Het geweten en de kennis van goed en kwaad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Het geweten en de kennis van goed en kwaad

Berichtdoor Optimatus » 26 feb 2012 18:58

Wie zouden wij nou zijn? Wij, christenen natuurlijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 26 feb 2012 19:16

Is het niet zo, dat Rome het sabbatsgebod het 4e gebod uit de Tien geboden heeft gebeiteld? En de zondag er voor in de plaats heeft gesteld?

@optimatus zegt: nee, dat is niet zo. De catholica en de lutherana hebben een iets andere indeling, dat is alles. Voor hen is het sabbatsgebod het derde gebod: Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.

Maar dan wordt de zondag bedoeld toch?

Heel kort.
Je weet er zijn vier rijken geweest, het laatste rijk was het Romeinse rijk waaruit geestelijke Rome is voortgekomen.
Daniel beschrijft heel nauwkeurig wat er in die profetische tijden zou doen ontstaan en wat uiteindelijk de plaats vervanger van Christus zichzelf zou uitroepen, wat hij ook zegt, dat de kerk de macht heeft dingen te doen veranderen.

Dat is nu waar het omgaat @optimatus, Dan.7:25 Die macht heeft de wet van God denken te kunnen veranderen, en zal woorden spreken tegen de Allerhoogste, en het zal de heiligen der hoge plaatsen verstoren, en zullen tijdelijk in zijn macht worden gegeven.

Eigenlijk zeg je het zelf, ze hebben een andere indeling ingesteld, dat is alles.
Och ze hebben maar een andere indeling gemaakt het 4egebod veranderd in het 3egebod, och wat maakt dat uit, ja de kerk van Rome heeft toch die macht om dat te doen.
En de hele wereld loopt hem achterna.
Tot dat het duidelijk wordt wie zij achterna hebben gelopen
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 20:13

Optimatus schreef:Wie zouden wij nou zijn? Wij, christenen natuurlijk.

Dat is dus niet zo. Veel gelovigen weten heel goed dat de zondag in de Bijbel niet "de dag des Heere is" aangezien de meesten doodsbang zijn voor de jongste dag, vermijdt men deze benaming van de zondag.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 20:22

Dan.7:25 Die macht heeft de wet van God denken te kunnen veranderen, en zal woorden spreken tegen de Allerhoogste, en het zal de heiligen der hoge plaatsen verstoren, en zullen tijdelijk in zijn macht worden gegeven.

Die tekst is nog toekomst want er wordt gesproken over 3 en een half jaar de helft van de 7 jaar Grote Verdrukking en dus gaat het om de 10 statenbond van de Arabische staten rondom Israël.
en "het" heeft alles van doen met de antichrist of zijn handlangers want het betreft de hoge plaatsen, en dat is Israël.... en wet is altijd "thora" of onderwijs en onderwijs is het woord van God.
Ik krijg toch geen antwoord wat je met wetten bedoelt.
Als je dat beperkt tot de 10 geboden en als daar dan de Here Jezus voor gekomen is, zou ik zeggen, dat is de moeite niet.
Maar gelukkig leert de Bijbel dat niet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 20:32

Je weet er zijn vier rijken geweest, het laatste rijk was het Romeinse rijk waaruit geestelijke Rome is voortgekomen.
Daniel beschrijft heel nauwkeurig wat er in die profetische tijden zou doen ontstaan en wat uiteindelijk de plaats vervanger van Christus zichzelf zou uitroepen, wat hij ook zegt, dat de kerk de macht heeft dingen te doen veranderen

De opvatting dat de Roomse kerk een dergelijke hoofdrol speelt is uit de Middeleeuwen en dat Babel de roomse kerk is, is ook achterhaald.
Het anti-christelijke wereldrijk waar het in Daniël 7 omgaat heeft niets uit te staan met de Roomse kerk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 feb 2012 20:33

