kerkelijke tucht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: kerkelijke tucht

Berichtdoor Wilsophie » 15 mar 2012 10:50

elbert schreef:Kerkelijke tucht. Voorbeelden:
- het gebod van de Heere Jezus (Matth. 18:17-18: indien iemand aan de gemeente geen gehoor geeft, dan moet hij als de heiden en de tollenaar behandeld worden, nl. als iemand buiten de gemeente)
- Ananias en Saffira (Hand. 5)
- De hoereerder in de gemeente van Korinthe (1 Kor. 5:2, zo iemand moet "uit het midden van u weggedaan worden", ik verwerp dan ook de eerdere uitleg in dit topic, het gaat weldegelijk om het uitsluiten van iemand uit de gemeente: geen avondmaalsgemeenschap, overgeven aan de satan enz.)
- het vermaan van Johannes (2 Joh. 10: "ontvang hem niet in uw huis en groet hem niet")
enz.

Over 1 Kor. 5 heb ik het uitgebreid gehad waar het hier om ging en hoe Paulus dat bedoelt en hoe later dezelfde man weer terug werd genomen.
Ik ken situaties van mensen die uitgesloten werden en later op hun verkeerde ingeslagen weg zijn teruggekomen, maar alsnog niet welkom waren.

En aangaande 2 Joh 10 waar het gaat over dwaalleraars die Christus en het Woord Gods loochenen en een andere valse leer brengen, want dat staat er, heb ik een vraag.
Mag ik dan geen Jeh. Getuigen in mijn huis ontvangen?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 mar 2012 11:02

Wilsophie schreef:Over 1 Kor. 5 heb ik het uitgebreid gehad waar het hier om ging en hoe Paulus dat bedoelt en hoe later dezelfde man weer terug werd genomen.
Zijn uitsluiting had ook als doel dat hij tot inkeer zou komen. Daar is elke tuchtmaatregel voor bedoeld.
Wilsophie schreef:Ik ken situaties van mensen die uitgesloten werden en later op hun verkeerde ingeslagen weg zijn teruggekomen, maar alsnog niet welkom waren.
Als dat zo is, dan dwaalt de gemeente.
Wilsophie schreef:En aangaande 2 Joh 10 waar het gaat over dwaalleraars die Christus en het Woord Gods loochenen en een andere valse leer brengen, want dat staat er, heb ik een vraag.
Mag ik dan geen Jeh. Getuigen in mijn huis ontvangen?
Deze uitdrukking gaat hier om dat je dwaalleraars niet moet behandelen als broeders en zusters in het geloof. Zo behandel ik Jeh. getuigen ook niet, omdat ze naar mijn mening op essentiële punten dwalen. Maar als ze willen, mogen ze best een kopje koffie van me hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 15 mar 2012 12:28

learsi schreef:In Psalm 19:13 lees ik:...."Wie zou de afdwalingen verstaan? Reinig mij van de verborgen afdwalingen"....

Calvijn zegt:

.......de heiligen zondigen vaak door dwaling en onbedachtzaamheid vanwege de valstrikken van satan, en wel zo, dat zij daarin verward, zelfs hun grote zonden niet inzien. Ze worden dwalingen genoemd, omdat de mensen uit een zekere onwetendheid(Paulus heeft het ook over zijn zonden die hij in onwetendheid gedaan heeft!) of bevangen door de lokkingen des vlezes zich daaraan overgeven...........want door zichzelf en anderen(!) voor de rechterstoel van God te dagen, herinnert hij hen , dat, hoewel zij zich er niet bewust van zijn, zij daarom toch niet onschuldig zijn, omdat God veel nauwkeuriger ziet dan de gewetens der mensen; zelfs de meest oplettende gaat het grootste gedeelte van zijn schuld voorbij. Op deze bekentenis volgt een bede om vergeving.
Dit zegt hij, omdat de mensen zich niet genoeg stellen voor de rechtbank van God. Niemand is in zijn eigen zaak een geschikte rechter. Reiniging van zonden kan dan ook alleen verkregen worden door kwijtschelding van God.......

