Ewan schreef:4 eeuwen terug kon slechts een klein % mensen lezen, laat staan dat iedereen geld had voor een bijbel.
mensen lieten zich voorlezen, en gingen daarvoor naar de kerk, de voorganger bepaalde veel meer de richting waarin de leek moest denken.
Inmiddels heeft iedereen onbeperkt toegang tot de bron en zelfs de grondtekts kan de geinteresseerde ernaast leggen, met internet een kwestie van een paar clicks en je hebt alles wat je zoekt.
Je wilt toch niet gaan beweren dat we momenteel op een kennistop zitten gemiddeld genomen over alle mensen? Het is jammer dat je de nadelige effecten niet beschrijft van het feit dat veel meer mensen van alles iets afweten. Het feit trouwens dat fora in zo goed gedijen.
De Heere heeft de hele wereld rijk gezegend, met het geven van Zijn Zoon.
Niet in elkaar bestrijdende kerkgenootschappen in peperdure, majestueuze kerkgebouwen met daarop destijds vaak beeltenissen van de meest onheilige voorstellingen (denk aan de jodenzeug, google maar eens)...
Ook niet in het oproepen tot een eenheid die onmogelijk is door de zondigheid van de mens.
''Nee, WIJ hebben de plaats van Israel zelf ingenomen, met nu onze eigen ''sabbat'' (zondag) en besnijdenis (doop) enz.
We bestaan niet naast Israel, maar in plaats ervan.'',
Misschien moet je het woordje of vervangen door en. Dat heb ik reeds eerder aangegeven en dan zijn zaken vermoedelijk beter met elkaar te matchen.
Zou je mijn vraag aan jou op do 0841 pm ook nog even willen beantwoorden?
(of kan dit in een ander topic, anders vervuilt dit topic steeds verder?)
Die heb ik reeds beantwoordt door aan te geven dat die er nu even niet toe doet.
Zolang ik trouwens de kanttekeningen aanhaal lijkt mijn standpunt vrij duidelijk.

Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford