Het geweten en de kennis van goed en kwaad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Het geweten en de kennis van goed en kwaad

Berichtdoor Wilsophie » 25 feb 2012 17:04

De wet werd aan Israël gegeven na hun verlossing uit dat land.
Zij was een leefregel voor een verlost volk en dus niet voor de Egyptenaren of een ander volk.
Al in het begin van de gemeente van Jezus Christus was er verschil van mening over de toepassing van de wetten van Mozes op niet joodse gelovigen.
In Exodus 19 vers 8 staat dat het volk zei : "Al wat de Here gesproken heeft zullen wij doen"..
En toen kwamen als antwoord die 10 geboden merkwaardiger wijze op 2 keer 5 opgesplitst en die vielen kapot. Het 2 keer 5 aan de rechter en aan de linkerkant laat ik nu buiten beschouwing.
Waarom vielen die wetten kapot? Was Mozes zo onhandig dan....
Nee natuurlijk niet want God wist toen al dat zij die wetten niet konden houden en wij weten wie dat wel kon. En dat Hij die wetten voltooide waardoor zij haar kracht verloren.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 feb 2012 17:35

De wet werd aan Israël gegeven na hun verlossing uit dat land.
Zij was een leefregel voor een verlost volk en dus niet voor de Egyptenaren of een ander volk.
Al in het begin van de gemeente van Jezus Christus was er verschil van mening over de toepassing van de wetten van Mozes op niet joodse gelovigen.
In Exodus 19 vers 8 staat dat het volk zei : "Al wat de Here gesproken heeft zullen wij doen"..
En toen kwamen als antwoord die 10 geboden merkwaardiger wijze op 2 keer 5 opgesplitst en die vielen kapot. Het 2 keer 5 aan de rechter en aan de linkerkant laat ik nu buiten beschouwing.
Waarom vielen die wetten kapot? Was Mozes zo onhandig dan....
Nee natuurlijk niet want God wist toen al dat zij die wetten niet konden houden en wij weten wie dat wel kon. En dat Hij die wetten voltooide waardoor zij haar kracht verloren.

Zoals ik het zie staat in vers 5 Nu dan , indien gij aandachtig luistert en mijn verbond bewaart, dan zult gij uit alle volken Mij ten eigendom zijn.

Al wat de Here gesproken heeft zullen wij doen, was het antwoord van het volk in vers 8

En inderdaad daarna kwamen de 10 geboden, dus God hield ze de keuze voor, om het verbond aan te gaan met Hem.
De Wet kwam van God en niet uit het volk.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 feb 2012 21:07

Je hebt gelijk.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 feb 2012 22:15

"Wilsophie"Je hebt gelijk.
"

Een prettig discussie is dat zo, niet iederen op het forum zegt dat zo gemakkelijk "je hebt gelijk" :D

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 feb 2012 22:52

Een prettig discussie is dat zo, niet iederen op het forum zegt dat zo gemakkelijk "je hebt gelijk" :D

Haha dat weet ik , maar als je gelooft dat de Bijbel gewoon het antwoord is dan heb je een prachtige leidraad en ik ging het opzoeken en las dat het volk niet om de wet gevraagd had.
Ik was ervan overtuigd, (en hoe dat weet ik niet meer), ik zat ernaast, maar geweldig dat we een betrouwbaar "naslagwerk" hebben. =D>

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 feb 2012 23:13

Ja zeker weten Wilsophie, een heel goed naslagwerk onze Bijbel en zeer betrouwbaar. :jaknikken:

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 26 feb 2012 01:34

Wilsophie schreef:In Exodus 19 vers 8 staat dat het volk zei : "Al wat de Here gesproken heeft zullen wij doen"..
Ik vind het een prachtige constatering, want het is een boodschap die in Gods ogen alle proporties te buiten gaat.

Voordat de wet er was, pleegde iedereen zonden. Maar, zoals paulus in Romeinen duidelijk schets, zonder wet kunnen zonden niet worden berecht =>de wet doet dus zonden kennen.
De periode voor de wet begaat iedereen dus ongestraft zonden. Maar wat is desondanks Gods plan:

Een verbond. Niet met de wet maar het verbond van genade en uitverkiezing. Hij sluit dit met abraham.
Romeinen legt uit dat abraham uit geloof gerechtvaardigd is en niet via een wet. Ook abraham was zondig en begin zonden dus waarom dan toch de wet.