Er zijn na Rome nog wel meer rijken geweest: Byzantium, het Kalifaat, het Osmaanse Rijk, het Britse Rijk, de Sowjetunie, het Franse Keizerrijk (1 en 2), het Duitse Rijk (drie in totaal) etc. Dan vergeet ik nog de diverse Chinese rijken, het rijk van de Mongolen, de Groot-Mogol, de Sassiniden en de Inca's. Dat Romeverhaal geloof ik niet.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 26 feb 2012 20:34

schaapje schreef:Hoe zie je dat als Kaïn door God vervloekt werd en verbannen als zwerver en vluchteling?
Hoe zie je de vloed die God deed komen: Gen6:7 Ik zal de mensen die Ik geschapen heb, van de aardbodem uitroeien?
Zonden zijn m.i een constatering waar je je doel voorbij schiet en waar de macht van de duisternis achter schuilt. Vandaar dat de duivel ook aanklaagt en bezit neemt van zondige gebieden in iemands leven, of zelfs door demonie bezet. In mijn beleving zie ik de wet dan ook als oplossing van God om de duivel en zijn praktijken in een hoek te krijgen zodat verdeeldheid in zijn schepping juist door zonden zichtbaar wordt. Het brengt aan het licht waarom er iets niet functioneert en Hij geeft door de wet een perfecte oplossing hierop. God is 3 maal heilig en Paulus bevestigd dit, dat de wet heilig is, het gebod heilig is en rechtvaardig en goed!

We weten wat de duivel eva heeft verleidt Met een streep onder verleidt en waardoor ze zelf zaken begon te verzinnen die God nooit had verteld; Gij zult daarvan niet eten noch die aanraken; anders zult gij sterven. (zo trapte in de valkuil van de duivel want God had nooit gezegd dat je de boom niet mocht aanraken)

Bij Kain is de valkuil van de duivel van een ander kaliber:

3 Na verloop van tijd nu bracht Kaïn van de vruchten der aarde aan de HERE een offer; (een gebaar vanuit zichzelf aan God, maar niets speciaals of bijzonders)
4 ook Abel bracht er een van de eerstelingen zijner schapen, van hun vet; (een gebaar vanuit zichzelf om het eerste en het beste (het vet) aan God te geven)

en de HERE sloeg acht op Abel en zijn offer, 5 maar op Kaïn en zijn offer sloeg Hij geen acht...(waarom dit is heeft te maken dat God naar iemand hartgesteldheid kijkt. Die van kain was niet goed... maar abel gaf zijn eerste bezit en het beste (het vet)) De Hebr. brief legt uit Door het geloof heeft Abel Gode een beter offer gebracht dan Kaïn; hierdoor werd van hem getuigd, dat hij rechtvaardig was, daar God getuigenis gaf aan zijn gaven, en hierdoor spreekt hij nog, nadat hij gestorven is.

De conclusie die er dan onstaat is een actie vanuit Kain zelf en de Heere wijst hem er juist op
Toen werd Kaïn zeer toornig en zijn gelaat betrok. 6 En de HERE zeide tot Kaïn: Waarom zijt gij toornig en waarom is uw gelaat betrokken? (mooie reactie nietwaar) =>SV 7 Is er niet, indien gij weldoet, verhoging? (dus hij heeft het niet vanuit een goed hart gedaan) en zo gij niet weldoet, => nbg niet goed handelt, ligt de zonde als een belager aan de deur, wiens begeerte naar u uitgaat, doch over wie gij moet heersen.

God legt aan Kain uit wat er dus gebeurt en hoe het zit met het toelaten van de zonden. en wat doet Kain?
Luistert Hij naar God?
8 Maar Kaïn zeide tot zijn broeder Abel (hij slaat het advies van God in de wind): Laten wij het veld ingaan. Toen zij nu in het veld waren, stond Kaïn tegen zijn broeder Abel op en doodde hem.
Het gevolg van niet naar God luisteren en je hart open voor de duisternis kan dus leiden tot moord! eigenzinnigheid, ongehoorzaamheid, leugen (ik weet het niet God waar mijn broer is) etc.

Maar het allerergste is dat de ziel van de mens (het bloed van abel) op de aarde komt en schreeuwt! Dit heeft een effect waar volgens mij het dodenrijk door begint, de duisternis gestalte aanneemt en waarom God Kain ook vervloekt De duivel heeft van God geen macht gekregen maar op een slinkse manier heeft Hij bezit genomen van Kain waardoor een geestelijk bolwerk is ontstaan.
1 joh3:12 niet gelijk Kaïn: hij was uit de boze en vermoordde zijn broeder. En waarom vermoordde hij hem? Omdat zijn werken boos waren en die van zijn broeder rechtvaardig.

