Het geweten en de kennis van goed en kwaad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Het geweten en de kennis van goed en kwaad

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 15:35

Jij bent aantoonbaar aan het liegen. Nergens zeg ik "Uitstekende organist" en nergens zeg ik dat ik de "allerbeste organist" ben. Jij beweert echter dat dit wel zo is, dus je bent keihard aan het liegen. Tamelijk triest.

Sorry dat staat er ook niet.
De url van het filmpje moet ik even opzoeken,
Dit staat er onder. En volgens mij ben jij Optimatus en ben je ook degene die orgels speelt of is dat een ander? Dat kan ook natuurlijk. Erik was de voornaam verder ben ik het kwijt.
Geweldige organist!
optimatus 2 jaar geleden

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 mar 2012 15:48

Wellicht kan er even opgeruimd worden door een mod want dit gaat werkelijk nergens meer over daarnaast is het erg triest om gegevens van de ander te achterhalen en vervolgens te gaan gebruiken in een heel ander onderwerp....

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 01 mar 2012 15:49

@ Wilsophie....

Op pagina 13 schrijf je:.....De Heere jezus was de mensen gelijk geworden, echter zonder zonde(ige natuur)

Op pagina 14 schrijf je:.....Het is onbijbels om te zeggen, dat de Heere Jezus een menselijke natuur had .............en kon zondigen.......

Op pagina 16 schrijf je:.....Er staat dat Hij zonder zonde was......dus ik lees dan zonder zondige natuur........

Misschien bedoel je dat niet te zeggen, of zeg je het wat ongelukkig.

-De Heere jezus heeft onze zondige natuur aangedaan(de mensen in alles gelijk geworden!..Rom8:3) maar Hij heeft, ook al had/droeg hij onze zondige natuur,............. nooit gezondigd!

Hij moest wel onze zondige natuur dragen, anders had Hij ons(die een zondige natuur hebben) niet kunnen redden.

Daarnaast(dat is weer iets anders) is Hij tot zonde gemaakt, terwijl Hij niet gezondigd heeft(ook al had/droeg Hij onze zondige natuur).

Levend in een zondige menselijke natuur zondigde Hij niet. Op pagina 16 had je dan geschreven:.....dus lees ik dan zonder te zondigen! met de zondige natuur die Hij droeg(..jij schrijft zondige! natuur).

h.g. Learsi

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2012 16:12

@Wilsophie
Op de vorige pag.19 om 3,07
Antwoord je op een citaat: Adam werd Niet als zondaar geschapen....dat heb ik nooit gezegd....

Een eindje verder om 3.09
Schrijf je; Ja, dat is het probleem want ik heb nooit gezegd dat Adam zondeloos geschapen is.

Het is één en al verwarring en echt niet te volgen wat je schrijft, je komt gwoon steeds in konflikt met wat er in het Woord staat.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 16:23

schaapje schreef:@Wilsophie
Op de vorige pag.19 om 3,07
Antwoord je op een citaat: Adam werd Niet als zondaar geschapen....dat heb ik nooit gezegd....

Een eindje verder om 3.09
Schrijf je; Ja, dat is het probleem want ik heb nooit gezegd dat Adam zondeloos geschapen is.

Het is één en al verwarring en echt niet te volgen wat je schrijft, je komt gwoon steeds in konflikt met wat er in het Woord staat.

Nu citeer je steeds dat ik citeer wat ik niet gezegd heb, maar citeer nu eens wat ik wel gezegd heb.
Ik heb geen konflikt hoor, ik blijf er bij wat ik wel heb gezegd, maar moet steeds door verkeerde toepassing weer uitleggen dat ik dat niet gezegd heb.
Adam was uit de aarde aards en had dus een andere afkomst dan de Here Jezus, dat heb ik gezegd.
En wat er met die aarde is gebeurd heb ik allemaal uitgelegd, leg mij geen leugens in de mond, dat ik warrig ben geworden door alle postings tussendoor waar ik op in wil gaan dat kan zo zijn.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2012 16:31

Adam was uit de aarde aards en had dus een andere afkomst dan de Here Jezus, dat heb ik gezegd.
En wat er met die aarde is gebeurd heb ik allemaal uitgelegd, leg mij geen leugens in de mond, dat ik warrig ben geworden door alle postings tussendoor waar ik op in wil gaan dat kan zo zijn.