Als God ze door alle zonden, afgoderij, hoererij, jaloerzie, overspel en lees alle ander werkingen van het vlees gal 5 er maar op na, TELKENS zijn uitverkoren volk uit de brand helpt dan verteld God graag iets over zich zelf!!! Hij wil ze graag uit de brand helpen!!!

Heb je gezien wat IK!!!! de egyptenaren heb aangedaan (niet om dat jullie het zelf konden)
IK!!!!!! heb je op arendsvleugen gedragen (niet omdat jullie het zelf konden)
Nu dan indien je aandachtig naar MIJ luistert en mijn (genade)verbond (met abraham) bewaart....
dan (let op het woordje dan)....
Zult gij uit alle volken MIJ !!! ten eigendom zijn (zegt iets over het herstel van de kloof tussen God en de afgevallen mens) God had een relatie met adam uit liefde.
Daarom staat er geschreven God heeft ons eerst lief gehad. God is dus constant de verzoener en initiatiefnemer
DAAROM Zullen jullie (mensen van het verbond) een koninkrijk van priesters zijn en een heilig volk!!!! Ondanks dat ze hoereerde, jaloers waren, steelden enz.

Snap je dan dat God alleen maar zou willen horen

Dank u wel, hallelujah, dat u telkens zo lief bent!!!! (klik maar eens op dit kinderliedje)

Want we zijn zo afvallig en zondig dat we gewoon in deze staat niets goeds kunnen doen maar God keek er dwars doorheen. Hij keek naar Zijn Schepping.(wauw)

En wat zeggen de mensen dan tot hem (laat alle afgoden even de revue passeren die ze uit egypte hebben meegezeuld en in hun tent hebben staan=> 1e +2e gebod)

"Al wat de Here gesproken heeft zullen wij doen"

Maar dat had God helemaal niet gevraagd en ze konden er ook totaal niet aan voldoen!

en wat lees je vervolgens:
Zie, Ik kom tot u in een donkere wolk, opdat het volk kan horen, wanneer Ik met u spreek (Hij gaat ze wakker schudden) en zij ook voor altoos in u geloven!!!! (ze geloofde mozes schijnbaar ook niet zo maar)

Korteweg Hij is het zat!!! en dan komen er donderwolken en toorn en een heel nieuw hoofdstuk
De weg naar het koninklijk priesterschap via de weg van:

eerst afleren dat niemand uit zichzelf wat kan.
Hoe weet je dat?
Zoals paulus zegt door de wet want die doet zonden kennen
en die wet is vervloekt
Vandaar dat er een verzoendeksel (Jezus) over heen lag

Lieve zus @schaapje, de wet komt daarom wel uit God, maar als gevolg van de eigenzinnige actie van het volk. En niet omdat God zo graag een wet wilde introduceren. Hij wilde juist een koninkrijk van Priesters introduceren. Gelukkig wordt de wet nu door de Heilige Geest, direct in je hart gelegd en dat is Zijn bedenksel en oplossing voor de eigenzinnige mens. Want die kan het gewoon niet bijbenen. In jozua 24 doen ze het gewoon nog een keer... vandaar dat er allemaal Richters nodig zijn

En dat koninkrijk van priesters... daar gaat God lekker toch(!!!) mee aan de slag (yes!)
Hij geef een hele visuele voorstelling aan iedereen hoe je hem het beste kunt dienen
Toen in het natuurlijke, wat een blauwdruk is voor het geestelijke nu.

mooi he, wat is God toch goed Wauw!!!
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 08:47

mooi he, wat is God toch goed Wauw!!!

De wet spreekt over Christus en de wet spreekt over toekomende goederen.
De Bijbel zegt dat de wet goed is, daar is niets mis mee, maar de wet is gelegd op het vlees en dat vlees ( oude natuur) deugt niet.
De wet doet de zonde toenemen en door de wet is kennis van zonde.
Nu geloven de wettischen onder de kerkmensen dat zij de wet nodig hebben om hun zonden te leren kennen, en dat vind ik tamelijk naief.
Bovendien als je 1 aspect van de wet overtreedt heb je de hele wet overtreden en die wet omvat veel meer dan die 10 geboden.
Bovendien zijn er morele wetten die wij dagelijks moeten onderhouden, doe je dat niet dan kom je in de cel terecht of op het matje of een bekeuring.

