Hallo Elbert,
Hier even de antwoorden op de vragen die u gesteld heeft in mijn door u gesloten topic over liegende gereformeerden. In dit geval dan over mijn liegende en manipulerende zoon. Ik kan u verzekeren dat ik en mijn vrouw door een heel diep dal gegaan zijn door zijn geniepige handelwijze. Zo hebben wij hem NIET opgevoed.
A)
Ik had dit antwoord al geschreven aan schelpje in dit topic als antwoord op uw opmerking dat hij geen toestemming nodig heeft om catechese te doen:
Onze zoon was 25 en woonde nog bij ons. Heeft nooit iets gezegd. Een knul van 25 hoeven wij niet meer te vertellen en kunnen wij ook niet verbieden catechese te gaan doen. En hij had ons ook geen goedkeuring hoeven vragen, dat ziet u verkeerd. Die illusie hebben wij ook nooit gehad. Maar hij had het (zijn catechese en bekering) ons uit respect voor zijn ouders zeker wel eens mogen vertellen en niet precies een week voordat hun zoontje (baby) gedoopt werd en dat hij zich ook ging laten dopen. Wij waren totaal ontgoocheld en zijn niet naar de dienst gegaan omdat wij ons heel erg gepasseerd en totaal respectloos behandeld hebben gevoeld. B) quote:
@geaaart: u zet uw persoonlijke verhaal in dit topic neer, waardoor ik een beeld krijg waarom u moeite heeft met alles wat 'gereformeerd' heet.
Ik kan me echter maar moeilijk aan de indruk onttrekken dat u uw problemen met uw zoon en zijn vrouw op zijn/hun kerkelijke betrokkenheid projecteert, alsof deze kerk verantwoordelijk is voor de breuk tussen uw zoon en u. En in het verlengde daarvan is alles wat gereformeerd heet, in uw ogen fout.
Maar dat kan niet zo zijn: v.w.b. de relatie tussen u en uw zoon, zijn zowel uw zoon als u in de eerste plaats verantwoordelijk. einde quote.
Uw indruk is niet juist. Er zullen zéker gereformeerden zijn die "empatisch" met ongelovige ouders omgaan.
De kerk is niet de oorzaak van de breuk, wél zijn gedrag en het "formeel" om moeten gaan met ons sinds hij gedoopt is en toegelaten tot die kerk. Walgelijk gewoon. Hij heeft ons dit ook echt zo laten weten. Geen informele contacten meer. Zonder echt te wijzen op hun te volgen verzen in o.a. 2 Korintiers 6:14. "Loop niet in een en hetzelfde span met ongelovigen". Hij mocht zijn meisje niet eens trouwen als ongelovige beste Elbert. Hij is enorm onder druk gezet. Hun "aardigheid" heeft hem over hun streep getrokken. Nu moet hij precies doen wat zij zeggen. Wij weten pertinent zeker dat als hij het opneemt voor ons en ons eens alleen durft te laten met hun kinderen (onze kleinkinderen) dan begaat hij een grote zonde in hun ogen. Let wel in hun ogen, niet die van hun kerk.....Dus zo "gewoon" zijn "sommige" NL gereformeerden helaas niet zoals u aangeeft. Roomser dan de paus is hier het sleutelwoord. Ook wel grondpersoneel die zelf "instruktie's" vaststellen....
Zij hebben zichzelf immers niet voor niets in 1967 afgescheiden van de andere 7 (!) gereformeerde stromingen in ons land want (citaat vanaf hun site) "Nederlands Gereformeerde Kerken staan we in de traditie van de Reformatie: we aanvaarden de Bijbel als Gods betrouwbare en gezaghebbende Woord en in de kerkdiensten staat de uitleg en verkondiging van de Bijbel centraal." zie
http://www.ngk.nl/about/ en ook dit:
De Nederlands Gereformeerde Kerken zijn gereformeerde kerken. Dat betekent dat we staan in de traditie van de Reformatie van de 16e eeuw, toen de Bijbel na eeuwen weer onder het stof vandaan werd gehaald en Gods genade – en niet de goede werken van mensen – weer het hart van de verkondiging werd , zie
http://www.ngk.nl/about/4-geschiedenis/ , is heel geweldig maar zéér 16e eeuws te noemen.
Bovendien staat het NG geloof als
orthodox te boek in wikipedia.
Ons kind heeft ons 3 jaar lang totaal belazerd en absoluut niet serieus genomen. En dan mag u zich hardop afvragen waarom hij dat gedaan zou hebben. Dat snap ik best. Maar helaas kunt u mijn "blauwe ogen" niet zien om mij te geloven als ik u zeg dat wij met onze beide zoons altijd een hele open band en opvoeding hebben gehad. De band met onze andere zoon is uitstekend te noemen. Hij heeft nog wel contact met zijn gelovig geworden broer maar zijn vrouw heeft ook in de gaten dat hij probeert hem te manipuleren op allerlei gebied en geeft dat ook aan. Nu gaat hij alleen nog op bezoek als zijn schoonzus er niet is....Gelukkig ziet mijn andere zoon ook in dat ook hij vaak over zich heen heeft laten walsen door zijn gelovig geworden broer en de "traditie's" van zijn vrouw en kerk.