Spurgeon zegt:

.........Door de wet is de kennis der zonde, en in de tegenwoordigheid van de goddelijke waarheid verwondert de psalmist zich over het grote aantal van zijn zonden. Hij kent zichzelf het best, die het Woord kent; maar zelfs zo één zal uitermate verbaasd zijn als hij kennis genoeg heeft, om zelfs zijn verborgen zonden te zien, hoeveel het er zijn. God kan fouten in mij ontdekken, die volkomen verborgen zijn voor mij.Verborgen zonden moeten gezocht en ontdekt (!) worden, want anders zullen zij een dodelijk onheil teweeg brengen. Het is goed om daaromtrent dikwijls in het gebed werkzaam te zijn.....De overtredingen die wij zien en belijden , zijn slechts kleine monsters van graan, die de boer ter markt brengt, maar waarvan zijn korenschuren vol zijn. Er zijn slechts weinig zonden die wij bemerken, vergeleken bij die, welke verborgen zijn voor onszelf en voor onze medeschepselen........

Zondenvergeving wordt voor het eerst geproefd, als ik door het werk van Woord en Geest, bekend gemaakt wordt met mijn zondige natuur die ik in mij omdraag en ik mijn zonden ga belijden. Zeg maar bij het begin van het geloofsleven. Echter, daarna verdiepen het werk van het Woord en de Geest zich steeds, waardoor ik er ook nog talloze verborgen afdwalingen waren (en dat die er nog steeds zijn). En zo erken ik die, en belijdt ze.......en leer bidden:.....Wie zou de afdwalingen verstaan? Reinig mij van mijn verborgen afdwalingen.........

Ik voor mij zie wel verband met Psalm 139 en vooral Psalm139:23-24:......Doorgrond mij , o God! en ken mijn hart ; beproef mij , en ken mijn gedachten. En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leidt mij op de eeuwige weg.........

Hier erkent de psalmist, dat er bij hem een schadelijke weg kan zijn, die hij op dit moment niet als zodanig kent (verborgen is voor hem) en vraagt of de Heere hem dit wil openbaren.

h.g. Learsi

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 mar 2012 09:31

Wie zich afvraagt waarom er zoveel posts verdwenen zijn, moet zich bedenken dat "Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd". :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 mar 2012 09:46

:lol: Dat is dan de nodige forum tuchtiging au :wink:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 mar 2012 16:58

Na alle theorieën ben ik benieuwd of iemand op dit forum zelf al eens te maken gehad heeft met kerkelijke tucht? Of gehoord heeft van iemand die erdoor getroffen is en wat dat uiteindelijk heeft opgeleverd.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 20 mar 2012 17:03

hubert schreef:Na alle theorieën ben ik benieuwd of iemand op dit forum zelf al eens te maken gehad heeft met kerkelijke tucht? Of gehoord heeft van iemand die erdoor getroffen is en wat dat uiteindelijk heeft opgeleverd.

Ja, iemand die door een bepaalde zaak onder de tucht is gezet en waar heel veel gesprekken mee hebben plaats gevonden. De persoon weigerde in te zien dat hij/zij verkeerd had gehandeld. Door een gebeurtenis in het leven is de persoon toen hij/zij onder de 2e trap van censuur stond tot bekering gekomen. Twee ouderlingen moesten naar de persoon voor weer een gesprek en toen ze daar kwamen vonden ze een totaal ander persoon.

Deze persoon heeft schuldbelijdenis afgelegd tijdens een kerkdienst op de zondag. Het leven van deze persoon is totaal veranderd in de goede zin van het Woord.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2012 17:44

Speedy schreef:
Deze persoon heeft schuldbelijdenis afgelegd tijdens een kerkdienst op de zondag. Het leven van deze persoon is totaal veranderd in de goede zin van het Woord.

