Bijbelstudie gevaarlijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Bijbelstudie gevaarlijk?

Berichtdoor schaapje » 26 feb 2012 13:21

viewtopic.php?f=33&t=17181&start=480

Ik weet wat Faramir met mystiek bedoelt, en dat is hierboven te lezen, ik noem dat occult!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 feb 2012 13:56

schaapje schreef:http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=33&t=17181&start=480

Ik weet wat Faramir met mystiek bedoelt, en dat is hierboven te lezen, ik noem dat occult!

Mystiek kan je niet verkleinen tot marialogie. Maar goed sla de van Dale eerst maar eens open, daarna praten we wel verder.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 13:58

Er gebeuren in alle denominaties dingen die grenzen aan het occulte.
Ik heb meer moeite met extreem charismatische rituelen via healings en bevrijdingspastoraten waarbij mensen beschadigt worden met de Bijbel zwaaiend en vooral luidgillend om hun oren wat men handlegging noemt om vervolgens tegen een gehandicapte zeggen dat hij niet genezen wordt omdat hij of zij een verborgen zonde heeft, dat noem ik occult en misdadig.
Dat is vele malen erger, dan de rituelen in de roomse kerk, die kun je bijwonen of wegblijven.
Daar kun je een keuze in maken.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 14:00

Mystiek kan je niet verkleinen tot marialogie. Maar goed sla de van Dale eerst maar eens open, daarna praten we wel verder.

Nee.... zeker niet.. maar dat verklaar ik in de post die samenviel met die van jou.
Bovendien kun je een keuze maken of je Maria wilt vereren of niet, daarom ben ik niet Roomskatholiek.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 feb 2012 14:02

quote="Wilsophie"Er gebeuren in alle denominaties dingen die grenzen aan het occulte.
Ik heb meer moeite met extreem charismatische rituelen via healings en bevrijdingspastoraten waarbij mensen beschadigt worden met de Bijbel zwaaiend en vooral luidgillend om hun oren wat men handlegging noemt om vervolgens tegen een gehandicapte zeggen dat hij niet genezen wordt omdat hij of zij een verborgen zonde heeft, dat noem ik occult en misdadig.
Dat is vele malen erger, dan de rituelen in de roomse kerk, die kun je bijwonen of wegblijven.
Daar kun je een keuze in maken.

Ben ik helemaal met je eens, maar ook daar zal je weg blijven als je de Bijbel Gods Woord goed kent.
En ik ben het niet met je eens dat de ene dwaalleer vele malen erger zou zijn dan de andere.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 14:20

Ben ik helemaal met je eens, maar ook daar zal je weg blijven als je de Bijbel Gods Woord goed kent.
En ik ben het niet met je eens dat de ene dwaalleer vele malen erger zou zijn dan de andere.

Je zult maar in zo een instelling zitten van Philadelphia en je kunt niet lopen dan valt er moeilijk weg te blijven.
Dwaalleer is dwaalleer dat ben ik met je eens.
Maar de roomse kerk is daar duidelijk in en vele charismatisch leiders zijn snicky bezig.
Vertel mij wat.
Maar ik kom in dit verband op voor de slachtoffers. En die Maria beelden kan me geen fluit schelen.
Sommige mensen belanden ergens onder valse voorwendselen, dat kun je van de roomsen niet zeggen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 feb 2012 14:41

Ach ja aldus protestanten is de roomsche kerk een valse (evenals alle andere christelijke kerken die hun oorsprong in het begin van het christendom hebben en op vele punten gelijkgestemd zijn zoals over Maria bijvoorbeeld). Maar dat is vrij makkelijk te relativeren als je je bedenkt dat er zo'n 30.000 verschillende protestantse subgroepen zijn die ook elkaar de strot afbijten en zichzelf toch wel echt de überkerk/gemeente vinden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 feb 2012 14:44

Optimatus schreef:Bijbelstudie is niet gevaarlijk, mits men de juiste Bijbel gebruikt. Zo denk ik er over.

Ik ook. Zou er nog wel aan toe willen voegen dat men dan ook bepaalde kaders moet hanteren.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 14:49

Ik ook. Zou er nog wel aan toe willen voegen dat men dan ook bepaalde kaders moet hanteren.

Dat is prima maar geef dan aan welke BIjbel en welk kader.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 feb 2012 16:30

Wilsophie schreef:Dat is prima maar geef dan aan welke BIjbel en welk kader.

Dat hangt een beetje af van in welke denominatie je bent opgegroeid. Maar de apostolische geloofsbelijdenis zou ik toch wel als minimum zien.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 feb 2012 17:01

Wilsophie schreef:Dat is prima maar geef dan aan welke BIjbel

Er is maar één Bijbel. Dus: verklaar je nader.

Je zult maar in zo een instelling zitten van Philadelphia en je kunt niet lopen dan valt er moeilijk weg te blijven.
Hoe bedoel je? Wat is er met Philadephia? Ik ken hier een aantal plekken waar mensen van Philadelpfia wonen. Is helemaal niks mis mee. Komen in onze en andere kerken op zondag (afhankelijk van waar ze vandaan komen.)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 feb 2012 17:04

Faramir schreef:Dat hangt een beetje af van in welke denominatie je bent opgegroeid. Maar de apostolische geloofsbelijdenis zou ik toch wel als minimum zien.

Dat vind ik nog te karig. Ik zie de geloofsbelijdenissen van Athanasius en Niceae als even belangrijk als het Apostolicum.
Overigens is het gehak op de RKK ook niet meer helemaal van deze tijd. Het is prachtig dat Romana en Reformatie elkaars doop erkennen en samen de drie oude geloofsbelijdenissen onderschrijven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 17:18

Dat is prima maar geef dan aan welke BIjbel
Er is maar één Bijbel. Dus: verklaar je nader.

Verklaar je nader?

Lees even terug wie het over de juiste Bijbel heeft, ik niet.

Er zijn meerdere instellingen onder de naam Philadelphia. Heb je wel eens een healing mee gemaakt in zo een healingroom.

Jij kent plekken waar mensen van Philadelphia wonen zeg je, dus we praten over verschillende dingen.
Ik had beter geen naam kunnen noemen.
Ik meen ook dat je het met een F schrijft in geval van healingrooms.

Maar ik wil wel een ander voorbeeld noemen hoor.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 feb 2012 18:48

Opti, ik zie dat de opmerking over de Bijbel van jou komt.
Welke Bijbel bedoel je???

@ Wilsophie: inderdaad bedoel ik de instelling en dacht dat jij die ook bedoelde.
Nee, ik heb nooit healings meegemaakt, wel soms op tv er een vorm van gezien.
Ik ben te nuchter voor dat soort dingen. Geloof er niet in en ga er ook absoluut niet heen!
Ik vrees dat het mensen meer bij God weghaalt dan naar Hem toebrengt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 feb 2012 21:14

Ik bedoel dat ik bepaalde "bijbelvertalingen" wantrouw, zoals het boek van de Bijbelvorsers of van de Mormonen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”