Je zegt voor de wet was pleegde men zonden, nou laat ik je vertellen dat de zonde er was vanaf Adam want de grondstof deugde niet waar Adam uit genomen was en wij zijn allen kinderen van Adam dus deugen wij ook niet.
Waar staat dat die 430 jaren voor de wet men ongestraft zonde pleegde. Wat gebeurde er dan met Adam?
Een verbond van uitverkiezing bestaat niet.
God verkiest geloof door alle tijden heen en Abraham werd op grond van geloof rechtvaardigd verklaard.
Door het geloof werd....enz...
Hebr. 11.
Ik geloof niet dat God ergens een beroep doet op Zijn Eigen methoden , Zie wat Ik de Egyptenaren heb aangedaan, lijkt me geen liefdevolle God toch?
Was God voor deze mensen niet een wauwGod dan?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 26 feb 2012 10:44

De grote strijd is vanaf het begin over de wet geweest.
Satan heeft vanaf het begin tot de Vader gezegd: “De wet is onrechtvaardig, de mens kan die niet houden.”

Jezus kwam om te bewijzen dat Satan een leugenaar is.

Terwijl Hij in onze plaats stond als mens, stelde Hij voor God het voorbeeld van een onzelfzuchtig en gehoorzaam leven.
Hij hield de wet in ons vlees en bewees dat de beschuldigingen van Satan vals waren. Hij gaf een openbaring van Gods wet, niet slechts aan deze wereld, maar aan het hele universum.
Onzelfzuchtige liefde is Gods wet voor het universum. Jezus openbaarde in zijn leven en in zijn
dood dat Gods wet en elk gebod van God een uitdrukking is van zijn oneindige liefde.
Hij liet zien dat er geen verontschuldiging voor de zonde is.

Het kruis moet ons ertoe brengen om groot ontzag voor Gods wet te hebben, omdat het kruis in
werkelijkheid de onthulling van Gods wet is.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 26 feb 2012 11:23

Wilsophie schreef:De wet werd gegeven op verzoek van het volk , het was niet Gods idee.
De heidenen kwamen pas heel laat in beeld toen God Zijn volk ( tijdelijk) terzijde zette.
Denk jij dat de Joden uit de tijd van Mozes geen geweten hadden en geen kennis van goed en kwaad?
Ik laat de Heilige Geest even buiten beschouwing want dat is een ander "ding" binnen die onderwerp.

Nee dat denk ik niet. Nadat Adam en Eva gegeten hadden van de boom van kennis van goed en kwaad wisten zij ook van goed en kwaad, en hun nakomelingen evengoed.
Gen.5:3 Adam leefde honderddertig jaar, en verwekte een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn beeld;

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 26 feb 2012 11:33

De Bijbel spreekt over meer dan één wet.

De Tien Geboden, de zedenwet, werd door God op de Sinaï gegeven en staat opgetekend in Exod. 20. Maar we lezen in Lev. 7 : 37, 38, dat er op de berg Sinaï nog verschillende andere wetten zijn afgekondigd.

Die wetten zijn: „De wet der brandoffers, der spijsoffers, der zoenoffers, der schuldoffers, der vuloffers en des dankoffers, die de Here Mozes op de berg Sinaï geboden heeft, ten dage dat Hij de kinderen Israëls gebood, dat zij hun offeranden aan de Here in de woestijn Sinaï zouden offeren." Er bestonden onder het Oude Verbond dus behalve - de zedenwet - of de Wet des Heren, nog andere wetten, o.a de ceremoniële wet en de burgerlijke wet.
Deze wetten worden in het Oude Testament in twee groepen ondergebracht, die onderling scherp van elkander gescheiden waren.
2 Kon. 21 : 8, waar de Here zegt, dat zij moesten houden hetgeen Hij - de Here - hen geboden had en naar de ganse wet die Zijn knecht Mozes geboden had.

