Het geweten en de kennis van goed en kwaad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Het geweten en de kennis van goed en kwaad

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 14:16

De buitengewone draagwijdte.

Marin is dit ook jouw bron?

http://agp-internet.com/react/sermonnl/wag08.htm

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 26 feb 2012 14:30

@Wilsophie, ja, deze uitlegging geeft een goed Bijbels overzicht van het werk van Christus in Zijn Verlossingswerk en waar de mens betrokken bij is, er worden op deze site's meerdere overdenkingen aangehaald die een goed beeld daarvan geven.

Het is een rijkdom aan kennis over verschillende onderwerpen.

http://www.agp-internet.com
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 14:35

marin schreef:De grote strijd is vanaf het begin over de wet geweest.
Satan heeft vanaf het begin tot de Vader gezegd: “De wet is onrechtvaardig, de mens kan die niet houden.”

Jezus kwam om te bewijzen dat Satan een leugenaar is.

Meen je dat nou? Strijd over de wet?
Die kop zou vermorzeld worden was de belofte 430 jaar voor de wet kwam.

Terwijl Hij in onze plaats stond als mens, stelde Hij voor God het voorbeeld van een onzelfzuchtig en gehoorzaam leven.

Vreemde zin. Zeg dat eens in eigen woorden.

Hij hield de wet in ons vlees en bewees dat de beschuldigingen van Satan vals waren. Hij gaf een openbaring van Gods wet, niet slechts aan deze wereld, maar aan het hele universum.
Onzelfzuchtige liefde is Gods wet voor het universum. Jezus openbaarde in zijn leven en in zijn
dood dat Gods wet en elk gebod van God een uitdrukking is van zijn oneindige liefde.
Hij liet zien dat er geen verontschuldiging voor de zonde is.

Hij hield de wet in ons vlees is onzinnig. Hij kwam in gelijkheid des vleeses echter zonder zonde.
Dus kon Hij de wet houden, maar leg me eens uit. Waarom genas Hij op de sabbath, terwijl Hij wist dat men dat niet zou accepteren. Was het zo erg om tot maandag te wachten?
Gods wet voor het universum, wat versta je daaronder.
Hoe openbaart iemand iets in Zijn dood?
En waar staat in de Bijbel dat de wet een uitdrukking is van Gods liefde als de wet een juk is wat niemand dragen kan en een bediening des doods is.
Is het zinvol om de zonde te leren kennen. De wet doet die zonden toenemen?
Lekker dan...
Hoezo ontzag voor een wet.

Er is wel een verontschuldiging voor de zonde, wij zijn immers in Adam aards en die grondstof deugde niet vanwege Gods oordeel.
God had een probleem met Zijn Schepping en die was Hij kwijt en daarom gaf Hij Zijn eniggeboren Zoon om verzoening tot stand te brengen, dat was de liefde van God waarin Hij Zich openbaarde.

Het kruis moet ons ertoe brengen om groot ontzag voor Gods wet te hebben, omdat het kruis in
werkelijkheid de onthulling van Gods wet is.

Onzin, het kruis en de kruisdood leidde ertoe dat inclusief de wet en de zonde in de dood werden gebracht. Eén is gestorven dus zijn allen gestorven en een dode kan geen ontzag hebben, hij is dood.
Hij heeft de eis van Gods wet gans vervuld, zegt een mooi lied en dat is een juridische kwestie en daarom stierf de Here Jezus onder de wet en onder het oude verbond.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 14:37

marin schreef:@Wilsophie, ja, deze uitlegging geeft een goed Bijbels overzicht van het werk van Christus in Zijn Verlossingswerk en waar de mens betrokken bij is, er worden op deze site's meerdere overdenkingen aangehaald die een goed beeld daarvan geven.

http://www.agp-internet.com

Is het niet volgens de regels dat je dat dan vermeldt?
Als ik de citaten lees vind ik het een slechte uitleg en volstrekt onbijbels.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 14:39

Als ik je eigen uitleg lees Marin dan begrijp je het zelf niet, hoe het zit met de wet.
Hoe het zit met de wereld in Christus verzoenende.
Dat lees je gewoon in de Bijbel.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 26 feb 2012 14:50

