Wat als de Elfstedentocht op zondag wordt gehouden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Re: Wat als de Elfstedentocht op zondag wordt gehouden?

Berichtdoor janneke7337 » 20 feb 2012 16:48

Teus schreef:Ik heb weinig met mensen te maken als zijnde refo's.
Voor God maakt het ook niets uit of je refo bent of een ander principe nastreeft.
Voor een ieder geldt, of je nu refo, rooms katholiek, baptist bent, of helemaal niet naar een kerk gaat, we moeten leven naar Gods eer en anders niet. Als ik iets doe wat niet tot Zijn eer is geldt dat ook voor een ander die hetzelfde doet.

Dat ben ik helemaal met je eens Teus.
Alleen is er alsnog een verschil.
Wat voor jou tot eer van God is, hoeft voor een ander niet zo te zijn.
Sommigen wandelen of fietsen op zondag door de natuur of door een stad en zien God wonderlijke schepping daarin en zien zulke zaken tot eer van God, een ander ziet het als zijnde zondags ontheiliging, snap je de verschillen?
Zeker, alles tot eer van God, maar wat tot eer van God is kan zeer zeker persoonlijk zijn.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 20 feb 2012 19:08

janneke7337 schreef: Wat voor jou tot eer van God is, hoeft voor een ander niet zo te zijn.

Hiermee ben ik het wel eens. Maar andersom, wat ik doe tot oneer, is voor een ander ook tot oneer. let wel als het oprecht en terecht is, niet zoals onderstaand voorbeeld.
Sommigen wandelen of fietsen op zondag door de natuur of door een stad en zien God wonderlijke schepping daarin en zien zulke zaken tot eer van God, een ander ziet het als zijnde zondags ontheiliging, snap je de verschillen?
Zeker, alles tot eer van God, maar wat tot eer van God is kan zeer zeker persoonlijk zijn.

Hier hebben we een heel ander aspect, Janneke. in dit voorbeeld komt een wettisch probleem om de hoek kijken.
Die zien het zo of vinden het zo maar niet gezegd dat het zo is.
we gaan off-topic maar God rustte ten zevende dagen niet omdat Hij moe was, maar om te aanschouwen wat Hij gemaakt heeft.
Wij mogen ook aanschouwen wat Hij gemaakt heeft en Hem groot maken, op zondag. Sterker nog Hij heeft het graag dat we het doen.
Vaak wordt er een eigen interpretatie aan gegeven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 feb 2012 19:15

Teus schreef:Vaak wordt er een eigen interpretatie aan gegeven.

Je beseft hopelijk dat je dat zelf ook doet?

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 20 feb 2012 19:18

Teus schreef:Hiermee ben ik het wel eens. Maar andersom, wat ik doe tot oneer, is voor een ander ook tot oneer. let wel als het oprecht en terecht is, niet zoals onderstaand voorbeeld.

Dat hoeft niet, tenminste als we spreken tot eer en oneer in eigen gewaarwording, jij kan het tot oneer vinden om bij die tocht op zondag te zijn, voor een ander hoeft dat niet tot oneer te zijn, bij God vandaan bekeken ben ik het wel met je eens.
Hier hebben we een heel ander aspect, Janneke. in dit voorbeeld komt een wettisch probleem om de hoek kijken.
Die zien het zo of vinden het zo maar niet gezegd dat het zo is.
we gaan off-topic maar God rustte ten zevende dagen niet omdat Hij moe was, maar om te aanschouwen wat Hij gemaakt heeft.
Wij mogen ook aanschouwen wat Hij gemaakt heeft en Hem groot maken, op zondag. Sterker nog Hij heeft het graag dat we het doen.
Vaak wordt er een eigen interpretatie aan gegeven.

Zeker, maar wat dacht je van de adventvierders, of de sabbatvierders? Die doen het ook tot eer van God?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 20 feb 2012 20:47

Dat hoeft niet, tenminste als we spreken tot eer en oneer in eigen gewaarwording, jij kan het tot oneer vinden om bij die tocht op zondag te zijn voor een ander hoeft dat niet tot oneer te zijn.

Als 2 mensen hetzelfde doen en het is tot oneer wie gaat dan vrijuit? Misschien kan het door b.v. onwetendheid van de ene minder door God aangerekend worden, dat weet ik niet, maar dat is weer wat anders.

Van de adventvierders, of de sabbatvierders weet ik eigenlijk niets, kan daar niets van zeggen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 20 feb 2012 20:51

Je beseft hopelijk dat je dat zelf ook doet?

Verklaar je nader, Tante.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 feb 2012 21:14

Jij geeft ook een eigen interpretatie aan wat er in de Bijbel staat.

Terug naar “Archief”