Is religie vrijwel uitsluitend sociaal-cultureel bepaald?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Is religie vrijwel uitsluitend sociaal-cultureel bepaald

Berichtdoor hubert » 27 feb 2012 11:28

Religie zit zo in het collectief bewustzijn verankerd, dat is maar zo niet verdwenen. Bovendien blijven er altijd mensen met individuele religieuze ervaringen.

Helemaal mee eens. Maar ik vraag mij wel af als je nou zelf helemaal geen religieuze ervaring hebt, hoe kun je dan zoiets als 'geloven'?

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 27 feb 2012 11:32

Geloven gaat bij mij op basis van vertrouwen. Ik geloof jouw bijvoorbeeld als uit het verlden is gebleken dat je dat vertrouwen waard bent.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 feb 2012 16:24

Ik weet niet of we op dezelfde golflengte zitten. Vertrouwen hebben (in God en mensen) is voor mij synoniem met geloven in. Geloven gaat inderdaad meestal via mensen (ouders etc). Het is zelden dat het zomaar vanuit de hemel neerdaalt. Ik heb diverse mensen om mee heen (gehad) die dat vertrouwen gewekt hebben. Maar ik geloof niet letterlijk wat er in de Bijbel staat (wel van kaft tot kaft, maar dan anders). Veel is niet verklaarbaar vanuit wetenschappelijk inzicht. Dat laat ik dan maar! Daar wordt ik niet ongeloviger van. Wel van gelovigen die de waarheid in pacht denken te hebben. Daar ben ik inmiddels wel op uitgekeken (zelfs in mijn eigen familie).
Als je zelf religieuze ervaringen hebt, maakt dat het wel eenvoudiger om te geloven. Dan 'weet' je het namelijk 'zeker'. Het is echter moeilijk aan derden uit te leggen en men vindt het ook wel gek. Ik kan het ook niet helpen dat er meer is tussen hemel en aarde.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 27 feb 2012 21:05

hubert schreef:Helemaal mee eens. Maar ik vraag mij wel af als je nou zelf helemaal geen religieuze ervaring hebt, hoe kun je dan zoiets als 'geloven'?

Als ik naar mezelf kijk speelde een sociale band heel erg mee indertijd. en opvoeding. en dus angst om daarbuiten te vallen en om naar de hel te gaan. Het geloof van een individu wordt, denk ik, bepaald door veel factoren.

zoals ik nu denk, zou ik niet eens geloven in mijn eigen religieuze ervaring. Want toen ik nog geloofde had ik echt 'het gevoel' dat ik in een waarheid geloofde, terwijl ik nu weet dat dit gevoel door van alles en nog wat opgewekt kan worden. Van zuurstoftekort, drugs, sociale elementen, epileptische aanvallen etc etc. En met name dus cultuur.

Maar. Ik sluit niet uit dat er een God is. Alleen bepaal ik niet wie dat dan is. Want dat wordt teveel bepaald door mijn omgeving en hersenfuncties.

Hé bah. wat klinkt dat klinisch... Maar ja. wat doe je eraan.. :oops:
Ook gif is geschapen.

MasterJapie

Berichtdoor MasterJapie » 28 feb 2012 03:10

--
Laatst gewijzigd door MasterJapie op 23 aug 2013 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 feb 2012 12:23

Maar. Ik sluit niet uit dat er een God is. Alleen bepaal ik niet wie dat dan is. Want dat wordt teveel bepaald door mijn omgeving en hersenfuncties.

Dat is het eeuwige dilemma Hettys. Maar begrijp ik dat je het zoeken opgegeven hebt? Dan zul je het zeker niet vinden. Het geloof komt niet uit de lucht vallen. Waarom laat je die ballast van het verleden niet voor wat het is en zoek je het eens in andere kringen?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 28 feb 2012 17:12

hubert schreef:
Dat is het eeuwige dilemma Hettys. Maar begrijp ik dat je het zoeken opgegeven hebt? Dan zul je het zeker niet vinden. Het geloof komt niet uit de lucht vallen. Waarom laat je die ballast van het verleden niet voor wat het is en zoek je het eens in andere kringen?

Ik denk dat het zoeken inherent is aan het leven zelf. Dat hoeft niet in bepaalde kringen te zijn.
Ook gif is geschapen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 01 mar 2012 16:31

Zie je het hele leven als een zoekconcept? En zo ja, wat zoek je dan?

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 03 feb 2013 16:01

Waar staat je wieg------ maar op zich maakt dat nu niet meer uit daar het Christendom een universele Godsdienst en Religie is wordt het overgrote deel van de mensheid in een Christelijk wieg geboren en dat kan zijn in allerlei culturen.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Terug naar “[Religie] - Open forum”