Ik ben van mening dat Jezus de geboden van Mozes verdiept. Lees bijv. Mat.5.
- 21 U hebt gehoord dat tegen de ouden gezegd is: U zult niet doden; en: Wie doodt, zal door de rechtbank schuldig bevonden worden. 22 Maar Ik zeg u: Al wie ten onrechte boos is op zijn broeder, zal schuldig bevonden worden door de rechtbank. En al wie tegen zijn broeder zegt: Raka! zal schuldig bevonden worden door de Raad; maar al wie zegt: Dwaas! die zal schuldig bevonden worden tot het helse vuur.
- 27 U hebt gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult geen overspel plegen. 28 Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft. (in het 10-e gebod wordt weliswaar het begeren verboden van o.a. de vrouw van de naaste, maar daar wordt het geen overspel genoemd)
- 38 U hebt gehoord dat er gezegd is: Oog voor oog en tand voor tand. 39 Ik zeg u echter dat u geen weerstand moet bieden aan de boze; maar wie u op de rechterwang slaat, keer hem ook de andere toe ....
- 43 U hebt gehoord dat er gezegd is: U moet uw naaste liefhebben en uw vijand moet u haten. 44 Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen;
- enz.
marin schreef:Welke wet is het aan waar gehoorzaamheid, gerechtigheid aan en ongehoorzaamheid, zonde is?

Ik heb niet gezegd dat er een wet die God gegeven heeft zonde is!
Maar het sabbat gebod gebiedt Jezus ons nergens, komt overeen met wat Paulus leert.
- Rom. 14:5 De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laar ieder zin zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.
- Gal. 4:10 U houdt zich aan dagen, maanden, tijden en jaren.
- Kol. 2:16 Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten.
marin schreef:Ik weet wel dat Christus geen onderscheidt meer maakt tussen Jood of Griek of wie dan ook, ieder die Hem aanneemt als zijn verlosser en Zoon van God wordt een zoon of dochter van God.
En wil graag leven om de wet die in het hart geschreven wordt door Gods Geest in gehoorzaamheid te volbrengen om de wil van God te volbrengen.

Dat is wat ik steeds al zeg!!! Dat God de wet in het verstand en hart geeft Heb.8.
Dat in Christus geen onderscheid is tussen Jood en Griek man vrouw ..... Gal.3:28 houdt niet in dat er verder geen onderscheid is. Er staat niet voor niets bij dat we IN CHRISTUS één zijn.

In de notendop: het verschil tussen de wet van Mozes (10 Geb.) en de wet van Christus is dat het sabbatgebod ontbreekt en de overige geboden verdiept zijn in de wet van Christus.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 26 feb 2012 14:56

Beste Wilsophie,
Het mooie blijft om over Gods liefde te praten en je hebt helemaal gelijk dat er vanaf Adam zonde over de mensheid heerst. Daarom gaan we van nature dood en zijn we geestelijk dood. God had dit immers uitgesproken, als je van de boom eet, zal je sterven. (ik begrijp niet goed wat je bedoeld met grondstof die niet deugd...)

Echter verloren gaan is wat anders dan veroordeelt worden naar een overtreding van een regel. Je kan geen boete krijgen als je door een rood stoplicht rijdt en er geen wet is die zegt dat dit verboden is. (maar je gaat ondanks wel of geen boete nog wel steeds dood). Ter illustratie:

Rom2:12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld.

Zonden heeft dus betrekking op de macht die er achter zit, vandaar dat we ook een aanklager der broederen hebben.
Wat nu als je als inboorling van nature op het idee komt om je buurman niet dood te slaan of zijn vee te stelen. => je creeert van nature hierdoor de wet waardoor je veroordeelt wordt. Jezus oordeelt hier verder naar omdat Hij weet wat in je hart is.

14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is. Wat bedoel je verder met "wat gebeurde er met Adam?"

Wat het verbond betreft:
Natuurlijk zijn we net als abraham rechtvaardig geworden door geloof. God koos abraham uit als stamvader van vele volken en sloot een verbond met Hem Gen 17:
2 Ik wil met jou een verbond aangaan...etc.3 Abram boog zich diep neer en God sprak: 4 ‘Ik doe jou deze belofte: je zult de stamvader worden van een menigte volken. 7 Ik sluit een verbond met jou en met je nakomelingen, met alle komende generaties, een eeuwigdurend verbond: ik zal jouw God zijn en die van je nakomelingen. 8 Heel Kanaän, het land waar je nu als vreemdeling woont, zal ik jou en je nakomelingen voor altijd in bezit geven, en ik zal hun God zijn.’

