quote="haagwinde"Ik houd niet van lange postings, maar toch wil ik jullie de rest van het citaat niet onthouden. Even doorbijten qua taal...
'De mens, nu schuldig aan de bondsbreuk, en niet hebbende het beeld Gods naar de ziel, en het lichaam, hetwelk kracht heeft op de ziel te werken en verenigd is met dezelve, in een kwade gemoedstoestand door de generatie zijnde, is in een afgescheiden staat van God, is ledig, en zichzelven niet genoegzaam zijnde, is in een gestalte van onvergenoegdheid, is hol, huilende, gapende, onrustig, onordelijk in beweging, begerende, niet God, want daar is hij van afgescheiden, maar onbepaald, wat het ook is.
Zulk een gestalte kan niet anders dan allerlei begeerten opgeven, als de mens opgroeit (opwast); en die begeerten verwekken eigenliefde, verdrietigheid, toorn, haat, nijd en dringen door tot allerlei verkeerde voorwerpen, en dat op allerlei ongeregelde wijzen.'
Ik zie deze omschrijving als een spiegel waarin de oude mens (ook met zijn boezemzonde) helder wordt weergegeven.
Helemaal waar Haagwinde, daarom staat er ook in Ef.4: 22-24
Dat, gij wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, en dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken, en de nieuwe mens aandoet, die naar de WIL van God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.