Wilsophie schreef:Dan mag die dronken man van mij wel een keer rondwaggelen.
En zal het mij worst zijn als iemand met andermans vrouw of man ervan doorgaat ook al zijn het christenen want dat gebeurt ook.
Kijk, daarom wilde ik het bij het voorbeeld uit 1 Kor.5 houden, waar iemand de vrouw van zijn vader heeft.
Nu ga je doorborduren op iets wat ik een openbare zonde noem, ik had het trouwens niet over een keer dronken, maar elke week stomdronken, en in de context van: 'zich daar niet van WILLEN bekeren'. (zie topic 'wil God mensen bekeren')
Dat het jou een worst zal wezen dat iemand uit de gemeente die zich christen noemt (want daar hebben we het over) met de vrouw/man van de naaste samenwoont snap ik niet. Ik zou zeggen: ga dan nog maar eens goed 1 Kor.5 lezen o.a.
Gevoelsmatig vind ik de voorbeelden die jij noemt ook erger, maar het 'probleem' met die zonden is dat het meestal stiekeme zonden zijn.
Wilsophie schreef:Ik heb dingen gezien zwaaiend met de Bijbel in de hand binnen gemeenschappen die het daglicht niet konden verdragen.
Ik spreek dat niet tegen, maar met zulk soort schijnheiligheden hoef je het goede gebruik van 1 Kor.5 niet weg te poetsen.
Even voor de goede orde:
Riska schreef:Desalniettemin mag een kerkenraad nooit iemand de kerk uitzetten. Wie zijn wij om zo'n beslissing te nemen?
Wilsophie schreef:Precies, Riska men gaat op de stoel van God zitten.
1a2b3c schreef:We kunnen anders lezen in o.a. Mat. 18: 15-17 en 1 Kor.5. Dan denk ik eerder 'wie zijn wij om dat zomaar te negeren?'
Waar het mij om gaat is dat je helemaal niet op de stoel van God gaat zitten, en bezig bent met mensen veroordelen en met stenen gooit (zoals je in latere reacties zegt).
Het gaat er ook totaal niet om dat we moeten gaan zoeken naar zonden van anderen, daarom zei ik ook dat het bewuste en openbare zonden zijn waarvan men geen afstand wil doen.
Daar hoef je niet naar op zoek te gaan, daar 'struikel' je over.
Het betekent ook niet dat anderen beter zijn, maar het gaat om het lichaam van Christus. Want dat is de gemeente, en die moet zich distantiëren van zulk soort dingen: vers 2 ... om dan hem die deze daad begaan heeft, uit uw midden weg te doen? 5 over te geven aan de satan, tot verderf van het vlees, opdat de geest behouden zal worden ...7 Verwijder dan het oude zuurdeeg .... En een kerkenraad of de oudsten zijn hiervoor verantwoordelijk, dat dat jou niet aanstaat doet daar echt niets vanaf.
Verder heeft het ook als doel om door deze tuchtmaatregel de zondaar weer terug te winnen.