Dat Adam uit de aarde en aards was en van een andere afkomst dan de Here Jezus, heeft niemand onkent.
Heb jij het goed verwoorde bericht van learsie gelezen, daarin legt hij uit waarom de Here Jezus in dat aardse en vleselijke lichaam de zonde-macht moest overwinnen.

Wat jij uitlegt wat er met die aarde is gebeurd dat staat niet in de Bijbel.

Nogmaals dan de vraag is Adam geschapen door God zonder zonden, en dan graag antwoord alleen met ja of nee, en niet......maar .....en dan iets over de rode aarde....die niet goed was.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 18:18

Nogmaals dan de vraag is Adam geschapen door God zonder zonden, en dan graag antwoord alleen met ja of nee, en niet......maar .....en dan iets over de rode aarde....die niet goed was.

Lees goed wat je vraagt. Ik zal het herhalen, de vraag is:
Is Adam geschapen door God zonder zonden?
Deze vraag kan ik met ja beantwoorden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2012 18:34

quote="Wilsophie"

Lees goed wat je vraagt. Ik zal het herhalen, de vraag is:
Is Adam geschapen door God zonder zonden?
Deze vraag kan ik met ja beantwoorden.

Nou dat is fijn op te lezen, dat is wat in de Bijbel staat, dat al wat Hij geschapen had goed was, en dus onbesmet van enige zonde

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 18:54

Adam werd niet als zondaar geschapen!
Was dat wel zo geweest, dan had Adam van het begin af aan enkel en alleen gezondigd. Dan was er in Adam niets levends geweest. Dit is strijdig met het in Adams neusgaten blazen van de adem des levens......."Zo werd Adam een levende ziel"...... Dit had er niet kunnen staan als Adam als zondaar was geschapen. Dan was hij vanaf zijn begin al dood in zonden en misdaden geweest. Dan had de levende God dus een dode geschapen. Hij had echter geen dode ziel, maar een levende ziel. Zie Gen.2:7

Ik begrijp niet dat in een zondaar niets "levens" is.
Kun je uitleggen wat je bedoelt. Een babietje is een zondaar maar heeft nog niet gezondigd niettemin is het zeer levendig en levend.
Adam werd een levende nefesh. Door de ingeblazen neshamah. Maar wat heeft dat met zijn zonde te maken kun je dat uitleggen.
Is een pasgeboren baby in zonden en misdaden ja of nee?
Is een babietje die als zondaar ter wereld komt dood?
Hij heeft geen ziel, dat is een groot misverstand., hij IS een ziel.
Je verwart het begrip ziel met adem en geest, wat ingeblazen werd is geen ziel, maar geest.

Adam stond in een rechte verhouding tot de Heere. Er was een directe omgang tussen Adam en de Heere. Was Adam bij schepping reeds zondaar geweest, dan had de Heilige God geen directe omgang met de onheilige(=dode) Adam kunnen hebben.

Dat is juist Adam werd pas een zondaar toen hij zondigde dat ben ik met je eens.
God heeft geen gemeenschap met de zondaar en de zonden die in de dood zijn gebracht door het werk van Jezus Christus.

Uit Gen.2:17 leren we dat die rechte verhouding tot God zou blijven bestaan, tot de dag, dat Adam zou eten van de boom van kennis van goed en kwaad......."want ten dage als gij daarvan eet zult(!) gij de dood sterven"......Gehoorzaamheid is het scharnierpunt van niet-zondaar naar zondaar

Dan moeten we eerst vaststellen wat deze boom van kennis en kwaad inhoudt.
Het is een beeld van de wet en die wet is een bediening des doods,
Het is opmerkelijk dat er staat "de dood sterven" want dat is dubbelop.
Gehoorzaamheid is synoniem aan geloof en als ik geloof als zondaar dan was ik dat en dan blijf ik dat. Nu zeg je dat Adam dus van een niet zondaar zijn een zondaar werd door ongehoorzaamheid.
Dan blijft de vraag hoe Adam tot ongehoorzaamheid kwam , en nu niet zeggen dat kwam door de slang want dan kom ik toch weer met de vraag waarom Adam als zondeloos mens wel bezweek en Jezus als zondeloos mens wel bezweek voor de verleiding.

Na het eten van de boom van kennis van goed en kwaad verwordt Adam tot zondaar en wordt daarom uit de tuin verdreven. En zijn alle mensen die buiten de tuin geboren worden vanaf het begin zondaars. Dat is dus het grote verschil tussen Adams start en onze start.

