De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor schaapje » 11 mar 2012 13:55

En als Christus het Hoofd is van het lichaam dan is het lichaam ondergeschikt aan het Hoofd, alhoewel het begrip op zich de man is want de Gemeente als het lichaam zou opgroeien tot een Volwassen Man.
En niet tot een bruid.

Waar kan ik dan lezen dat de Gemeente als lichaam zal opgroeien tot een volwassen man?

Alhoewel ik moet zeggen dat ik het voor mijn persoonlijk geestelijk leven niet
belangrijk vind om precies te weten hoe dat alles bedoelt wordt,
het belangrijkste is te weten dat Hij onze verlosser en Heer is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 mar 2012 17:09

Paulus schrijft dat in zijn brieven en volwassenheid heeft alles met zoonstelling te maken, maar dat behoort bij het topic "wedergeboorte".
Toen je geboren werd en verlost uit de moederschoot wilde je dus niet opgroeien, door gevoed te worden?

Ik ga even verder over de doop met name de formule die uitgesproken wordt.
Ik hoor vaak de formule van de Vader , de Zoon en de Heilige Geest, en ik hoor ook vaak uitspreken in de Naam van Jezus of in de Naam van Jezus Christus.

Moeten wij nu dopen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, of alleen in
de naam van Jezus Christus.
De eerste doopformule is ontleend aan Matteüs 28:19: '(...) hen dopende
tot de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest'.

De tweede formule is ontleend aan Handelingen 2:38.
Daar zegt Petrus inderdaad tot de Joden dat ze zich moeten laten dopen 'in de naam van Jezus Christus tot vergeving van zonden'.
Het woordje 'in' is daar letterlijk 'op' (Gr. 'epi'), dat is op grond
van de waarde van Zijn Persoon en werk — in het geloof aanvaard.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 mar 2012 17:20

Schaapje..Waar kan ik dan lezen dat de Gemeente als lichaam zal opgroeien tot een volwassen man?

Efeze 4 vers 13 : ...."tot opbouw des lichaams van Christus totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van de Zoon Gods tot een volkomen man tot de mate van de grootte der volheid van Christus opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen worden met alle winde der leer door de bedriegerij der mensen door arglistigheid om listiglijk tot dwaling te brengen, maar de waarheid betrachtende in de liefde alleszins zouden opwassen in Hem die het Hoofd is namelijk Christus , uit Welke het gehele lichaam bekwamelijk samengevoegd en samen vast gemaakt zijnde door alle voegselen van een iegelijk deel in zijn maat de wasdom des lichaams bekomt tot zijns zelfs opbouwing in de liefde.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 mar 2012 17:57

quote="Wilsophie"

Efeze 4 vers 13 : ...."tot opbouw des lichaams van Christus totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van de Zoon Gods tot een volkomen man tot de mate van de grootte der volheid van Christus opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen worden met alle winde der leer door de bedriegerij der mensen door arglistigheid om listiglijk tot dwaling te brengen, maar de waarheid betrachtende in de liefde alleszins zouden opwassen in Hem die het Hoofd is namelijk Christus , uit Welke het gehele lichaam bekwamelijk samengevoegd en samen vast gemaakt zijnde door alle voegselen van een iegelijk deel in zijn maat de wasdom des lichaams bekomt tot zijns zelfs opbouwing in de liefde.

Ik heb dat altijd gelezen dat hier een ieder persoonlijk wordt aangesproken. om niet meer kinderen de blijven maar volwassenen in geloof, een ieder met zijn eigen werken en gaven binnen de gemeente.

Maar het kan zijn dat je gelijk hebt, ik ga er eens over nadenken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 mar 2012 19:46

k heb dat altijd gelezen dat hier een ieder persoonlijk wordt aangesproken. om niet meer kinderen de blijven maar volwassenen in geloof, een ieder met zijn eigen werken en gaven binnen de gemeente.

Maar het kan zijn dat je gelijk hebt, ik ga er eens over nadenken.

