Adam werd niet als zondaar geschapen!
Was dat wel zo geweest, dan had Adam van het begin af aan enkel en alleen gezondigd. Dan was er in Adam niets levends geweest. Dit is strijdig met het in Adams neusgaten blazen van de adem des levens......."Zo werd Adam een levende ziel"...... Dit had er niet kunnen staan als Adam als zondaar was geschapen. Dan was hij vanaf zijn begin al dood in zonden en misdaden geweest. Dan had de levende God dus een dode geschapen. Hij had echter geen dode ziel, maar een levende ziel. Zie Gen.2:7
Ik begrijp niet dat in een zondaar niets "levens" is.
Kun je uitleggen wat je bedoelt. Een babietje is een zondaar maar heeft nog niet gezondigd niettemin is het zeer levendig en levend.
Adam werd een levende nefesh. Door de ingeblazen neshamah. Maar wat heeft dat met zijn zonde te maken kun je dat uitleggen.
Is een pasgeboren baby in zonden en misdaden ja of nee?
Is een babietje die als zondaar ter wereld komt dood?
Hij heeft geen ziel, dat is een groot misverstand., hij IS een ziel.
Je verwart het begrip ziel met adem en geest, wat ingeblazen werd is geen ziel, maar geest.
Adam stond in een rechte verhouding tot de Heere. Er was een directe omgang tussen Adam en de Heere. Was Adam bij schepping reeds zondaar geweest, dan had de Heilige God geen directe omgang met de onheilige(=dode) Adam kunnen hebben.
Dat is juist Adam werd pas een zondaar toen hij zondigde dat ben ik met je eens.
God heeft geen gemeenschap met de zondaar en de zonden die in de dood zijn gebracht door het werk van Jezus Christus.
Uit Gen.2:17 leren we dat die rechte verhouding tot God zou blijven bestaan, tot de dag, dat Adam zou eten van de boom van kennis van goed en kwaad......."want ten dage als gij daarvan eet zult(!) gij de dood sterven"......Gehoorzaamheid is het scharnierpunt van niet-zondaar naar zondaar
Dan moeten we eerst vaststellen wat deze boom van kennis en kwaad inhoudt.
Het is een beeld van de wet en die wet is een bediening des doods,
Het is opmerkelijk dat er staat "de dood sterven" want dat is dubbelop.
Gehoorzaamheid is synoniem aan geloof en als ik geloof als zondaar dan was ik dat en dan blijf ik dat. Nu zeg je dat Adam dus van een niet zondaar zijn een zondaar werd door ongehoorzaamheid.
Dan blijft de vraag hoe Adam tot ongehoorzaamheid kwam , en nu niet zeggen dat kwam door de slang want dan kom ik toch weer met de vraag waarom Adam als zondeloos mens wel bezweek en Jezus als zondeloos mens wel bezweek voor de verleiding.
Na het eten van de boom van kennis van goed en kwaad verwordt Adam tot zondaar en wordt daarom uit de tuin verdreven. En zijn alle mensen die buiten de tuin geboren worden vanaf het begin zondaars. Dat is dus het grote verschil tussen Adams start en onze start.
Je zegt dus hiermee dat binnen de tuin alles zondeloos was en buiten de tuin niet?
Adam werd buiten de hof geplaatst om de aardbodem te bouwen waaruit hij genomen was, maar die aardbodem was buiten de hof en niet binnen de hof.
Uit welke aarde was hij dan genomen?
Vers 23 "Zo verzond hem de Heere God uit de hof van Eden om de aardbodem te bouwen waaruit hij genomen was." Hij was dus net als wij buiten de tuin geschapen.
Dan is er geen verschil in start.
Dan stelde God cherubim tegen het oosten van de hof met vlammend zwaard om te bewaren de weg van de boom des levens;.
En dat is nu mijn item. Hij zou dan niet meer kunnen eten van die boom des levens en is hij verloren. En dat geloof ik niet. Want voor elke zondaar is er een weg tot geloof en terug tot God ook voor Adam.
Waarom kon hij niet eten van de boom des levens?
Omdat hij dan eeuwig in die tuin moest blijven met alle ellende van dien dus zijn dood is zijn redding.
Snap jullie dit?
En ik herhaal mijn vraag nog maar eens. Riep God Adam ter verantwoording.
Nee, hij riep hem zoals God elk kind of elke zondaar roept.
En gehoor geven ligt aan de kant van de toehoorder.
Toen gaf Adam God de schuld vanwege zijn vrouw en toen kreeg de slang de schuld.
Dat is de volgorde.
En of de satan Adam nu verleid of niet, door eigen(!) ongehoorzaamheid aan God, haalt Adam de dood over zichzelf en zijn nageslacht. Adam zondigde.....
Dat is juist.
Verder is de tekst die "marin" aanhaalde (Rom.8:3) het bewijs, dat Jezus deel had aan onze zondige natuur(ontstaan door Adams val!).
De Here Jezus had geen deel aan onze zondige natuur, door Adams val, dat staat er zo niet en dat kun je zo niet zeggen.
De tekst wordt door zijn hoofd en bijzinnen vaak verkeerd gelezen. De parallel teksten verklaren de tekst en het gaat over de wet die krachteloos werd door het vlees en daarom neem ik een verklarende tekst ..2 Korinthe 5 vers 21 "Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem
De Here Jezus had een andere oorsprong en had geen deel aan de zondige natuur van Adam.
HIj was wel de Zoon van Adam maar in relatie tot erfrecht en dan noemt Hij Zichzelf : "Zoon des mensen".