Wie deze onderscheiding der verschillende wetten niet maakt en wie gelooft, dat de Tien Geboden alleen maar voor het Oude Verbond bestemd waren, die vervalt in een dwaling.

Wie daarentegen deze onderscheiding wel maakt, die vindt ook in het Nieuwe Testament een overzicht en heerlijke harmonie.

Immers wanneer Paulus spreekt over de wet die door Christus' kruisdood vervallen is, dan bedoelt hij de schaduwachtige wetten - de specifiek Joodse ceremoniële wetten.

En wanneer hij zegt, dat hij een vermaak heeft in de wet Gods, dan spreekt hij over de Wet des Heren, over de Tien Geboden.

Aan de hand van Gods Woord is dit nader toe te lichten en enkele duidelijke verschilpunten noemen tussen de onveranderlijke wet der Tien Geboden en de schaduwachtige joodse wetten van het Oude Verbond.

Is er nog een wet die het gehele mensdom betreft ?

Er bestaat in Gods Woord geen tegenstrijdigheid tussen de nieuwtestamentische teksten die spreken over de wet.
Wanneer het Nieuwe Testament spreekt over een wet die haar einde vond bij de kruisdood van Christus, dan is daarmede de schaduwachtige, specifiek joodse ceremoniële wet bedoeld, de wet van Mozes, en wanneer Gods Woord spreekt over de wet die als onveranderlijke regel geldt voor het leven der gelovigen, dan is dat de Wet des Heren, de wet der Tien Geboden.

Een tekst uit Hand. 15 het 24ste vers. Hier wordt gezegd, dat sommigen ten tijde van de apostelen leerden, dat men de wet moest onderhouden.
Dit was niet de wet der Tien Geboden, want daarover zou wel geen meningsverschil hebben bestaan.
Het betrof hier de wet van Mozes en wel speciaal de inzetting der besnijdenis. U kunt dit in Bijbel nalezen; in het vijfde vers lezen wij, dat het geschil ging over de wet van Mozes. Hier zegt de Bijbel dus heel duidelijk van welke wet hier sprake was.
We hebben al eerder opgemerkt, dat van Godswege onder het Oude Verbond een opmerkelijk verschil gemaakt is tussen de wet der Tien Geboden en de overige Joodse wetten.

Het is niet alleen de tekst in 2 Kon. 21 : 8 die daarvoor het bewijs levert en ik zal er enkele noemen.
De Wet des Heren, d.i. de wet der Tien Geboden, werd door God op de berg Sinaï aan Mozes gegeven. In Deut. 10 : 4, 5 wordt bericht, dat God met eigen vinger de Tien Geboden had neergeschreven.
We lezen hieromtrent: „Toen schreef Hij (nl. God) op de tafelen, naar het eerste schrift, de woorden die de Here, ten dage der vergadering, op de berg uit het midden des vuurs tot ulieden gesproken had; en de Here gaf ze mij. En ik keerde mij en ging af van de berg, en leidde de tafelen in de kist die ik gemaakt had, en aldaar zijn ze, gelijk als de Here mij geboden heeft".
Ten eerste : nadat God de Tien Geboden persoonlijk had afgekondigd, heeft Hij deze wet een en andermaal eigenhandig neergeschreven. Wel een bewijs voor de grote waarde die God aan de decaloog toekent. Ten tweede God schreef deze wet op stenen tafelen, een teken van duurzaamheid, en ten derde: deze wet werd in de ark des verbonds bewaard.
We vinden een bericht in Deut. 31 : 24-26, „En het geschiedde toen Mozes voleind had de woorden dezer wet te schrijven in een boek, totdat zij voltooid waren, zo gebood Mozes de Levieten die de ark des verbonds droegen, zeggende : Neemt dit wetboek en legt het aan de zijde van de ark des verbonds des Heren uws Gods, dat het aldaar zij ten getuige tegen u."