Ander voorbeeld:
Kerst is een samengaan van familie. (maar niet alleen kerst hoor) Bij ons altijd zo geweest en nog, ook dus bij ongelovigen zoals wij. Zegt onze schoondochter ineens dat zij niet kunnen komen op 2e kerstdag want dan hebben zij altijd hun traditie's. Ons antwoord was dat zij er nu ook een schoonfamilie bij heeft gekregen met een andere zoon die ook vast zit aan onregelmatig werk in een ziekenhuis dus dat ze ook wel eens zal moeten schuiven als het niet anders kan. Niet dus, hun kerktraditie's gaan vóór alles met als gevolg dat wij al meerdere jaren niet meer met z'n allen bij elkaar konden zijn omdat zij géén rekening wensten te houden met ons. Hun traditie's gaan boven alles en iedereen. Want stel je eens voor dat ze hun kerkvrienden eens een keertje zouden missen met kerst.......Zomaar een simpel voorbeeldje hoor.
Wij kunnen er onderhand een boek over schrijven. Dat zal net zo'n boek worden als van al die schrijvers die al geschreven hebben hoe hun ervaringen zijn geweest met familie en buitensluitingen wegens geloofs zaken.
Kijk maar naar boeken over de ervaringen met de o.a. Noorse Broederschap geschreven door een de dochter van een stel mensen van die kerk , Ellen Heijmerikx. Ik heb haar gezien op TV toen zij haar relaas vertelde hoe zij buitengesloten werd toen ze wilde stoppen met hun geloof omdat het haar compleet verstikte. Ik voelde me heel erg verbonden met haar, maar ook met vele anderen die boeken hebben geschreven over buitensluitingen en om de tuin leiderij zoals ook wij aan den lijve hebben moeten ondervinden sinds hij onze schoondochter heeft leren kennen. (het was overigens andersom, toen zijn verkering uit ging belde zij hem om iets te gaan drinken....) Zij en haar ouders waren vréselijk aardige mensen...totdat wij merkten dat dingen zoals met kerst en andere dingetjes precies zo moesten gaan zoals zij (hun kerk) wilden (moesten van hun kerk) Toen waren ze ineens helemaal niet zo aardig meer....
Ook mijn vrouw kon slecht tegen het gedrag van die mensen. B.v. bij de allereerst keer al dat we elkaar ontmoetten werd zij lieve schat genoemd....brrrr. Vreemde mensen die je zo gaan noemen terwijl ze je niet eens kennen ?....Maar dat hoort bij brainwashen zo hebben we inmiddels geleerd. Heel veel puzzelstukjes en dingetjes zijn ons ondertussen al wat duidelijker geworden. Onze zoon is COMPLEET gehersenspoeld met tactiekjes die voor ons inmiddels heel duidelijk geworden zijn. Tijdenlang héél aardig doen, maar dan zoetjes aan de duimschroefjes aandraaien.....om nog bijbelser te gaan leven dan al die andere "ingedommelde" gereformeerden....
Ik las laatst een prachtige tekst van Anthony de Mello die ons erg aansprak. Er is zeker meer tussen hemel en aarde, maar deze Anthony de Mello heeft het niet beter kunnen verwoorden in De weg van de Stilte:"
Naar het leven kijken via geloofssystemen i.p.v. met open ogen en via het hart en het verstand, dat is waar deze wereld het meeste onder lijdt. "
Het beeld dat wij in stand zouden houden en ons dus af zouden zetten tegen geloof klopt niet. Hij mag zijn eigen keuzes maken in zijn leven. Maar ik vind het niet van respect getuigen voor je ouders als je dingen stiekum doet achter onze ruggen om en ons er dan later wél mee confronteren.
Wij huilden van geluk toen ons eerste kleinkind bij hun geboren werd. TOEN wisten zij al dat wij NOOIT een eigen band met hem op mochten bouwen door eens ad hoc een tandartsuurtje op te mogen passen of eens naar de eendjes te mogen. Maar DAT hebben ze ons nooit eerlijk verteld. En als je dan vraagt waarom dat is krijg je ook geen eerlijk antwoord. Wordt aangegeven als iets met een "vertrouwensband" ...Wat een grote flauwekul is dit zeg. Hebben zijn moeder en ik hem dan soms niet goed opgevoed of zo ? Is hij niet die mooie kerel geworden die hij nu is voor een groot deel mede te danken aan onze inspanningen ?
Wat een aantasting van je waardigheid als mens is dit. En gewoon NIEt eerlijk willen zeggen wat er aan de hand is.
Gelukkig hebben we van onze andere zoon en schoondochter wel hun dochtertje een dagje per week om op haar te mogen passen en soms ook wel eens een nachtje . Ook ad hoc brengen ze haar vaak.
En denkt u dat de kinderen van de gelovige broer wel eens een uurtje gestald worden bij onze andere zoon voor een tandartsbezoekje of zoiets? Nee dus. De kinderen moeten bijbels opgevoed worden en dat kunnen onze jongeste zoon en wij ongelovigen niet. Maar dat eerlijk zeggen is er helaas niet bij. want dan gaan ze eigenlijk in tegen hun eigen kerk en dan moeten ze natuurlijk met hun billen bloot bij de dominee wat natuurlijk helemaal niet kan......Tapijtenwerk noemt Boer het in het gesloten topic. en zo is het.