Mattheüs 22:
Toen de Farizeeën gehoord hadden dat Hij de Sadduceeën tot zwijgen hadden gebracht, kwamen zij bijeen, 35. en één van hen, een wetgeleerde, vroeg, om Hem te verzoeken: 36 Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37. Hij zeide tot hen: Gij zult de Heren uw God liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38. Dit is het eerste en grote gebod. 39. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
Daarin is ons hele leven en alles wat wij doen besloten. Niks moeten van dit, niks moeten van dat...
Gewoon, alleen maar Hem liefhebben.
Dat is wat ik bedoel, en dan kan jij wel zeggen ....niks moeten van dit of van dat....maar Jezus zei wel ....gij zult....
Waar het mij omgaat is dat wij daar nou juist bij bepaald moeten blijven en daarin ook tekort schieten, dus ook zondigen, maar als er zijn die zeggen na je wedergeboorte zondig je niet meer,
want die mens is in de Heilige Geest geboren en kan niet meer zondigen, dan ben ik het daar niet mee eens.
Als je daar Exodus 20 naast legt vind je hetzelfde.
Het "gij zult..." betekent niet: wee je gebeente dat als je het niet doet (of juist wel, afhankelijk van het gebod), maar: "als je van Mij houdt, dan doe je dit toch niet??
De Tien Geboden is gewoon een oproep God lief te hebben, zoals Jezus dat in Mattheüs 22 samenvat.
Geef ik de indruk dat ik zeg...wee je gebeente? dacht het niet!
Juist omdat wij Hem lief hebben willen wij Hem gehoorzamen en niet onze eigen IK!
Ook al zal dat wel eens gebeuren, dan is daar vergeving voor als wij het aan Hem belijden.
Trouwens deze Wet is door Jezus heel goed beschreven en uitgelegd in Mat. 5
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.