Opmerkelijk is het, dat in deze teksten juist de tegenovergestelde bijzonderheden worden genoemd, die wij zoëven lazen over de wet Gods in hoofdstuk 10, nl. ten eerste, niet God, maar Mozes schreef deze wet; ten tweede, ze werd niet op stenen tafelen maar in een boek, op papyrusrollen, een teken van vergankelijkheid, geschreven; en ten derde, deze wet werd niet bewaard in de ark des verbonds, zoals Gods wet, maar naast, ter zijde van de ark.
En dit handschrift van Mozes was een wet in inzettingen bestaande en gegeven „ten getuige tegen u".

Nu komen we tot de vraag : Welke wet heeft Christus afgeschaft?

Het Oude Testament heeft ons thans voldoende ingelicht om in het Nieuwe Testament een heerlijke harmonie te ontdekken tussen de teksten die over beide wetten spreken. Wij citeren allereerst de Schriftuurplaats waarin gezegd wordt, wat door Christus weggenomen en aan het kruis genageld is.

Gods Woord zegt in Col. 2 :13, 14 aldus : „En Hij heeft u, toen gij dood waart in de misdaden en in de voorhuid uws vlezes, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende, uitgewist hebbende het handschrift dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, welke, zeg ik, enigerwijze tegen ons was en heeft dat uit het midden weggenomen, het aan het kruis genageld hebbende."
In dit tekstwoord wordt dus gezegd, dat het handschrift dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, door Christus is weggenomen en aan het kruis genageld.

Een ieder die opmerkzaam bovenstaande uiteenzetting over Gods wet en de wet van Mozes heeft gevolgd, zal dadelijk begrijpen welke van deze twee in Col. 2 : 14 wordt bedoeld, nl. de joodse wetten en inzettingen die door Mozes geboden waren. Alle ceremoniële wetten, die betrekking hebben op de tempel- en offerdiensten, waren een voorafschaduwing van het ware grote offer dat eenmaal door de Messias zou worden gebracht.

Toen Jezus Christus op Golgotha als een zoenoffer voor onze zonden stierf, vervielen daardoor natuurlijk de tijdelijke, schaduwachtige, ceremoniële en specifiek joodse wetten. Wanneer nu Paulus in zijn brieven spreekt over een wet die vervallen en afgeschaft is, dan bedoelt hij daarmee dus de wet van Mozes, de schaduwachtige, ceremoniële wet. En wanneer hij spreekt over de heerlijkheid en de heiligheid van Gods geboden, dan zinspeelt hij op Gods wet, de Wet des Heren, de Tien Geboden. Er is dus geen sprake van dat de wet der Tien Geboden door Christus op Golgotha is afgeschaft.

Wel is er door de kruisdood van Christus een wet vervallen, nl. de joodse ceremoniële wet, maar Gods geboden zijn onveranderlijk en bindend, ook voor de gelovigen onder het Nieuwe Testament.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 feb 2012 11:57

quote="adriano313"

Voordat de wet er was, pleegde iedereen zonden. Maar, zoals paulus in Romeinen duidelijk schets, zonder wet kunnen zonden niet worden berecht =>de wet doet dus zonden kennen.
De periode voor de wet begaat iedereen dus ongestraft zonden.

Hoe zie je dat als Kaïn door God vervloekt werd en verbannen als zwerver en vluchteling?
Hoe zie je de vloed die God deed komen: Gen6:7 Ik zal de mensen die Ik geschapen heb, van de aardbodem uitroeien?

Een verbond. Niet met de wet maar het verbond van genade en uitverkiezing. Hij sluit dit met abraham.
Romeinen legt uit dat abraham uit geloof gerechtvaardigd is en niet via een wet. Ook abraham was zondig en begin zonden dus waarom dan toch de wet.

Eens, Abraham werd gerechtvaardigd uit geloof, maar Noach ook, hij werd gered voor de vloed door dat hij wandelde met God.

DAAROM Zullen jullie (mensen van het verbond) een koninkrijk van priesters zijn en een heilig volk!!!! Ondanks dat ze hoereerde, jaloers waren, steelden enz.

Ik heb grote vraagtekens, bij wat je hier schrijft, het verbond met God houdt in je houden aan de Wet en regels die door Hem zijn gegeven, niemand kon zich daar in alles aan houden, daarom gaf God een uitweg van gerechtigdheid, door dat het Volk moest offeren.

