Wíl God mensen bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Wíl God mensen bekeren?

Berichtdoor schaapje » 11 mar 2012 23:44

Ik noem dat laconiek en zo is het ook.

Dat is ook wat ik lees, je neemt het niet zo nauw.
Verder ben ik het eens met de prachtige uitleg van het woordje "zult", wat Riska geeft.

Dat is niet wat Riska zegt, dat is wat Jezus Christus zegt....gij zult....is in mijn ogen een gebod!

De wet die in ons hart gelegd is, is de wet des geloofs zegt Paulus.

En alles is binnen dat kader geloorloofd.
Wij zijn bevrijd, wij zijn vrijgezet, niet tot verzadiging van het vlees, maar om God te dienen.

Als jij iemand de huid volscheldt dan is dat tot verzadiging van je eigen vlees!
Nou ja je neemt het laconiek zeg je, alles is geoorloofd?
Maar ga gerust je gang verder, je bent hier op een forum, waar we onze mening mogen zeggen, hoe we de dingen in de Bijbel zien, maar nu wordt dat verdraaid, als anderen een wet op leggen, jammer
hoor, maar het hart is arglistig zegt het woord.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mar 2012 07:55

Dat is wat ik vandaag met iemand per pb heb uitgewisseld, het is een wandelen met Hem,
en als Hij mij in alles kan doorzien, zal er hier en daar wel eens een weg zijn die niet de Zijne
is in woord en daad tot onze naaste, misschien bij jou niet, maar mij overkomt dat wel eens, en dan heb ik wel wat te belijden.
En als ik hier zo op het web lees dan zijn er wel meerdere, die denken dat ze alles maar mogen zeggen wat er in hun opkomt!
Juist omdát Hij mij ziet en doorgrondt, hoeft dat niet. Het is alles bij Hem bekend.
Ik heb bewust de eerste verzen erbij genomen.
Want vaak kennen wij onszelf niet. Maar "Hij kent mij, dieper dan ik mijzelf ooit ken"...
Dan weet Hij toch ook van dwaalwegen?
Een predikant zei het een keer zo: "af en toe, als je naast Hem loopt, spreekt Hij je aan, om je te wijzen op wat er niet goed was. Dus niet: wij moeten belijden, Hij spreekt ons aan. Voor Hem is niks verborgen... Dat maakt het leven een stuk meer ontspannen...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 08:28

Dus niet: wij moeten belijden, Hij spreekt ons aan. Voor Hem is niks verborgen... Dat maakt het leven een stuk meer ontspannen...

Absoluut, ik ben het helemaal met je eens.
Ik denk ook dat de krampacht van het moeten belijden voortkomt uit schuldgevoelens en dat men van de troon der genade een soort van vuilnisvat maakt.
Zij het onbewust. Men kiept al zijn zonden bij het belijden voor de Troon der genade en vraagt of God het maar wil selecteren tussen, erg, minder erg enz...
Maar Hij zal je aankijken en zeggen:"Mijn kind, ik heb je alles vergeven want dat was het werk van Mijn Zoon aan het kruis.

Bovendien is de Troon der genade dè plek bij uitstek waar wij samenkomen en als er 1 of 2 in Zijn Naam daar samenkomen, ontmoeten we met vreugde elkaar.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 mar 2012 10:57

Riska denkt aan de prachtige Ps.139, ik in dit verband aan Ps. 32. van David, de man naar Gods hart.

Ik beken o Heer aan U oprecht mijn zonden
'k Verborg geen kwaad, dat in mij werd gevonden
Maar ik beleed na ernstig overleg
Mijn boze daan', Gij naamt die gunstig weg.

Ik ben blij dat ik elke keer al de verkeerde dingen die ik doe mag belijden bij God de Vader, wetend dat ik Zijn kind ben en dat Hij mij liefheeft ondanks alles wat ik doe en gedaan heb.
Dat heeft totaal niets met krampachtigheid en wetjes te maken, eerder met vertrouwen. Ook zondig je daardoor niet 'makkelijker', integendeel juist.
Als Hij je voor de zoveelste keer liefdevol verzekerd heeft van Zijn ontferming en onvoorwaardelijke aanvaarding en liefde, dan voel je des te sterker: wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.
Dat wil je niet beantwoorden met een 'klap in Zijn gezicht' door het niet zo nauw te nemen met de zonden.
Dan ben je weer helemaal op Hem gericht, zodat je niet eens aan de zonden denkt.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 11:15

Helemaal met je eens.
Maar ik ben natuurlijk ook op de hoogte van het publiek belijden in de kerk t.a.v. de hele gemeente t.a.v. zaken die strikt iets zijn tussen de Hemelse Vader en tussen ons.
Mensen uit de kerk zetten omdat ze bepaalde zonden hebben gedaan komt toch voor en ik heb begrepen dat dat pijnlijke zaken zijn voor betrokkenen en ik ben ervan overtuigd dat dat niet is wat God van ons vraagt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 mar 2012 11:36

Janne, die het topic geopend heeft, worstelde met een ernstige vraag.
Zijn er hier nu nog "oudste zoons"?
Ik lees alleen nog over zondeloze en verzekerde mensen.
Dat is toch i.t.t. tot de genoemde Psalm!
Ik verborg geen kwaad dat in mij werd gevonden.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mar 2012 11:45

Ik kan toch helemaal niks verbergen?
Hij kent mij door en door...
En als Hij mij wijst op wat verkeerd was, komt het schaamrood toch op je kaken?
Dan zeg je toch: "ja Heer, ik was fout"? - wat een vorm van belijden is?
Ik heb het niet gehad over gemakkelijk leven, ik heb het gehad over ontspannen leven
wat een wezenlijk verschil is...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 mar 2012 11:46

quote="Wilsophie"Helemaal met je eens.
Maar ik ben natuurlijk ook op de hoogte van het publiek belijden in de kerk t.a.v. de hele gemeente t.a.v. zaken die strikt iets zijn tussen de Hemelse Vader en tussen ons.