Je zegt dus hiermee dat binnen de tuin alles zondeloos was en buiten de tuin niet?
Adam werd buiten de hof geplaatst om de aardbodem te bouwen waaruit hij genomen was, maar die aardbodem was buiten de hof en niet binnen de hof.
Uit welke aarde was hij dan genomen?
Vers 23 "Zo verzond hem de Heere God uit de hof van Eden om de aardbodem te bouwen waaruit hij genomen was." Hij was dus net als wij buiten de tuin geschapen.
Dan is er geen verschil in start.
Dan stelde God cherubim tegen het oosten van de hof met vlammend zwaard om te bewaren de weg van de boom des levens;.
En dat is nu mijn item. Hij zou dan niet meer kunnen eten van die boom des levens en is hij verloren. En dat geloof ik niet. Want voor elke zondaar is er een weg tot geloof en terug tot God ook voor Adam.
Waarom kon hij niet eten van de boom des levens?
Omdat hij dan eeuwig in die tuin moest blijven met alle ellende van dien dus zijn dood is zijn redding.
Snap jullie dit?
En ik herhaal mijn vraag nog maar eens. Riep God Adam ter verantwoording.
Nee, hij riep hem zoals God elk kind of elke zondaar roept.
En gehoor geven ligt aan de kant van de toehoorder.
Toen gaf Adam God de schuld vanwege zijn vrouw en toen kreeg de slang de schuld.
Dat is de volgorde.

En of de satan Adam nu verleid of niet, door eigen(!) ongehoorzaamheid aan God, haalt Adam de dood over zichzelf en zijn nageslacht. Adam zondigde.....

Dat is juist.

Verder is de tekst die "marin" aanhaalde (Rom.8:3) het bewijs, dat Jezus deel had aan onze zondige natuur(ontstaan door Adams val!).

De Here Jezus had geen deel aan onze zondige natuur, door Adams val, dat staat er zo niet en dat kun je zo niet zeggen.
De tekst wordt door zijn hoofd en bijzinnen vaak verkeerd gelezen. De parallel teksten verklaren de tekst en het gaat over de wet die krachteloos werd door het vlees en daarom neem ik een verklarende tekst ..2 Korinthe 5 vers 21 "Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem
De Here Jezus had een andere oorsprong en had geen deel aan de zondige natuur van Adam.
HIj was wel de Zoon van Adam maar in relatie tot erfrecht en dan noemt Hij Zichzelf : "Zoon des mensen".
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 01 mar 2012 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 18:56

en dus onbesmet van enige zonde

Dat moet zijn zonden ( meervoud)
Zonde is de zondige natuur en wat die natuur voortbrengt zijn zonden.
De appelboom is de boom en de appels zijn de vruchten van die boom

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2012 19:22

Dat moet zijn zonden ( meervoud)
Zonde is de zondige natuur en wat die natuur voortbrengt zijn zonden.
De appelboom is de boom en de appels zijn de vruchten van die boom

Het spijt me ik ben het niet met je eens, Adam werd niet geschapen met een zondige natuur, dus zonder zonde!....dus ook geen zonden!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 19:31

Op pagina 13 schrijf je:.....De Heere jezus was de mensen gelijk geworden, echter zonder zonde(ige natuur)

Dat zeg ik nog steeds. Zo staat het in de Bijbel. Uitgezonderd de zonde (ige natuur)

Op pagina 14 schrijf je:.....Het is onbijbels om te zeggen, dat de Heere Jezus een menselijke natuur had .............en kon zondigen.......

Dat zeg ik nog heb het al wat nader uitgelegd de Here Jezus was de mensen gelijk geworden echter zonder zonde, aangezien elke mens de natuur van Adam heeft heeft de mens een zondige natuur en is de mens een ziel en de mens heeft geen ziel.

Op pagina 16 schrijf je:.....Er staat dat Hij zonder zonde was......dus ik lees dan zonder zondige natuur........
Misschien bedoel je dat niet te zeggen, of zeg je het wat ongelukkig.

Als je het goed leest dan zeg ik steeds hetzelfde, ik begrijp het probleem niet.

-De Heere jezus heeft onze zondige natuur aangedaan(de mensen in alles gelijk geworden!..Rom8:3) maar Hij heeft, ook al had/droeg hij onze zondige natuur,............. nooit gezondigd!

Dat staat zeker niet in Romeinen 8 vers 3, maar je moet goed de hoofdzinnen van de Bijbel onderscheiden lezen en daarom ik verderop een parallel tekst genoemd.

