Klassieke muziek uit de Roomse traditie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Klassieke muziek uit de Roomse traditie

Berichtdoor Bertiel » 19 sep 2011 20:41

Een dilemma waar ik al een tijdje mee worstel.
Ik ben een liefhebber van klassieke muziek en kan zeker ook het instrument de stem daarin waarderen.
Veel kan ik met een vrij geweten luisteren, maar met sommige dingen ga ik twijfelen. Dit is dan muziek van oorsprong afkomstig uit de Rooms-Katholieke dienst. Het Gloria, Dixit Dominus, Miserere en Magnificat zijn voor zover ik het heb kunnen nazien teksten uit de Bijbel vertaald in het Latijn en op muziek gezet. Daar kan ik nog wel vrede mee hebben.
Maar hoe zit het met een requiem, (vooral het Dies Irae van Verdi vind ik schitterend)?? Een dodenmis met een gebed voor de ziel van de dode is toch niet iets wat onder protestanten z'n goedkeuring kan krijgen... Kan ik hier nu wel naar luisteren??

Hoor graag of jullie dit herkennen en of wat jullie voor afwegingen hebben genomen.
Alvast dank!

en als we er niet uitkomen dan kunnen we nog altijd een vraag naar het panel sturen :mrgreen:
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Klassieke muziek uit de Roomse traditie

Berichtdoor meribel » 19 sep 2011 21:02

ik ben geen kenner, dus ik heb de tekst van Dies Irae opgezocht.
zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Dies_irae

ik neem aan dat de nederlandse vertaling klopt?
Indien die klopt, waar zit precies je bezwaar? ( want ik vind het een zeer indrukwekkende tekst, en als ik deze uitvoering beluister.. http://www.youtube.com/watch?v=ZDFFHaz9GsY wordt het tijd om mij eens in de klassieke muziek te verdiepen )

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 sep 2011 17:22

Bertiel schreef:Een dilemma waar ik al een tijdje mee worstel.
Ik ben een liefhebber van klassieke muziek en kan zeker ook het instrument de stem daarin waarderen.
Veel kan ik met een vrij geweten luisteren, maar met sommige dingen ga ik twijfelen. Dit is dan muziek van oorsprong afkomstig uit de Rooms-Katholieke dienst. Het Gloria, Dixit Dominus, Miserere en Magnificat zijn voor zover ik het heb kunnen nazien teksten uit de Bijbel vertaald in het Latijn en op muziek gezet. Daar kan ik nog wel vrede mee hebben.
Maar hoe zit het met een requiem, (vooral het Dies Irae van Verdi vind ik schitterend)?? Een dodenmis met een gebed voor de ziel van de dode is toch niet iets wat onder protestanten z'n goedkeuring kan krijgen... Kan ik hier nu wel naar luisteren??

Hoor graag of jullie dit herkennen en of wat jullie voor afwegingen hebben genomen.
Alvast dank!

en als we er niet uitkomen dan kunnen we nog altijd een vraag naar het panel sturen :mrgreen:

'Gewoon' uitvoering loskoppelen van de de (oorspronkelijke) betekenis, zeker als het gaat om muziek van voor de Reformatie.

Het is een gebrek bij mij hoor, maar ik kan me er zo slecht iets bij voorstellen: bepaalde kunst die je op zich er mooi vindt mijden omdat... tja, waarom eigenlijk... het niet mag van God? Daar kan ik me al helemaal niets bij voorstellen... omdat het niet mag van de dominee?

In mijn ogen is kunst zo'n verrijking dat het pas echt zonde is om dat kunstmatig te muilkorven. Dan schiet religie pas echt zijn doel voorbij.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 sep 2011 19:38

@ Bertiel,

Ook ik heb lang zo gedacht, tot ik me realiseerde dat niets wat van buiten komt de mens kan verontreinigen. Het is maar onschuldig vermaak, dus geniet er van zo lang je oren hebt om te horen!

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 04 okt 2011 10:45

meribel schreef:ik ben geen kenner, dus ik heb de tekst van Dies Irae opgezocht.
zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Dies_irae

ik neem aan dat de nederlandse vertaling klopt?
Indien die klopt, waar zit precies je bezwaar? ( want ik vind het een zeer indrukwekkende tekst, en als ik deze uitvoering beluister.. http://www.youtube.com/watch?v=ZDFFHaz9GsY wordt het tijd om mij eens in de klassieke muziek te verdiepen )

Heeft even geduurd, maar hier een antwoord op je vraag. Mijn bezwaar zit erin dat het een mis voor de doden is, waarin om zielenrust wordt gebeden voor de reeds overleden persoon. Dit is natuurlijk totaal anders dan onze denkwijze dat bij je dood gelijk je eeuwige bestemming bekend is zoals deze heerst binnen het protestantse deel van de kerk.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 06 okt 2011 19:30

@bertiel, hebben we het echt over hetzelfde? Want ik lees nu de tekst al 10 keer maar zie er geen gebed voor zielenrust voor een overledene in terug?