Snap je dan dat God alleen maar zou willen horen

Dank u wel, hallelujah, dat u telkens zo lief bent!!!! (klik maar eens op dit kinderliedje)

Want we zijn zo afvallig en zondig dat we gewoon in deze staat niets goeds kunnen doen maar God keek er dwars doorheen. Hij keek naar Zijn Schepping.(wauw)

Dat God zo goed en rechtvaardig is kunnen wij nu beter zien door het eeuwige offer van Zijn Zoon Jezus, alles wat het volk van God in het OT is daar een voorafschaduw van.

En wat zeggen de mensen dan tot hem (laat alle afgoden even de revue passeren die ze uit egypte hebben meegezeuld en in hun tent hebben staan=> 1e +2e gebod)

"Al wat de Here gesproken heeft zullen wij doen"

Maar dat had God helemaal niet gevraagd en ze konden er ook totaal niet aan voldoen!

en wat lees je vervolgens:
Zie, Ik kom tot u in een donkere wolk, opdat het volk kan horen, wanneer Ik met u spreek (Hij gaat ze wakker schudden) en zij ook voor altoos in u geloven!!!! (ze geloofde mozes schijnbaar ook niet zo maar

"Al wat de Here geproken heeft zullen wij doen" dit zei het volk v o o r dat de Wet en de geboden kwamen.

eerst afleren dat niemand uit zichzelf wat kan.
Hoe weet je dat?
Zoals paulus zegt door de wet want die doet zonden kennen
en die wet is vervloekt
Vandaar dat er een verzoendeksel (Jezus) over heen lag

Helemaal mee eens!
Lieve zus @schaapje, de wet komt daarom wel uit God, maar als gevolg van de eigenzinnige actie van het volk. En niet omdat God zo graag een wet wilde introduceren. Hij wilde juist een koninkrijk van Priesters introduceren. Gelukkig wordt de wet nu door de Heilige Geest, direct in je hart gelegd en dat is Zijn bedenksel en oplossing voor de eigenzinnige mens. Want die kan het gewoon niet bijbenen. In jozua 24 doen ze het gewoon nog een keer... vandaar dat er allemaal Richters nodig zijn

Ik denk dat God juist de Wet heeft gegeven omdat het paste in Zijn plan om de mens te verlossen,
omdat Hij wist dat geen mens die wet kon houden dan enkel Zijn Zoon Jezus.
En die eigenzinnigheid begon al in het paradijs, dus logisch dat het volk dat ook was.
God wilde niet graag de Wet introduceren zeg je? Hoe weet je dat Hij dat niet graag wilde?
Ik weet alleen wat Gods plan was, en dat is verlossing juist door die Wet.

En dat koninkrijk van priesters... ja een Koninklijk priesterschap alleen door Hem Christus Jezus.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 26 feb 2012 12:31

marin schreef:Wie deze onderscheiding der verschillende wetten niet maakt en wie gelooft, dat de Tien Geboden alleen maar voor het Oude Verbond bestemd waren, die vervalt in een dwaling.

Ik ben het met je eens dat er onderscheid is tussen de 10 geboden en de andere wetten.
Maar vergeet het onderscheid tussen Jood en heiden niet, heidenen die tot geloof komen worden kinderen van God, geen Joden. Gelovigen vallen onder de wet van Christus, niet van Mozes.

- 1 Kor.9:21 En voor hen die niet onder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen, Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van Christus.
- Gal. 6:2 Draag elkaars lasten, zo leeft u de wet van Christus na.
- Mat. 28:19 Ga dan heen, onderwijs al de volken .... hun lerend alles wat Ik (niet Mozes) u geboden heb.
- Joh. 15:10 Als u Mijn (Jezus) geboden in acht neemt, zult u in Mijn liefde blijven.
- En een heel belangrijke: de bergrede. Negen van de tien geboden behandeld Jezus.
Net als in het O.T. leerde ook Jezus in het N.T. dat we God moeten liefhebben boven alles en de naaste als onszelf.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 26 feb 2012 13:24

@1a2b3c zegt: Maar vergeet het onderscheid tussen Jood en heiden niet, heidenen die tot geloof komen worden kinderen van God, geen Joden. Gelovigen vallen onder de wet van Christus, niet van Mozes.
@1a2b3c begrijp ik niet!!