Hij moest wel onze zondige natuur dragen, anders had Hij ons(die een zondige natuur hebben) niet kunnen redden.

Daarnaast(dat is weer iets anders) is Hij tot zonde gemaakt, terwijl Hij niet gezondigd heeft(ook al had/droeg Hij onze zondige natuur).

Dit begrijp ik niet zo goed.
Dat Hij tot zonde gemaakt is, staat in de Bijbel, wat is daar anders aan.
Hij droeg onze zondige natuur, nee Hij werd tot zonden gemaakt. Dat is een wezenlijk verschil.
Hij droeg onze zonden. Daarmee werd de zondige natuur in de dood gebracht.
Zijn lijden en sterven had een doel, Zijn sterven had een doel., dat Hij het dodenrijk inging had een doel, maar het belangrijkste doel is dat Hij opstond uit de dood.
"De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem en door Zijn striemen is ons genezing geworden." Jesaja 53/ In de charismatische beweging zegt men dat Zijn striemen ons lichamelijk kunnen genezen, maar ik denk dat hier de genezing van zonden bedoeld wordt.
Jesaja 53 vers 5 meldt ook dat Hij om onze overtredingen is verwond en om onze ongerechtigheden verbrijzeld is.
Eerder staat dat Hij onze Krankheden op Zich heeft genomen en onze smarten heeft gedragen , geplaagd en van God geslagen en verdrukt. Niet niks allemaal.
Later staat ook nog dat het de HEERE het behaagde Hem te verbrijzelen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 19:36

Het spijt me ik ben het niet met je eens, Adam werd niet geschapen met een zondige natuur, dus zonder zonde!....dus ook geen zonden!

Ik zei nog duidelijk of je je vraag goed had gelezen.
En ik mocht met ja of nee antwoorden en heb dat gedaan.
Daarmee zeg ik niet dat Adam werd geschapen met een zondige natuur.
Zie je hoe snel je verkeerde conclusies trekt.
Dat wou ik alleen maar laten zien.

Als je mij beperkt in mijn antwoorden dan krijg je deze misverstanden.
Of Adam een zondige natuur heeft was niet de vraag.
En als je die stelt dan vallen we in de herhaling waar van jij zegt dat het niet in de Bijbel staat en waarvan ik geloof dat het wel in de Bijbel staat, maar niet expliciet.
Dus laat ik het hierbij.
Dat je het niet met me eens bent hoeft je niet te spijten dat is je goed recht.
Het ging om je vraagstelling.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2012 20:00

Ik zei nog duidelijk of je je vraag goed had gelezen.
En ik mocht met ja of nee antwoorden en heb dat gedaan.
Daarmee zeg ik niet dat Adam werd geschapen met een zondige natuur.

Wat is nou de bedoeling gaan we woordspelletjes doen, of gewoon kijken wat er in de Bijbel staat, God had Adam geschapen en het was goed, dus zonder een zondige natuur ...dus zonder zonden.

Zie je hoe snel je verkeerde conclusies trekt.
Dat wou ik alleen maar laten zien.
Als je mij beperkt in mijn antwoorden dan krijg je deze misverstanden.
Of Adam een zondige natuur heeft was niet de vraag.
En als je die stelt dan vallen we in de herhaling waar van jij zegt dat het niet in de Bijbel staat en waarvan ik geloof dat het wel in de Bijbel staat, maar niet expliciet.

En daar gaat het dus om,... het staat niet in de Bijbel, en dan kan je beweren wat je wilt.....het staat er niet!

Dus laat ik het hierbij.
Dat je het niet met me eens bent hoeft je niet te spijten dat is je goed recht.

Nou dat is ook maar een uitdrukking, eigenlijk spijt het me helemaal niet en ben ik blij dat ik me niet in allerlei bochten hoef te wringen om iets te ontdekken.........wat er niet staat!

Het ging om je vraagstelling.

Die vraagstelling was goed, maar jij maakt hem verdacht door je restitutie-leer.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 20:13

Het heeft niets met die leer te maken, en het is geen woordspelletje.

De Bijbel maakt onderscheid tussen zonde en zonden.
Dat is belangrijk voor de discussie anders brengt het verwarring.

Zo ook wat ik eerder uitlegde dat de mens een ziel is en geen ziel heeft.
Dat zijn geen woordspelletjes maar heel essentiële dingen.

Terug naar “Archief”