Heeft de mens een vrije wil???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 feb 2004 23:05

Hoi Maarten,

Ik skip de zaken waar we het al over gehad hebben en de zaken waar we het over eens zijn voor het gemak maar even.

Maarten:
Nu komt daarbij de verantwoordelijkheid ten opzichte van het Evangelie.

Mijn vraag aan jou is nog steeds waarin die verantwoordelijkheid dan bestaat.

Maarten:
Want ook zij die nooit met het evangelie in aanraking zijn geweest worden geoordeeld. Zij kunnen niet veroordeeld worden om het afwijzen van het evangelie, want dat hebben ze nooit gehoord. Zij worden geoordeeld op hun daden ‘naardat zij gedaan hebben, hetzij goed hetzij kwaad.’ (1 of 2 Kor. ??) Die daden worden gespiegeld aan Gods wet.

Met het eerste deel kan ik leven, maar de laatste zin lijkt me een stap te ver. Paulus schrijft ook dat de wet pas veel later gekomen is. Ook voordat de wet er was stierven er mensen. Ik zou dan ook met Paulus (Rom. 2:1&12) stellen dat deze mensen geoordeeld worden op dat wat ze, los van de wet, wisten van goed en kwaad.

Maarten:
Zij die wel het evangelie hebben gehoord hebben er een verantwoordelijkheid bij gekregen. Het ongeloof wordt wel de grootste zonde genoemd.

Nogmaals: waarin ligt die verantwoordelijkheid dan? Als het God is die de harten moet openen waar ligt dan de verantwoordelijkheid voor het openen van ons hart?

Maarten:
De ongelovigen die onder of met het evangelie leefden worden niet alleen om hun ongeloof geoordeeld, maar om al hun zonden.

We kunnen erover twisten welke van deze twee in de bijbel het duidelijkst naar voren komt, maar waar het mij om ging is dat God ons het ongeloof kwalijk neemt alsof we een rol in het aannemen van het evangelie zouden hebben. Die notie is de reden dat ik me weer in deze discussie gemengd heb.

Maarten:
Er is inderdaad geen daadwerkelijk instemmen van mij gevraagd toch blijf ik op grond van de Bijbel vast houden dat de zonde van Adam ons toegerekend wordt.

En ik kan me dus met de beste wil van de wereld niet voorstellen hoe je dat rechtvaardig kunt noemen. Praktisch gezien kom ik echter wel dicht bij jouw conclusies uit. Ik interpreteer e.e.a. meer in het licht van het dragen van de gevolgen van Adams daad. Door Adams daad zijn wij het paradijs kwijtgeraakt. Niet alleen geografisch maar met name de toestand waarin de mens zich toen bevond. Het gevolg van Adams daad is dat we allemaal zondaren geworden zijn waardoor de weg naar het paradijs (naar God) geblokkeerd is. Ik wordt m.i. dan ook niet direct gestraf voor een virtueel aandeel in Adams zonde maar heb te leven met de gevolgen ervan.

Maarten:
Als het gaat om de zonde van Adam, dan is dit zomaar een zonde maar een verbondsbreuk.

Als je dit zo sterk benadrukt kom je dan niet in de knoop met het gegeven dat God daarna nog andere (nieuwere, betere) verbonden gesloten heeft?

Maarten:
om beiden worden ze schuldig bevonden. Niet alleen om hun ongeloof, maar ook om hun overige overtredingen van de wet.

Het ging me erom dat we in de bijbel volgens mij nergens lezen dat iemand veroordeeld wordt omdat hij verantwoordelijk gehouden wordt voor Adams daad. De oordelen die God uitspreekt gaan altijd over dat wat die persoon zelf wel en niet gedaan heeft.

Maarten:
Rechtvaardig door het geloof; een toegerekende gerechtigheid, niet door de zondaar, maar door Christus verdiend, en de zondaar uit genade toegerekend.

