Homo met relatie oprecht christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Wilsophie » 24 feb 2012 13:55

boer schreef:Zie je nu werkelijk niet het enorme verschil tussen het oude en het nieuwe testament?
Het oude was niet onberispelijk, en moest verdwijnen.
God zegt het zelf.
Lees ook 2 Cor 3:13 maar eens goed.

Het is juist als je dat zegt, maar het blijft overeind dat het oude verbond een afschaduwing is van het nieuwe verbond en zo is het belangrijk om kennis te nemen van de zaken onder dat oude verbond om het later te zien in het licht van het nieuwe, maar andersom is ook het geval.
De tekst die je aanhaalt spreekt over de bedekking en dat is de wet en deze wet spreekt van toekomende goederen en voornamelijk over Christus, maar dan moet je wel weten wat die wet inhoudt.
Anders gezegd als wij een spreekwoord hebben bijvoorbeeld : "De appel valt niet ver van de boom", dan weten we wat dat betekent, maar als je niet weet wat een appel is en een boom, begrijp je het spreekwoord ook niet.
Bovendien heeft het OT zoveel onvervulde profetiën, die in Openbaring o.a. worden aangehaald, je begint toch aan het begin van een boek om het verhaal te begrijpen en toch niet op de helft?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2012 14:09

Wilsophie schreef:Bovendien heeft het OT zoveel onvervulde profetiën, die in Openbaring o.a. worden aangehaald, je begint toch aan het begin van een boek om het verhaal te begrijpen en toch niet op de helft?

Mooi omschreven, Wilsophie.
Echter, er is nog een reden om het Oude Testament onverkort te handhaven en te bestuderen: van de geschiedenis kun je leren. Iemand die de geschiedenis niet kent, zal fouten maken, die hij of zij met de kennis van het verleden niet gemaakt zou hebben. Dat kan rampen tot gevolg hebben.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 24 feb 2012 14:39

Maar het OT en jet NT spreken elkaar toch niet tegen over homoseksualiteit?
Het Tweede Testament gaat door waar het Eerst Testament ophield.

En ik geloof dat er door de komst van Christus juist de ruimte is ontstaan om vrij te worden van de wet.
En in die zin geloof ik ook dat een homo met relatie, die relatie alleen kan hebben als hij die verbindt aan zijn/haar geloof in de Here Christus als reddende zaligmaker.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 24 feb 2012 14:42

JeeWee schreef:En ik geloof dat er door de komst van Christus juist de ruimte is ontstaan om vrij te worden van de wet.
En in die zin geloof ik ook dat een homo met relatie, die relatie alleen kan hebben als hij die verbindt aan zijn/haar geloof in de Here Christus als reddende zaligmaker.

Amen.
Laatst gewijzigd door Tante Pollewop op 24 feb 2012 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2012 14:43

@ Jeewee
Was die vraag aan mij gesteld?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 feb 2012 17:59

JeeWee schreef:Maar het OT en jet NT spreken elkaar toch niet tegen over homoseksualiteit?
Het Tweede Testament gaat door waar het Eerst Testament ophield.

En ik geloof dat er door de komst van Christus juist de ruimte is ontstaan om vrij te worden van de wet.

Het OT en het NT zijn unaniem over homoseksualiteit,
Maar het tweede Testament heet een nieuw verbond, en dat lijkt me geen door geborduurd item op het oude.
Als ik een nieuw jas koop trek die niet aan over mijn oude jas.
Er is geen ruimte ontstaan om vrij te worden van de wet, want wij heidenen hadden geen wet.
De Here Jezus kwam om de wet te voltooien dus die wet verloor Zijn functie.
Maar over mij had hij geen functie, ik was geen Jood, ik behoor tot dat andere volk wat God verkoos voor Zijn Naam en in dat volk is de wet niet van toepassing en in dat volk is noch Jood noch heiden.
En wat homo met of zonder relatie daarmee te maken heeft begrijp ik niet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 feb 2012 15:21

Maar het OT en jet NT spreken elkaar toch niet tegen over homoseksualiteit?

Wat zeggen ze dan?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 feb 2012 19:17

Wilsophie schreef:Wat zeggen ze dan?

