Uiteraard was het vroeger niet alleen maar doffe ellende, maar net zomin was vroeger alles beter.
Het is jammer dat het vroeger inderdaad een enorm taboe was, dat maakt bronnenonderzoek erg lastig. Ik heb tijdens mijn studie een keer een verkrachtingsscène gemist in een van de boeken van Charlotte Bronte (geloof ik). Toen ik daarop werd gewezen was het verhaal wel weer logischer, maar goed.
Ik vermoed dat onze huidige houding t.o.v. seks, en zeker het feit dat ook de vrouw daarvan mag genieten, in essentie behoorlijk modern is, en dan ook nog eens Westers. Ik heb niet het idee dat als je in een gemiddeld Afrikaans dorp gaat vragen hoe dat daar gaat, dat je een soortgelijk beeld krijgt, maar dat is puur mijn gevoel.
Laten we niet vergeten dat er vroeger nogal wat vrouwen stierven in het kraambed. Het is wat lastig ergens ongeremd van te genieten als de kans vrij groot is dat je je doodsvonnis aan het tekenen bent, zij het dan met 9 maanden uitstel van executie.
maar goed, zondig? dat lijkt me niet, hooguit de manier waarop we er soms mee omgaan.