Nu is de misvatting vaak dat uitverkoren betekend een paar enkelingen. Maar dat is niet zo.
Zo het volk Israël uitverkoren was boven alle andere volken (OT), zo zijn wij NT door geloof in Jezus Christus uitverkoren.
Dus ik ben het ook helemaal met je eens (hebr11).
efe1:4 Hij heeft ons immers in Hem (Jezus Christus) uitverkoren vóór de grondlegging der wereld. Dus een ieder die in Jezus Christus gelooft is uitverkoren en deelt in alle zegeningen van Jezus Christus.
Zo ook in het verbond van abraham. Gal. 3

Gij bemerkt dus, dat zij, die uit het geloof zijn, kinderen van Abraham zijn. 8 En de Schrift, die tevoren zag, dat God de heidenen uit geloof rechtvaardigt, heeft tevoren aan Abraham het evangelie verkondigd: In u zullen alle volken gezegend worden. 9 Zij, die uit het geloof zijn, worden dus gezegend tezamen met de gelovige Abraham. (dit is weer zo'n wauw kwestie! hallelujah)

Ik geloof niet dat God ergens een beroep doet op Zijn Eigen methoden , Zie wat Ik de Egyptenaren heb aangedaan, lijkt me geen liefdevolle God toch? Was God voor deze mensen niet een wauwGod dan?
Als God spreekt tegen mozes om aan het volk te gaan vertellen:
Zó zult gij zeggen tot het huis van Jakob en meedelen aan de Israëlieten: 4 gij hebt gezien, wat Ik de Egyptenaren heb aangedaan, en dat Ik u op arendsvleugelen gedragen en tot Mij gebracht heb. 5 Nu dan, indien gij aandachtig naar Mij luistert en mijn verbond bewaart, dan zult gij uit alle volken Mij ten eigendom zijn, want de ganse aarde behoort Mij. 6 En gij zult Mij een koninkrijk van priesters zijn en een heilig volk. Dit zijn de woorden die gij tot de Israëlieten spreken zult.

Dan wil God toch inzicht geven,
in mijn beleving juist helpen...
Wie ben ik dan om te zeggen... ja maar God dat is niet eerlijk, dat is niet liefdevol naar de anderen toe...
Zegt dan meer iets over dat ik het niet kan bevatten dan dat ik geloof in Zijn rechtvaardigheid
Ik ben het met je eens dat het niet zo wauw klinkt als een rechter partijdig is. Maar onze rechter veroordeeld gelukkig wel het kwaad....dat geeft denk ik beter de status van onze wereld weer
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 26 feb 2012 15:02

@Wilsophie, aan deze kannonade aan woorden doe ik niet aan mee over Gods Woord, met deze manier van discusseren heb jij andere motieven en bedoelingen, 'je taalgebruik' in sommige woorden val je bij mij door de mand, ik lees van jou vreemde gedachten die bij mij doen denken aan een zelfontplooiende gedachten over Gods Woord, ik zou zeggen "ga je gang", of een informatiebron (een groep) waarvan jij niet de naam van wil onthullen.

De bronnen van mijn gebruik zijn een klein lichtje naar het Grote Licht.

Ik zou zeggen de groeten.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 15:17

Adriano 313Je kan geen boete krijgen als je door een rood stoplicht rijdt en er geen wet is die zegt dat dit verboden is. (maar je gaat ondanks wel of geen boete nog wel steeds dood).

Ik ben het helemaal met je post eens.
Maar het doodgaan bedoelde ik misschien wat anders.
De wet is op het vlees gelegd op de oude natuur, toen de Here Jezus stierf en de zonde in de dood bracht stierf daarmee ( overdrachtelijk) de hele mensheid.
Er staat "Eén is gestorven dus zijn ALLEN gestorven. D.w.z. dat God die oude mens voor dood heeft verklaard. Juridisch.
Ben je dat met me eens. Want anders dan zou de kruisdood een trieste gebeurtenis zijn wat tot de dood zou leiden.
Maar prijst God de dood heeft niet geheerst want de Heere Jezus stond op uit de dood en ieder mens die dat gelooft krijgt deel aan dat Nieuwe onvergankelijke Leven wat Eeuwig Leven heet, maar een Leven is dat alleen maar een begin heeft.
N.l. in Zijn opstanding, wij zijn uitverkoren IN HEM.
Daarom is het zo mooi dat een lied zegt: "Ontwaakt Gij die slaapt en sta op uit de doden, want Christus zal over U lichten.

