Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Katlheen » 06 mar 2012 11:18

En in het woord googlen tel ik 2 keer de letter G en twee keer de letter O. Dan is het dus duidelijk he, geen speld tussen te krijgen.... :mrgreen:

Goed, back to topic lijkt me...
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mar 2012 11:20

Als het eerste geslacht 1 hond heeft, het volgende 2 en het daarop volgende drie, en de geschiedenis herhaalt zich, dan heb je een mooi walstempo ;)

Ochoch, waarom zou je zoveel symbolieken willen zoeken in allerlei getaltheorieën? Hebben we aan de Bijbel als we hem gewoon lezen nog niet genoeg ofzo?

(Sorry Kathleen, je was me 10 seconden voor)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 mar 2012 11:38

Ja dat symboliek gebeuren snap ik ook niet zo. Is dat niet wat je ook bij veel sektes ziet? Allerlei uitleggingen van symbolen en het toepassen van allerlei getallen? En voor de zoveelste keer sta je met z'n allen klaar voor de ten hemel opneming....En de volgende dag moet je toch gewoon weer werken. Oh nee, de baan was al opgezegd.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 06 mar 2012 12:13

Wel eens van gematria gehoord?
Of de PaRDeS methode?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 06 mar 2012 12:35

Cathy schreef:Wel eens van gematria gehoord?
Of de PaRDeS methode?

Zeker van gehoord, maar Wilsophie had beter een iets uitgebreidere uiteenzetting kunnen geven, want nu is het abacadabra. (los van de vraag of je er nu werkelijk iets mee zou kunnen)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mar 2012 13:40

Cathy schreef:Wel eens van gematria gehoord?
Of de PaRDeS methode?

Gematria had ik wel van gehoord ja, uit "The Chosen" en "The Promise" van Chaim Potok. Maar veel meer dan getallengoochelarij kan ik er niet in zien.

PaRDeS zegt me zo niets. Wat ik in een flits lees via je link spreekt me in zoverre aan dat de diepere betekenis nooit strijdig mag zijn met de directe betekenis.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 mar 2012 13:45

Ik was ook verbaasd dat de Hee in Adam voorkwam, maar zal het verder uitzoeken of dat klopt.

Het scheppingverhaal versus de leer van de evolutie of andere leerstelligheden is best problematisch en de Christen die het verhaal van Genesis 1 goed wil uitleggen zou toch kennis moeten hebben van de taal van de Bijbel om dit goed te weerleggen.
Mijn post wordt een beetje minachtend afgedaan door sommigen, maar zij geven geen betere uitleg aan de evolutionisten, dus ik doe een poging.

We zien een overeenkomst met de 6 dagen n.l. de 1e en de 4e dag
2e en de 5e dag
3e en de 6e dag.
Zo ook een overeenkomst met de 3 aartsvaders. Abram, Izak en Jakob waarbij Jakob een dubbelheid in zich meedraagt. Jakob en Israël , Jacob de helft van een tweeling, Jacob en 2 vrouwen op hetzelfde niveau en Jakob en 2 dienstmaagden.

Dat God vanuit de Eén een dualisme schiep heb ik al gezegd en de verbinding van de 1 naar de 2 en visa versa vormt de 3 maar ook de pyramide en als dubbelheid de Davidsster en het woord ABBA.
Alpha> Beth. Beth> en terug naar God de Alpha.

De eerste dag der week kreeg vanuit de oudheid de naam Zondag in relatie tot het licht en vervolgens in relatie tot Abram en tot de zon
De tweede dag kreeg vanuit die oudheid de naam Maandag want het verband is water in relatie tot de maan.
De samenhang tussen de maan en de waterstanden zijn bekend.
Dat het Christendom beweert dat de zon Christus is, is juist en dus is de maan Israël beschenen door de Zon Hetwelke is Christus.
Het vrouwelijke ontvangt licht van het mannelijke en de 2e aartsvader Izak in relatie tot de volkeren die uit hem voortkwamen.

Dan is er een rangorde van metalen waarbij goud voor de zon staat en het tweede metaal zilver in verbinding wordt gesteld met water en maan.

De derde dag heb ik al genoemd als hebbende een dubbel karakter met als aartsvader Jakob.

Wat Abram betreft is het in de getallen symboliek bijzonder dat hij de Hee erbij kreeg, dus de 5 van genade en dat deze wegkwam bij Sarai want de i =10 en zij werd Sara.

In tegenstelling tot de leer van de evolutie leert de Bijbel dat het leven in de tijd op een bepaalde manier is gevormd, namelijk volgens een bepaalde systematiek.
De naam Here is het patroon voor de verdeling van 26 geslachten uitgedrukt in Zijn Naam verdeeld in 4 groepen die allen exact dezelfde systematiek hebben als de Naam Heere.
Tot aan openbaring 26 geslachten verdeeld over 10, 5, 6, en 6, de getals waarde van Jehovah.
Waarmee ik zeg dat in tegenstelling tot de evolutie, de Schepper meegaat in Zijn schepping.
Hij zet een stempel op de tijd.