Dat is helemaal juist, maar wij zijn "Eens Brood deelachtig".
Het gaat om het individu en om het "collectief".
Een ieder met zijn eigen verantwoordelijkheden binnen dat Lichaam van Christus dat is juist.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 11 mar 2012 20:47

Ewan schreef:- dualiteit, om aan te geven dat in 1.Isaac als vrije tegenover dienstknecht (Ismael) de belofte geldt, en uit die lijn is ook 2.Jezus voortgekomen,
-Het verbond tussen Abraham en God is niet van toepassing op de heidenen, die zijn slechts tijdelijk geroepen om medeburgers, mede-erfgenamen te worden , in Christus, en om wille van ons zijn de joden tijdelijk (!)vijanden van het Evangelie.
-Gen 12:3 lees ik als geheel, a en b hoort bij elkaar.
Wat de gevolgen van deze profetie zijn, we zullen het speodig ondervinden.
Want 2000 jaar kerkelijk anti-judaisme en antisemitisme is het tegenovergestelde van waar de gemeente toe geroepen werd en dat is Israel jaloers te maken.

Zou je mij uit de Schrift aan kunnen/willen tonen dat het verbond van God met Abraham niet geldt voor de heidenen? En dat de Joden tijdelijk vijanden van het evangelie zijn?

b.v.d.
Learsi

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 11 mar 2012 21:15

learsi schreef:Zou je mij uit de Schrift aan kunnen/willen tonen dat het verbond van God met Abraham niet geldt voor de heidenen? En dat de Joden tijdelijk vijanden van het evangelie zijn?

b.v.d.
Learsi

Beste Learsi,
God trouwde Israel en niet de heidenen, deze kwamen pas in de buurt van de inmiddels uitgewerkte belofte, nadat de joden deze afwezen.
hand 3:25;Gij zijt de zonen van de profeten EN VAN HET VERBOND, dat God MET UW VADEREN gemaakt heeft, toen Hij tot Abraham zeide:En in uw nageslacht zullen alle stammen der aarde gezegend worden.
God heeft IN DE EERSTE PLAATS VOOR U zijn Knecht doen opstaan en Hem tot u gezonden.
Het Abrahamitisch verbond omvatte de besnijdenis en de landsbelofte, ook veel vee en rijkdom was Abraham beloofd, hoe anders zijn de beloften en voorzeggingen aan de gemeente; vervolging etc.
Pas nadat de joden Stefanus stenigden, werd Paulus ''gearresteerd'', zeg maar.
Daarvoor was de opdracht om toch vooral tot de kinderen Israels te gaan, en niet de heidenen.
Romeinen 11:28:Zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil.
Want de genadegaven zijn ONBEROUWELIJK.
Wat hen beloofd is , is dus onberouwelijk, en ondanks dat ze vijanden zijn van het evangelie (om onzentwil), zal Hij de goddeloosheid van Jacob afwenden.(wanneer de volheid der heidenen is ingegaan!!)
Zie jij het anders?
Somebody up there likes you

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 12 mar 2012 07:50

Ewan schreef:1. volgens jou doet het er niet toe, het doet er echter alles toe.
Alleen jij heb tgeen sluitend antwoord,

In deze discussie ging het er inderdaad niet om, maar goed, ik ben benieuwd of we nog verder komen dan het uitdragen van standpunten zonder verder nieuwe argumenten te komen.

Je conclusie is trouwens wel lichtelijk kort door de bocht. :lol:

Maar, ik zie het niet anders dan Gods volk en daartegen hun vijanden.

2. ook hier papegaai je dus de kanttekeningen na.
Wat voor nut heeft discussieren, als je vastgelegde
en voorgeprogrammeerde meningen napraat van anderen, vraag ik me dan af...

Niet dat ik jou op een originele gedachte heb kunnen betrappen... :lol:
Als iemand dus ergens achterstaat dan papegaait hij of zij na?

Het lijkt me goed om te bedenken dat 'een kind kan de was doen' niets anders betekent dan dat het door zijn moeder is geleerd om de was te doen... :neeschudden:
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 12 mar 2012 08:03

Op classificaties van mijn opinie zit niemand te wachten, denk ik.
het gaat hier over de doop etc.
Als je geen substantiele bijdrage , al dan niet in de vorm van een passend antwoord hebt en alleen maar zaken napraat zonder motivatie, is dat de doodsteek voor een levend forum, denk ik, ja.
Zeg nu b.v. eens iets inhoudelijks over de kinderdoop of volwassendoop en waarom je er zo over denkt.
(ipv allerlei geniepige vraagjes aan de forumdeelnemers.)