Gelukkig komt het tussen hem en God persoonlijk goed en ook komt later het Goddelijke bloed wat op de aarde valt en dat krachtiger spreekt dan dat van abel hebr.12

Conclusie, de duivel probeert te verleiden om bezit in te nemen en zonden vertroebelen daardoor je geest. Maar God zegt: Heers over jezelf!

Ik heb grote vraagtekens, bij wat je hier schrijft...(over het verbond) het verbond met God houdt in je houden aan de Wet en regels die door Hem zijn gegeven
Lees gen 17 het verbond tussen abraham en God. (ik heb hier in mijn antwoord naar @Wilsophie meer over geschreven, misschien kun je het lezen)

"Al wat de Here gesproken heeft zullen wij doen"
staat gewoon geschreven als antwoord van het volk aan mozes op de boodschap:
5 Nu dan, indien gij aandachtig naar Mij luistert en mijn verbond bewaart, dan zult gij uit alle volken Mij ten eigendom zijn, want de ganse aarde behoort Mij. 6 En gij zult Mij een koninkrijk van priesters zijn en een heilig volk.
Dit staat m.i. niet in relatie met de wet, dat gaat over de wet, maar je mag er over verschillen dat de israelieten de wet wel nodig hadden... Ik denk dat God mans genoeg is om een andere oplossing te verzinnen om de duisternis en zonde op een creatieve manier op te lossen.

Ik denk dat God juist de Wet heeft gegeven omdat het paste in Zijn plan om de mens te verlossen,
omdat Hij wist dat geen mens die wet kon houden dan enkel Zijn Zoon Jezus.
En die eigenzinnigheid begon al in het paradijs, dus logisch dat het volk dat ook was.
God wilde niet graag de Wet introduceren zeg je? Hoe weet je dat Hij dat niet graag wilde?
Ik weet alleen wat Gods plan was, en dat is verlossing juist door die Wet.
Sorry @schaapje maar we worden niet gered door dat die wet niet nagekomen kan worden (ondanks dat dit waarheid is en neimand het KON nakomen) Maar toch is het wettisch denken en dat is verleden tijd. Denken dat we terug moeten kijken op de wet zodat we begrijpen waarom we Christus dan nodig hebben omdat we niet aan de wet kunnen voldoen. Het koste mij even tijd om dit te begrijpen maar het is een dwaling van vanjewelste om te denken dat het evangelie een verlengstuk is van het wettisch falen

Het evangelie is echter een blijde boodschap en de wet is gewoon de wet. Paulus schrijft daarom:
Rom 3:21 Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 22 en wel gerechtigheid Gods door het geloof in [Jezus] Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid. 23 Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, 24 en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.

Je wordt dus verlost uit genade door geloof in Jezus Christus (hallelujah)
Gal. 3:5 Hebt gij de Geest ontvangen ten gevolge van: A) werken der wet, of B) van de prediking van het geloof?

Gal. 3:14 Zo is de zegen van Abraham tot de heidenen gekomen in Jezus Christus, opdat wij de belofte des Geestes ontvangen zouden door het geloof.

Joh 1:17 want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen.

kortom Door zijn genade bent u nu immers gered,(dus niet door een wettische terugkijk, maar) dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf (of een wettische terugkijk); het is een geschenk van God Ef 2:8

Het mooie is dat hierdoor de duivel ook helemaal buiten spel wordt gezet. Geen wet =>geen zondenkennis=> geen aanklacht (hallelujah) geen aanklacht betekend een machteloze duivel!!! (hallelujah)
En dat koninkrijk van priesters... ja een Koninklijk priesterschap alleen door Hem Christus Jezus.
In exodes was er nog geen Jezus Christus. Lijkt mij ook niet dat God mozes liet profeteren...maar gaf opdracht aan mozes om het direct tegen het volk te zeggen. m.i een duidelijk beeld van uitvoeren en doen en niet van een profetische schets over Jezus Christus.

