gelovigen is uitgestort)

Terug naar “Archief”