En daar heb ik moeite mee. Ik heb wel meegemaakt dat stelletjes die "vooruit gegrepen hadden op het huwelijk" schuldbelijdenis af moesten leggen vóórin de kerk. Gelukkig is dit bij ons niet meer. Ik vind het van een bepaalde huichelachtigheid, als je daar als gemeente achter moet zitten. En het aanschouwen.
Het is voor mij genoeg als iemand dit voor de kerkenraad doet.
Anders wordt het al gauw "poppetjes kijken".

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 20 mar 2012 18:17

schelpje3 schreef:
En daar heb ik moeite mee. Ik heb wel meegemaakt dat stelletjes die "vooruit gegrepen hadden op het huwelijk" schuldbelijdenis af moesten leggen vóórin de kerk. Gelukkig is dit bij ons niet meer. Ik vind het van een bepaalde huichelachtigheid, als je daar als gemeente achter moet zitten. En het aanschouwen.
Het is voor mij genoeg als iemand dit voor de kerkenraad doet.
Anders wordt het al gauw "poppetjes kijken".

In dit geval was het de wens van de persoon zelf. Vanwege wat er allemaal was gebeurd wilde de persoon dan ook publiekelijk zijn schuld belijden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 20 mar 2012 21:42

Of gehoord heeft van iemand die erdoor getroffen is en wat dat uiteindelijk heeft opgeleverd.

Twee keer van dichtbij meegemaakt (nooit zelf 'last' van gehad). In beide gevallen hebben ze een andere gemeente gezocht.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 mar 2012 22:21

Het ligt er wel aan waar het over gaat. Ik neem aan dat voorhuwelijkse seks tegenwoordig geen probleem meer oplevert. Ik denk meer aan verkrachtingen of moord.
Ik vroeg het omdat ik wel eens gehoord heb van een homostel dat de toegang tot het heilig Avondmaal werd ontzegd. Dat was voor mij overigens een reden deze kerk te verlaten, want dat vond ik echt onzin.
De meeste kerken hebben m.i. geen tucht meer en dat is toch het beste. Wat vroeger als zonde werd gezien is het nu niet meer. Ten slotte ben je alleen aan God verantwoording verschuldigd toch?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 20 mar 2012 22:31

hubert schreef: Wat vroeger als zonde werd gezien is het nu niet meer.

i :-k hoe zit dat precies? Hoezo werd wat vroeger als zonde gezien nu niet meer, of bedoel je met vroeger toen de vrouwen nog 7 dagen in een tent moesten zitten als ze ongesteld waren? Of bedoel je met vroeger 100 jaar terug?

En is er dan over 100 jaar weer wat anders een zonde?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 mar 2012 23:32

Ten slotte ben je alleen aan God verantwoording verschuldigd toch?

Geen idee, ik wel in ieder geval. :wink:

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 21 mar 2012 00:03

hubert schreef:Het ligt er wel aan waar het over gaat. Ik neem aan dat voorhuwelijkse seks tegenwoordig geen probleem meer oplevert.

Plaats het even terug in de tijd dat het NT geschreven werd. M.a.w. zou er een soort van stadhuis geweest zijn om een trouwbelofte af te gaan leggen. Ik weet het niet. Jij?

Nu, na de sexuele revolutie van de jaren zestig, kijkt de mens er anders tegen aan. Zeker nu er de pil is en er dus geen gevolgen aan de sex zichtbaar gaat worden met het krijgen van een dikke buik.

Ik heb het vermoeden dat vroeger als men de schoen had gepast men elkaar trouw beloofde. Zelfs Josef en Maria woonden samen, staat er in de bijbel, en geen woord over hun huwelijk.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 21 mar 2012 06:28

hubert schreef:Het ligt er wel aan waar het over gaat. Ik neem aan dat voorhuwelijkse seks tegenwoordig geen probleem meer oplevert. Ik denk meer aan verkrachtingen of moord.

Op basis waarvan neem je dat aan?
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Terug naar “Archief”