Moderator: Moderafo's
Ewan schreef:Mijn vraag:Maar nu je je toch weer hebt aangemeld hier op het topic doop, een vraag aan jou: wat stel jij je voor bij : ''NIET uit den bloede" ?(Joh 1:13)
Jouw antwoord: De afkomst, vanuit de geboorte.
Wilsophie schreef:Mijn vraag aan Kereltje was, wat hij verstaat onder de "zonde tegen de Heilige Geest?"
Kereltje schreef:Volgens mij gaat het er meer om dat hij geboren wordt op de erve van het verbond, maar ik durf niet op grond van de vraag die je stelt ook gelijk die afweging te maken.
Ewan schreef:
Het zou fijn zijn als de discussie zuiver gehouden werd door alleen bijbelse aanhalingen te vermelden, en geen onbijbelse termen als ''erve van het verbond'', e.d.
Bepaalde begrippen en termen inlassen om een zekere leer passend te maken, veroorzaakt ketterij.
Hoe dan ook, we hebben misschien een voorrecht om als kind van gelovige ouders geboren te zijn, want in hen zijn we geheiligd, maar als de jeugdpuistjes en -zonden komen, zullen we onze kinderen toch echt meer moeten bijbrengen dan de zondagsschool en allerlei formulieren, want door die zullen ze geenszins behouden worden.
Ewan schreef:Het zou fijn zijn als de discussie zuiver gehouden werd door alleen bijbelse aanhalingen te vermelden, en geen onbijbelse termen als ''erve van het verbond'', e.d.
Bepaalde begrippen en termen inlassen om een zekere leer passend te maken, veroorzaakt ketterij.
Hoe dan ook, we hebben misschien een voorrecht om als kind van gelovige ouders geboren te zijn, want in hen zijn we geheiligd, maar als de jeugdpuistjes en -zonden komen, zullen we onze kinderen toch echt meer moeten bijbrengen dan de zondagsschool en allerlei formulieren, want door die zullen ze geenszins behouden worden.
Kereltje schreef:Eerst met al je ijver God proberen te dienen en dan vervolgens van het één op het andere moment met evenveel ijver de wereld of satan gaan dienen.
Kereltje schreef:1.Dan stopt per direct de discussie, omdat je hiermee jezelf ook monddood maakt.
2.Deze termen bestonden al voordat de leer volgens jou passend werd gemaakt. Dus een contradictio.
3.Ook niet door de Bijbel an sich.
En het nieuwe Verbond heeft als teken de drinkbeker, niet de doop.
lukas 22:20.
het Oude verbond was de verdwijning destijds al nabij en niet onberispelijk.
beide verbonden kunnen NIET naast elkaar bestaan.
Lees dat maar in de uitleg aan de Hebreeen .
Wilsophie schreef:
Nee ze kunnen niet naast elkaar bestaan dat klopt en kun je uitleggen dat de drinkbeker behoort tot het Nieuwe Verbond en de doop niet?
="Ewan"
Omdat Jezus het ZELF zo zei in Lukas 22:20.
Dit is het teken van het nieuwe Verbond.
Zijn vergoten bloed drinken wij, NERGENS staat dat wij er onze zuigelingen mee moeten besprenkelen, figuurlijk, dat zou Jezus dan zeker wel als zodaing hebben verordineerd als gebruik, ritueel of gedenkteken , maar dat kon ook niet want het nieuwe Verbond is een geestelijk verbond, waartoe je toetreedt als tot een huwelijk, uit liefde en overgave, geheel bewust jezelf veroordelende, je oude leven begravende en kruisigende.
Om met Hem weer op te staan.
Dat natuurlijk pas na onderwezen te zijn, zoals de apostelen het ook zeggen. In die volgorde.
(markus 16:16, o.a.)
Dat is de hoofdzaak, over een verbond hebben de apostelen het niet zo dikwijls.
Dat is meer een specialiteit van de bonders
dat zou Jezus dan zeker wel als zodaing hebben verordineerd als gebruik, ritueel of gedenkteken
maar dat kon ook niet want het nieuwe Verbond is een geestelijk verbond, waartoe je toetreedt als tot een huwelijk, uit liefde en overgave, geheel bewust jezelf veroordelende, je oude leven begravende en kruisigende.
Om met Hem weer op te staan.
Dat natuurlijk pas na onderwezen te zijn, zoals de apostelen het ook zeggen. In die volgorde.
Targetses schreef:Ik snap niets van deze draad. Ik heb dan ook geen idee wat "Bonders"zijn.
Ik lees ook nergens "Kijk, een plas bloed. Wat verhinderd mijn om gedoopt te worden".
En dan de kinderdoop. Zou Jezus als baby zijn gedoopt? Nee. De Heere Jezus was al ongeveer dertig jaar toen hij door Johannes gedoopt werd.
Iedere joodse priester werd gedoopt voordat zijn bediening begon, rondom het 30ste levensjaar.
Zo ook Jezus.
Dit gebeurde dan ook nog tijdens het ''oude testament'', de Erflater was er nog.
Voor ''bonders'' moet je maar even googlen , hoor
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten