WILSOPHIE SCHREEF
Als je even doorleest wordt er meer uitgelegd, op het zoonschap kom ik terug, maar het gaat even over de vraag waartoe wordt een mens wedergeboren?
Het voorbeeld hieronder geeft aan het verschil tussen Jezus Die stierf en Christus als Eerstgeborene van een NIeuwe Schepping en dat ìs wedergeboorte. Het proces van dood en opstanding in een nieuwe schepping. Uit God geboren en niet uit Adam
Vraag
Was de Here Jezus bij Zijn geboorte al De Christus?
Nee, dat denk ik niet, hoewel ik begrijp dat, dat geïmpliceerd kan worden.
Matt.1:18 De geboorte van Jezus Christus was nu aldus…
Ik denk dat de titel “Christus” (Messias = Verlosser), gekoppeld moet worden aan de voorafgaande verzen over de geslachtsrekening tot aan Christus.
Als de Here Jezus geboren werd als de Christus, zou Hij niet zijn gestorven aan het kruis, want dan had Hij het eeuwige leven, uit dat onvergankelijke zaad (1Petr.1:23) en zou Hij niet kunnen sterven. Toch stierf Hij aan het kruis. De mens Jezus stierf, net zo als alle andere mensen die van Adam afstammen.
vraag
Moest de Here Jezus dan Wedergeboren worden?
Jazeker, maar alleen op de wijze Die de Bijbel uitlegt over de betekenis van wedergeboorte. Dus met andere woorden de Here Jezus kwam niet tot geloof, zoals ‘t Evangelische jargon wedergeboorte definieert, maar de Here Jezus ontving nieuw leven, opstandingsleven, maar daarvoor moest Hij wel Zijn oude / aardse leven voor ons verliezen.
vraag
Werd de Here Jezus dan Wedergeboren door de waterdoop?
Nee.
Als de Here Jezus werd wedergeboren door Zijn waterdoop had Hij niet kunnen sterven aan het kruis, omdat Hij dan al het eeuwige leven had ontvangen.
Wedergeboorte is het ontvangen van nieuw leven. Als een echtpaar in blijde verwachting is, dan zeggen we dat de moeder nieuw leven in haar heeft, ter aanduiding van het kindje in de buik. De geboorte is dan ook een uitbeelding van wedergeboorte. Dat blijkt wel als Nicodemus met de Here Jezus over dit onderwerp spreekt.
Joh.3:3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.
vraag
Dus moest de Here Jezus Wedergeboren worden?
Ja, want toen Hij geboren werd, was Hij vlees en zijn de spijkers door Zijn handen en voeten gegaan en heeft Hij gebloed!
Dat was het bloed onder het oude verbond.
Na Zijn opstanding uit de dood, kon Hij niet meer sterven, omdat Hij toen uit de Geest Gods geboren werd. Opnieuw? Ja opnieuw geboren. Zijn waterdoop is daarmee een voorafspiegeling van Zijn latere opstanding uit de dood, zoals de volwassen waterdoop dat heden ten dage ook is.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dan had je beter jezelf dit tikwerk ook kunnen besparen wilsophie want herhaal je alles wat in de link staat die je net gegeven hebt.

Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.