Gelukkig zijn we het daarover wel eens ;-)

Maarten:
Ik wil duidelijk zeggen dat de heilsleer en de waaroms voor mij volstrekt onbegrijpelijk zijn.

Mooi, dan zijn we het ook daar over eens.

Maarten:
Ik kan die niet zien als een menselijke redenering.

Veel uitleggingen die ik zie t.a.v. het redden de werk van Christus gebruiken veelvuldig woorden als moest en dus. God moest dit of dat wel doen en omdat Christus dit deed gebeurd er dus dit. Daar ben ik zoals gezegd erg huiverig voor.

Al met al gaat het niet echt meer over de vrije wil, geloof ik....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 27 feb 2004 10:49

Hoi Klaas,

Klaas schreef:
Maarten schreef: Er is inderdaad geen daadwerkelijk instemmen van mij gevraagd toch blijf ik op grond van de Bijbel vast houden dat de zonde van Adam ons toegerekend wordt.

En ik kan me dus met de beste wil van de wereld niet voorstellen hoe je dat rechtvaardig kunt noemen. Praktisch gezien kom ik echter wel dicht bij jouw conclusies uit. Ik interpreteer e.e.a. meer in het licht van het dragen van de gevolgen van Adams daad. Door Adams daad zijn wij het paradijs kwijtgeraakt. Niet alleen geografisch maar met name de toestand waarin de mens zich toen bevond. Het gevolg van Adams daad is dat we allemaal zondaren geworden zijn waardoor de weg naar het paradijs (naar God) geblokkeerd is. Ik wordt m.i. dan ook niet direct gestraf voor een virtueel aandeel in Adams zonde maar heb te leven met de gevolgen ervan.

In de eerste plaats heb ik op grond van Romeinen 5 proberen aan te geven dat wij zondaars zijn omdat Adam gezondigd heeft.

Rom. 5:19: “Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo (betekent hier: op dezelfde manier) zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.”

Je was het met me eens dat de gerechtigheid van Christus toegerekend wordt aan de gelovigen. Zo is het ook met de zonde van Adam. Doordat Adam zondigde zijn wij allen zondaars gesteld (gerekend). De schuld is door toerekening. Daarom wordt gezegd dat Adam ons allen representeerde. En toen Adam zondigde, zondigde hij niet alleen als persoon, maar zondigde heel de mensheid. Dat is dan ook de schuld van ons mensen nu, en we hebben niet alleen te maken met de kwalijke gevolgen van Adam deed. Overigens zie ik weer niet in hoe dat rechtvaardig genoemd zou kunnen worden als wij geen schuld zouden hebben aan de zonde van Adam.

Op grond van de toerekening van Adams zonde aan ons blijf ik zeggen dat alleen deze schuld al voldoende is om ons te veroordelen. De straf op de zonde is immers de dood.

Dan komen we nu op een punt waar de link met de vrije wil weer duidelijk wordt.

Klaas schreef: We kunnen erover twisten welke van deze twee in de bijbel het duidelijkst naar voren komt, maar waar het mij om ging is dat God ons het ongeloof kwalijk neemt alsof we een rol in het aannemen van het evangelie zouden hebben. Die notie is de reden dat ik me weer in deze discussie gemengd heb.

Jij stelt dus, als ik het goed samenvat, de mens kan vanwege zijn ongeloof verloren gaan, hieruit moet noodzakelijker wijs volgend dat de mens ook vrijwillig en vanuit zichzelf kan kiezen te geloven.

De centrale vraag lijkt mij vanaf nu te zijn hoe de verantwoordelijkheid van de mens ten opzichte van het evangelie gestalte krijgt en welke rol de vrije wil daarin speelt. Is de vrije wil noodzakelijk om verantwoordelijkheid ten opzichte van het evangelie te dragen? (Overigens acht ik al het eerder bediscussieerde voor dit punt van groot belang.)

Jij beantwoordt deze vraag bevestigend, ik ontkennend.

Om dit toe te lichten wacht ik eerst je reactie af op bovenstaande alinea’s. Mocht je het ermee eens zijn, dan wil ik je eerst vragen naar een omschrijving van wat geloven nu eigenlijk is en hoe het in de Bijbel nog meer genoemd wordt. Dus: Wat houdt de daad van het geloven in?

Groet

Maarten
The one thing you can give and still keep is your word.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 feb 2004 11:35

Hoi Maarten,

Maarten:
In de eerste plaats heb ik op grond van Romeinen 5 proberen aan te geven dat wij zondaars zijn omdat Adam gezondigd heeft.

En dat ben ik wel met je eens. We verschillen van mening over hoe dat precies in elkaar steekt.

Maarten:
Daarom wordt gezegd dat Adam ons allen representeerde. En toen Adam zondigde, zondigde hij niet alleen als persoon, maar zondigde heel de mensheid.

Nogmaals, ik zie de logica, de rechtvaardigheid van deze gedachte niet in. Omdat we uiteindelijk toch ongeveer tot dezelfde conclusie komen stel ik voor dat we dit verschil even laten liggen. Laten we kijken of we t.a.v. de verantwoordleijkheid verder kunnen komen. Als mocht blijken dat ons verschil van mening toch hierop vast zit dan kunnen we het dan alsnog nader bezien. Allen nog even het volgende:

Dat is dan ook de schuld van ons mensen nu, en we hebben niet alleen te maken met de kwalijke gevolgen van Adam deed. Overigens zie ik weer niet in hoe dat rechtvaardig genoemd zou kunnen worden als wij geen schuld zouden hebben aan de zonde van Adam.

Dat is toch de manier waarop de wereld in elkaar zit? Als ik mijn vrouw vermoord heb ik met twee dingen te maken: allereerst de straf die ik daarvoor krijg maar daarnaast ook de gevolgen: ik heb geen vrouw meer. Mijn kinderen worden echter niet gestraft maar hebben wel te maken met de gevolgen ervan: ze hebben geen moeder meer. God heeft ons nu eenmaal de vrijheid gegeven dingen te doen die, soms onherstelbare, negatieve gevolgen hebben.

Maarten:
Jij stelt dus, als ik het goed samenvat, de mens kan vanwege zijn ongeloof verloren gaan, hieruit moet noodzakelijker wijs volgend dat de mens ook vrijwillig en vanuit zichzelf kan kiezen te geloven.

Nee, dat is me een stap te ver. Ik beperk me puur tot de mogelijkheid dat we het aangeboden heil afwijzen.

Maarten:
Mocht je het ermee eens zijn, dan wil ik je eerst vragen naar een omschrijving van wat geloven nu eigenlijk is en hoe het in de Bijbel nog meer genoemd wordt. Dus: Wat houdt de daad van het geloven in?

Ik neb het er dus nog niet mee eens. Voor wat ik onder geloven / daad van geloven versta verwijs ik maar weer naar het artikel van Van Woudenberg ooit plaatse (even zoeken op Woudenberg). Ik ben het in grote lijnen met Van Woudenberg eens maar geef ook wat opmerkingen over wat die daad van geloven m.i. bijbels inhoudt.

Klaas

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 27 feb 2004 12:53

Hoi Klaas

We parkeren de vraag naar ons aandeel in de zonde van Adam (nieuwe topic?) en richten ons op het anderen.

Wat betreft het geloven en wat dat is heb ik je reactie op het artikel van RvW gelezen en ik denk dat ik dit met je eens ben op je laatste alinea na.

Je schrijft:

Ik beperk me puur tot de mogelijkheid dat we het aangeboden heil afwijzen.

Wat zijn dan de andere mogelijkheden? Kan de wil van zichzelf willen het aangeboden heil aan te nemen?

In je reactie op het artikel van van Woudenberg schrijf je
Kijkend naar dat wat Van Woudenberg en A Brakel zeggen is echter juist voor dat 'waar zaligmakende geloof' die bewuste keuze nodig: we moeten ons vetrouwen daadwerkelijk stellen op God. Dat is nog in de ogen van Van Woudenberg, noch in de ogen van A Brakel iets dat je niet zelf zou moeten (en kunnen) doen.

Ik ben geneigd te zeggen dat je A Brakel maar eens helemaal moet lezen. (je hebt het over W A Brakel toch, en niet over Th. A Brakel?). Je kunt de Redelijke Godsdienst vinden op www.theologienet.nl in het pdf- document met Deel 1 hoofdstuk 22 en 23 van de RG staat het volgende citaat op blz. 25
De mens is in zich zelf blind, hij kan niet verstaan wat de zaken in haar natuur zijn, die
hij geloven zou. Hij heeft een boos hart, en laat zich aan die dingen niet gelegen zijn,
hij kent God in zijn waarachtigheid niet, daarom heeft hij een ongelovig hart.
Zal de mens geloven, het moet hem gegeven worden:
Filip. 1:29. Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem
te geloven, maar ook voor Hem te lijden.
Ef. 2:8. Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is
Gods gave.
De Heilige Geest geeft zelf het historisch geloof, de overtuiging dat het Woord Gods
waarheid is, dat Christus de Zaligmaker is.
1 Joh. 5:6. ... de Geest is het die getuigt, dat de Geest de waarheid is.
1 Kor. 12:3. ... niemand kan zeggen Jezus de Heere te zijn, dan door den Heiligen
Geest. Daarom wordt Hij genoemd de Geest des Geloofs, 2 Kor. 4:13.
Ja 't begin is niet alleen van de Heere, maar ook het blijven in het geloof:
Lukas 22: 32. Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude.
1 Petrus 1:5. Die in de kracht Gods bewaard wordt door het geloof tot de zaligheid.
Zoo is ook de wasdom des geloofs van de Heere, daarom baden de discipelen:
Vermeerder ons het Geloof, Lukas 17:5. Dit alles moet zelf door een almachtige
kracht Gods gewrocht worden
Ef. 1:19. Welke de uitnemende grootheid zijner kracht zij aan ons, die geloven.
Zodat God niet alleen openbaart de verborgenheden, en de mens aanraadt en opwekt
om te geloven, en dat de mens dan in eigene kracht kiest of verwerpt; maar God Zelf
formeert het hart, en door een onmiddellijke werking doet Hij de mens geloven, niet
dwingende tegen dank, maar buigende, werkende het willen en het werken, Filip. 2:13.

Het komt mij in ieder geval voor dat ik a Brakel aan mijn zijde heb in deze discussie.

De keuze van het oprechte geloof is nodig, en wordt gedaan door het werk van de Heilige Geest.

De wil van de mens is verkeerd gericht. Daar zijn onkunde aangaande God is het bereik van zijn wil versmald. De wil richt zich niet meer op God, het komt in het verstand van de mens dan ook zoiezo niet op om God te dienen of voor Hem te kiezen. Het afwijzen van het heil valt wel binnen het bereik van de wil, het aannemen echter niet, tenzij de Heilige Geest de wil vernieuwt en richt op God.

Groet

Maarten

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 feb 2004 13:52

Hoi Maarten,

Maarten:
Wat betreft het geloven en wat dat is heb ik je reactie op het artikel van RvW gelezen en ik denk dat ik dit met je eens ben op je laatste alinea na.

Je bedoelt de alinea waarin ik het theoretische deel toepas op de reformatorische gezindte? Wellicht een beetje off-topic maar waarom ben je dat niet met me eens?

Maarten:
Wat zijn dan de andere mogelijkheden? Kan de wil van zichzelf willen het aangeboden heil aan te nemen?

