Het geweten en de kennis van goed en kwaad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Het geweten en de kennis van goed en kwaad

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2012 12:42

quote="Ewan"
''Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren''.
Zo was het.

Dat staat er inderdaad maar dat wordt gezegd ...na de daad van ongehoorzaamheid!
En werd niet gezegd in de hof van Eden, toen ze net geschapen waren!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 01 mar 2012 13:01

1a2b3c: Aarde en stof betekent niet zondig! En waar in de Bijbel staat dat zijn geest niet sterk genoeg was om weerstand te bieden aan aardse verleidingen?
Ewan schreef:Dat bleek wel toen hij gehoor gaf aan Eva.Hij had haar niet hoeven te gehoorzamen.
maar zij was (uit) zijn eigen vlees.
''Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren''.
Zo was het.

Naar mijn mening blijkt hieruit dat hij een vrije wil had en het verkeerde koos.

Ik kan me volledig vinden in de reacties van Schaapje!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 mar 2012 13:53

Wilsophie schreef:Ik zag een prachtig filmpje van jou op You tube en daaronder zeg je zelf "Uitstekende organist"

Jij bent aantoonbaar aan het liegen. Nergens zeg ik "Uitstekende organist" en nergens zeg ik dat ik de "allerbeste organist" ben. Jij beweert echter dat dit wel zo is, dus je bent keihard aan het liegen. Tamelijk triest.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2012 14:34

Trek het je niet aan Optimatus.
Sommige mensen hebben een heel breed geweten :-&

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 01 mar 2012 14:56

Adam werd niet als zondaar geschapen!
Was dat wel zo geweest, dan had Adam van het begin af aan enkel en alleen gezondigd. Dan was er in Adam niets levends geweest. Dit is strijdig met het in Adams neusgaten blazen van de adem des levens......."Zo werd Adam een levende ziel"...... Dit had er niet kunnen staan als Adam als zondaar was geschapen. Dan was hij vanaf zijn begin al dood in zonden en misdaden geweest. Dan had de levende God dus een dode geschapen. Hij had echter geen dode ziel, maar een levende ziel. Zie Gen.2:7

Adam stond in een rechte verhouding tot de Heere. Er was een directe omgang tussen Adam en de Heere. Was Adam bij schepping reeds zondaar geweest, dan had de Heilige God geen directe omgang met de onheilige(=dode) Adam kunnen hebben.

Uit Gen.2:17 leren we dat die rechte verhouding tot God zou blijven bestaan, tot de dag, dat Adam zou eten van de boom van kennis van goed en kwaad......."want ten dage als gij daarvan eet zult(!) gij de dood sterven"......Gehoorzaamheid is het scharnierpunt van niet-zondaar naar zondaar

Na het eten van de boom van kennis van goed en kwaad verwordt Adam tot zondaar en wordt daarom uit de tuin verdreven. En zijn alle mensen die buiten de tuin geboren worden vanaf het begin zondaars. Dat is dus het grote verschil tussen Adams start en onze start.

En of de satan Adam nu verleid of niet, door eigen(!) ongehoorzaamheid aan God, haalt Adam de dood over zichzelf en zijn nageslacht. Adam zondigde.....

Conclusie:
Adam werd niet als zondaar geschapen.
Adam werd zondaar op/vanaf het moment dat hij God niet ongehoorzaamde!

Voor een goed begrip van de materie is een goed begrip van het Hebr. woordje "tov"(vertaald met "goed") nodig.
In het Hebr. heeft het de volgende betekenis:......voldoen aan de eis, waartoe(met een bepaalde bedoeling!) het(hier m.b.t. de schepping) gemaakt is.....
In het woordje "tov" zien we reeds iets van Gods bedoeling. Het was goed m.b.t. de bedoeling die de Heere er mee had. Die voor ons mensen na de zondeval niet een twee drie te pakken valt! (ja zelfs vreemd/onbegrijpelijk over kan komen)
De mens(Adam) werd dus op een bepaalde wijze geschapen, en wel met een bepaalde doeling. Dit houdt in dat hij zondeloos was vanaf zijn "geboorte", echter de mogelijkheid tot zondigen in zich droeg.