@zus, we hoeven het niet eens te zijn, maar ik benadruk de liefde die God elke keer geeft en waarbij de mens zijn eigen glazen veelal ingooit doordat de duivel hem te pakken neemt. Desondanks laat God zijn hand niet varen wat Hij begon...Hallelujah.
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 20:42

Wilsophie schreef:@ Marin, was dit je bron?
http://agp-internet.com/react/sermonnl/rust06.htm

Schuldig aan plagiaat

Wanneer werken van EGW worden gepresenteerd als haar eigen pennevruchten, is dit vaak bezijden de waarheid. Onderzoek dat in de jaren '80 van de vorige eeuw en erna is uitgevoerd, heeft uitgewezen dat EGW grote delen van haar eigen werken heeft gekopieerd uit werken van anderen. Daarbij heeft zij nagelaten om bronvermeldingen op te nemen. Ook in de tijd dat EGW nog leefde werd zij met deze praktijken geconfronteerd.

Ik begrijp dat je het van niemand vreemd hebt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 feb 2012 20:47

Optimatus schreef:Er zijn na Rome nog wel meer rijken geweest: Byzantium, het Kalifaat, het Osmaanse Rijk, het Britse Rijk, de Sowjetunie, het Franse Keizerrijk (1 en 2), het Duitse Rijk (drie in totaal) etc. Dan vergeet ik nog de diverse Chinese rijken, het rijk van de Mongolen, de Groot-Mogol, de Sassiniden en de Inca's. Dat Romeverhaal geloof ik niet.

Om nog maar te zwijgen over de tien geboden zelf. De ark des verbonds is al lang voor het christendom bestond verloren gegaan (tezamen met de eerste tempel neemt men aan). De Bijbel zelf geeft nergens een nummering (of begin en eind) aan van de geboden en dus staat dat vrij ter interpretatie. Door al te veel waarde te hechten aan de nummering van de geboden ben je zelfs vrij onbijbels bezig (om maar eens een veelgebruikte protestantse term te gebruiken) daar de nummering niet in de Bijbel is terug te vinden. Daarnaast is de katholieke Kerk niet uit her roomsche rijk voortgekomen evengoed is de oosters-orthodoxe Kerk niet uit het roomsche rijk voortgekomen.
Kortom; geschiedkundig gezwets.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 feb 2012 20:53

@adriano
Nu krijg ik een hele bijbelstudie van jou, en ik had maar twee vragen :D
Mijn eerste vraag was waarom jij stelde dat de zonden ongestraft bleven, voordat de Wet er was.
Mijn tweede vraag was waarom jij denkt dat God de Wet helemaal niet wilde geven.

Verder ben ik het in grote lijnen met je uiteenzetting eens.
De verwarring ligt in mijn zin: Ik weet wat Gods plan was, en dat is juist verlossing door de Wet.
Ik had hier achter moeten zetten door onze Here Jezus die deze wet vervuld heeft voor ons die geloven.

Een priesterschap was er ook voor de Joden die zich aan de Wet hielden en die aangesteld werden door God, maar ook deze moesten offeren voor hun zonden.

En inderdaad geprezen is onze God, voor Zijn perfect verlossingsplan.
Laatst gewijzigd door schaapje op 26 feb 2012 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 feb 2012 21:04

De Rooms-Katholieke Kerk en de Oosters-Orthodoxe kerken zijn uit de eerste christelijke gemeenten voortgekomen. Toen bleek dat Christus niet op het door mensen verwachte tijdstip terugkeerde, moesten deze gemeenten zich voorbereiden op een langer bestaan in een onzekere omgeving. Een zekere organisatie is dan ook echt noodzakelijk.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 feb 2012 21:06

DAAROM Zullen jullie (mensen van het verbond) een koninkrijk van priesters zijn en een heilig volk!!!! Ondanks dat ze hoereerde, jaloers waren, steelden enz.

@Adriano
Dit vind ik raar, als het volk met God het verbond aangaat krijgen ze de Wet en leefregels waar ze zich dienen aan te houden, en we weten dat God niet zegend als ze zich te buiten gaan aan wat jij hier boven opnoemt. Zelfs priesters hebben we de mist in zien gaan.
En God trekt zich terug....... en de vijand komt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 26 feb 2012 21:49

Wilsophie schreef:Er staat "Eén is gestorven dus zijn ALLEN gestorven. D.w.z. dat God die oude mens voor dood heeft verklaard. Juridisch. Ben je dat met me eens. Want anders dan zou de kruisdood een trieste gebeurtenis zijn wat tot de dood zou leiden
. Ja, 2 kor5."de bediening der verzoening"

15 daar wij tot het inzicht gekomen zijn, dat één voor allen gestorven is. Dus zijn zij allen gestorven. En voor allen is Hij gestorven, opdat zij, die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem, die voor hen gestorven is en opgewekt.

De mooiste gedachte in deze hele context als wedergeboren vindt ik

Dat God de vader ons gezegend heeft in Christus met allerlei geestelijke zegeningen (wauw, pak je het...alsof alle kadootjes er al zijn, alleen wij moeten ze nog gaan uitpakken) want Hij heeft ons uitgekozen om onberispelijk te zijn voor Zijn aangezicht. (ohh hallelujah, thank you lord!)

Maar Jezus is dood en Christus leeft, daarom ben ik geen " Jezusfan "of "Jesuspeople," maar ben ik een Christen. Christus onze Heer verrees, hallelujah.
Hij verrees zeker, amen maar verder kende ik deze nog niet zoals jij het beschrijft, want Christus is volgens mij gewoon een titel...ik laat het even bezinken maar nu moet ik gelijk denken dat in Jezus naam bidden een autoriteit is die Jezus aanbeveelt.
"Al wat je de vader bidt in mijn naam..." en als je bij sommige mensen JEZUS zegt dan vliegen ze zowat tegen het plafond...dat vind ik wel tekenend begrijp je?
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 22:17

Optimatus schreef:Er zijn na Rome nog wel meer rijken geweest: Byzantium, het Kalifaat, het Osmaanse Rijk, het Britse Rijk, de Sowjetunie, het Franse Keizerrijk (1 en 2), het Duitse Rijk (drie in totaal) etc. Dan vergeet ik nog de diverse Chinese rijken, het rijk van de Mongolen, de Groot-Mogol, de Sassiniden en de Inca's. Dat Romeverhaal geloof ik niet.

Het gaat even om de rijken die in de Bijbel genoemd worden.

Een 
opsomming
 van
 de
 rijken 
in
 Openbaring:

1. Egypte

2. Assyrië

3. Babel

4. Medo‐Perzië

5. Griekse 
rijk

6. Romeinse 
rijk

7. 10‐statenbond
(Openb.
17)

8. 10‐statenbond,
verenigd
 onder
 die
 ene
 grote
 machthebber
(Amalekiet)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 26 feb 2012 22:21

@Optimatus, ik begrijp dat dit voor je vreemd overkomt maar God heeft de Profetieën gegeven en heeft Zijn kinderen datgene gegeven om oplettend te zijn ook in de tijd waarin wij leven.

En daarom kunnen we terugkijken en lezen en begrijpen en daarom is de Profeet Daniel zo interessant om daar een studie van te maken om inzicht te krijgen van de wereldrijken die in de Profetische tijden een cruciale rol spelen en zullen spelen en wie daar als een nabootser op het toneel zal verschijnen, @optimatus je begrijpt, nu gaat het mij niet om een persoon maar om een systeem die voortkomt om de plaatsvervanger van Christus verzoeningswerk tot een menselijke structuur van te maken, en het systeem mag tijdelijk zijn gang gaan totdat alle oprechte kinderen van God (in de tijd gerekend) lezen en begrijpen de oproep volgen “Gaat uit van haar Mijn volk”, want oprechte kinderen van God zitten in elke kerk en gemeenten.

Maar je merkt dat er in deze tijd veel geloofsvraagstukken op de helling worden gezet.

Natuurlijk zijn er meer verschillende rijken geweest, dat is waar, maar die hebben en zullen geen bijzondere rol spelen die komen en gaan, zie naar het beeld (zijn voeten, leem en zand zij hechten niet) van Daniels uitleg.
De geschiedenis heeft dat uitgewezen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Terug naar “Archief”