Wilsophie schreef:In Exodus 19 vers 8 staat dat het volk zei : "Al wat de Here gesproken heeft zullen wij doen"..
Ik vind het een prachtige constatering, want het is een boodschap die in Gods ogen alle proporties te buiten gaat.
Voordat de wet er was, pleegde iedereen zonden. Maar, zoals paulus in Romeinen duidelijk schets, zonder wet kunnen zonden niet worden berecht =>de wet doet dus zonden kennen.
De periode voor de wet begaat iedereen dus ongestraft zonden. Maar wat is desondanks Gods plan:
Een verbond. Niet met de wet maar het verbond van genade en uitverkiezing. Hij sluit dit met abraham.
Romeinen legt uit dat abraham uit geloof gerechtvaardigd is en niet via een wet. Ook abraham was zondig en begin zonden dus waarom dan toch de wet.
Als God ze door alle zonden, afgoderij, hoererij, jaloerzie, overspel en lees alle ander werkingen van het vlees gal 5 er maar op na,
TELKENS zijn uitverkoren volk uit de brand helpt dan verteld God graag iets over zich zelf!!! Hij wil ze graag uit de brand helpen!!!
Heb je gezien wat IK!!!! de egyptenaren heb aangedaan (niet om dat jullie het zelf konden)
IK!!!!!! heb je op arendsvleugen gedragen (niet omdat jullie het zelf konden)
Nu dan indien je aandachtig naar MIJ luistert en mijn (genade)verbond (met abraham) bewaart....
dan (let op het woordje dan)....
Zult gij uit alle volken MIJ !!! ten eigendom zijn (zegt iets over het herstel van de kloof tussen God en de afgevallen mens) God had een relatie met adam uit liefde.
Daarom staat er geschreven God heeft ons eerst lief gehad. God is dus constant de verzoener en initiatiefnemer
DAAROM Zullen jullie (mensen van het verbond) een koninkrijk van priesters zijn en een heilig volk!!!! Ondanks dat ze hoereerde, jaloers waren, steelden enz.
Snap je dan dat God alleen maar zou willen horen
Dank u wel, hallelujah, dat u telkens zo lief bent!!!!
(klik maar eens op dit kinderliedje) Want we zijn zo afvallig en zondig dat we gewoon in deze staat niets goeds kunnen doen maar God keek er dwars doorheen. Hij keek naar Zijn Schepping.(wauw)
En wat zeggen de mensen dan tot hem (laat alle afgoden even de revue passeren die ze uit egypte hebben meegezeuld en in hun tent hebben staan=> 1e +2e gebod)
"Al wat de Here gesproken heeft zullen wij doen"
Maar dat had God helemaal niet gevraagd en ze konden er ook totaal niet aan voldoen!
en wat lees je vervolgens:
Zie, Ik kom tot u in een
donkere wolk,
opdat het volk kan horen, wanneer Ik met u spreek (Hij gaat ze wakker schudden) en zij ook
voor altoos in
u geloven!!!! (ze geloofde mozes schijnbaar ook niet zo maar)
Korteweg Hij is het zat!!! en dan komen er donderwolken en toorn en een heel nieuw hoofdstuk
De weg naar het koninklijk priesterschap via de weg van:
eerst afleren dat niemand uit zichzelf wat kan.
Hoe weet je dat?
Zoals paulus zegt door de wet want die doet zonden kennen
en die wet is vervloekt
Vandaar dat er een verzoendeksel (Jezus) over heen lag
Lieve zus @schaapje, de wet komt daarom wel uit God, maar als gevolg van de eigenzinnige actie van het volk. En niet omdat God zo graag een wet wilde introduceren. Hij wilde juist een koninkrijk van Priesters introduceren. Gelukkig wordt de wet nu door de Heilige Geest, direct in je hart gelegd en dat is Zijn bedenksel en oplossing voor de eigenzinnige mens. Want die kan het gewoon niet bijbenen. In jozua 24 doen ze het gewoon nog een keer... vandaar dat er allemaal Richters nodig zijn
En dat koninkrijk van priesters... daar gaat God lekker toch(!!!) mee aan de slag (yes!)
Hij geef een hele visuele voorstelling aan iedereen hoe je hem het beste kunt dienen
Toen in het natuurlijke, wat een blauwdruk is voor het geestelijke nu.
mooi he, wat is God toch goed Wauw!!!