De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Wilsophie » 10 mar 2012 12:04

Nee, WIJ hebben de plaats van Israel zelf ingenomen, met nu onze eigen ''sabbat'' (zondag) en besnijdenis (doop) enz.

Dit meen je toch niet. Scheur Romeinen 9, 10 en 11 maar uit je Bijbel en ga van hoofdstuk 8 naar hoofdstuk 12.
De doop op grond van geloof en op grond van wedergeboorte is toch heel iets anders dan de sabbath en het delen van brood en beker op grond van het bloed van het nieuwe testament is toch iets anders dan het pascha met het paaslam op de paastafel.
God heeft Zijn volk niet verstoten...Volstrekt niet!

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 10 mar 2012 12:11

schelpje3 schreef:Gevoelswaarde?
M.a.w. als je 22 bent en je denkt, toe maar, nog een keer, is dat dan een levenslange garantie? Ik ken mensen die op hun 40e of 60e er nog de brui aan geven, omdat het leven heel erg tegen zit. En zij een liefhebbend God verwachten, omdat zij immers hadden gekozen?
De oudjes zeiden vroeger, kijk het nog maar eens aan, laat de zomer en daarna de herststormen en de winter er maar eens overgaan. Is het blijvend? Is het een zaak van het hart geweest of slechts emotie?

Dan bekeerden de gelovigen in de verhalen van de apostelen zich toch heel wat sneller en aktiever, he?
Laatst gewijzigd door Ewan op 11 mar 2012 11:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Somebody up there likes you

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 10 mar 2012 12:16

Wilsophie schreef:Dit meen je toch niet. Scheur Romeinen 9, 10 en 11 maar uit je Bijbel en ga van hoofdstuk 8 naar hoofdstuk 12.
De doop op grond van geloof en op grond van wedergeboorte is toch heel iets anders dan de sabbath en het delen van brood en beker op grond van het bloed van het nieuwe testament is toch iets anders dan het pascha met het paaslam op de paastafel.
God heeft Zijn volk niet verstoten...Volstrekt niet!

natuurlijk meende ik dat niet!!.(heb inmiddels aanhalingstekens toegevoegd)
Maar het lijkt erop dat velen wél zo denken.
Zij weten dan ook totaal geen raad met Rom 11:25 , 26 etc, waarin heidenen en israel naast elkaar genoemd worden.
Hieruit blijkt dat heidenen ( wier volheid binnengaat; dus christenen, ''niet-joden'') niet als ''israel'' gezien kunnen worden.
.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 10 mar 2012 14:33

Ewan schreef:4 eeuwen terug kon slechts een klein % mensen lezen, laat staan dat iedereen geld had voor een bijbel.
mensen lieten zich voorlezen, en gingen daarvoor naar de kerk, de voorganger bepaalde veel meer de richting waarin de leek moest denken.
Inmiddels heeft iedereen onbeperkt toegang tot de bron en zelfs de grondtekts kan de geinteresseerde ernaast leggen, met internet een kwestie van een paar clicks en je hebt alles wat je zoekt.

Je wilt toch niet gaan beweren dat we momenteel op een kennistop zitten gemiddeld genomen over alle mensen? Het is jammer dat je de nadelige effecten niet beschrijft van het feit dat veel meer mensen van alles iets afweten. Het feit trouwens dat fora in zo goed gedijen.

De Heere heeft de hele wereld rijk gezegend, met het geven van Zijn Zoon.
Niet in elkaar bestrijdende kerkgenootschappen in peperdure, majestueuze kerkgebouwen met daarop destijds vaak beeltenissen van de meest onheilige voorstellingen (denk aan de jodenzeug, google maar eens)...

Ook niet in het oproepen tot een eenheid die onmogelijk is door de zondigheid van de mens.

''Nee, WIJ hebben de plaats van Israel zelf ingenomen, met nu onze eigen ''sabbat'' (zondag) en besnijdenis (doop) enz.

We bestaan niet naast Israel, maar in plaats ervan.'',

Misschien moet je het woordje of vervangen door en. Dat heb ik reeds eerder aangegeven en dan zijn zaken vermoedelijk beter met elkaar te matchen.

Zou je mijn vraag aan jou op do 0841 pm ook nog even willen beantwoorden?

(of kan dit in een ander topic, anders vervuilt dit topic steeds verder?)

Die heb ik reeds beantwoordt door aan te geven dat die er nu even niet toe doet.

Zolang ik trouwens de kanttekeningen aanhaal lijkt mijn standpunt vrij duidelijk. ::)) uhhh-smile
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 mar 2012 15:56

Ewan schreef:HALLO LEARSI,

Gal 3:16; Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En aan de zaden, als van velen; maar als van één: En aan uw zaad, HETWELK IS CHRISTUS. Deze dualiteit moeten we eerst begrijpen om de diepere betekenis van het verbond met Abraham te begrijpen. De belofte van het verbond met Abraham is uiteindelijk niet Isaac of het nageslacht van Abraham, maar Jezus Christus.

Met Gal.3:16 ben ik het in zijn context zeker eens. Zelfs in het paradijs draait alles al om het komen van de Christus!(m.n. Gen.3:15)

toch geeft je posting mij aanleiding tot de volgende vragen:

-Waarom gebruik je het woord dualiteit, wat bedoel je er mee te zeggen?
-Wat is in jou ogen na Christus de diepere betekenis van het verbond met Abraham?
-Wat zijn de gevolgen voor de (verbonds)belofte die de Heere Abraham in Genesis12:3b geeft?

h.g. Learsi

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 10 mar 2012 19:20

Kereltje schreef:
1.Die heb ik reeds beantwoordt door aan te geven dat die er nu even niet toe doet.

2.Zolang ik trouwens de kanttekeningen aanhaal lijkt mijn standpunt vrij duidelijk. ::)) uhhh-smile

1. volgens jou doet het er niet toe, het doet er echter alles toe.
Alleen jij heb tgeen sluitend antwoord,
2. ook hier papegaai je dus de kanttekeningen na.
Wat voor nut heeft discussieren, als je vastgelegde
en voorgeprogrammeerde meningen napraat van anderen, vraag ik me dan af...

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 10 mar 2012 19:29

learsi schreef:
Met Gal.3:16 ben ik het in zijn context zeker eens. Zelfs in het paradijs draait alles al om het komen van de Christus!(m.n. Gen.3:15)

toch geeft je posting mij aanleiding tot de volgende vragen:

-Waarom gebruik je het woord dualiteit, wat bedoel je er mee te zeggen?
-Wat is in jou ogen na Christus de diepere betekenis van het verbond met Abraham?
-Wat zijn de gevolgen voor de (verbonds)belofte die de Heere Abraham in Genesis12:3b geeft?

h.g. Learsi

- dualiteit, om aan te geven dat in 1.Isaac als vrije tegenover dienstknecht (Ismael) de belofte geldt, en uit die lijn is ook 2.Jezus voortgekomen,
-Het verbond tussen Abraham en God is niet van toepassing op de heidenen, die zijn slechts tijdelijk geroepen om medeburgers, mede-erfgenamen te worden , in Christus, en om wille van ons zijn de joden tijdelijk (!)vijanden van het Evangelie.
-Gen 12:3 lees ik als geheel, a en b hoort bij elkaar.
Wat de gevolgen van deze profetie zijn, we zullen het speodig ondervinden.
Want 2000 jaar kerkelijk anti-judaisme en antisemitisme is het tegenovergestelde van waar de gemeente toe geroepen werd en dat is Israel jaloers te maken.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 mar 2012 21:46

@ Ewan wat een paar aanhalingstekens al niet kunnen doen.

De Gemeente wordt nergens in de Bijbel "de Bruid" genoemd, wel Israël.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 11 mar 2012 00:13

Wilsophie schreef:De Gemeente wordt nergens in de Bijbel "de Bruid" genoemd, wel Israël.

Wilsophie, ik betwijfel je gedachtegang....
een mooi studieboek ter illustratie van Christus en zijn gemeente als bruid is:

1 Hooglied
2 als de bruid ontwaakt -Bert de haan
Afbeelding
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 mar 2012 08:58

Ik kan een vergelijkbaar boek noemen Adriano waar de Gemeente samen met Christus de Bruidegom is, en Israël de Bruid, en dan is er nog een boek die zegt dat de 5 wijze meisjes het gelovig overblijfsel uit Israël is en de 5 dwaze meisjes het ongelovig Israël die hun olie als zijnde het Woord van God niet bewaard hebben.

