Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor mohamed » 09 mar 2012 11:28

mohamed schreef:Niet alleen 'arme' Paulus, maar ook 'arme' Jezus (Mat 16,28) en 'arme' Johannes (1 joh 2,18) en als zij zich allen unaniem vergisten hoezo denk jij dan rijk te zijn? Ik vind dat wel zo vreemd. Wie is er nou zo stom om zijn hoop te vestigen op lieden die de tekenen van hun eigen tijd niet konden duiden? Zie: Mat 16,3-4.

blijblij schreef:Arm = niet niet-rijk.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat Jezus niet zonder zonden was, aangezien hij hier gelogen heeft.

Door Jezus een leugenaar te noemen imponeer je mij niet, maar je lastert God en daar zal je je voor moeten verantwoorden zodra ook jij voor de rechterstoel moet verschijnen. En ja, ik geef toe dat ik dat rechtvaardig vind.
Laatst gewijzigd door mohamed op 09 mar 2012 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 mar 2012 11:28

schaapje schreef:@Wilsophie
Ontken je dan dat de getallensymboliek uit het kabbalisme is gekomen?
Ik wil trouwens met die link niet beweren dat jij je met occultisme bezig houdt, maar op die link wordt wel vermeld dat de getallen-symboliek voet heeft gekregen in allerlei stromingen waaronder het Christendom.

Schaapje echt dat weet ik niet, ik weet niets van het kabbalisme.
En daarom leek het of die link met mijn uitleg over getallensymboliek in het Hebreeuws in de Bijbel daar mee te maken had.

>>Mohammed..Dat is heel wat anders inderdaad, bijvoorbeeld de uitdrukking 40 dagen en 40 nachten betekent vooral een lange periode, maar het wil niet zeggen dat het op de kop af zoveel dagen is

Dus de Here Jezus lag niet 3 dagen in het graf en de wereld is niet herschapen of toebereid in 6 dagen en Jona was geen 3 dagen in die grote vis, en ten tijde van Noach regende het geen afgemeten periode ben het aantal dagen even kwijt.
En als de Bijbel zegt dat een geslacht in Israël 40 jaar duurt dan is dat geen 40 jaar, en de duizend jaar waarin satan gebonden is is ook maar 1 dagje?
Of je neemt de getallen van de Hebr. woorden met een totale waarde serieus of je doet er niks mee, maar dit vind ik de Bijbel aanpassen aan je eigen norm.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 mar 2012 11:31

@ Wilsophie distantieer jij je ook van de getallensymboliek van Evers?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 09 mar 2012 11:35

mohamed schreef:Door Jezus een leugenaar te noemen imponeer je mij niet, maar je lastert God en daar zal je je voor moeten verantwoorden zodra ook jij voor de rechterstoel moet verschijnen. En ja, ik geef toe dat ik dat rechtvaardig vind.

Ik hoef jou ook niet te imponeren. Leugenaar is een erg groot woord, ik zou het gewoon een foutje noemen.
Ik zeg ook niet dat Jezus gelogen heeft, ik zeg: je zou kunnen zeggen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 mar 2012 11:40

mohamed schreef:Door Jezus een leugenaar te noemen imponeer je mij niet, maar je lastert God en daar zal je je voor moeten verantwoorden zodra ook jij voor de rechterstoel moet verschijnen. En ja, ik geef toe dat ik dat rechtvaardig vind.

blijblij schreef:Ik hoef jou ook niet te imponeren. Leugenaar is een erg groot woord, ik zou het gewoon een foutje noemen. Ik zeg ook niet dat Jezus gelogen heeft, ik zeg: je zou kunnen zeggen.

Het is mij wel duidelijk wat je hebt gezegd en het begint jezelf ook te dagen merk ik al, maar wat ik er van vind doet niet ter zake, maak Christus maar wijs dat het slechts politiek was.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 09 mar 2012 11:52

mohamed schreef:Niet alleen 'arme' Paulus, maar ook 'arme' Jezus (Mat 16,28) en 'arme' Johannes (1 joh 2,18) en als zij zich allen unaniem vergisten hoezo denk jij dan rijk te zijn? Ik vind dat wel zo vreemd. Wie is er nou zo stom om zijn hoop te vestigen op lieden die de tekenen van hun eigen tijd niet konden duiden? Zie: Mat 16,3-4.

De Here Jezus legt geen tijdspad vast, Hij spreekt in vers 28 bovendien over sommige. Sommige zullen Zijn woord bewaren, en wie Zijn woord bewaart zal de dood niet zien (Joh 8:51).
Laatst gewijzigd door JHM op 09 mar 2012 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 09 mar 2012 12:01

mohamed schreef:Het is mij wel duidelijk wat je hebt gezegd en het begint jezelf ook te dagen merk ik al, maar wat ik er van vind doet niet ter zake, maak Christus maar wijs dat het slechts politiek was.