De vraag zou beter zijn: "wat zeggen ze niet"?
Beide testamenten zeggen niets over een homoseksuele geaardheid, niets over de aangeboren aantrekkingskracht op hetzelfde geslacht.
Beide testamenten veroordelen wél ontspoorde lust en losbandigheid. En dat gebeurt op zeven plaatsen over mannen met mannen, nergens over vrouwen met vrouwen en op enorm veel meer plaatsen over mannen met vrouwen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 feb 2012 22:40

Oké dank je wel, ik heb geen enkele reden om me met dit onderwerp intens bezig te houden.
Misschien jij wel.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 06 mar 2012 15:52

JeeWee schreef:De vraag zou beter zijn: "wat zeggen ze niet"?
Beide testamenten zeggen niets over een homoseksuele geaardheid, niets over de aangeboren aantrekkingskracht op hetzelfde geslacht.
Beide testamenten veroordelen wél ontspoorde lust en losbandigheid. En dat gebeurt op zeven plaatsen over mannen met mannen, nergens over vrouwen met vrouwen en op enorm veel meer plaatsen over mannen met vrouwen...

Je hebt helemaal gelijk JeeWee. De Bijbel zegt inderdaad niets over homoseksualiteit. Het hele woord komt er zelfs niet in voor. Het is wel gek dat veel kerkmensen dat blijkbaar nog steeds niet weten. Er schort dus nog veel aan de predicatie in de kerk
Waarom een homo die in liefde en trouw met zijn partner verblijft geen oprecht christen zou kunnen zijn, is voor mij geen vraag. Ik ken er genoeg in mijn omgeving. Eén is zelf predikant. De vriendschap is gevierd in een kerkelijke dienst. Het kan dus wel. Hoe kun je nou - zeker als christen - van iemand met dergelijke gevoelens verlangen alleen te blijven. Je gunt iedereen toch een fijne 'tegenover'? Over naastenliefde gesproken!!!
Ik heb wel eens de indruk dat mensen die er zoveel problemen mee zeggen te hebben, zelf iets verbergen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mar 2012 16:25

hubert schreef:
Je hebt helemaal gelijk JeeWee. De Bijbel zegt inderdaad niets over homoseksualiteit. Het hele woord komt er zelfs niet in voor. Het is wel gek dat veel kerkmensen dat blijkbaar nog steeds niet weten. Er schort dus nog veel aan de predicatie in de kerk
Waarom een homo die in liefde en trouw met zijn partner verblijft geen oprecht christen zou kunnen zijn, is voor mij geen vraag. Ik ken er genoeg in mijn omgeving. Eén is zelf predikant. De vriendschap is gevierd in een kerkelijke dienst. Het kan dus wel. Hoe kun je nou - zeker als christen - van iemand met dergelijke gevoelens verlangen alleen te blijven. Je gunt iedereen toch een fijne 'tegenover'? Over naastenliefde gesproken!!!
Ik heb wel eens de indruk dat mensen die er zoveel problemen mee zeggen te hebben, zelf iets verbergen.

Als een bepaald woord niet in de Bijbel staat, betekent dat niet dat het geoorloofd is!
Drugs worden ook niet vermeld. Pedofilie en travestie ook niet!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mar 2012 19:30

Wilsophie schreef:Oké dank je wel, ik heb geen enkele reden om me met dit onderwerp intens bezig te houden.
Misschien jij wel.

Is dit een sneer, een steek onder water, of een zinloze opmerking?

De vragen die hier aan de orde komen hebben denk ik meer betekenis dan allerlei getallengoochelarij...

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 06 mar 2012 19:41

JeeWee schreef:De vraag zou beter zijn: "wat zeggen ze niet"?

Ik zie hier een tegenstelling die niet past binnen je laatst genoemde zin:

Romeinen 1:27a:
'En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende,..'

1 Timotheüs 1:9-10:
'En hij dit weet, dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet, maar den onrechtvaardigen en den halsstarrigen, den goddelozen en den zondaren, den onheiligen en den ongoddelijken, den vadermoorders en den moedermoorders, den doodslagers, Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is;'
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 06 mar 2012 20:17

@Kereltje, wat is je punt?

Je kunt hier wel met teksten gaan smijten die al 300 keer voorbij gekomen zijn, maar daar help je de discussie niet mee.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 mar 2012 20:23

De vragen die hier aan de orde komen hebben denk ik meer betekenis dan allerlei getallengoochelarij...

Is dit een sneer, een steek onder water of een zinloze opmerking?

Een gelovige weet heel goed dat de Bijbel in het Hebreeuws is geschreven en in het Grieks, en de taal in het Hebreeuws wordt verrijkt omdat elke letter een getalswaarde heeft.
Als je dat goochelarij vindt moet je bij Hem zijn die deze taal sprak en niet bij mij.
Ik ervaar het als een verrijking bij de uitleg van Gods Woord, waardoor alles tot stand is gekomen.

Terug naar “Archief”