Ik houd het maar bij de Bijbel waar de Heer zegt : "Omdat ik hen getrouwd had" zei de Heere.
Dat HIj de 10 stammen wegzond met een scheidbrief en dat de 2 stammen weduwe werden omdat hun Man stierf.
Zal Hij net als Hosea zijn bruid terugkopen en met hen een nieuw huwelijksverbond aangaan, nadat zij tot geloof gekomen zijn.
En aangezien de Gemeente het Lichaam van Christus is kan zij onmogelijk ook de bruid zijn.
Ik zeg nu terecht "zij" want het lichaam is vrouwelijk t.o.v. het Hoofd, maar is in principe mannelijk en zou ook opgroeien tot een volwassen man .

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 mar 2012 11:21

De gemeente is het Lichaam van Christus, en Christus is het hoofd, van de gemeente.

De vrouw is het lichaam van de man, en de man is het hoofd van de vrouw.

Zo heb ik altijd begrepen, ik vind het trouwens toch wel moeilijk al deze symboliek in de Bijbel
te verstaan wat het huwelijk betreft en het helemaal uit te pluizen.

Zo zegt de Here Jezus dat er in de hemel geen huwelijk meer bestaan zal, maar wij zullen als de engelen wezen, dus geen vrouwelijk en mannelijk meer?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 11 mar 2012 12:34

Ewan schreef:- dualiteit, om aan te geven dat in 1.Isaac als vrije tegenover dienstknecht (Ismael) de belofte geldt, en uit die lijn is ook 2.Jezus voortgekomen,
-Het verbond tussen Abraham en God is niet van toepassing op de heidenen, die zijn slechts tijdelijk geroepen om medeburgers, mede-erfgenamen te worden , in Christus, en om wille van ons zijn de joden tijdelijk (!)vijanden van het Evangelie.
-Gen 12:3 lees ik als geheel, a en b hoort bij elkaar.
Wat de gevolgen van deze profetie zijn, we zullen het speodig ondervinden.
Want 2000 jaar kerkelijk anti-judaisme en antisemitisme is het tegenovergestelde van waar de gemeente toe geroepen werd en dat is Israel jaloers te maken.

Dat is een kort en mooi antwoord Ewan op de vragen van Learis wat ik volmondig beamen kan m.b.t. volwassendoop of kinderdoop.

Ik kan natuurlijk wel begrijpen dat er bij learsi vragen zijn maar de reactie blijven uit. Ik zou nu Learsi reacties wel een willen weten op Genesis 12: 3 en 4 omdat hij deze vraag ook al aan mij gesteld heeft.
Learsi schreef:Wat zijn de gevolgen voor de (verbonds)belofte die de Heere Abraham in Genesis12:3b geeft?

Wat zeg / vind learsi er zelf van?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 mar 2012 13:28

schaapje schreef:De gemeente is het Lichaam van Christus, en Christus is het hoofd, van de gemeente.

De vrouw is het lichaam van de man, en de man is het hoofd van de vrouw.

Zo heb ik altijd begrepen, ik vind het trouwens toch wel moeilijk al deze symboliek in de Bijbel
te verstaan wat het huwelijk betreft en het helemaal uit te pluizen.

Zo zegt de Here Jezus dat er in de hemel geen huwelijk meer bestaan zal, maar wij zullen als de engelen wezen, dus geen vrouwelijk en mannelijk meer?

Het is moeilijk gemaakt door de menselijke redenering, en de verschillen in taalkundige begrippen. Probeer eens niet uit te gaan van man en vrouw, maar van mannelijk en vrouwelijk, dus verhoudingen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 mar 2012 13:36

quote="Wilsophie" Probeer eens niet uit te gaan van man en vrouw, maar van mannelijk en vrouwelijk, dus verhoudingen.

Doe ik dat dan niet?
Hoe bedoel jij het dan?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 mar 2012 13:46

JIj gaat uit van de persoon zijnde een mannelijke persoon en een vrouw namelijk een vrouwelijk persoon.
In de begrippen van de Bijbel gaat het om het mannelijke en het vrouwelijke.
Dus als Papa une pipe fuméét dan is de pijp vrouwelijk en zal gevuld worden met het mannelijke.
Als moeder dans la tasse de café of de thé doet dan hebben we te maken met le thé en le café en al het vrouwelijke zal het mannelijke vullen. De Bijbel zegt: "De vrouw zal de man omvangen".

Als de Maan ...la Lune als het beeld van Israël haar licht ontvangt van de Zon dan is die Zon Christus hetwelke de Man is.
En als Christus het Hoofd is van het lichaam dan is het lichaam ondergeschikt aan het Hoofd, alhoewel het begrip op zich de man is want de Gemeente als het lichaam zou opgroeien tot een Volwassen Man.
En niet tot een bruid.

Terug naar “Archief”