Ik heb het nooit over publiekelijk belijden gehad wilsophie, maar juist over iets wat tussen ons en de Hemelse Vader gaat.

Mensen uit de kerk zetten omdat ze bepaalde zonden hebben gedaan komt toch voor en ik heb begrepen dat dat pijnlijke zaken zijn voor betrokkenen en ik ben ervan overtuigd dat dat niet is wat God van ons vraagt.

Dan moet je de Bijbel toch maar eens lezen over deze zaken.
Dat het heel pijnlijk is ben ik met je eens, zelf heb ik het wel eens meegemaakt in onze gemeente, en dat ging over een mens die zich niet van zijn zonden wilde afkeren en ook geen berouw toonde.

En mensen uit de kerk zetten omdat ze zonden hebben gedaan....nou ja zeg, dan waren alle kerken leeg :lol:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 mar 2012 11:48

Riska schreef:Ik kan toch helemaal niks verbergen?
Ik heb het niet gehad over gemakkelijk leven, ik heb het gehad over ontspannen leven

Daar gaat het niet om Riska.
Heer ik WAS fout, dus nu niet meer?
Wij zondigen dagelijks bewust en onbewust. De zonden van een driftige uitval of een leugentje om bestwil, vallen hier ook onder!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 mar 2012 11:49

quote="Riska"Ik kan toch helemaal niks verbergen?

Dit is wat ik bedoel Riska, zo ervaar en beleef ik het ook.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 mar 2012 11:51

schaapje schreef:Ik heb het nooit over publiekelijk belijden gehad wilsophie, maar juist over iets wat tussen ons en de Hemelse Vader gaat.

Dan moet je de Bijbel toch maar eens lezen over deze zaken.
Dat het heel pijnlijk is ben ik met je eens, zelf heb ik het wel eens meegemaakt in onze gemeente, en dat ging over een mens die zich niet van zijn zonden wilde afkeren en ook geen berouw toonde.

En mensen uit de kerk zetten omdat ze zonden hebben gedaan....nou ja zeg, dan waren alle kerken leeg :lol:

God vraagt van ons respect en gehoorzaamheid aan degenen die over ons gesteld zijn.
Wanneer dit middel moet worden toegepast, wordt er een gebed opgezegd van verootmoediging.
m.a.w. ALLE leden belijden hun zonden en lijden mee!

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mar 2012 12:05

Schelpje3 schreef:God vraagt van ons respect en gehoorzaamheid aan degenen die over ons gesteld zijn.
Wanneer dit middel moet worden toegepast, wordt er een gebed opgezegd van verootmoediging.
m.a.w. ALLE leden belijden hun zonden en lijden mee!

Desalniettemin mag een kerkenraad nooit iemand de kerk uitzetten.
Wie zijn wij om zo'n beslissing te nemen?
Ik heb het vlak bij mij meegemaakt. Totaal verbitterde mensen die hun hele leven de kerk nooit meer van binnen zien. En dat lijkt mij ook niet goed.

Daar gaat het niet om Riska.
Heer ik WAS fout, dus nu niet meer?
Wij zondigen dagelijks bewust en onbewust. De zonden van een driftige uitval of een leugentje om bestwil, vallen hier ook onder!

Ik ga van de andere kant uit.
De Heer kent mij door en door en HIJ wijst mij op wat verkeerd was.
Mijn antwoord is dan: "ja Heer, ik was fout".

Ik heb, toen ik Psalm 139 (berijmd) hier neerzette, ook gezegd dat Hij mij kent met alle lek en gebrek.
Dat is gewoon een vrije vertaling van: ik ben niet volmaakt, doe dingen fout en - in godsdienstige term: "ik ben een zondig mens".

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 mar 2012 12:20

Totaal verbitterd, dus nog steeds geen zelfreflectie? :-&
Je wordt niet zomaar de kerk uitgezet, dan ben je al tig keer vermaand.
Wanneer je blijft volharden in die openlijke zonde, is dat de consequentie.
God wordt soms neergezet als een soort sinterklaas, een vriendelijke oude baas, die alles maar tolereert.
Maar zo is het niet!
Hij is rechtvaardig en kan de zonden NIET door de vingers zien!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 mar 2012 12:56

Riska schreef:Desalniettemin mag een kerkenraad nooit iemand de kerk uitzetten.
Wie zijn wij om zo'n beslissing te nemen?

We kunnen anders lezen in o.a. Mat. 18: 15-17 en 1 Kor.5. Dan denk ik eerder 'wie zijn wij om dat zomaar te negeren?'

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mar 2012 13:12

Je verwart God met kerkenraad.

Terug naar “Archief”