Verder is de tekst die "marin" aanhaalde (Rom.8:3) het bewijs, dat Jezus deel had aan onze zondige natuur(ontstaan door Adams val!).

h.g. Learsi
Laatst gewijzigd door learsi op 01 mar 2012 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 14:58

Het werk van de Here Jezus is er de oorzaak van dat satan uit de hemel gegooid is en hij sleepte éénderde van de sterren mee, dat kan je vinden in Openbaring.
En de Here Jezus zei dat Hij de satan als een bliksem zag vallen.

Dat klopt maar je past een tekst uit Openbaring toe op toekomstige zaken anders begrijp ik je niet. O wacht even, je gelooft dat in Genesis 1 helemaal geen val van satan was?
Klopt dat?
Denk je dat ik beweer dat satan uit de hemel is gegooid in Genesis en dat dat niet in de Bijbel staat?

In Ez.28 vers 13 staat; In Eden waart gij, Gods hof
in vers 14 staat Ik had u een plaats gegeven: gij waart op de heilige berg der goden.
vers 16 ... Van de berg der goden verbande Ik u en deed u weg....
In het boek Job 1:6 zien wij dat satan tot God kwam om zich voor de Here te stellen, hier kunnen wij de konklusie trekken dat satan nog in de hemel was en kon komen om de mens aan teklagen voor God.

Dat klopt dat ontken ik ook niet.
Maar als ik je goed begrijp is satan in Genesis niet uit de aarde gegooid vanwege een rebellie.

Zijn definitieve val UIT de hemel kwam pas door de overwinning van de Here Jezus.
Zoals in de profetie van Jesaja 14: 12-15

Hier wordt gesproken over de bevrijding van Israël is dat al gebeurd ?
Zo ja, over welke tijd spreekt vers 12-15 dan?
Zo nee over welke tijd spreken deze versen dan?

De Here Jezus heeft de kop van de slang vermorzeld is deze satan daarmee monddood gemaakt.
Kan hij nu niets meer doen?
Is hij niet actief?

Dan nog een vraag in Openbaring 12 spreekt ook over een grote draak die de hele wereld verleidt en geworpen is op de aarde, wanneer vond dat plaats dan?
Wie is die mannelijke zoon dan?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2012 15:02

Helemaal mee eens learsi, dat is wat ik steeds probeer te zeggen, alleen kan ik het niet zo goed verwoorden als jij doet d:)b

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 15:07

Adam werd niet als zondaar geschapen!

Dat heb ik ook nooit gezegd, dat heeft men ervan gemaakt en haalde de Here Jezus erbij die ook zou kunnen zondigen en toen was de chaos compleet, ook bij mij want ik werd steeds op een ander been gezet in deze discussie.

Ik heb uitgelegd dat Adam bezweek voor de verleiding van de slang die de oorzaak was van de vloek op de aarde en niet Adam was de oorzaak.
Ik heb uitgelegd dat er een verschil is tussen de natuur van Adam uit de aarde aards en ook zijn bestemming is de aarde omdat hij daaruit genomen is.

Ik heb uitgelegd dat de Here Jezus uit God geboren is en wel de mensen gelijk is geworden, Goddank wel anders kon Hij niet sterven, en dat er een uitzondering was op zijn menszijn en dat was dat Hij zonder zonde was.
Adam was een gelovige die met God wandelden en ook na zijn ongehoorzaamheid was er een Barmhartig God die net als vandaag roept: 'Mens waar ben je?"
En die niet roept : "Mens wat heb je gedaan".

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2012 15:07

quote="schelpje3"
Sommige mensen hebben een heel breed geweten :-&

Misschien heeft dat wat te maken met de kennis van goed en kwaad.