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 06 okt 2011 21:02

meribel schreef:@bertiel, hebben we het echt over hetzelfde? Want ik lees nu de tekst al 10 keer maar zie er geen gebed voor zielenrust voor een overledene in terug?

sorry, had duidelijker moeten zijn, het dies irea is een onderdeel van een requiem (= mis voor de doden)
In andere delen zoals het requiem aeternam en lux aeterna zitten aspecten in die niet door de protestantse beugel kunnen en geschreven zijn vanuit de RK traditie mbt verlossing uit het vagevuur.
Vandaar dat ik twijfels aan het hele fenomeen requiem heb.

Hans61
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans61 » 04 mar 2012 17:17

Ik geniet enorm van het Requiem in diverse uitvoeringen,ik heb die vraag of ik het kan
luisteren helemaal niet,logisch want ik ben Katholiek.Ik vind dat iedereen het kan luisteren
ongeacht van welke denominatie je bent.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 mar 2012 19:21

Het is een gebrek bij mij hoor, maar ik kan me er zo slecht iets bij voorstellen: bepaalde kunst die je op zich er mooi vindt mijden omdat... tja, waarom eigenlijk... het niet mag van God? Daar kan ik me al helemaal niets bij voorstellen... omdat het niet mag van de dominee?

Het is mij ook onduidelijk waarom je bepaalde muziek of kunst moet vermijden.
Ik heb geen verstand van de muziek uit de roomse traditie en heb wat cd's geprobeerd maar het kan me niet bekoren, maar dat heeft met smaak te maken.

"Niets is in zichzelf onrein dan die acht het onrein te zijn"

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 04 mar 2012 20:26

Bertiel schreef:........

Alvast dank!

Vraag het aan je voorganger van de club waar je lid van ben.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 04 mar 2012 21:07

mohamed schreef:Ook ik heb lang zo gedacht, tot ik me realiseerde dat niets wat van buiten komt de mens kan verontreinigen. Het is maar onschuldig vermaak, dus geniet er van zo lang je oren hebt om te horen!

Tja, muziek heeft een bepaalde invloed op je, hè? Nu heb ik daar bij Roomse muziek doorgaans niet zo heel veel last van, maar een beetje opletten waar je naar luistert kan zeker geen kwaad.

Ik luister ook vooral klassieke muziek, en soms ook uit de Roomse traditie. Maar iets als 'Stabat Mater' laat ik bijvoorbeeld heel bewust links liggen. Dat is verder een heel mooi muzikaal stuk, maar de tekst van 'Stabat Mater' is gewoon Godslasterlijk. Los van of die muziek me dan geestelijk gezien 'onrein' maakt of iets dergelijks, krijg ik gewoon kromme tenen van die tekst, en ik kan me niet voorstellen dat iemand die Christus als enige Zaligmaker heeft leren kennen met veel plezier naar die mariaverering zou kunnen luisteren. Met de tekst van 'Dies Irae' zie ik echter op het eerste gezicht niet echt problemen.

Wanneer we bij dergelijke dingen gewetensproblemen ervaren, is het denk ik dat het het beste is om je er gewoon niet mee in te laten. Er bestaat genoeg mooie klassieke muziek in de Protestantse traditie (Bach, Buxtehude, Sweelinck, om er eens een paar te noemen).

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 mar 2012 21:22

Ook met Stabat Mater is niets mis. Gewoon het lijden van Christus vanuit het perspectief van Zijn moeder. :)

En voor de rest, het kan idd geen kwaad om te luisteren wat er gezongen wordt. Vooral bij moderne nummers denk ik wel dat het even ietsje minder vulgair mag. Nummers van bijvoorbeeld Amy Winehouse kan ik niet echt met plezier naar luisteren door de persoon.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 04 mar 2012 21:45

Ik citeer uit Stabat Mater:

"Maagd der maagden! nooit volprezen,
Wil voor mij niet bitter wezen,
Laat mij treuren aan uw zij,
Laat mij al de wrede plagen,
En de dood van Christus dragen,
Laat mij sterven zoals Hij.

Laat zijn wonden mij doorwonden,
Worde ik bij zijn kruis verslonden
In het bloed van uwen Zoon.
Moge ik in het vuur niet branden,
Neem, o Maagd, mijn zaak in handen
In het oordeel voor Gods troon."

De vertaling van wikipedia.

Dit staat in de Roomse traditie van mariaverering, wat afgoderij is, en bidden tot overleden heiligen, wat occult is. Christus is onze enige Middelaar. Bidt tot Hem, niet tot Maria. Dit is veel meer dan enkel het lijden bezongen vanuit het perspectief van Maria. Dit is afgoderij, want Christus bepleit onze zaak voor Gods troon, niet Maria, en het is occult, want Maria is overleden en bidden tot overledenen verbiedt de Schrift ten strengste. Maria zou zich bij wijze van spreken omdraaien in haar graf, als ze dit zou horen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 mar 2012 21:56

*verwijderd i.v.m. off topic*

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 04 mar 2012 22:12

*verwijderd i.v.m. off topic*
Laatst gewijzigd door boer op 04 mar 2012 22:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”