David en Jonathan homo's?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: David en Jonathan homo's?

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 feb 2012 10:54

RogierV schreef:Ik heb een oprechte vraag?

Los van het feit wat de bijbel erover zegt.
Hoe verkoop je aan jezelf dat je mag beslissen over een ander wie hij trouwt of liefheeft?

Sommigen menen de wil van God in andermans leven beter te kennen dan degene waar het om gaat, helaas.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 feb 2012 10:56

RogierV schreef:Ik heb een oprechte vraag?

Los van het feit wat de bijbel erover zegt.
Hoe verkoop je aan jezelf dat je mag beslissen over een ander wie hij trouwt of liefheeft?

Oprecht antwoord: dat mag ook niet! Er staat niet voor niets in de bijbel dat je niet mag oordelen.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 27 feb 2012 11:07

Er staat niet voor niets in de bijbel dat je niet mag oordelen.

Ook al stond het er niet. Dan nog is het vreemd wat mij betreft.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 feb 2012 11:37

Maar uiteraard mag je ergens wel wat van vinden!

Natuurlijk mag je vinden dat homo's wel een homorelatie mogen hebben.
Natuurlijk mag je vinden dat een ceilbatair leven de juiste weg is voor homo's
Natuurlijk mag je vinden dat David en Jonathan wel of geen homo's waren.

En daar mag je vervolgens ook best over discussiëren.
En je mag het voor jezelf uiteraard ook als absolute waarheid aanvaarden.
Maar ik denk dat je nooit iets als absolute waarheid aan een ander op mag leggen
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 feb 2012 11:45

Mee eens JeeWee. Ik denk dat Rogier bedoelt dat je niets met andermans relaties te maken hebt. Dat dat tot het private domein behoort. M.a.w. Een kerk die bv homorelaties niet respecteert is niet goed bezig.
Oordelen gaat m.i. vaak over in veroordelen en dan liefst aan de hand van Bijbelteksten.
Dat moeten we niet willen en het past niet in de geest van het evangelie zoals dat mij is geworden.
Maar ik denk wel dat D & G homo's waren (om bij dit topic te blijven), al staat het er niet expliciet genoeg.

Ps: absolute waarheden bestaan niet! Dat is een contradictio in terminis. Mensen (meestal domme=(voor)oordeel)) met absolute waarheden kun je beter mijden. =D>
Laatst gewijzigd door hubert op 27 feb 2012 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 27 feb 2012 11:53

JeeWee schreef:Maar uiteraard mag je ergens wel wat van vinden!

Natuurlijk mag je vinden dat homo's wel een homorelatie mogen hebben.
Natuurlijk mag je vinden dat een ceilbatair leven de juiste weg is voor homo's
Natuurlijk mag je vinden dat David en Jonathan wel of geen homo's waren.

En daar mag je vervolgens ook best over discussiëren.
En je mag het voor jezelf uiteraard ook als absolute waarheid aanvaarden.
Maar ik denk dat je nooit iets als absolute waarheid aan een ander op mag leggen

Wat vind je dan van de leer omtrent de Drieenheid bij voorbeeld, welke te zwaard is verdedigd, mensen werd opgedrongen en brandstapels voor werden klaargemaakt als ze b.v. beweerden dat deze ''3 in 1'' beter gezien kon worden als 3 verschillende verschijningsvormen, zoals M.Servet beweerde dat de Heilige Geest een Kracht is ?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 feb 2012 11:59

Het voorbeeld is een beetje offtopic Boer, maar allez.
Drie eenheid is toch een mooie vinding in het christendom? Alleen moet je je kop er niet om verwedden. Dat zou pas dom zijn. En natuurlijk is de heilig Geest een kracht. God trouwens ook. Alleen Jezus was een mens van vlees en bloed en daardoor zo invoelbaar.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 feb 2012 12:06

boer schreef:Wat vind je dan van de leer omtrent de Drieenheid bij voorbeeld, welke te zwaard is verdedigd, mensen werd opgedrongen en brandstapels voor werden klaargemaakt als ze b.v. beweerden dat deze ''3 in 1'' beter gezien kon worden als 3 verschillende verschijningsvormen, zoals M.Servet beweerde dat de Heilige Geest een Kracht is ?

Je stelt twee verschillende vragen. Wat ik vind van 'de leer omtrent de Drieenheid' past niet in dit topic, dus daar ga ik dan hier niet op in.