Tis toch wel heel triest als je internet gaat af struinen op face-book en hyves om iets te vinden over de forummers, en dan moet het vooral iets negetiefs zijn, om dat dan tegen ze te gebruiken op dit forum.
Ik heb hier echt geen woorden voor hoor. =;
Hoe kom je er op :-&

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 15:09

schaapje schreef:Helemaal mee eens learsi, dat is wat ik steeds probeer te zeggen, alleen kan ik het niet zo goed verwoorden als jij doet d:)b

Ja dat was het probleem, want ik heb nooit gezegd dat Adam zondeloos geschapen is.
En de Here Jezus wel kon zondigen, dat zijn jouw woorden en dat klopt niet.
Het spijt me dat maakte de discussie heel moeizaam. En de aanval van Schelpje maakte het niet makkelijker.
Allemaal persoonlijke aanvallen, die geen enkele zin hebben.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 15:16

Ik heb je een pb gestuurd.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 01 mar 2012 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2012 15:16

Wilsophie schreef:
Ja dat was het probleem, want ik heb nooit gezegd dat Adam zondeloos geschapen is.
En de Here Jezus wel kon zondigen, dat zijn jouw woorden en dat klopt niet.
Het spijt me dat maakte de discussie heel moeizaam. En de aanval van Schelpje maakte het niet makkelijker.
Allemaal persoonlijke aanvallen, die geen enkele zin hebben.

Je citeert op deze manier prima Adam, het komt allemaal door de aanval van Schelpje.
Wat zeg ik? Persoonlijke aanvalLEN :roll:
Tjonge, ze durft een vraag te stellen, hoe durft ze :-({|=

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2012 15:26

Misschien heeft dat wat te maken met de kennis van goed en kwaad.

Tis toch wel heel triest als je internet gaat af struinen op face-book en hyves om iets te vinden over de forummers, en dan moet het vooral iets negetiefs zijn, om dat dan tegen ze te gebruiken op dit forum.
Ik heb hier echt geen woorden voor hoor. =;
Hoe kom je er op :-&

Wat misselijk toch weer., Bah! Ik gaf antwoord op een vraag Schaapje.
Ik wilde je attent maken op je kortzichtigheid vandaag aan de dag want alles ligt op straat.
Ik heb wel zoals ik al zei de berichten van veel gebruikers terug gelezen.
Weer pak je uit een volledige post een klein stukje om mij in een kwaad daglicht te zetten.
Waarom doe je dit niet per pb?
Is dit liefdevol?
Ik heb alle recht van de wereld om te lezen wat iedereen zoal post om een beeld voor mijzelf te hebben van de bezoekers van dit forum.
En nu pak je me hierop, en wat bedoel je met iets negatiefs?
Waar heb ik eigen informatie gebruikt voor iets negatiefs.
Die organist die zichzelf de hemel inprijst is een lachertje. Niet negatief hoor.
Gewoon om te lachen.
Je zet natuurlijk steeds een val uit om mij te tekkelen of mij te laten bannen, nou je gaat je gang maar .
Als je zo je gelijk wilt halen mag je het hebben.

Nou ik ben er niet zo goed in een val uit te zetten voor anderen, ik heb alleen herhaald wat je schreef
en daar mijn mening over gegeven. Dus was niet nodig op dat per pb te doen want een ieder kon dat al lezen.

Ook ik lees wel de berichten van forummers, maar om nou face-book en hyves daarvoor te gebruiken was nooit in mij op gekomen.

Overigens bespaar je het zoeken over gegevens over mijn persoontje, ik sta niet in face-book en ook niet in hyves

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 15:28

Ik heb je een pb gestuurd en houd nu eens op. Ik heb niet op hyves gezocht of facebook, ik wijs je erop dat die mogelijkheid bestaat.
Ik heb op de berichten gekeken van de afgelopen jaren. En zo kom je veel te weten. Mag dat niet?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 01 mar 2012 15:29

Zullen we het gewoon bij argumenten houden?
Wilsophie schreef:Ja dat was het probleem, want ik heb nooit gezegd dat Adam zondeloos geschapen is.

Wat bedoel je nou precies, is Adam zondeloos geschapen of niet?

Terug naar “Archief”