Het Werk wat Christus voor de wereld deed is gedaan, Hij voltooide de wet en droeg de zonden van de hele mensheid zodat er verzoening tot stand kwam.
De schuld is vereffend.

Het Werk wat Christus NU doet is geen werk aan de wereld, maar aan de gelovigen want bij de opstanding werd Hij aangesteld tot Hogpriester van het Nieuwe Verbond en reinigt Zijn Gemeente, opdat Zij rein voor God mag staan.
Hij is de hemelen door gegaan met het Bloed ( het leven ) van het Nieuwe Testament.
En werd dus aangesteld tot HEERE en tot Christus, tot Hogepriester en tot Erfgenaam en tot Koning van een rijk dat nog verborgen is.
Daarom zijn wij wedergeborenen van na de opstanding hemelburgers (nu al) en alleen onze pootjes worden vies hier op aarde en dan mogen we zien op de overste Leidsman onze Hogepriester die met een linnen doek onze voeten schoonmaakt.

Dat wordt bevestigt in een tekst die zegt dat Hij ons reinigt en dat ons binnenste vernieuwd wordt van dag tot dag.

Veel christenen blijven hangen bij het kruis en maken er een relikwie van, soms met de dode Jezus erop gespijkerd of de wet erop geplakt.
Maar Jezus is dood en Christus leeft, daarom ben ik geen " Jezusfan "of "Jesuspeople," maar ben ik een Christen.
Christus onze Heer verrees, hallelujah.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 feb 2012 15:37

#Wilsophie
Dat laatste vind ik moielijk te begrijpen wat je daar nou mee bedoelt.
Jezus is dood schrijf je maar deze Jezus is wel opgestaan uit de dood.

Fil.2:9-11
Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen, die in de hemel en die op aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zal belijden, Jezus Christus is Here, tot eer van God de Vader.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 26 feb 2012 15:42

@1a2b3c zegt: In de notendop: het verschil tussen de wet van Mozes (10 Geb.) en de wet van Christus is dat het sabbatgebod ontbreekt en de overige geboden verdiept zijn in de wet van Christus.

Door de volledige Wet (de Tiengeboden) van God na te leven leeft men in vrijheid.

Satan heeft dat altijd betwist, en heeft zowel engelen als mensen aangeklaagd bij God.

Veel mensen zien de wet van God ook als een juk en hebben daardoor een verkeerd beeld van de liefde en bescherming van God.

Is het niet zo, dat Rome het sabbatsgebod het 4e gebod uit de Tien geboden heeft gebeiteld? En de zondag er voor in de plaats heeft gesteld?

Jacobus 1 zegt: Hij echter die zich in de volmaakte wet verdiept, die van de vrijheid, en daarbij blijft, die zal, omdat hij niet een vergeetachtig hoorder geworden is, maar een dader van het werk, zalig zijn in wat hij doet.

Jac. 2:
9 Maar als u met aanzien des persoons handelt, begaat u een zonde en wordt u door de wet ontmaskerd als overtreders.
10 Want wie de hele wet in acht neemt, maar op één punt struikelt, die is schuldig geworden aan alle geboden.
11 Immers, Hij Die gezegd heeft: U zult geen overspel plegen, heeft ook gezegd: U zult niet doodslaan. Als u dan geen overspel bedrijft, maar wel doodslaat, bent u toch een wetsovertreder geworden.
12 Spreek zó en handel zó als mensen die geoordeeld zullen worden door de wet van de vrijheid.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 26 feb 2012 15:49

@schaapje zegt:Dat laatste vind ik moielijk te begrijpen wat je daar nou mee bedoelt.

Weet je wat hij daarmee bedoeld met een omweg, dat Jezus zijn lichaam niet is opgestaan maar wel zijn geest, zij geloven niet in een lichamelijke opstanding.

Die figuren hebben we meer op het forum gehad, wel scherp blijven schaapje?

Of ze komen onder een andere naam weer terug?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 26 feb 2012 15:49

Wilsophie schreef:Maar Jezus is dood en Christus leeft, daarom ben ik geen " Jezusfan "of "Jesuspeople," maar ben ik een Christen.
Christus onze Heer verrees, hallelujah.

1 Tes.4:14 Want als wij geloven dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal ook God op dezelfde wijze hen die in Jezus ontslapen zijn, terugbrengen met Hem.
Mar.16: 6 U zoekt Jezus de Nazarener, de Gekruisigde. Hij is opgewekt!... 9 En toen Jezus opgestaan was, 's morgens vroeg op de eerste dag van de week,...