Dat is een mogelijkheid in de ogen van sommigen. Ik geloof echter dat het aannemen alleen kan door de werking van de Heilige Geest.

Maarten:
Ik ben geneigd te zeggen dat je A Brakel maar eens helemaal moet lezen.

Hm, ik kan niet zeggen dat ik dat een aantrekkelijk vooruizticht vind ;-)

Maarten:
(je hebt het over W A Brakel toch, en niet over Th. A Brakel?).

Dat moet ik even nakijken. Ik dacht idd W en de quote kon nog wel eens uit de RD komen.

Maarten:
Het komt mij in ieder geval voor dat ik a Brakel aan mijn zijde heb in deze discussie.

Wellicht, ik heb A Brakel niet helemaal gelezen. Dat wat ik echter van hem gelezen heb (waaronder het citaat dat ik gaf) was ik het echter wel met hem eens. Ra ra hoe kan dat? Straks komen we er nog achter dat we aan dezelfde kant staan ;-)

Maarten:
De keuze van het oprechte geloof is nodig, en wordt gedaan door het werk van de Heilige Geest.

Mee eens. De vraag is echter (en ik denk dat we daar wél verschillen) of dat werk 'onwederstandelijk' is. Ik ben van mening dat dat niet hetgeval is. Als dat nl. wel zo zou zijn zie ik geen verantwoordelijkheid meer voor de mens.

Klaas

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 27 feb 2004 15:35

Klaas schreef:Hoi Maarten,

Maarten:

Je bedoelt de alinea waarin ik het theoretische deel toepas op de reformatorische gezindte? Wellicht een beetje off-topic maar waarom ben je dat niet met me eens?
Dat heb ik in aangegeven in het laatste deel van mijn post en dan met namen het citaat uit a Brakel.

Dat moet ik even nakijken. Ik dacht idd W en de quote kon nog wel eens uit de RD komen.
tip: citeer nooit uit een krant en zeker niet het RD ;). Het zijn in het algemeen onvolledige weergaven.
Wellicht, ik heb A Brakel niet helemaal gelezen. Dat wat ik echter van hem gelezen heb (waaronder het citaat dat ik gaf) was ik het echter wel met hem eens. Ra ra hoe kan dat? Straks komen we er nog achter dat we aan dezelfde kant staan ;-)
dat zou heel mooi zijn.

Maar,......
De vraag is echter (en ik denk dat we daar wél verschillen) of dat werk 'onwederstandelijk' is. Ik ben van mening dat dat niet hetgeval is. Als dat nl. wel zo zou zijn zie ik geen verantwoordelijkheid meer voor de mens.
dan moet moeten we het hierook nog over eens worden.

Mijn reactie opd it punt komt nog.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 feb 2004 15:39

tip: citeer nooit uit een krant en zeker niet het RD

Ha, ik bedoelde RG: Redelijk Godsdienst ;-)

Klaas

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 27 feb 2004 15:53

Hoi Klaas,

In de Redelijke Godsdienst. Hoofdstuk 30; Deel I; De Roeping te vinden op http://www.theologienet.nl/documenten/b ... oeping.pdf gaat Brakel hier uitvoerig op grond van de Schrift op in.

Je kan het vast lezen ;) ik wil later de argumenten ook voormezelf nog een keer op een rijtje zetten, dus blijf (ver)wachten.

Maarten

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 feb 2004 16:12

kootje schreef:Joh. 1:11-13

Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Ik denk dat je duidlijk moet kijken naar de woorden, het Zijne, en de Zijnen. Wie worden hiermee bedoelt?

kantekenaren geven deze verklaring:'

26) het Zijne, en
Of, in Zijn eigen; namelijk land, of volk, dat is, tot het Israëlietische volk, uit hetwelk Hij Zijn menselijke natuur heeft aangenomen, Rom. 9:5, en hetwelk Hij tot Zijn eigendom had verkoren, en tot hetwelk Hij bijzonder gekomen is, niet alleen na Zijne menswording door de predikatie des Evangelies, maar ook vóór Zijne menswording door velerlei verschijningen, openbaringen en verlossingen, Deut. 7:6; Ps. 147:19,20.