Maar wat mensen er ook van vinden of vonden: dwang en brandstapels zijn natuurlijk nooit te rechtvaardigen. En dat is waar mensen -en dus ook christenen- aan mank gingen en gaan.
Je kunt voor jezelf dingen geloven en als waarheid aannemen en zeker als je voor jezelf weet dat dit door God in het hart is geplant.
Daar kun je van getuigen, hardop zeggen en zelfs verdedigen.
Maar nooit een ander door de strot duwen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 feb 2012 16:13

Je kunt voor jezelf dingen geloven en als waarheid aannemen en zeker als je voor jezelf weet dat dit door God in het hart is geplant.

Dat is inderdaad het mooiste: een persoonlijk (bevindelijk) geloof. Niet het slaafs beamen van wat dogma's uit het jaar nul!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 27 feb 2012 16:37

hubert schreef:
Oprecht antwoord: dat mag ook niet! Er staat niet voor niets in de bijbel dat je niet mag oordelen.

Er staat in de Bijbel dat we niet over het hart van een ander mogen oordelen, da's wel even iets anders!

Je mag best op grond van de Bijbel ergens over oordelen, dat is trouwens weer iets anders als iemand iets door de strot duwen.
En als iets niet zo duidelijk is vanuit de Bijbel dan pas zeg je 'ik vind'.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 feb 2012 16:46

1a2b3c schreef:Er staat in de Bijbel dat we niet over het hart van een ander mogen oordelen, da's wel even iets anders!

Je mag best op grond van de Bijbel ergens over oordelen, dat is trouwens weer iets anders als iemand iets door de strot duwen.
En als iets niet zo duidelijk is vanuit de Bijbel dan pas zeg je 'ik vind'.

Joh. 8:1-11 schreef:1 Jezus ging naar de Olijfberg, 2 en vroeg in de morgen was hij weer in de tempel. Het hele volk kwam naar hem toe, hij ging zitten en gaf hun onderricht. 3 Toen brachten de schriftgeleerden en de farizeeën een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en 4 zeiden tegen Jezus: ‘Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. 5 Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan?’ 6 Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. 7 Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’ 8 Hij bukte zich weer en schreef op de grond. 9 Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. 10 Jezus richtte zich op en vroeg haar: ‘Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?’ 11 ‘Niemand, heer,’ zei ze. ‘Ik veroordeel u ook niet,’ zei Jezus. ‘Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.’

Zelfs Jezus veroordeelde deze vrouw niet.
Wie ben jij dan dat je dat wel denkt te kunnen doen? ](*,)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 27 feb 2012 17:05

Tante Pollewop schreef:Zelfs Jezus veroordeelde deze vrouw niet.
Wie ben jij dan dat je dat wel denkt te kunnen doen?

Goed lezen, ik zei dat je op grond van de Bijbel best ergens over mag oordelen dat is iets anders dan mensen veroordelen. ](*,) ](*,) ](*,)
Joh.7:24 Oordeel niet naar wat voor ogen is, maar vel een rechtvaardig oordeel.
Het staat op meerdere plaatsen maar dat kun je zelf ook opzoeken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 feb 2012 17:07

T.P.: Jezus was zonder zonden, al die mensen niet!

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 feb 2012 17:34

En waarom zegt Jezus tegen deze vrouw dan niet: "Ik veroordeel wat je gedaan hebt, maar jou veroordeel ik niet."
Dat zie ik niet staan.
Er staat wel: "Zondig niet meer." Maar daarmee heeft Jezus nog steeds niet over haar zonden in het verleden geoordeeld.

Er komt ons geen enkel oordeel toe.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 27 feb 2012 17:38

Tante Pollewop schreef:En waarom zegt Jezus tegen deze vrouw dan niet: "Ik veroordeel wat je gedaan hebt, maar jou veroordeel ik niet."
Dat zie ik niet staan.
Er staat wel: "Zondig niet meer." Maar daarmee heeft Jezus nog steeds niet over haar zonden in het verleden geoordeeld.

Er komt ons geen enkel oordeel toe.

Ah, maar het feit dat Hij zegt 'zondig niet meer' geeft aan dat Hij haar daad als een zonde beoordeeld!

Ik zal maar even aan de veilige kant blijven: als iemand een kind verkracht en vermoord heeft, dan durf ik rustig te oordelen dat hij een grote zonde gedaan heeft.

Terug naar “[Religie] - Open forum”