Jezus is niet dood, Hij leeft is de Christus: 1 Joh.2:22 Wie is de leugenaar anders dan hij die loochent dat Jezus de Christus is? Dat is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 15:57

schaapje schreef:#Wilsophie
Dat laatste vind ik moielijk te begrijpen wat je daar nou mee bedoelt.

Fil.2:9-11
Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen, die in de hemel en die op aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zal belijden, Jezus Christus is Here, tot eer van God de Vader.

De Naam van de Here Jezus Christus zegt als ik het zo voluit zegt compleet wie Hij is Wie Hij was en Wie Hij werd.
Dus Zijn Naam zal zijn Jezus of Jozua of Jehoshua was Zijn Naam tijdens Zijn rondwandeling op aarde.
Het was merkwaardigerwijs, Jezus van Nazareth, terwijl Hij in Bethlehem was geboren een Nazirener dus.
Toen Hij stierf was Hij Jezus , echter God beloofde Hem een Naam te geven Boven alle Naam en dan zegt Paulus ergens dat Hij tot HEERE en tot Christus gesteld werd.
Dus aangesteld. Hij kreeg een titel, sterker nog Hij kreeg meerdere titels.

En als we die vandaag op Hem toepassen moeten we zeggen. De Heere Jezus Christus.
Ik beluister heel veel predikanten of mensen die het aldoor hebben over Jezus, Jezus zus en Jezus zo, dat doet zeer aan mijn oren.
Is het nu zo moeilijk om Hem bij de Naam te noemen die waard (ig) is.
Die Naam is naar waarheid mijn Jezus ook waard, want Hij kwam op zalig te maken op aard enz...

Om dat duidelijk te maken zeg ik wel eens expres, Jezus stierf aan het kruis, maar Christus stond op.
Als je het nog sterker wilt formuleren kun je zeggen. Jezus stierf voor de hele wereld , dus is de wereld dood, maar Hij stond op voor gelovigen.
Dat is niet helemaal correct, maar alle ongelovigen die op dit forum willens en wetens de Here Jezus afwijzen als hun Verlosser zijn geknecht en liggen overdrachtelijk nog in de banden van de d dood.
Voor God bestaan ze niet meer. Het zijn geen zondaren meer want dat is weggedaan, het is vergeven, maar zodra ze een keuze maken voor de Here Jezus Christus ontvangen zij dat Nieuwe Leven wat er is in Christus Jezus.
Het opstandingsleven.

En zolang dat er niet is en ze kiezen voor de dood en niet voor het leven is elke manier van communicatie onmogelijk.
Zojuist wees iemand mij af in een ander topic met allerlei vreemde argumenten.
Dat is jammer want als hij of zij een kind van God is dan wijs je niet iemand af maar probeer je elkaars taal te verstaan.

Geloven in Jezus gaat veel verder, dat is deel hebben aan Christus en lid zijn van Zijn Lichaam.
Deel hebben aan het Nieuwe Leven en één plant met Hem geworden en dan is Bijbelstudie de beste manier om Hem te leren kennen en de kracht van Zijn opstanding, maar ook onze opstanding.
Wij zijn hier vreemden, wij zijn hemelburgers en dan is communicatie altijd mogelijk om van elkaar te leren.
En allerlei voor veronderstellingen neigen dan naar achterdocht en wantrouwen.
Dat is jammer.

Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 26 feb 2012 15:58

marin schreef:@1a2b3c zegt: In de notendop: het verschil tussen de wet van Mozes (10 Geb.) en de wet van Christus is dat het sabbatgebod ontbreekt en de overige geboden verdiept zijn in de wet van Christus.

Door de volledige Wet (de Tiengeboden) van God na te leven leeft men in vrijheid.
Door de volledige wet van Christus na te leven leeft men in vrijheid

Satan heeft dat altijd betwist, en heeft zowel engelen als mensen aangeklaagd bij God.

Veel mensen zien de wet van God ook als een juk en hebben daardoor een verkeerd beeld van de liefde en bescherming van God.
Dat klopt, alleen dat was m'n punt niet.

Is het niet zo, dat Rome het sabbatsgebod het 4e gebod uit de Tien geboden heeft gebeiteld? En de zondag er voor in de plaats heeft gesteld?
Denk jij dat wij de sabbat moeten houden? Wij (gelovige)heidenen zijn geen Joden, die wetten zijn nooit aan ons gegeven.

Terug naar “Archief”