De Bijbel vertelt dus heel iets anders dan een archeologisch of pre- historisch verhaal, want het is HIS- Story, Zijn verhaal.
De Bijbel is geen historie- bron, de Bijbel leert dat Jehovah (26) zijn stempel legt op die 26 geslachten.
Daarom treedt de Heere in het volgende scheppingsverhaal (want er zijn er meer dan 1 ) op als De Heere God.
Zelf heb ik de indruk dat de intensieteit van dit scheppingsverhaal niet kan tippen aan de leer die de evolutie brengt aan mensen.
En dat bestudering van de Bijbel als schepping meer rijkdom oplevert dan de grote beperktheid van de evolutieleer.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 06 mar 2012 13:53

:lol:

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 06 mar 2012 13:56

De namen van de dagen komen uit de Romeinse en Germaanse cultuur.
De zondag heet in Italie: Domenico: de dag van de Heer. Waar is de zon?
Dus dat stukje slaat nergens op.

De Bijbel kan de evolutieleer niet weerleggen, omdat het een geloofstekst is en, zoals je zelf al zegt: het is geen geschiedenis.
Wat moet iemand die niet in God gelooft nu aan met gen 1 en al die verbindingen die jij legt? Niets toch?

@pollewop: wat breng je toch altijd een vrolijke nooit! :wink:

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 06 mar 2012 13:58

blijblij schreef:@pollewop: wat breng je toch altijd een vrolijke nooit! :wink:

Ja, ik word zo ontzettend melig van dit soort vergezochte reacties. :mrgreen:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2012 14:07

Zou je ook al dat soort symboliek kunnen verzinnen in een 8- of 12-tallig stelsel? :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mar 2012 14:22

Ik doe het liever binair ;)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 mar 2012 14:25

Ik word ook zo blij van het vrolijke nooit. :)
De boom van kennis van goed en kwaad is het wezen van de tweeheid.

Als de mens een diepe slaap over zich krijgt dan is dat het woord "tardema"en d.w.z. neerdalen, in een ander wereld, of een andere hoedanigheid waar hij Adam in twee gesplitst werd, want één van zijn zijden stonden als een afzonderlijk wezen tegenover hem, dus de mens was nu zelf ook een tweeheid.
De tegenstelling brandde nu ook in hem als mens.
De zijde die weggenomen werd was vrouwelijk en de plaats werd opgevuld met vlees.
Het vlees van de mens is dus de vrouwelijke kant.
En dat kreeg contact met de slang, hij was het hoogste dier en hij opent ook het gesprek met de vrouw.
Bijzonder is dat het woord voor slang "nachash" 50-8-300 met een totaalwaarde van 358 de componenten zijn van het woord Messias "Mashiach"40-300-10-8.

Het eten van de boom waarop de slang wees brengt weer naar voren dat dat één maakt met zichzelf, want dat is "eten".( "achol")
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 06 mar 2012 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 06 mar 2012 14:25

Daar ben ik weer.

Uiteindelijk blijf ik bij mijn standpunt dat Adam in den beginne van het stof der aarde gemaakt is , zoals in de meeste vertalingen te lezen valt.

Niks over rode klei zodat Adam roodbloedig zou worden.

Ik ga er van uit dat een kind het scheppingsverhaal zou moeten begrijpen. Dat je er achteraf achter komt dat Mozes zich in diverse zaken vergist had omdat het botst met de wetenschap, het zij zo.
Maar om er iets bij te bedenken wat er niet staat of bedoeld wordt is toch wel een bedenkelijke aktie, zwak uitgedrukt dan. Want eigenlijk is het een valse leer.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mar 2012 14:27

Wilsophie schreef:Ik word ook zo blij van het vrolijke nooit. :)
De boom van kennis van goed en kwaad is het wezen van de tweeheid.

Als de mens een diepe slaap over zich krijgt dan is dat het woord "tardema"en d.w.z. neerdalen, in een ander wereld, of een andere hoedanigheid waar hij Adam in twee gesplitst werd, want één van zijn zijden stonden als een afzonderlijk wezen tegenover hem, dus de mens was nu zelf ook een tweeheid.
De tegenstelling brandde nu ook in hem als mens.
De zijde die weggenomen werd was vrouwelijk en de plaats werd opgevuld met vlees.
Het vlees van de mens is dus de vrouwelijke kant.
En dat kreeg contact met de slang, hij was het hoogste dier en hij opent ook het gesprek met de vrouw.
Bijzonder is dat het woord voor slang "nachash" 50-8-300 met een totaalwaarde van 358 de componetenten zijn van het woord Messias "Mashiach"40-300-10-8.

Het eten van de boom waarop de slang wees brengt weer naar voren dat dat één maakt met zichzelf, want dat is "eten".( "achol")

Componetenten?
Het vlees van de mens is dus de vrouwelijke kant?

Sorry WilSophie, maar wat moet je nu toch met dergelijke hersenspinsels?

Terug naar “[Religie] - Open forum”