schelpje3 schreef: Targetses opende dit topic met de vraag: HOE wij bidden. ...............
Maar het zal echter niets baten als we onze knieën buigen voor God, terwijl we de knieën "van het hart" buigen voor satan!
Ik had eigenlijk wat dieper gewild, want ik stipte aan het gedachteloos bidden van "Uw Koninkrijk kome".
Gaande de discussie bleek het dan over twee Koninkrijken te gaan. Lees maar eens terug. Twee Koninkrijken is voor mij abracadabra, een nieuw dogma voor mij, dus liet ik het maar zo.
Met dat dieper gaan wilde ik eigenlijk naar het feit dat er alleen maar over een komend Koninkrijk gesproken wordt, maar nergens een woord over de hemel. Waarmee ik wilde komen op "waar de gedachte vandaan komt dat we naar één of andere hemel zouden gaan".
Overigens ben ik van mening dat ondanks dat Jezus dit gebed aan zijn dicipelen leerde, dit gebed niet exakt steeds maar weer opnieuw door Jezus tot God gebeden werd, of door de dicipelen ook steeds maar weer exakt nagebeden moest worden. Volgens mij gaat het om de inhoudelijke opbouw, zeg maar de manier waarop je zou moeten bidden. Te beginnen om met je eigen woorden God groot te maken en te aanbidden, gevolgd door je persoonlijke noden en verlangens, en te eindigen met te danken.
Dus door het simpel naprevelen van het "Onze Vader" schiet het gebed het doel voorbij.
Met je laatste zin van "Maar het zal je niets baten....enz..." raak je weer een ander onderwerp van het bidden aan, volgens mij. Want hoevelen betrappen zich er niet op dat ze tijdens het bidden met hun gedachten totaal afwijken van waar men op dat moment mee bezig is.