Mat 16,28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.’

Helemaal geen politiek. Als je deze tekst leest zul je moeten zeggen: Jezus heeft zich vergist of moet je met een andere verklaring komen. De apocalyptische verwachting van Jezus past heel goed in het jodendom van de eerste eeuw.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 mar 2012 12:37

Mat 16,28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.’

Helemaal geen politiek. Als je deze tekst leest zul je moeten zeggen: Jezus heeft zich vergist of moet je met een andere verklaring komen. De apocalyptische verwachting van Jezus past heel goed in het jodendom van de eerste eeuw.

En sommige hebben Jezus de Christus gezien, opgestaan uit het graf en dat is Zijn Koninklijk heerschappij, de heerschappij over de dood die Hij heeft overwonnen.
Dit was Zijn wederkomst die uit de dood in zijn koninklijke Waardigheid.

in het vorige vers 27 gaat het over de wederkomt met Zijn engelen en Zijn oordeel.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 mar 2012 12:41

mohamed schreef:@ Wilsophie distantieer jij je ook van de getallensymboliek van Evers?

Geen idee wie dat is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 mar 2012 12:48

blijblij schreef:Helemaal geen politiek. Als je deze tekst leest zul je moeten zeggen: Jezus heeft zich vergist of moet je met een andere verklaring komen.

Helemaal juist, maar de meeste christenen zijn te vol van zichzelf om een andere verklaring -die er absoluut is- te overwegen laat staan aanvaarden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 mar 2012 12:49

schaapje schreef:
Zo zijn er ook wel eens christenen die met getallen gogelen en zo de terugkomst van de Here Jezus
denken te kunnen uitrekenen. :mrgreen:

Paulus zegt in zijn brieven: "Gij weet allen zeer wel dat de dag des Heeren niet komt als een dief in de nacht, want gij zijt kinderen de lichts".
Aangezien ik me bij die laatste categorie schaar geeft de Bijbel aan dat wij kunnen weten de "schrik des Heeren" dat wij kunnen weten dan voor de Heer eerst komt voor de Kinderen die wandelen in het Licht en pas later als een "Dief in de Nacht komt".
Bovendien heeft God ons alles geopenbaard.
En de tekst dat de Zoon niet weet wat de Vader wel weet gaat ook over een bepaald moment in de Heilsgeschiedenis.
Ook dat staat op een bepaalde plaats in de Bijbel.
Maar als je alles betrekt op één en dezelfde periode en alles op één categorie mensen betrekt dan begrijp ik dat men verzandt...
Ik citeerde overigens 1 Thess 5 vers 2
Want als ZIJ ( Israël ) zullen zeggen, Het is vrede zonder gevaar dan zal een haastig verderf HUN overkomen ...maar gij Broeders en zusters ( ja daar hoor ik bij) zijt niet in duisternis dat u die dag als een dief zou bevangen, Gij zij allen zonen des lichts en zonen des daagss. "gij zijt niet des nachts noch der duisternis".

"Ik wandel in het Licht met Jezus".

Riska

Berichtdoor Riska » 09 mar 2012 12:51

Wilsophie schreef:Geen idee wie dat (=Evers) is.
orthodoxe rabbijn in Nederland.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 mar 2012 12:51

@ Mohammed...

Waarom reageer je nu niet op mijn reactie dat je die 40 jaar niet letterlijk neemt en dus andere tijdsaanduidingen ook moet wegcijferen dus?

Ik kan niet iets afwijzen over een rabbijn die ik niet ken, en zeker zijn visie ken ik niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 mar 2012 12:54

JHM schreef:De Here Jezus legt geen tijdspad vast, Hij spreekt in vers 28 bovendien over sommige. Sommige zullen Zijn woord bewaren, en wie Zijn woord bewaart zal de dood niet zien (Joh 8:51).

Vraag Cicero maar in welke tijd Jezus en de apostelen de wederkomst plaatsten, want naar hem wil je wel luisteren.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 mar 2012 12:58

Wilsophie schreef:@ Mohammed...

Waarom reageer je nu niet op mijn reactie dat je die 40 jaar niet letterlijk neemt en dus andere tijdsaanduidingen ook moet wegcijferen dus?

Ik kan niet iets afwijzen over een rabbijn die ik niet ken, en zeker zijn visie ken ik niet.

Als ik Evers zijn visie kan leren kennen en begrijpen over getallensymboliek als tegenstander van die leer, dan zou dat er toch bij iemand die daar evenals hij in gelooft moeten ingaan als zoete koek? Hoe langer ik met mensen omga, hoe minder ik van ze begrijp.

Terug naar “[Religie] - Open forum”