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 12 mar 2012 08:07

Ewan schreef:Op classificaties van mijn opinie zit niemand te wachten, denk ik.
het gaat hier over de doop etc.
Als je geen substantiele bijdrage , al dan niet in de vorm van een passend antwoord hebt en alleen maar zaken napraat zonder motivatie, is dat de doodsteek voor een levend forum, denk ik, ja.
Zeg nu b.v. eens iets inhoudelijks over de kinderdoop of volwassendoop en waarom je er zo over denkt.
(ipv allerlei geniepige vraagjes aan de forumdeelnemers.)

Ik heb al meer dan genoeg inhoudelijke zaken gemeld over de tekst die we hebben bekeken. Maar als dan alleen het mantra wordt herhaald dan zie ik niet in wat discussie nog voor nut heeft. Inhoudelijk gezien is allang bekend hoe ik over de kinderdoop denk.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 08:35

Zolang men blijft zien dat de kerk ( wat dat ook is en welke kerk) in de plaats van Israël is gekomen en men alle rituelen toepast op deze huidige bedeling kom je er met de doop en avondmaal en de zondagviering en de offers en de feesten en de rituele wetten er niet uit.

Je praat in alle eerbied gezegd over appels en peren.
Het uitgangspunt is zo verschillend dat het een rommelig geheel wordt van letterlijke water bij de wijn om het sluitend te maken.

Juist de doop van de Here Jezus Zelf in de Jordaan wees naar Zijn eigen dood en opstanding waarbij dan pas de uitstorting van de Heilige Geest zou plaatsvinden geillustreerd in de duif.
En pas daar zou Hij tot HEERE en tot Christus en tot Zoon worden gesteld.
Anders gezegd "Heden heb Ik U gegeneerd" is niet Zijn geboorte maar Zijn opstanding.
En dat is wedergeboorte en op grond daarvan wordt men gedoopt.
En leeftijd is niet aan de orde.
Daarom is de term volwassen doop onjuist.
Het gaat om de doop door onderdompeling op basis van geloof.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 12 mar 2012 08:42

@Wilsophie: Daar was ik ondertussen allang achter. Maar ik hoopte dat we nog wat dichter bij elkaar zouden komen. Omdat dat helaas niet gaat lukken, trek ik me terug en zullen jullie geen LAST meer van mij ondervinden.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 12 mar 2012 10:28

Kereltje schreef:@Wilsophie: Daar was ik ondertussen allang achter. Maar ik hoopte dat we nog wat dichter bij elkaar zouden komen. Omdat dat helaas niet gaat lukken, trek ik me terug en zullen jullie geen LAST meer van mij ondervinden.

Nu weten we nog steeds niet, waar je ondertussen allang achter was.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 10:40

Ja dat kan ook. Dat heet een akte van onvermogen.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 12 mar 2012 11:55

Wilsophie schreef:Ik kan een vergelijkbaar boek noemen Adriano waar de Gemeente samen met Christus de Bruidegom is, en Israël de Bruid, en dan is er nog een boek die zegt dat de 5 wijze meisjes het gelovig overblijfsel uit Israël is en de 5 dwaze meisjes het ongelovig Israël die hun olie als zijnde het Woord van God niet bewaard hebben.

Ik houd het maar bij de Bijbel waar de Heer zegt : "Omdat ik hen getrouwd had" zei de Heere.
Dat HIj de 10 stammen wegzond met een scheidbrief en dat de 2 stammen weduwe werden omdat hun Man stierf.
Zal Hij net als Hosea zijn bruid terugkopen en met hen een nieuw huwelijksverbond aangaan, nadat zij tot geloof gekomen zijn.
En aangezien de Gemeente het Lichaam van Christus is kan zij onmogelijk ook de bruid zijn.
Ik zeg nu terecht "zij" want het lichaam is vrouwelijk t.o.v. het Hoofd, maar is in principe mannelijk en zou ook opgroeien tot een volwassen man .

@ wilsophie, ik reageer even op je antwoord in het ander topic over: bruid, gemeente of Israël

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=30&t=25675
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Terug naar “Archief”