Ik weet wel dat Christus geen onderscheidt meer maakt tussen Jood of Griek of wie dan ook, ieder die Hem aanneemt als zijn verlosser en Zoon van God wordt een zoon of dochter van God.
En wil graag leven om de wet die in het hart geschreven wordt door Gods Geest in gehoorzaamheid te volbrengen om de wil van God te volbrengen.
Die zegt, dat kan niet, doet Christus te kort in Zijn Verzoeningswerk voor die persoon.

Welke wet is het aan waar gehoorzaamheid, gerechtigheid aan en ongehoorzaamheid, zonde is?

Het is de wet die zegt: "Gij zult niet begeren", want apostel Paulus zegt ons dat deze wet hem overtuigde van zonde. (Rom. 7:7).
De wet der tien geboden is dan ook de maatstaf voor de gerechtigheid van God. Omdat het de wet van God is en tevens gerechtigheid is, moet het de gerechtigheid van God zijn.
Inderdaad, er is geen andere gerechtigheid.
Nu de wet de gerechtigheid van God is - een weerspiegeling van Zijn karakter -kunnen we gemakkelijk begrijpen dat "God vrezen en Zijn geboden onderhouden" voor alle mensen geldt, (Pred. 12:13).
Laat niemand denken dat zijn omschreven plicht zich beperkt tot de Tien Geboden, want ze zijn "bovenmate breed".
"De wet is geestelijk", en omvat heel wat meer dan wat door een gemiddelde lezer kan worden onderscheiden. "Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van den Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is." (l Cor. 2:14).

De buitengewone draagwijdte van Gods wet kan alleen beseft worden door hen die hem onder gebed overdacht hebben.

In de bergprediking zei Jezus: "Gij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet doodslaan; en: Wie doodslag pleegt, zal vervallen aan het gerecht. Maar Ik zeg u: Een ieder, die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan den Hogen Raad, en wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur. (Matth. 5:21-22). Dan verder: "Gij hebt gehoord, dal er gezegd is: Gij zult niet echtbreken. Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd."(Matth. 5:27-28).

Dit betekent niet dat de geboden, "Gij zult niet doden" en "Gij zult niet echtbreken", onvolmaakt zijn of dat God nu een grotere mate van zedelijkheid vraagt van Christenen, dan bij de Joden het geval was. Hij vraagt hetzelfde van alle mensen in alle eeuwen.

De Heiland verklaarde deze geboden eenvoudig, en liet hun geestelijke betekenis zien.

Op de onuitgesproken beschuldiging van de Farizeeën, dat Hij de zedenwetten negeerde en ondermijnde, antwoordde Hij met de woorden dat Hij met het doel kwam om de wet te vervullen, en dat deze niet ontbonden kon worden; en toen verklaarde Hij de werkelijke betekenis van de wet op een manier die hen overtuigde dat ze hem negeerden en ongehoorzaam waren.
Hij liet hen zien dat zelfs een blik of een gedachte een schending der wet kan zijn, dat de wet werkelijk een onderzoeker van de gedachten en bedoelingen van het hart is.
Hierin maakte Christus niet een nieuwe waarheid bekend, maar Hij liet verhelderend licht schijnen op een oude.
Toen de wet van de Sinaï verkondigd werd, betekende hij evenveel als toen Christus hem op de bergen van Juda verklaarde.

Toen de wet van de Sinaï verkondigd werd, betekende hij evenveel als toen Christus hem op de bergen van Juda verklaarde.
Toen Hij met een stem die de aarde deed wankelen, zeide: "Gij zult niet doden", bedoelde Hij, "Gij zult geen boosheid in uw hart koesteren, gij zult niet toegeven aan afgunst, noch aan twist, noch aan iets dat in de geringste mate verwant is aan moord." Dit alles en nog veel meer omvatten de woorden, "Gij zult niet doden."

Want Salomo leerde dat de wet zowel met onzichtbare als zichtbare dingen te maken heeft, toen hij schreef:
"Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. Want God zal elke daad doen komen in het gericht overal het verborgene, hetzij goed, hetzij kwaad." (Pred, 12:13

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 feb 2012 14:07

Terug naar “Archief”