27) de Zijnen hebben
Dat is, het merendeel van die Israëlieten, die tot het uitwendig verbond behoorden, en daarom de Zijnen hier genaamd worden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 27 feb 2004 16:24

Klaas schreef:
Maarten schreef:De keuze van het oprechte geloof is nodig, en wordt gedaan door het werk van de Heilige Geest.

Mee eens. De vraag is echter (en ik denk dat we daar wél verschillen) of dat werk 'onwederstandelijk' is. Ik ben van mening dat dat niet hetgeval is. Als dat nl. wel zo zou zijn zie ik geen verantwoordelijkheid meer voor de mens.

Klaas

Ha, en hier kan ik weer op de discussie inhaken met mijn schamele niveau :mrgreen: : dat werk is volgens mij niet onwederstandelijk, als je deze tekst in de discussie meeneemt:
Hebreeën 6 schreef:4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,
6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.

(dat is door jou overigens wel eens het enige steekhoudende argument in een betoog van mijn hand genoemd, Maarten ;) )
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 feb 2004 16:29

Van Brakel zou zeggen: Het gaat hier niet om de inwendige roeping maar om de uitwendige roeping. Immers, indien het om de inwendige roeping zou gaan zou men haar niet kunnen wederstaan.

Klaas

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 27 feb 2004 16:30

Nee, dat zou hij niet zeggen. "De gaven van de Heilige Geest gesmaakt". Klinkt niet als uitwendig :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 feb 2004 16:31

Het gaat om mensen die in de gemeente de heilzame gevolgen van Gods heilswerk gezien hebben.

Klaas

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 27 feb 2004 16:32

hijwel schreef:
kootje schreef:Joh. 1:11-13

Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Ik denk dat je duidlijk moet kijken naar de woorden, het Zijne, en de Zijnen. Wie worden hiermee bedoelt?

kantekenaren geven deze verklaring:'

26) het Zijne, en
Of, in Zijn eigen; namelijk land, of volk, dat is, tot het Israëlietische volk, uit hetwelk Hij Zijn menselijke natuur heeft aangenomen, Rom. 9:5, en hetwelk Hij tot Zijn eigendom had verkoren, en tot hetwelk Hij bijzonder gekomen is, niet alleen na Zijne menswording door de predikatie des Evangelies, maar ook vóór Zijne menswording door velerlei verschijningen, openbaringen en verlossingen, Deut. 7:6; Ps. 147:19,20.

27) de Zijnen hebben
Dat is, het merendeel van die Israëlieten, die tot het uitwendig verbond behoorden, en daarom de Zijnen hier genaamd worden.

Ben ik het mee eens. Vers 13 laat dan zien hoe het komt dat mensen Hem wel aannamen.
Daarmee dump ik de verantwoordelijkheid niet. Iemand die Jezus wil aannemen mag dat ook, daar is de bijbel duidelijk in. Het kunnen is ook geen probleem meer, want God geeft met het willen ook het kunnen.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 27 feb 2004 17:05

Gershwin schreef:size=9](dat is door jou overigens wel eens het enige steekhoudende argument in een betoog van mijn hand genoemd, Maarten ;) )[/size]
Dat is een onjuiste weergave. Ik heb slechts gezegd dat het noemen van een bijbeltekst als argument geldig is. Dan heb ik het nog niet over de geldigheid van het argument. De andere argumenten die je toen gebruikte waren geen argumenten. Alleen de vorm liet al zien dat het geen goede argumenten waren.

Ik kom later nog terug hierop.

Klaas, je laat zien het gedeelte van Brakel al gelezen te hebben. Al een eerste reactie? ;)

Terug naar “Archief”